F1-kuljettajien palkkakehitys

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1997 helmikuussa kiisteltiin Concorde-sopimuksesta. Mestaruuden arvon hintaa ei paljastettu, mutta sen ajateltiin olevan reilusti yli 30 miljoonaa dollaria ja ainakin vähintään 20 miljoonaa dollaria vuonna 1997.

Kymppipaikan palkintorahaksi tuli 12 miljoonaa dollaria mikä oli kuusinkertainen vuoden 1996 vastaavaan verrattuna.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuonna 1997 Williams, McLaren ja Tyrrell riitelivät Concordesta. Viiden vuoden sopimuskauden piittaamattomuuden hinnaksi olisi voinut koitua yhteensä jopa 150 miljoonan dollarin tappiot.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kaudella 1997 Bernie pelkäsi tupakkakiellon vaikutusten olevan pahimmillaan jopa 2 miljardia dollaria yhteensä. Luku perustui vähintään kaikkien Euroopan kisojen mainosten poistamiseen kaikesta f1:n kuuluvan oheistoiminnan yhteydessä.

Toisaalta Bernie onnistui neuvottelemaan aina kauteen 2006 saakka voimassa olevan sopimuksen jolla tupakkatuotteita pystyi mainostamaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuoden 1997 toukokuussa käytiin kulissien takana vääntöä f1-sarjan toiseksi kuumimman nimen eli Jacques Villeneuven palkannostosta. Michael Schumacher oli kuumin nimi, mutta kukaan ei pystynyt maksamaan hänelle 30 miljoonaa dollaria kaudessa joten Villeneuveen oli tyytyminen. Kauden 1998 tilannetta silmällä pitäen Williams-talli oli joutumassa pieneen ahdinkoon.

Hyvänä uutisena Rothmans oli tukemassa tallia 20 miljoonalla dollarilla, mutta huonona uutisena Renaultin vetäytyminen pääsääntöisesti aiheuttaisi arviolta 13 miljoonan dollarin tappion tallille. Summa menisi Mechachromen pajalta tulleiden moottorien ostoon. Sen takia Williams tarjosi Villeneuvelle minimipalkkioksi vain 3 miljoonaa dollaria kaudella 1998.

Villeneuve ilmoitti suoraan, että hinta on 6 miljoonaa dollaria tai hän lähtee. Summa vastasi hänen normaalia palkkaa ilman sponsoreiden tukea tai muita summia. Monet tallit olivat valmiita ottamaan Villeneuven mikäli hän olisi päättänyt lähteä tallista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Benettonilla oltiin avauduttu ajatukselle ottaa Villeneuve talliin kaudeksi 1998. Kauden 1995 syyskuussa käydyissä salaisissa neuvotteluissa Flavio olisi halunnut ottaa mieluusti uuden pojan talliinsa Schumacherin tilalle mikäli hän olisi lähtenyt niinkuin hän lähtikin.

Ikävä kyllä sopimus Williamsin kanssa varmistui tuolloin kaudeksi 1996 ja lisäksi Flavio ei tarjonnut 3 miljoonaa dollaria enempää Villeneuvelle kauteen. Kauden 1997 toukokuussa Villeneuven palkalle oltiin huomattavasti ymmärtäväisempiä. Berger olisi pian lopettamassa uraansa ja Jean Alesi oli menettänyt asemansa tallissa Flavion silmissä itsepäisyydellään ja raivonpurkauksillaan.

Flavio oli Craig Pollockin mukaan ollut valmis maksamaan Villeneuvelle 6 miljoonaa dollaria aina mieluummin kuin Jean Alesille kaiken sen jälkeen mitä Alesi oli ehtinyt tallissa aiheuttaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kautta 1998 silmälläpitäen myös McLaren oli kiinnostunut hankkimaan mahdollisesti Villeneuven. Ron Dennis oli kiinnostunut ajattamaan Villeneuvea tallissa joko Davidin tai Mikan asemasta.

Kauden 1997 toukokuussa Mikan kanssa neuvotellut asiat olivat kuitenkin selviä ja David oli vain pari kuukautta aiemmin voittanut tallin ensimmäisen voiton sitten Ayrton Sennan joten Villeneuven lähtö Williamsilta olisi asettanut Ronin hankalaan asemaan.

Palkanmaksu eli 6 miljoonaa dollaria kaudesta 1998 ei olisi ollut siinä vaiheessa ongelma. Kuskien sijoittelu sen sijaan olisi ollut ongelma. Toinen McLarenin mahdollisesti kaudeksi 1998 tavoiteltu kuski oli aikaisemmin kaikki tarjoukset hylännyt Damon Hill.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Prostilla oli uusi ja suhteellisen vakavarainen tiimi kaudella 1997. 50 miljoonan dollarin budjetilla se oli toukokuussa 1997 kiinnostunut mahdollisesti hankkimaan Jacques Villeneuven talliinsa kaudeksi 1998. Talli ei uutena tekijänä voinut tarjota kuin 3 miljoonaa dollaria kaudesta, mutta Alain Prost oli neuvotellut Villeneuven manageri Craig Pollockin kanssa edullisen lisäsopimuksen Villeneuvelle.

Jokaisesta voitosta tallille Villeneuve saisi 30 % sopimusarvosta eli 900 000 dollaria ja mestaruudesta hän saisi 60 % sopimuksen arvosta eli noin 1,8 miljoonaa dollaria. Talli olisi myös puoltanut Villeneuven vaatimusta ykköskuskin asemasta. Villeneuvelle oli esittänyt kaudesta 1996 sopimusta myös Prostin edeltäjätalli eli Ligier.

Tuolloin kuitenkin intressit eivät kohdanneet ja lisäksi Villeneuvella oli sopimus Williamsin kanssa. Sopimuksen saattoi estää myös Pedro Dinizin 13,6 miljoonaa dollaria minkä kaveri toi talliin.

Pollock oli myös Alain Prostin henkilökohtainen liikekumppani joten sopimuksen alhaisesta hinnasta huolimatta jotain voisi tulla vuosien kuluessa vaikka sopimus olisikin ollut vain yksivuotinen. Prost kävi samaan aikaan neuvotteluja myös Damon Hillin kanssa kaudesta 1998 tallissaan.

Damon Hillille hän oli valmis tarjoamaan 3-5 miljoonaa dollaria ja aivan korkeintaan 6 miljoonaa dollaria kaudesta 1998 tallissaan. Hillille ei käynyt tarjous sillä Prostin 6 miljoonaa olisi tullut vain Hillin voittaessa mestaruuden tai osana miljoonan dollarin palkkiota eli mestaruudesta hän olisi saanut miljoona dollaria.

Hill oli käynyt samaan aikaan neuvotteluja myös Sauberin kanssa joka oli valmis tarjoamaan kaudesta 1998 16 miljoonaa dollaria. Hill ei kuitenkaan suostunut tarjoukseen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1997 toukokuussa vaakalaudalla Villeneuven siirtymisen suhteen oli myös Jean Alesin, Damon Hillin ja Mika Häkkisen tilanteet talleissaan. Alesi oli suututtanut Benettonilla jo lähes kaikki ja mikäli Villeneuven mahdollinen poistuminen Williamsilta toteutuisi hänellä ei oikein olisi paikkaa Benettonilla.

Kauden 1995 Ferrarin kauden päätyttyä kuumimmat kärkitallit olivat pysytelleet poissa Alesin ulottuvilta. Alesia vietiin jopa Arrowsille kaudeksi 1998. Sen esti kuitenkin Alesin vaatimus 4,5 miljoonan dollarin palkasta. Sitä ei haluttu maksaa ja niin Alesi meni Sauberille alunperin kaavaillun Mika Salon asemasta. Damon Hillille taas Villeneuven poistuessa tallista tarjolla oli Mansellin kaltainen comeback Williamsille.

Siinä missä Mansell tuli edelleen huipputalliin niin kausi 1998 olisi ollut Williamsille vaikeampi. Hätätilanteessa Frank olisi kuitenkin saattanut olla valmiimpi maksamaan parempaa hintaa kuin kautta 1997 silmälläpitäen vuoden 1996 lopulla. Mika Häkkisen tarina oli taas vallan toisenlainen. Häkkinen oli täysin kyllästynyt vuoden 1996 lopulla odottamaan McLarenin parantumista ja halusi mennä Benettonille.

Lopulta vain Rosbergin Keken tiukat vakuuttelut ja sopimuksen parantuminen edellisiin verrattuna auttoivat Häkkistä jäämään. Mika ei kuitenkaan ollut tyytyväinen ja vielä ennen Melbournen kilpailua Häkkistä vietiin kautta 1998 ajatellen Benettonille tai myöhemmin kaudella jopa Williamsille.

Davidin avausvoitto Melbournessa, kauden edetessä tapahtunut parantuminen, ensimmäinen paalupaikka ja lopulta se kauan kaivattu ensivoitto sai Mikan lopullisesti pyörtämään päätöksensä edes harkita lähtöä muihin talleihin. Toukokuussa 1997 Villeneuve pysyi taas otsikoissa myös F1:n tylsäksi sanomisesta ja mahdollinen siirtyminen uudestaan CART-sarjaan ei ollut poissa kuvioista.

Nuorista ajajista Giancarlo Fisichella ei myöskään ollut tyytyväinen tuleviin sääntömuutoksiin ja harkitsi myöskin sarjan vaihtoa. Lisäksi Fisico kävi kuumana edelleen Argentiinan tilanteesta Ralf Schumacherin kanssa. Samoihin aikoihin Keke Rosberg kielsi jyrkästi Häkkisen siirtohuhut Benettonille tai edes Williamsille kaudeksi 1998.

McLarenin paketti oli alkanut toimimaan ja sopimusehdot olivat niin hyvät kuin olisi voinut saada ja lisäksi kyseinen tarina siirroista oli pötypuhetta jota Englannin ja Saksan lehdet pyörittelivät. Lisäksi kaudesta 1998 olisi vain vaikeuksia Williamsille odotettavissa niinkuin lopulta kävikin.

Parempi vaihtoehto tai ainakin katteita huhuille olisi tuonut Häkkiselle siirto Williamsille olisi ollut kauden 1996 loppupuolella kun talli ei vielä tiennyt Hillin korvaajaa kaudeksi 1997. Tuolloin myös tallin testikuljettaja Jean-Christophe Boullion halusi päästä takaisin ajamaan kilpaa f1:siin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Vuonna 1982 kauden 16 jännittävän Grand Prixin kisamaksujen keskiarvoksi tuli noin 10 miljoonaa Suomen Markkaa. Suurimmat maksut maksoivat Las Vegasin, Long Beachin, Detroitin, Monzan, Montrealin ja Kyalamin kilpailut.

Las Vegas maksoi 22 miljoonaa markkaa, Long Beach maksoi 20 miljoonaa markkaa yhdessä Detroitin kanssa, Monza maksoi 18 miljoonaa markkaa, Montreal maksoi 16 miljoonaa markkaa kisan pidosta ja Kyalami maksoi 12 miljoonaa markkaa kisan pidosta.

Muiden kisojen summaksi tuli noin 6 miljoonaa markkaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1997 Montreal oli mielenkiintoista aikaa f1:ssä ja ennen kilpailua myöskin oli omat jännitteensä. Jacques Villeneuve sai virallisen varoituksen Imolasta asti jatkuneesta suunsoitosta.

Mikäli Villeneuve olisi saanut ehdollistakin kilpailukieltoa niin sakkosumma olisi voinut Max Mosleyn mukaan olla varsin suuri. Seuraavan kerran Mosley uhkasi antaa ehdottoman kilpailun mittaisen kilpailukiellon mikäli suunsoitto kauden 1998 säännöistä jatkuisi.

Olivier Panis loukkaantui vakavasti kilpailussa ja järjestäjien tekemisiä arvosteltiin. Radan rengasesteet lentelivät kolareissa huonon sidonnan takia ja Panisin kantaminen olisi voinut olla todella suuri virhe.

Kolarin voima olisi toisen kiintopisteen ollessa kohdillaan voinut aiheuttaa Olivier Panisille selkäydinvamman ja halvaantumisen kuten Philippe Streiffille kauden 1989 Rio de Janeiron testeissä. Osa virheiden teosta johtui hermostuneista nuorista ja kokemattomista ratavalvojista.

Edellisen kauden kisan tilanteiden jälkeen uusia nuoria valvojia oli palkattu ja kokemattomuus sai aikaan päähänpistoja. Panisin korvaajaksi povailtiin Emmanuel Collardia, Mark Blundellia tai Martin Brundlea. Brundle oli erittäin kiinnostunut ajamaan ainakin vielä kerran F1:llä. yksittäisestä kisasta ei paljon rahaa olisi ollut tulossa, mutta noin 100 000 dollaria arvioitiin olevan yhden kisan palkkio ajosta.

Lopulta kuitenkin nuori Jarno Trulli vapautettiin Minardilta ajamaan tarvittaessa niin kauan kuin pystyi. Blundellin kieltäytyminen oli häneltä viisas veto. Hän nimittäin voitti PacWestillä CART-sarjassa heti seuraavan kuuman kilpailun jota käytiin kalkkiviivoille saakka.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
668
Sijainti
Turku
Kauden 1997 Montreal oli mielenkiintoista aikaa f1:ssä ja ennen kilpailua myöskin oli omat jännitteensä. Jacques Villeneuve sai virallisen varoituksen Imolasta asti jatkuneesta suunsoitosta.

Mikäli Villeneuve olisi saanut ehdollistakin kilpailukieltoa niin sakkosumma olisi voinut Max Mosleyn mukaan olla varsin suuri. Seuraavan kerran Mosley uhkasi antaa ehdottoman kilpailun mittaisen kilpailukiellon mikäli suunsoitto kauden 1998 säännöistä jatkuisi.
En nyt muista ollenkaan, mitä kaikkea Villeneuve tuon kauden aikana päästi suustaan että oikein uhattiin kilpailukiellolla?

Ainahan mies on kyllä ollut kova laukomaan mielipiteitään, mutta varsinkin uran alkuaikojen kommellukset ovat päässeet multa vähän ohi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Jaa no muun muassa arvosteli f1:n sääntöjä kaudelle 1998 ja väitti f1:n olevan tylsää jo sen hetkisillä säännöillä. Lisäksi syyllisti Mosleya tylsistämisen eli liiallisten turvallisuusmääräysten toteutusten pääarkkitehdiksi. Mosley joutui sitten käyttämään arvovaltaansa.

Myöhemmin kaudella Villeneuve olisi luultavasti saanut ehdotonta kilpailukieltoa mikäli ei olisi pehmentänyt Englannin grand prixin jälkeisiä kommenttejaan turva-auton takana tekemistä tempuistaan. Siitä hän sai kuitenkin ehdollista kilpailukieltoa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1997 heinäkuussa käytiin kuumeisia jatkoneuvotteluja eri tallien kesken. Eddie Irvinen suorituksiin ei oltu tyytyväisiä ja Walkinshaw soitti suutaan Damon Hillin suorituksista vain Englannin kilpailun alla.

Irvinelle oltiin halukkaita sopimaan vain yhden vuoden mittainen jatkosopimus kahden sijaan. Rahallinen arvo olisi ollut jäämässä vähemmälle kuin kausien 1996 ja 1997 sopimuksessa. Irvine olisi halunnut 3-5 miljoonaa dollaria edes yhdeltä kaudelta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Jean Alesin paikka Benettonilla alkoi olla tiensä päässä 1997 heinäkuussa. Samoihin aikoihin Eddie Irvinen ongelmien myötä Alesi neuvotteli kaudelle 1998 mahdollista paluuta Ferrarille. Palkkaehtojen lisäksi sopimus kaatui Alesin omaan asenteeseen mikä ei sopinut Jean Todtille. Alesin kun piti olla tiimipelaaja Schumille.

Alesi olisi saanut 3-5 miljoonaa dollaria korkeintaan ja Alesi halusi 6 miljoonaa dollaria kaudesta 1998 Ferrarilla eli saman verran kuin sai vähintään kaudessa Benettonilla. Agnelli kehoitti Alesia kääntymään heinäkuun lopun jälkeen muiden tallien puoleen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1997 heinäkuussa Prost oli edelleen kiinnostunut Damon Hillin palveluksista kaudelle 1998. Ikävä kyllä vaikka maksimihinta oli korottunut 6 miljoonan dollarin arvoiseksi ja 250 000 dollarin mestaruusbonusta tarjottiin niin Hill kieltäytyi.

Alain Prostin mukaan talli ei voinut mitenkään maksaa enempää. Damon Hill vaati 10 miljoonaa dollaria ja yhden kauden sopimusta siinä vaiheessa tallissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Oman osansa kauden 1997 sopimuskuvioissa muodosti Jordan kaudelle 1998. Se oli joutunut pettymään Hillin ehtoihin ja käski Hillin etsiä paikkansa muualta aluksi. Sopimushinta olisi ollut 4,2-6,5 miljoonan dollarin paikkeilla. Elokuussa Ferrarin paikka täyttyi ensimmäisenä päivänä kun Eddie Irvinen kanssa päästiin alustavasti kompromissiin kaudesta 1998.

Samoihin aikoihin spekuloitiin Gerhard Bergerin uran loppumisesta tai siirrosta mahdollisesti Ferrarille tai Jordanille. Fisichella ei halunnut jatkaa tallissa ja oli menossa Benettonille.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Kauden 1997 Montreal oli mielenkiintoista aikaa f1:ssä ja ennen kilpailua myöskin oli omat jännitteensä. Jacques Villeneuve sai virallisen varoituksen Imolasta asti jatkuneesta suunsoitosta.
Tuolloin vuonna 1997 Villeneuve sai myös lokaa niskaan Suzukassa ja jos hänen mieliksi ei oltaisi tehty juttua mitä nyt en muista niin kanadalaiskuski uhkasi jättää ykköset ja siirtyä takaisin Cart sarjaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
David Coulthardille tarjottiin edelleen paikkaa myös Jordanilta sillä elokuussa 1997 hänen McLarenin sopimus oli edelleen auki. Coulthard olisi saanut 2 miljoonaa dollaria kaudelta ja miljoona dollaria jokaisesta voitosta. Sitten vuorostaan Damon Hill olisi tullut McLarenille Mika Häkkisen pariksi. David kieltäytyi.

Sen sijaan huomattavasti vaikeampaa hänen oli kieltäytyä Stewartin unelmasopimuksesta. Jan Magnusseniin ei oltu tyytyväisiä ja Skotlannin Pankki oli valmis antamaan tuntuvia korvauksia skottilaisen kuljettajan ajamisesta tallissa.

Suurilta osin pankkien rahoilla olisi maksettu Davidin 10 miljoonan dollarin unelmasopimus kaudesta 1998. Tallikaveri olisi ollut Rubens Barrichello.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kauden 1997 elokuussa Gerhard Berger olisi saattanut saada paikan Jordanilta kaudeksi 1998. Ikävä kyllä sopimus kaatui Ralf Schumacherin jäämiseen ja lopulta Eddie Jordanin suostuttua Hillin 10 miljoonan dollarin ja kahden vuoden sopimukseen.

Berger olisi saanut kaudesta 1998 4 miljoonaa dollaria ja miljoonan dollarin verran voitosta ja 2 miljoonaa dollaria maailmanmestaruudesta. Vielä syyskuussa tilanne näytti Bergerin kannalta hyvältä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Elokuussa 1997 myös maksukuskien seuraavan kauden liikkeitä tarkkailtiin. Pedro Dinizin arvioitiin tuovan 12 miljoonaa dollaria talliin kaudella 1998. Lopulta Diniz toi kuitenkin 9 miljoonaa dollaria talliin.
 
Ylös