F1-kuljettajien palkkakehitys

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Ricardo Zunino olisi saanut kaudeksi 1981 koko kauden paikan Ensignilta. Kauden päätteeksi sponsorit olisivat maksaneet palkkaa 50 000 dollaria. Hinta kilpailulta olisi ollut noin 2000 dollaria.

Zunino ei kuitenkaan suostunut pestiin ajatellen Brabhamin olevan parempi sijoitus vaikka sielläkin hän maksoi ajoistaan olisi saanut 50 000 dollaria vain sponsorien kautta. Tosin Bernie maksoi iloisesti 200 dollaria pisteeltä pisterahaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Jacques Villeneuve Senior olisi saanut ajaa yhden kisan Kanadan Montrealissa 1982 Osellalla 75 000 dollarin kisahintaan. Oncle Jacques ei saanut summaa kasaan ja kauden 1982 F1-haaveet kariutuivat siihen vaikka Osellaa Villeneuve ehtikin kauden mittaan testata.

Mikäli paikka kilpailuun olisi järjestynyt niin Canadian Tire olisi maksanut 40 000 dollaria ja Avis olisi maksanut 25 000 dollaria. Moottorikelkkayritys Bombardier olisi maksanut 10 000 dollaria.

Yrityksellä oli työntekijöitä noin 1500 ja moottorikelkkakauden palkintorahoistakin olisi irronnut tarvittaessa vielä 5000 dollaria mahdolliseen kisaan. Lisäksi työntekijät yrityksessä olivat valmiita pieniin lahjoituksiin saadakseen Villeneuven kisailemaan.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9337
Jacques Villeneuve Senior olisi saanut ajaa yhden kisan Kanadan Montrealissa 1982 Osellalla 75 000 dollarin kisahintaan. Oncle Jacques ei saanut summaa kasaan ja kauden 1982 F1-haaveet kariutuivat siihen vaikka Osellaa Villeneuve ehtikin kauden mittaan testata.
Palettin vai Jarierin paikalla? Vai ylimääräisenä kolmannen auton kuskina? Tuli vain mieleen, kun Osella-kuski Paletti kuoli kyseisessä kilpailussa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Todennäköisesti Jacques Senior olisi ajanut Montrealissa 1982 yhden kisan ajan Palettin autoa. Myöhemmin kaudella Monzan aikaan hänelle ehdotettiin yhtä kauden päättävää Las Vegasin kisaa, mutta Villeneuve kieltäytyi siitä.

Hänelle tarjottiin kuitenkin koko kautta 1983 Osellalla kun Jarier olisi häipynyt. Lopulta autoja ajoivat kuitenkin Piercarlo Ghinzani ja Corrado Fabi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1983 Monzassa jaettiin jälleen eniten Euroopan puolella ajettavista Grand Prix-kilpailuista palkintorahaa kaudella 1983. Samalla siitä tuli kautta aikojen eniten kuskeille rahaa tuonut Euroopan kilpailu. Edellisen kauden Monzan kisan rahasummien suurien erojen takia summia pienennettiin keskipaikoilla ja lisättiin hieman viimeisten sijojen tienaajien rahoja. Tässä palkintorahat 8 parhaan kuljettajan osalta kauden 1983 Monzasta:

Nelson Piquet: Voitti 66 600 dollaria palkintorahaa.

Rene Arnoux: Sai 60 000 dollaria kakkossijasta mikä meni Enzolle.

Eddie Cheever: Sai 26 628 dollaria palkintorahaa kolmannesta paikasta.

Patrick Tambay: Sai 23 100 dollaria neljännestä paikasta. Rahat menivät Enzon tilille.

Elio de Angelis: Sai 12 000 dollaria palkintorahaa viidennestä paikasta.

Derek Warwick: Sai 8000 dollaria palkintorahaa kuudennesta paikasta.

Bruno Giacomelli: Sai 4000 dollaria seiskapaikasta.

Nigel Mansell: Sai 3000 dollaria kasipaikasta.

Julkisuudessa summia ei omana aikanaan paljon esille tullut vaikkakin Mansellin palkintorahasumma kuitenkin valui julkisuuteen. Lisäksi myös Kekenkin summa kisasta valui julkisuuteen mistä lisää seuraavassa viestissä.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Keken kilpailu Monzassa kaudella 1983 ei mennyt kovin hyvin. Jacques Laffite oli karsiutunut kisasta ja Keken lähtöruutu oli 16:sta. Kisa oli kaikkiaan pettymys.

Lisäksi asioita pahensi viivan rikkomisesta johtunut rangaistus missä Keken sijoitusta pudotettiin kaksi pykälää yhdeksänneltä paikalta sijalle 11 ja Keke joutui maksamaan sakkoa 2000 dollaria mikä vastasi ysipaikan palkintorahaa. Lopulta 2000 dollaria ja yhdeksäs sija meni Jean-Pierre Jarierille ja Ligierille. Keke ei ollut päätöksestä mielissään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Jan Lammers maksoi kauden 1980 ajoistaan 196 000 dollaria yhteensä. ATS:n ajot maksoivat 180 000 dollaria eli noin 30 000 dollaria kilpailulta ja Ensignin ajot maksoivat yhteensä 18 000 dollaria eli noin 2000 dollaria kilpailulta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Jan Lammers maksoi kauden 1979 kisoistaan yhteensä 450 000 dollaria eli noin 30 000 dollaria kilpailulta Shadowilla.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Näin off-topicina Nascarin Bill Elliott sai 400 000 dollaria kaudella 1984 ja palkintorahat päälle. Neljä vuotta aiemmin palkka kaudelta oli vain 1000 dollaria ja palkintorahat päälle. Tuolloin Elliott joutui maksamaan ajamisistaan.
No huh huh aika moista off-topickkia, tuskin Bill Elliott koskaan edes testasi F1-autoa tai mitään muuta vastaavaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Eddie Cheever maksoi ensimmäisen f1-kautensa ajoista Osellalla yhteensä 300 miljoonaa Italian Liiraa eli noin 334 000 Yhdysvaltain dollaria. Suomen Markoissa hinta oli noin 2 miljoonaa markkaa ja 8 Urhoa päälle.:D
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
No tuo Elliottin vertaus oli vain esimerkki myös Nascarin Miljoonan Dollarin Billin kasvavista summista vuosien varrelta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuonna 1979 Tyrrelin budjetti oli samaa luokkaa Ligierin kanssa. Molempien kilpailubudjetti oli 2 miljoonaa dollaria ja lisäksi molemmilla talleilla oli pääsponsoreilta hätätilanteissa taattu 1,34 miljoonan dollarin avustusraha kaudelle.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1980 Tyrrelin budjetti oli 3,34 miljoonaa dollaria eli noin 3 miljardia Italian Liiraa. Suomen Markoissa budjetti oli noin 20 miljoonaa markkaa. Candy oli pääsponsorina ja sen varoilla oli hyvä ajaa kaudella. Henkilöstöä tallissa oli 42 kappaletta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1981 Tyrrelin budjetti pieneni Candyn lähdön myötä ja henkilöstöä joutui pois tallista. Tallin budjetti kaudella oli vain 2,2 miljoonaa dollaria. Se oli vain hieman suurempi kuin Osellalla, ATS:llä, Marchilla, Tolemanilla, Fittipaldilla, Ensignilla ja Theodorella. Henkilöstöä tallilla oli 26 kappaletta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Alan Jones vaati kauden 1980 mestaruuden jälkeen roimaa palkankorotusta jatkaakseen Williams-tallissa kaudella 1981. Alfa Romeo oli tarjonnut kaudesta 1981 tallissa 800 000 dollaria ja option kaudelle 1982 joka toisi hänelle yhteensä 1,6 miljoonaa dollaria.

Williams maksoi lopulta miljoona dollaria kaudelta ja suostui maksamaan mestaruudesta miljoona dollaria lisää. Se riitti Jonesille ja hän pysyi tallissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Dijon-Prenois maksoi kauden 1981 Ranskan kisan pitämisestä puoli miljoonaa dollaria.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
MP4/1 kaudelta 1981 maksoi keskimäärin 1,1 miljoonaa Suomen Markkaa.
 
Ylös