F1-kuljettajien palkkakehitys

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Vuonna 1989 vuorostaan enemmän tai vähemmän lajissa ajamisistaan maksoivat seuraavat kuljettajat:

Stefan Johansson

Michele Alboreto

Johnny Herbert

Andrea de Cesaris

Christian Danner

Satoru Nakajima

Philippe Alliot

Gabriele Tarquini

Luis-Perez Sala

Eric Bernard

Bertrand Gachot

Nicola Larini

Roberto Moreno

Piercarlo Ghinzani

Bernd Schneider

JJ Lehto

Yannick Dalmas

Pierre-Henri Raphanel

Paolo Barilla

Gregor Foitek

Volker Weidler

Aguri Suzuki

Joachim Winkelhock

Enrico Bertaggia

Oscar Larrauri

Philippe Streiff

Yhteensä 26 kuljettajaa maksoi kauden aikana ajoistaan ja osa heistä sai myös palkkaakin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Laitetaan vuoden 1991 maksukuljettajat lajissa sitten järjestykseen:

Andrea de Cesaris

Roberto Moreno

Bertrand Gachot

Michael Schumacher

Satoru Nakajima

Mika Häkkinen

Eric Bernard

Aguri Suzuki

Julian Bailey

Johnny Herbert

Nicola Larini

Gabriele Tarquini

Alessandro (Alex) Zanardi

Eric van de Poele

Olivier Grouillard

Karl Wendlinger

Stefan Johansson

Fabrizio Barbazza

Naoki Hattori

Michael Bartels

Pedro Chaves

21 kuljettajaa maksoi ajoistaan kaudella 1991 enemmän tai vähemmän.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Laitetaan kauden 1992 tunnetut maksukuljettajat samaan nippuun:

Mika Häkkinen

Andrea de Cesaris

Karl Wendlinger

Pierluigi Martini

Christian Fittipaldi

Bertrand Gachot

Aguri Suzuki

Mauricio Gugelmin

Olivier Grouillard

Ukyo Katayama

Paul Belmondo

Eric van de Poele

Emanuele Naspetti

Damon Hill

Jan Lammers

Gabriele Tarquini

Andrea Chiesa

Roberto Moreno

Alex Zanardi

Giovanna Amati

Perry McCarthy

Enrico Bertaggia

Yhteensä 22 kuljettajaa maksoi ajoistaan enemmän tai vähemmän kaudella 1992.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Laitetaan vielä pikaisesti kauden 1993 tunnetut maksukuljettajat:

Christian Fittipaldi

Philippe Alliot

Rubens Barrichello

Fabrizio Barbazza

Alex Zanardi

Erik Comas

Eddie Irvine

Pierluigi Martini

Aguri Suzuki

Luca Badoer

Thierry Boutsen

Andrea de Cesaris

Ukyo Katayama

Pedro Lamy

Toshio Suzuki

Jean-Marc Gounon

Ivan Capelli

Marco Apicella

Emanuele Naspetti

19 kuljettajaa maksoi ajamisistaan vuonna 1993 enemmän tai vähemmän.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Pientä off-topicia, mutta kaudella 1986 moottoripyörien RR-ajojen puolella keskiverto 125-kuutioisten luokan maksukuljettaja maksoi 200 000 markkaa kauden ajoistaan kun taas maksukykyisin 500-kuutioisten luokan ajaja maksoi kaudestaan jo miljoona markkaa keskihinnan ollessa noin 800 000 markkaa.

F1:n puolella taas vuonna 1986 mikä tahansa yli 3 miljoonan dollarin summa olisi ollut tavoiteltu raha mihin tahansa talliin. Vuonna 1986 yksi Yhdysvaltain dollari oli keskimäärin 7 Suomen markkaa. Oikeastaan tietenkin aivan huipputalleihin ei rahamiehillä ollut tuolloinkaan yleensä asiaa.

Tosin Williamsilla harkittiin eräässä vaiheessa kautta 1986 tähtikuljettajien riitojen keskellä suostua ajattamaan vaihtelevasti tallin toisessa autossa Hondan suosikkia eli Satoru Nakajimaa. Ikävä kyllä kolmannet autot olivat kiellettyjä ja muutenkin talli itse olisi ajattanut poikkeustilanteissa Jean-Louis Schlesseriä eli testikuljettajaansa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Pienenä off-topicina mainittakoon, että vuoteen 1986 mennessä moottoripyöräilyn eri luokissa oli vihdoin ja viimein saatu aikaiseksi jonkinlainen yhtenäinen palkintorahajärjestelmä luokkakohtaisesti. Se lopetti oikeastaan koko RR-ajojen maailmanmestaruusaikakauden ajan jatkuneet riidat rahasta vaikkakin ne eivät edelleen mitään kovin suuria summia olletkaan.

Jossain määrin moottoripyörien kisojen vastaavat riidat olivat aikanaan vastaavanlaisia kuin f1:ssä vajaat 20 vuotta aikaisemmin autourheilun kuninkuusluokan siirtyessä käyttämään samanlaista palkintorahajärjestelmää. RR-ajoissa lajin yleisopimuksen mukaisesti kaudella 1986 jokaisen kilpailun 10 parasta kuljettajaa saivat palkintorahaa.

125-kuutioisten luokassa voittaja sai markkamääräisesti dollareiksi muunnettuna 2500 dollaria ja kymppipaikan saanut sai 417 dollaria. 250-kuutioisissa voittaja sai vuorostaan 5000 dollaria ja kymppipaikan mies sai käteen kisan jälkeen 834 dollaria. 500-kuutioisissa voittaja sai eniten eli 10 000 dollaria kilpailulta ja kymppipaikan saavuttanut kuljettaja sai 1668 dollaria vaivanpalkkaa sijoitukseltaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Ei sinällään kuljettajapalkkoihin liittyvää asiaa, mutta vuonna 1992 helmikuussa Team Lotus sai piensponsorikseen japanilaisen apteekkiyrityksen nimeltä Shionogi. Shionogi maksoi Lotusille sponsoritukea miljoona dollaria kauden aikana.

Lisäksi Lotus yritti saada Lee Cooperin farkkufirman rahat parin vuoden sponsorisopimuksella, mutta farkkuvalmistaja kieltäytyi maksamasta 2 miljoonan dollarin sponsorisummaa tallille ja siten sponsorisopimus siihen suuntaan kariutui.

Kuljettajarintamalla Julian Bailey oli luopunut kauden 1992 kuljettajapaikan tavoittelusta ja samoin oli tehnyt vuoden 1990 Jerezissä pahasti loukkaantunut Martin Donnelly.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Vuonna 1993 helmikuussa Ivan Capellin oli tarkoitus liittyä ja lopulta liittyikin Jordanille kahden vuoden ja 5 miljoonan dollarin sopimuksella. Näistä vuosista 1994 oli optio ja perustui osin myös riittävästi maksavan kuljettajan löytymiseen sillä Jordan oli pahoissa talousvaikeuksissa ja Rubens Barrichellon varojen tulossa talliin oli ollut ongelmia tai summat olivat liian pieniä.

Tämän lisäksi Martin Donnelly sai Jordanilta testikutsun ja Donnelly myös testasi tallin piikkiin promootiomielessä. Ikävä kyllä 3 vuoden ajamattomuus oli jättänyt mieheen jälkensä ja loukkaantumisen aiheuttamat vammat olivat liikaa. Eddie Jordan ei kuitenkaan täysin hylännyt Donnellyn tarjousta.

Hänen ainoa ehtonsa Donnellyn tulolle talliin vuodeksi 1993 tai viimeistään vuodeksi 1994 oli selvä. 5 miljoonaa dollaria piti löytyä tai muuten ura päättyisi. Niitä ei löytynyt eikä myöskään Donnelly itsekään ollut enää uransa kunnossa ajaakseen täysipainoisesti formuloita.

Lisäksi Donnelly oli menettänyt onnettomuuden lisäksi sponsorirahan puutteen vuoksi paikkansa tuurauskeikkoihin Lotusilla ja Brabhamilla vuosina 1991-1992.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Ei sinällään kuljettajapalkkoihin liittyvää asiaa, mutta Doningtonin Grand Prix pidettiin kaudella 1993 ja sen pitämiseksi Doningtonin ratayhtiö Tom Wheatcroftin ohjauksessa maksoi kilpailunpidosta 8 miljoonaa dollaria mitä pidettiin mukiinmenevän suurena summana.

Vuodeksi 1994 ja siitä eteenpäin Doningtonin mahdollisesti jatkaessa Euroopan Grand Prixin isännöintiä ratayhtiöllä oli muun muassa tarkoituksena rakentaa miljoonalla dollarilla kuusi uutta VIP-tilaa ja yksi pienkatsomo jonka avulla olisi saatu yhteensä 30 000 uutta katsojaa ja koko radan katsojamäärää yritettiin kohottaa 100 000:lla katsojalla entisestään sillä radan laitamille suunniteltiin myös uutta suurkatsomoa vuodesta 1995 eteenpäin rakennettavaksi.

Sen hankkeen oli tarkoitus taata mahdollisimman suuri voitto ratayhtiölle ja suunnitelmana oli saada tuolloin Englannin Grand Prixin isännöintioikeus vuodesta 1997 eteenpäin. Suurkatsomon hinnaksi olisi tullut vähintään 3 miljoonaa dollaria ja todennäköisesti paljon enemmän.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Toukokuun lopulla 1993 Bernie Ecclestone, William 'Big Bill' Stokkan ja Etelä-Australian turistiministeri Mike Rann laativat aikanaan ehdotusta kauden 1993 päätteeksi pidettävästä Australian Super Prix-osakilpailusta. Kilpailu olisi pidetty heti kauden päätösosakilpailun eli Australian Adelaiden osakilpailun jälkeen samalla radalla.

Stokkan olisi halunnut Super Prixin kaksiosaisena kilpailuna joista ensimmäinen osa olisi ajettu Adelaidessa, mutta ratkaiseva osa olisi ajettu Surfer's Paradisen radalla. Myös vuorovuosia suunniteltiin ratojen järjestyksen suhteen, mutta Bernie oli hankkeelle kielteinen siinä suhteessa.

Kutsukilpailussa olisivat ajaneet F1:n ja Indycarin parhaimmat kuljettajat. 8-12 kuljettajaa oli kutsuttu mukaan ja näistä takuuvarmat kuljettajat olivat kauden 1992 F1:n maailmanmestari ja Indycarin maailmanmestari eli Nigel Mansell ja Bobby Rahal olisi vähintään nähty tapahtumassa.

Tuolloin myös kuluvan kauden F1:n ja Indycarin mestarit olisivat saaneet tietenkin kutsun kilpailuun. Lisäksi Ayrton Senna ja Alain Prost olivat vanhan mantereen miehistä kutsuttu kilpailemaan ja uudelta mantereelta Mario Andretti ja Danny Sullivan. Palkintorahaksi luvattiin voittajalle 2,3 miljoonaa dollaria. Lopulta sarjan erikoiskilpailusta ei tullut mitään kuten ei myöskään vähän aikaa aiemmin harkitusta Indycarin ja F1:n yhdistymishankkeesta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Vuoden 1993 heinäkuussa Kyalamin radan kohtalosta käytiin kaudeksi 1994 kovaa taistelua. Ikävä kyllä velat kasvoivat ja rahoittajien halu kävi pieneksi. Vuoden 1994 alussa Kyalamilla oli käytännössä viimeinen mahdollisuus saada kilpailu kauden lopulle Argentiinan osakilpailun paikalle.

F1:llä ja Bernie Ecclestonella kun oli edelleen intressejä ajaa Afrikassa riskeistä huolimatta. Tosin Bernie oli hermostunut jo siitä, että Kyalamin kilpailu jouduttiin siirtämään alkukaudesta loppukauteen ja tallit eivät myöskään olleet tyytyväisiä Kyalamin rataan.

7 miljoonaa dollaria olisi ollut sen hinta ja sitä ei Kyalamilta löytynyt. Summan löytyessä kilpailu olisi ajettu Argentiinan osakilpailun paikalla ja lopulta kyseisellä paikalla ajettiin Jerezin osakilpailu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Alessandro Alex Zanardin loukkaannuttua vakavasti Belgiassa 1993 Pedro Lamy otti lopulta paikan Lotuksen kuljettajana. Hänen lisäkseen ehdolla loppukauden 1993 kisoihin ja alustavaksi kilpailukuljettajaksi kaudelle 1994 talliin oli Roberto Moreno.

Moreno olisi tuonut 2,5 miljoonaa dollaria, mutta Pedro Lamy toi 3,5 miljoonaa dollaria ja se ratkaisi asian Peter Collinsille. Lisäksi Morenoa ei olisi todennäköisesti muutenkaan otettu kaudeksi 1994 sillä hänen luvatun 5 miljoonan dollarin vähimmäispotti sponsoreilta jäi muutenkin haaveeksi.

Morenoa kun vietiin vuoden 1994 ajajahuhuissa Lotukselle, Pacificille ja Simtekille. Pedro Lamylla oli vuodeksi 1994 vähintään samansuuruinen sponsoriraha ja vuosille 1995-1996 Lamyn tukijat olivat luvanneet jopa 10 miljoonaa dollaria portugalilaisen ajattamisesta tallissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Laitetaan pitkästä aikaa tähänkin toikkiin uusia ja kautta 1986 koskevia palkkatietoja eri tallien ja kuljettajien osalta. Tällä kertaa välttääkseni yleistä valituksen aiheista markoista aion laittaa summia dollareissa tällä kertaa.

Ja vuoden 1986 markan keskikurssi oli noin 7 markkaa dollarilta jos joku haluaa välttämättä vielä laittaa summat markka-arvoon.

Tässä kuitenkin palkkoja:

McLaren:


Alain Prost: Ansaitsi 3,5 miljoonaa dollaria kaudelta. Lisäksi neuvotteli ennen kauden alkua Ron Dennisin kanssa kiihkeästi palkan alentamisesta, mutta Prost torjui Dennisin anomukset hänen palkkansa alentamisesta. Lisäksi Prost vuorostaan tuli torjutuksi maailmanmestaruusbonuksesta. Se olisi ollut pienemmällä palkalla eli 1,8 miljoonan dollarin osuudella noin 700 000 dollaria. Lisäksi suurpalkka aiheutti Prostin kysymää 70 000 dollarin voitto-osuuden menettämistä. Se ei kuitenkaan Proffessoria haitannut.

Keke Rosberg: Kauden toiseksi rahakkain kuljettaja ansaitsi yhtä paljon kuin Prost kaudella. Ron Dennis oli alustavasti arvellut Rosbergin tyytyvän vain 500 000 dollariin, mutta Keke korotti summaa ensin 1,6 miljoonaan dollariin ja lopulta Marlboron turvin aina 3,5 miljoonaan dollariin saakka. Lisäksi Rosbergin onnistui sopia varikon melkein parhaimmat mestaruusehdot. 80 000 dollaria olisi tullut jokaisesta voitosta tai muutoin suurin piirtein 8000 dollaria pisteeltä. Lisäksi Rosbergille oli luvattu mahdollisesta mestaruudesta 750 000 dollarin ylimääräinen bonus.

Williams:

Nigel Mansell: Ansaitsi 3 miljoonaa dollaria kaudelta. Alustavasti palkan piti olla 1,8 miljoonaa dollaria, mutta Nigel penäsi Frankilta rahaa ja onnistui sitä myös saamaan. Mansell vaati myös 5000 dollarin pisterahaa sillä häntä ärsytti Nelson Piquetin ennätysraha minkä Frank Williams maksoi. Alustavasti Mansell halusi myös 500 000 dollarin mestaruusbonuksen, mutta joutui tyytymään puolta pienempään. Vihamies Piquet joutui tosin tyytymään samaan summaan kuin mitä Mansellkin mestaruusbonuksen suhteen. PS. Toikissa numero 11 löytyy Mansellin muista palkkaeduista tietoja ja ne perustuivat aikanaan vuonna 1986 julkaistuihin Helsingin Sanomien kesäliitetietoihin.

Nelson Piquet: Ansaitsi eniten kaudella 1986: Peräti 3,6 miljoonaa dollaria. Lisäksi Piquet nautti f1-piireissä uskomatonta 10 000 dollarin pisterahaa. Alustavasti Frank yritti maksaa vain 7000 dollaria, mutta Piquetille ei se kelvannut. Piquet halusi myös 800 000 dollarin mestaruusbonusta, mutta lopulta olisi saanut vain 250 000 dollaria kuten Mansellkin.

Lotus:

Ayrton Senna: Saavutti pienemmän summan palkkaa kuin usein on luultu. Vain 1,5 miljoonaa dollaria ja lisäksi 3000 dollaria pisteeltä. Mestaruusbonuksena Senna olisi halunnut 400 000 dollaria, mutta Peter Warr ei suostunut siihen. Sennan bonusta alennettiin ensin puoleen siitä eli 200 000 dollariin, mutta lopulta Senna sai pienen korotuksen aina 250 000 dollariin asti.

Johnny Dumfries: Sai olemattoman pientä huipputallin palkkaa. Kauden loppupalkkio oli lopulta vaivaiset 66 700 dollaria josta 50 000 dollaria oli varsinainen kausipalkka ja ylimääräisen pikkurahan maksoi Peter Warr siitä että Dumfries jättää sopimuksensa kaudesta 1987 suosiolla lunastamatta. Niin Dumfries myös tekikin.

Tosin Dumfriesin syrjäyttivät japanilaismiljoonat. Dumfriesin pisteraha oli vain 500 dollaria siinä missä Senna sai 3000 dollaria. Mestaruudesta Dumfries olisi saanut vain 50 000 dollaria eli kausipalkkansa verran. Dumfries oli tosin sinällään pahassa paikassa sillä hänet nostettiin testipestistä kisaamaan suoraan ja huonosti kävi.

Ferrari:

Michele Alboreto: Ansaitsi 1,7 miljoonaa dollaria kaudella ja Ferrari ei maksanut ylimääräisiä sponsorisummia hänelle.

Stefan Johansson: Ansaitsi saman summan kuin Alboreto. Ferrari ei maksanut myöskään ylimääräisiä sponsorisummia ruotsalaiselle ja Belgian jälkeen välit talliin olivat varsin pilalla ruotsalaisen jättäessä suostumatta tallimääräyksiin.

Ligier:

Rene Arnoux: Yritti saada uudelta talliltaan 1,2 miljoonaa dollaria mutta joutui tyytymään vain miljoonaan dollariin. Mestaruudesta Arnoux olisi saanut puoli miljoonaa dollaria. 50 000 dollaria olisi maksettu suurimman osan edellistä kautta välivuotena viettäneelle ranskalaiselle osakilpailuvoitosta.

Jacques Laffite: Sai miljoona dollaria kaudelta ja olisi saanut mestaruudesta toisen mokoman. Lisäksi 80 000 dollaria jokaisesta voitosta olisi irronnut Monsieur Ligierin kukkarosta lisää.

Philippe Alliot: Sai normaalin testipalkkansa lisäksi 170 000 dollaria kisakuskin pestistään palkkaa.

Benetton:

Teo Fabi: Sai kaudelta yhteensä 800 000 dollaria mistä 500 000 dollaria oli minimipalkkio ja loppuosa tuli sponsorien kautta. Mestaruudesta Fabille oli luvattu 400 000 dollaria.

Gerhard Berger: Sai kaudelta yhteensä 1,17 miljoonaa dollaria. Näistä suurin osa tuli kauden minimipalkkiosta eli 700 000 dollarista, mutta paljon bonuksia tuli myös Benettonin ensivoiton saavuttamisesta ja mestaruudesta Bergerille oli luvattu 300 000 dollaria.

Tyrrell:

Martin Brundle: Ansaitsi 1,34 miljoonaa dollaria kaudelta. Siitä 600 000 dollaria oli varsinainen palkka ja loput tulivat sponsorien kautta. Tyrrellin rahatilanne oli niin huono ennen kautta, että voittosumma olisi ollut 2000-3000 dollaria. Lopulta kuitenkin Brundlelle luvattiin 30 000 dollaria voitosta ja 300 000 dollaria maailmanmestaruudesta.

Philippe Streiff: Ansaitsi 550 000 dollaria kaudelta. Lisäksi hänelle luvattiin 20 000 dollaria voitosta ja 250 000 dollaria mestaruudesta. Streiff oli lisäksi valmis maksamaan 500 000 dollaria ajoista kaudella, mutta rahaa ei tarvittu Tyrrellin saatua Data Generalin tukea.

Team Haas:

Alan Jones: Sai miljoona dollaria kaudelta ja toisen miljoonan olisi voittanut mestaruudesta.

Patrick Tambay: Sai myös miljoona dollaria kaudelta ja toisen miljoonan olisi voittanut mestaruudesta. Molemmat miehet olisivat saaneet 50 000 dollaria per voitto.

Eddie Cheever: Torjui rahakkaan testiroolin ennen kautta tallissa, mutta ajoi yhden kilpailun Detroitissa ja sai siitä 40 000 dollaria ajolta.

Brabham:

Riccardo Patrese: Surullista kautta ennakoi myös yhtä surullinen palkkakiista entisen ja sen hetken uuden tallipäällikkö Bernie Ecclestonen kanssa. Ecclestone oli alustavasti valmis maksamaan Patreselle korkeintaan 280 000 dollaria kaudelta. Voittobonukset olisivat olleet samat Patreselle ja Elio de Angelikselle. Lopulta traagisen kauden kestäessä Patrese sai käteensä vain 150 000 dollaria ja se oli erittäin suuri osoitus Bernien kitsaudesta ja rahansäästöstä. Mestaruudesta Patreselle ja Eliolle oli luvattu tosin molemmille miljoona dollaria sen koittaessa. Sen olisi kuitenkin todennäköisesti maksanut Olivetti.

Elio de Angelis: Olisi saanut 350 000 dollaria, mutta menehtyi kesken Paul Ricardin testien.

Derek Warwick: Ajoi tallissa ensin testiä ja sittemmin ajoi de Angeliksen paikalla. Sai lopulta käteensä 150 000 dollaria.

Arrows:

Marc Surer: Sai varsinaisena palkkiona tallilta vaivaiset 200 000 dollaria, mutta Barclay maksoi valtavaa sponsorirahaa hänelle ja hänen tallikaverilleen Thierry Boutsenille. Surer kuittasi Barclaylta yhteensä 1,4 miljoonaa dollaria kaudelta. Voitosta Arrowsilla olisi irronnut 20 000 dollaria ja mestaruudesta 100 000 dollaria.

Thierry Boutsen: Sai varsinaisena palkkiona tallilta 180 000 dollaria, mutta Barclay maksoi 1,3 miljoonaa dollaria lisää belgialaiselle kauden ajalta. Voitosta olisi saanut 10 000 dollaria ja mestaruudesta 95 000 dollaria.

Christian Danner: Ajoi tallissa ensin testiä ja sittemmin sai hyvästä työstä yhteensä 170 000 dollaria. Seuraavaksi kaudeksi ja yleensäkin kohtalostaan f1:stä Danner ajoi kilpaa muun muassa Jari Nurmisen kanssa. Nurmisella oli kiihkeissä neuvotteluissa Barclay takanaan. Tupakkasponsori kun halusi suomalaisen kuljettajan kaudeksi 1987 tai viimeistään 1988 ja BMW vuorostaan tahtoi saksalaisen kuljettajan jäävän talliin. Lopulta BMW sai tahtonsa läpi mutta sitten toimitalossa muutenkin muuttui mielipide.

Zakspeed:

Jonathan Palmer: Sai 150 000 dollaria kaudelta, mutta maksoi myös erittäin korkeita summia ajopaikastaan. Lähes miljoona dollaria eli 950 000 dollaria maksoi Palmer ajoistaan kaudella 1986 ja se teki hänestä rikkaimman maksukuljettajan. Voitosta Palmer olisi saanut 10 000 dollaria ja mestaruudesta 100 000 dollaria.

Huub Rothengatter: Maksoi ajoistaan 120 000 dollaria kauden ajalta. Voitosta Rothengatter olisi saanut 8000 dollaria ja mestaruudesta 80 000 dollaria.

Osella:

Piercarlo Ghinzani: Maksoi ajoistaan 700 000 dollaria kauden ajalta. Olisi saanut pisteille tuomisesta 800 dollaria ja 50 000 dollaria mestaruudesta.

Allen Berg: Maksoi ajoistaan 120 000 dollaria. Pisteraha Bergille oli 500 dollaria ja mestaruudesta olisi tullut 70 000 dollaria.

Alex Caffi: Maksoi ajoistaan 100 000 dollaria.

Minardi:

Andrea de Cesaris: Maksoi 500 000 dollaria kauden ajalta ja vaati itselleen 120 000 dollarin palkkaa. Ikävä kyllä palkka oli Minardin rahatilanteen takia pisteisiin sidottu ja niitä ei roomalaiselle herunut. Voittobonus oli 100 000 dollarin luokkaa mitä pidettiin vitsinä formulavarikolla samaan tapaan kuin Mansellin ja Piquetin kuittailua toisilleen Adelaiden ratkaisukisassa rahan suhteen. 5000 dollaria luvattiin myös pisteille tuomisesta ja mestaruudesta hän olisi saanut 50 000 dollaria.

Alessandro Nannini: Maksoi 250 000 dollaria kaudelta. Pisteraha oli 500 dollaria ja 5000 dollaria olisi tullut voitosta. Mestaruudesta Nannini olisi saanut 50 000 dollaria.

AGS:

Ivan Capelli: Maksoi 100 000 dollaria yhteensä kahdesta kisasta.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Laitetaan sitten myös pitkään etsittyjä kauden 1987 f1-kuskien palkkoja julki seuraavassa viestissä. Aloitetaan Williamsin osalta:

Williams:

Nelson Piquet: Sai kaudelta 3,6 miljoonaa dollaria ja 10 000 dollaria pisteeltä. Pelasi ennen kautta huikeaa uhkapeliä rahan suhteen ja samalla myös kauden aikana. Piquet vaati palkkaansa korotettavaksi 5-8 miljoonan dollarin väliltä. Aiheuttaen lopulta kuitenkin pahennusta tallissa ja arvosteluillaan tienasi tavallaan oikeastaan potkut itselleen. Suurimmillaan Piquet vaati myös 80 000 dollarin voittosummaa ja 200 000 dollarin mestaruusbonusta mistä Frank Williams kieltäytyi Piquetin jo muutenkin suurten palkkojen takia.

Nigel Mansell: Sai kaudelta 3 miljoonaa dollaria. Yritti saada ennen kautta itselleen palkankorotusta aina 6,5 miljoonaan dollariin asti, mutta Frank kieltäytyi maksamasta niin paljon. Lopulta sovittiin 5 miljoonan dollarin palkkio Mansellille lunastukseen, mutta vasta kaudeksi 1988. Mansellin muista bonuseduista voi lukea toikissa numero 11 tätä topicia.

Riccardo Patrese: Ajoi yhden osakilpailun verran pikahälytyksellä Adelaidessa ja häntä koskivat bonusedut vain voiton osalta eli summa olisi ollut sama kuin tallin varsinaisella testikuljettajalla Jean-Louis Schlesserilä.

McLaren:

Alain Prost: Sai 3,5 miljoonaa dollaria kaudelta vaikka huhujen mukaan olisi vaatinut äärimmäisen roimaa palkankorotusta ja kulisseissa kuohuikin. Ron Dennis oli valmis sopimaan monen vuoden jatkosopimuksen Prostin kanssa ja siitä Prost olisi netonnut 7 miljoonaa dollaria, mutta ranskalainen kieltäytyi tarjouksesta ja tyytyi neuvottelemaan vain vähän kerrallaan.

Dennis oli valmis elokuussa 1987 sopimaan Prostin kanssa ranskalaisen haluaman äärimmäisen suuren summan eli 10 miljoonan dollarin sopimuksen kauden päätteeksi. Ainoa ehto oli se, että Prost sitoutuisi olemaan McLarenin mies koko ajouransa ajan.

Siihen ei kuitenkaan Prost kyennyt ja tarjous jäi lunastamatta. Prost yritti neuvotella myös 50 000 dollarin voittobonuksesta ja 250 000 dollarin mestaruusbonuksesta, mutta Dennis kieltäytyi siitä.

Stefan Johansson: Keke Rosbergin tilalle tullut ja lopulta harmittavasti yhdeksi kaudeksi McLarenille jäänyt ruotsalainen kuittasi kuitenkin ajouransa parhaimman palkan juurikin McLarenilta. Alustava palkka kaudelle oli pitkän neuvottelun alla. Lähtöhinta oli puoli miljoonaa dollaria, mutta summa nousi aina 2 miljoonaan dollariin saakka. Suurin osa Johanssonin palkasta tuli Marlboron pussista. Johanssonille oli luvattu erittäin alhainen voittobonus. Vain 25 000 dollaria ja 150 000 dollaria mestaruudesta.

Tyrrell:

Jonathan Palmer: Sai kaudelta yhteensä 1,2 miljoonaa dollaria josta 200 000 dollaria oli minimipalkkio ja loppu tuli sponsoreilta. Palmer olisi saanut 25 000 dollaria voitosta ja 50 000 dollaria mestaruudesta.

Philippe Streiff: Sai kaudelta lopulta 670 000 dollaria josta 150 000 dollaria oli minimipalkkio ja loppu tuli sponsorien kautta. Streiff oli jopa valmis maksamaan ajoistaan sillä Tyrrellin budjettitilanne oli vaarallisen hälyyttävä. Bonusedut olivat samat kuin Palmerilla.

Brabham:

Riccardo Patrese: Yritti vaatia Bernie Ecclestonea maksamaan hänelle reilua palkkaa mutta Bernie kieltäytyi. 3-4 miljoonaa dollaria tuntui Berniestä karmaisevalta ajatukselta vaikka italialainen laski sopimusneuvotteluista niin suurista summista vain leikkiä. Lopulta Patrese sai palkankorotuksen mutta summa oli 375 000 dollaria kaudelta. Voitosta Patrese olisi saanut 50 000 dollaria ja mestaruudesta 250 000 dollaria.

Andrea de Cesaris: Osti itsensä talliin miljoonalla dollarilla ja halusi alustavasti myöskin palkkaa runsaasti. Lopulta 375 000 dollaria tuli myös de Cesarisille vaikka siitä tallin osuus olisi ilman pisteitä ollut erittäin nimellinen. Vain 34 000 dollaria. Kaikki meni kuitenkin Andrean osalta lopulta hyvin palkan suhteen. Andrean osalta voittobonus oli sama kuin Riccardolla mutta mestaruudesta olisi tullut vain 150 000 dollaria.

Stefano Modena: Ajoi Adelaidessa Riccardo Patresen lähdettyä Williamsille. Sai testipalkkansa.

Zakspeed:

Martin Brundle: Sai palkkaa yhteensä 340 000 dollaria kaudelta vaikka alustavasti Brundle näytti joutuvan ennen kautta jopa maksamaan ajoistaan sillä Zakspeedin tilanne oli taloudellisesti vaikea. Zakspeedin voittaessa kilpailun Brundlen ajamana olisi siitä tullut tilille 50 000 dollaria ja mestaruudesta 100 000 dollaria.

Christian Danner: Maksoi ajoista 750 000 dollaria kaikkiaan ja niistä 500 000 dollaria välittömästi ennen kautta jotta paikka olisi tallissa varmistunut. Dannerin bonusedut olivat samat kuin Brundlella.

Lotus:

Ayrton Senna: Senna neuvotteli pitkään tallinsa kanssa palkankorotuksesta ja summat hipoivat taivaita ja Lotusin päämajassa ei aina kahviteltu hauskoissa merkeissä. Peter Warrin mukaan Sennan haluamalla suurimmalla mahdollisella summalla hän olisi perikadossa. 7,5 miljoonaa dollaria oli Sennan suurin haluama summa ja pitkien vaiheiden jälkeen Senna yritti tarjota viimeistä kunnollista kompromissitarjousta ja lupausta pysyä Lotusilla vähintään kauden 1987 ja 1988 jos Warr allekirjoittaisi sopimuspaperin. Mahdollisesti siitä eteenpäinkin.

Senna halusi kaudesta 1987 5 miljoonaa dollaria. Se ei käynyt.

Lopulta välttääkseen pitkän oikeustaistelun ja ehkä välivuodenkin Senna kirjoitti Warrin haluaman summan mikä oli vain marginaallisesti parempi kuin aiemmin. Senna sai samat 1,5 miljoonaa dollaria ja nyt pisteraha oli 4000 dollaria entisen 3000 dollarin sijaan. Lopulta Senna sai vielä lisäksi 250 000 dollaria mestaruudesta. Lisäksi Sennan sopimukseen sisältyi kaudesta 1988 optio. Siinä Senna olisi saanut 1,65 miljoonaa dollaria ja 5000 dollaria pisteeltä. Mestaruusbonus olisi säilynyt samana.

Satoru Nakajima: Japanilainen Hondan virallinen ajajamaskotti maksoi miljoona dollaria ajoistaan ja summa olisi alunperin ollut peräti 1,5 miljoonaa dollaria mutta sponsorit eivät kyenneet maksamaan enempää. Nakajima sai myös hieman yli miljoona dollaria palkkaa kaudelta, mutta suurin osa siitä tuli sponsorien kautta. Nakajimalla oli varikon pienin huipputallin kuljettajan voittopalkka. Vain 10 000 dollaria ja mestaruudesta Naka-san olisi voittanut itselleen 100 000 dollaria.

Arrows:

Derek Warwick: Sai palkkaa 500 000 miljoonaa dollaria kaudelta. Lisäksi Arrows maksoi sen kuljettajille 50 000 dollaria jokaisesta palkinnosta riippumatta siitä, että oliko kuljettaja kolmas, toinen tai jopa ensimmäinen palkintokorokkeella. Yhtenäinen palkintoraha sijoituksesta riippumatta sopi hänelle ja Eddie Cheeverille varsin hyvin. Samoin myös Arrowsin mestaruusbonuskin.

Eddie Cheever: Sai palkkaa 1,34 miljoonaa dollaria kaudelta yhteensä. Siihen oli laskettu minimipalkkio ja sponsorien maksamat summat. Cheever olisi lisäksi saanut 50 000 dollaria palkinnoista ja mestaruudesta 500 000 dollaria.

Benetton:

Teo Fabi: Sai kaudelta yhteensä 2 miljoonaa dollaria josta 500 000 dollaria oli hänen kausipalkkansa ja loppu tuli sponsoreilta. Voitosta Benetton olisi maksanut 25 000 dollaria ja 100 000 dollaria mestaruudesta.

Thierry Boutsen: Sai kaudelta hieman yli 400 000 dollaria. Suurimmillaan Boutsenille yritettiin saada jopa 3 miljoonan dollarin kausipalkkaa, mutta Peter Collins kieltäytyi maksamasta summaa muuta kuin usean vuoden sopimuksella. Bonukset olivat Boutsenille samat kuin Fabille.

March:

Ivan Capelli: Sai tallin yksinäisenä kuljettajana 500 000 dollaria. Voitosta olisi tullut 50 000 dollaria ja mestaruusbonus oli tallin taloustilanteen takia saman verran.

Osella:

Alex Caffi: Maksoi yhteensä 250 000 dollaria kauden ajoista saamatta mitään palkkaa tai bonuksia.

Gabriele Tarquini: Maksoi yhdestä yrityksestä 100 000 dollaria saamatta mitään palkkaa tai bonuksia.

Franco Forini: Maksoi 300 000 dollaria kolmesta kilpailusta saamatta mitään palkkaa tai bonuksia.

Minardi:

Adrian Campos: Maksoi 130 miljoonaa Espanjan Pesetaa eli lähes 950 000 dollaria kaudesta. Pisterahana Campos olisi saanut 15 000 dollaria ja voitosta saman verran.

Alessandro Nannini: Maksoi 250 000 dollaria kaudesta. Pisterahana Nannini olisi saanut 25 000 dollaria ja voitosta saman verran.

Minardi oli luvannut kuljettajilleen yhteensä 50 000 dollarin mestaruusbonuksen mikäli toinen heistä sen voittaisi.

Ligier:

Rene Arnoux: Sai miljoona dollaria kaudelta ja lisäksi olisi saanut 5000 dollaria voitosta ja yhtä paljon mestaruudesta.

Piercarlo Ghinzani: Sai yhteensä 500 000 dollaria kaudelta ja siitä tallin osuus oli 200 000 dollaria ja loppu tuli sponsoreilta. Kauden aikana Ghinzanin arveltiin pahantahtoisissa juoruissa maksaneen useita miljoonia dollareita päästäkseen Ligierin tasoiseen talliin. Suurimmillaan jopa 3,5 miljoonaa dollaria. Lopulta talli oli Ghinzanin ainoa missä hän ei maksanut ajoistaan. Ghinzanille oltiin luvattu 100 000 dollarin arvoinen voittobonus ja 200 000 dollarin arvoinen mestaruusbonus.

Ferrari:

Michele Alboreto: Sai 1,7 miljoonaa dollaria sillä Ferrari ei maksanut ylimääräisiä sponsoripalkkoja.

Gerhard Berger: Alboreton näpäyttämiseksi talli maksoi Bergerille yllättäen enemmän palkkaa kuin italialaiselle. Berger sai 2 miljoonaa dollaria kaudelta ja ei mitään muuta.

Lola-Larrousse:

Philippe Alliot: Maksoi kaudestaan 750 000 dollaria. Voitosta Alliot olisi saanut 25 000 dollaria ja mestaruudesta 100 000 dollaria.

Yannick Dalmas: Maksoi lyhyestä kaudestaan 500 000 dollaria. Voitosta Dalmas olisi saanut 10 000 dollaria ja mestaruudesta 50 000 dollaria.

AGS:

Pascal Fabre: Maksoi 500 000 dollarin paketistaan vain 400 000 dollaria ja joutui tallista ulos kesken kauden. Voitosta olisi tullut 10 000 dollaria ja mestaruudesta saman verran.

Roberto Moreno: Maksoi 400 000 dollaria kahdesta kilpailusta ja suurimmillaan oli valmis maksamaan jopa miljoona dollaria. 20 000 dollaria olisi tullut voiosta ja 50 000 dollaria mestaruudesta.

Coloni:

Nicola Larini: Maksoi 100 000 dollaria yrityksistään.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Laitan seuraavaksi kauden 1986 testikuljettajien palkkoja. Joka tallissa ei tuolloin testaajia ollut. Tässä niitä tulee:

Jean-Louis Schlesser: Sai Williamsilla 50 000 dollaria palkkaa kaudelta. Lisäksi hän olisi kisapestin koittaessa voittanut 30 000 dollaria voitosta ja samalla mahdollisesta kisapestin mestaruudesta saman verran.

Derek Warwick: Oli ensin Lotusin testikuljettajana, mutta loikkasi jo ennen kauden alkua Brabhamille testaamaan. Sittemmin peri Elio de Angeliksen paikan. Warwick sai 50 000 dollaria kaudelta ja lisäksi voitosta olisi tullut 30 000 dollaria ja mestaruudesta 80 000 dollaria. Testipalkan lisäksi Warwick sai sponsoreiltaan 100 000 dollaria ja se teki loppusummaksi 150 000 dollaria.

Dario Benuzzi: Sai Ferrarilla 50 000 dollaria kauteen rahaa.

Paolo Barilla: Sai Benettonin ykköstestaajana 50 000 dollaria kaudelta. Kisapestin tullessa olisi saanut 30 000 dollaria voitosta ja mestaruudesta. Maksoi tallille kauden aikana 320 000 dollaria testeistään.

Giovanna Amati: Sai 25 000 dollaria Benettonin kakkostestaajana kaudelta. Etuudet olivat puolet Barillan eduista.

Andy Wallace: Sai 12 500 dollaria Benettonin kolmostestaajana kaudelta. Etuudet olivat vielä puolet Amatin eduista.

Philippe Alliot: Sai 40 000 dollaria Ligierin testaajana. Jacques Laffiten onnettomuuden jälkeen hän olisi saanut kisapestissä 20 000 dollaria voitosta ja 90 000 dollaria yllätysmestaruudesta. Lopulta sai kuitenkin sponsoreilta ja tallilta ruhtinaallista vaivanpalkkaa joka toi loppusummaksi yhteensä 210 000 dollaria.

Adrian Campos: Sai 30 000 dollaria Tyrrellin testaajana. Voitosta Camposille olisi maksettu kisapestissä 3000 dollaria ja saman verran mestaruudesta. Campos maksoi testeistään yhteensä 300 000 dollaria.

Eddie Cheever: Miehelle tarjottiin paikkaa Team Haasin testaajana, mutta Cheever ei sitä huolinut. Tilapäisajota hän ei kieltäynyt ja hän sai siitä sen mitä olisi saanut testaajanakin eli 40 000 dollaria. Voitto tai jostain muusta syystä mestaruus kaudelta olisi tiennyt hänelle ainakin 30 000 dollaria.

Josele Garza: Oli Meksikon miehenä ja Brabhamin testaajana valmis ajamaan jopa kotikisansa edellyttäen, että rahat löytyvät. Ikävä kyllä Garza ei saanut 280 000 dollaria kasaan ja näin Garza jäi ilman kisapaikkaa. Todennäköisesti Garza olisi korvannut Meksikon kilpailussa Derek Warwickin. Muut edut Garzalle olivat 30 000 dollarin arvoiset eli voitto ja mestaruus samassa paketissa.

Willy T. Ribbs: Bernie Ecclestonen erikoinen testimies ajoi Brabhamin promotestejä, mutta lopulta ura kuninkuusluokassa jäi testeihin. Maksusumma olisi ollut puolet Garzan vastaavasta. Ribbs olisi ajanut Montrealissa tai Detroitissa kaudella 1986 hieman paremmalla tuurilla.

Christian Danner: Sai Arrowsilta 40 000 dollaria testipalkkaa ja lisäksi lopulta 170 000 dollaria yleistä palkkaa vaivannäöstään. Arrows maksoi Osellalle Dannerin ajattamisesta talousapua 250 000 dollaria ja saman verran Danner maksoi testeistään tallin riveissä. Voitosta kisakaudella Danner olisi saanut 30 000 dollaria ja saman verran mestaruudesta.

Luis-Perez Sala: Maksoi Zakspeedillä 250 000 dollaria testeistään ja sai 20 000 dollaria palkkaa testikuljettajana. Voitosta kisapestissä olisi herunut 30 000 dollaria ja saman verran mestaruudesta.

Alex Caffi: Maksoi Osellan testeistä 90 000 dollaria ja lisäksi sai palkkaa 15 000 dollaria sponsoreilta. Kisapestissä olisi saanut 30 000 dollaria voitosta ja 40 000 dollaria mestaruudesta.

Pierluigi Martini: Minardin syrjäytetty maksumies testasi kauden aikana tallin autoa ja maksoi siitä 25 000 dollaria. Palkkaa Martini sai sponsorien kautta 5000 dollaria. Kisapestissä olisi saanut 3000 dollaria voitolta ja 30 000 dollaria mestaruudesta.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Tässä tulee seuraavaksi sitten testipalkkoja kaudelta 1987:

Jean-Louis Schlesser: Sai 50 000 dollaria testipalkkaa Williamsilta. Kisapestin tullessa olisi saanut 20 000 dollaria voitolta ja 100 000 dollaria mestaruudesta.

Geoff Lees: Sai 25 000 dollaria Williamsin kakkostestaajana ja pääpromokuljettajana kaudelta. Ei todennäköisesti olisi päässyt ajamaan Adelaidessa tai aiemmin kaudella Imolassa.

Johnny Dumfries: Sai 50 000 dollaria Benettonin ykköstestaajana kaudelta. Olisi saanut voitosta kisakuskina 50 000 dollaria ja mestaruudesta 80 000 dollaria.

Alessandro Nannini: Sai 40 000 dollaria Benettonin kakkostestaajana kaudelta. Testipalkka oli hänen ainoa kaudelta sillä Minardilla hän maksoi ajoistaan. Olisi saanut voitosta 50 000 dollaria ja mestaruudesta 80 000 dollaria.

Emanuele Pirro: Sai 25 000 dollaria Benettonin kolmostestaajana kaudelta. Olisi saanut voitosta 25 000 dollaria ja mestaruudesta 40 000 dollaria.

Muut Benettonia ajaneet kuljettajat eli Alex Caffi, Johnny Herbert, Stefano Modena, Paolo Barilla ja Martin Donnelly olivat puhtaita promotestaajia eivätkä siten saaneet palkkaa ajoistaan.

Scott Pruett: Ajoi Fordin promootioajon Estorilissa Larrousselle ja hänelle tarjottiin testikuljettajan paikkaa kaudeksi 1988 talliin ja mahdollista kisapestiäkin. Hintavaraus kisoihin oli ainakin 250 000 dollaria. Testipalkaksi sen sijaan Pruett olisi saanut 40 000 dollaria. Kisakuskina ollessa tai kisapestin tullessa muutoin hän olisi saanut 20 000 dollaria voitosta ja 50 000 dollaria mestaruudesta.

Mauricio Gugelmin: Oli ehdolla ajamaan Marchin kauden toista autoa kauden 1987 lopulla, mutta talli ei saanut riittävän ajoissa autoa valmiiksi miehelle. Lisäksi talli oli ilmoittautunut sarjaan vain yhdellä autolla. Hän olisi saanut 250 000 dollaria kisapestistä kaudella 1987. Hän ajoi kuitenkin myös paljon testejä. Hän oli myös tallin kakkostestaaja.

Andy Wallace: Oli ehdolla ajamaan myös kauden 1987 lopulla tai kaudella 1988. Oli tallin kolmostestaaja ja virallinen promootiotestaaja. Palkkaa hän olisi kauden 1987 ajoista saanut 125 000 dollaria.

Kris Nissen: Tanskalainen hoiti suurimman osan Marchin testeistä kaudella 1987 ja samalla hoiti sivukeikkana Zakspeedin testejä. Yhteensä Nissen maksoi testeistään 500 000 dollaria kauden ajalta. Suurimman osan niistä Marchille.

Franco Scapini: Maksoi Minardin kakkostestikuljettajana testeistään 500 000 dollaria.

Marco Apicella: Maksoi Minardin kolmostestaajana saman verran testeistään kuin Scapini.

Pierluigi Martini: Maksoi Minardin päätestaajana kaudella 1987 yhteensä 750 000 dollaria testeistään. Sai testipalkkanaan vaivannäöstä 15 000 dollaria. Sama summa olisi annettu kenelle tahansa Minardin kisaamaan nousseelle testimiehelle voitosta ja mestaruudesta olisi tullut 25 000 dollaria.

Csaba Kesjar: Ajoi ensimmäisenä unkarilaisena Zakspeedin testejä ja oli ehdolla tallin kuljettajaksi kaudeksi 1988. Kesjar olisi tiettävästi maksanut 500 000 dollaria kaudesta 1988. Valitettavasti Kesjarille kävi varsin huonosti. Zakspeedin varsinainen testimies oli lähinnä satunnaisia keikkoja talliin tehnyt Kris Nissen. Nissen olisi saanut kisapestistä 15 000 dollaria voiton suhteen ja 50 000 dollaria mestaruudesta.

Stefano Modena: Sai Brabhamin testimiehenä 40 000 dollaria palkkaa kaudelta. Adelaidessa ajaessaan Brabhamin autoa tai muutenkin ollessaan jostain syystä kaudella koko kauden kisamies tai suurimman osan kaudesta kisahommissa olisi italialainen saanut 20 000 dollaria voitosta ja 50 000 dollaria mestaruudesta.

Dario Benuzzi: Sai 50 000 dollaria Ferrarin testimiehenä.

Luis-Perez Sala: Maksoi Colonin melkein olemattomista testikuskin töistään 10 000 dollaria ja antoi Nicola Larinin tehdä loput työt vähävaraisen tallin kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Eikö otsikko satunnaisia tietoja ei minkäänlaisessa järjestyksessä kuljettajien palkoista olisi paljon parempi?

Muuten kyllä pointsit nähdystä vaivasta, mutta jos joku avaa toikin siina uskossa että saisi tietoa palkkakehityksestä niin voi olla että tieto löytyy nopeammin muualta.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Itse asiassa aivan tämän toikin alkuaikoina ensimmäisissä osioissa nimenomaan oli kehitystä eri tallien tai vielä oikeammin kuljettajien kesken. Sitten tiedot menivätkin valtavan tietovirran vuoksi vähän toisenlaisiin mittakaavoihin. F1-kuljettajien palkkoja vuosien varrelta saattaisi ehkä suuren kokonaisuuden kannalta olla mahdollisesti parempi nimike ja ainakin olisi jos tämän toikin perustaisi nyt.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Laitetaan seuraavaksi kauden 1986 tallibudjetit näkyville ja dollarimääräisinä. Tässä budjetit eri tallien osalta:

Ferrari: 22 miljoonaa dollaria

McLaren: 21 miljoonaa dollaria

Williams: 20 miljoonaa dollaria

Brabham: 17 miljoonaa dollaria

Lotus: 15 miljoonaa dollaria

Benetton: 13 miljoonaa dollaria

Ligier: 10 miljoonaa dollaria

Arrows: 7 miljoonaa dollaria

Tyrrell: 6 miljoonaa dollaria

Team Haas: 5 miljoonaa dollaria

Zakspeed: 4 miljoonaa dollaria

Minardi: 3 miljoonaa dollaria

Osella: 2 miljoonaa dollaria

AGS: Miljoona dollaria

Henkilöstöpuolella Williamsilla oli näin esimerkkinä 136 henkilöä tiimissä kun taas AGS:llä oli vain 7 henkeä mukana. Lisäksi Ferrarin kaikista kausikuluista olisi tullut suurin piirtein saman verran erinäisiä kuluja matkustuksen, testaamisen ja muun välttämättömän toiminnan lisäksi kaudella ja FIAT maksoi ylimääräistä sponsoritukea tallille yhteensä 22 miljoonaa dollaria.

Toisin sanoen vuonna 1986 huipputallien kaikkinaiset kulut olivat kolmella suurella tallilla suurin piirtein yhtä suuria eli noin 60 miljoonaa dollaria oli kausikuluja kaikkiaan. McLarenilla ja Williamsilla tosin ylimääräiset kulut tulivat muun muassa Hondan ja TAG:n kehitystyöstä ja erinäisistä muista sivukuluista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15072
Laitetaan seuraavaksi vuoden 1987 budjetteja eri tallien osalta. Joidenkin perinteisten tallien kuten Tyrrellin budjetti huononi jonkin verran ja joidenkin vuorostaan kasvoi.

Tässä budjettituloksia:

Ferrari: 23 miljoonaa dollaria

McLaren: 22 miljoonaa dollaria

Williams: 21 miljoonaa dollaria

Arrows: 20 miljoonaa dollaria

Lotus: 17 miljoonaa dollaria

Brabham: 15 miljoonaa dollaria

Ligier: 15 miljoonaa dollaria

Benetton: 13 miljoonaa dollaria

Minardi: 6 miljoonaa dollaria

Zakspeed: 5 miljoonaa dollaria

Lola-Larrousse: 4,5 miljoonaa dollaria

Tyrrell: 4 miljoonaa dollaria

March: 3,5 miljoonaa dollaria

Osella: 1,6 miljoonaa dollaria

AGS: 1,4 miljoonaa dollaria

Coloni: Miljoona dollaria

Henkilöstöpuolesta puhuen Williamsilla oli esimerkiksi 150 henkilöä tallissa kun taas Minardilla oli 30 henkilöä, Osellalla 16 henkilöä ja AGS:llä 14 henkilöä tallissa. Colonilla vuorostaan työntekijöitä oli vähintään 7 ja korkeintaan 12 henkilöä lähteistä riippuen. Enin osin kuitenkin tallin listoilla työskenteli tallipäällikköä ja kuljettaja Nicola Larinia lukuunottamatta noin kymmenkunta henkilöä kaudella 1987.

Kyseinen vuosi oli muutenkin viimeinen vuosi f1:ssä jolloin budjetit ja niiden kehitys oli harvinaisen hidasta suhteessa myöhempien vuosien räjähtävään kehitykseen sponsoroinnin muuttuessa entistäkin suuremmaksi ja Ferrarinkin lähdettyä kunnolla mukaan sponsorointiin.
 
Ylös