F1-kuskin kunto-ominaisuudet

Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
F1 kuskit on hyväkuntosia jne. mutta joskus meinasi vähän kiehahtaa, kun joku F1 valmentaja tai mikä lie hehkutti, että ovat kovimpia urheilijoita planeetalla. Taisi perustella asiaa mm. sillä, että missään muussa lajissa ei ole yhtä pitkään syke yhtä korkealla.

Ensinnäkin jos kyseessä olisi oikeasti urheilusta jotain ymmärtävä ja siitä objektiivisesti ja realistisesti puhuva, niin ei sanois mistään lajista noin. Toki omaa lajia pitää hekuttaa ja markkinoida, se on ymmärrettävää, mutta helpompi arvostaa astetta objektiivisempaa jauhantaa.

Tämä siis ihan näin välikommenttina, kun keskustelu on alkanut kuihtua :D

EDIT: kyllähän F1 työnä on palkkaan nähden aika juhlaa. Ajat pari tuntia autoa parin viikon välein jotain 9 kuukautta vuodesta. Lopun ajan ei tartte tehdä mitään muuta ku treenailla ja käydä vähän edustamassa. Eikä sitä autolla ajamista voi työksi laskea, kun suurin osa maailman miehistä ajais sitä autoa vaikka ilmaseks. Toki joutuu matkustamaan, joka onkin ehkä se rankin juttu, mutta huomattavasti rankempaa esim mekaanikoille, jotka tekee töitä paljon enemmän matkustelun ohessa. (sorry off topic)
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Itse en ainakaan jaksaisi olla ihmeissänikään "muutaman sekunnin ammattilaisia hitaammista" kierroksista.
Jooh... kyllähän sitä muutaman kymmenyksen päähän pitäisi päästä. Tuohon parin sekunnin haitariin nyt pystyy autolehtien toimittajatkin. Eiköhän se kunnon puute haitannut jo yhden kierron tulosta kun ei parempaan pystynyt.

Tosin kyllä simulaattorilla ajaessakin hiki tulee jos rattia puristaa :D
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Jooh... kyllähän sitä muutaman kymmenyksen päähän pitäisi päästä. Tuohon parin sekunnin haitariin nyt pystyy autolehtien toimittajatkin. Eiköhän se kunnon puute haitannut jo yhden kierron tulosta kun ei parempaan pystynyt.

Tosin kyllä simulaattorilla ajaessakin hiki tulee jos rattia puristaa :D
haha. Miksei siis paiskata saman tien formuloihin kakkoskuskiksi, jos muutaman kympin päähän pitäs heleposti päästä jo ekalla ajokerralla ikinä :D 3 sekkaa hävis. Autotoimittajista sen verran, että http://www.youtube.com/watch?v=EGUZJVY-sHo, mut iha sama. Alkuperäinen pointtini oli tuossa kuntopuolessa.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3547
Sijainti
JKL
3 sekkaa hävis.
Sen verran OT:a että tämä Huttu taisi olla vielä kaveri jolla ei ole edes ajokorttia eli ei ollut ajanut juurikaan autolla ennen tuota testiä... Eli voi pitää kyllä ihan kovana suorituksena...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
haha. Miksei siis paiskata saman tien formuloihin kakkoskuskiksi, jos muutaman kympin päähän pitäs heleposti päästä jo ekalla ajokerralla ikinä :D
Varmaan siksi että simulaattoriajojen jumala on aika todennäköisesti hieman lahjakkaampi kuski kuin keskivertosorakeisarien päristelyä harrastavat pojat?

Todennäköisesti ei päässyt sen lähemmäksi kun tarvii muutaman kierroksen autoon tottuakseen ja siinä vaiheessa on jo kunto loppu.
 
Viimeksi muokattu:

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Kyllähän F1 lajina on kovaa fysiikkaa vaativa, mutta eihän sitä voi verrata mihinkään lajiin jossa paremmuus ratkaistaan fyysisten ominaisuuksien perusteella. Formuloissa pitää olla riittävässä kunnossa että jaksaa raskaan kisa suorituksen kunnolla startista maaliin, mutta siihen se jääkin eikä tästä rajasta ylöspäin treenatuilla ominaisuuksilla ole juurikaan merkitystä siis toisin sanoen paremmuutta ei mitata jouksu radalla vaan moottori radalla heheh!

Mitä eri urheilulajeihin tulee niin vaikea on löytää lajia joka mitaisi absoluttiisesti kova kuntoisimmat ihmiset, lihaskunto sekä aerobinen kunto on hankala paketti yhdistää, jokainen laji on näiden suhteen jonkinäköinen kompromissi ääripäinä voimanosto ja ehkä kaikkein kovinta aerobista fysiikkaa vaativa pyöräily. Semmosta huhua olen kuullut kyliltä että niinkin ali arvostetussa lajissa kuin paini vaaditaan aika huikeita fyysisiä ominaisuuksia joka kunnon mittarilla, ehkäpä tämä on se laji jossa on oikeasti ne kova kuntoisimmat tyypit. Toisekseen tähänkin lajiin liittyy ratkaisevanva tekijänä tekniikka joten absoluuttista paremmuutta ei mitata pelkän kunnon perusteella, vaikka nämä jätkät aivan huikeessa yleis kunnossa avatkin. kampailulajien edustajat noin yleensäkkin on aika kovassa tikissä joka osa-alueella.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Painihan nyt ihan perusjärjelläkin on vaativaa fyysisesti, pitää yrittää retuuttaa samanpainoista kaveria ja perkele sehän pistää vielä vastaankin ja yrittää sua retuuttaa. Minuutin paini ihan täysillä, niin meistä 97% on ihan tattis.

Toinen laji, missä aivan tajuttoman vahvoja jätkiä on voimistelu. Kaverit pystyy roikkumaan heiluvissa renkaissa ristiriipunnassa ja heittämään permannolla kaksoisvoltteja. Pari kertaa nähnyt kuntosalilla noita, niin aika tylynnäköistä kun kaverit seisoo käsillä ja pumppaa siitä punnerruksia. :D
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
"Mainittakoon, että Kuortaneen urheiluopisto tekee yhteistyötä Formula Maclarenin kuskien fyysisen kunnon parantamiseksi ja testaamiseksi. TESTITULOKSET OVAT JULISTETTU SALAISIKSI. Asian todenperäisyys tulee tästä http://www.kuortane.com/mclaren.html Tämä siksi, että kun todelliset tulokset tulevat joistain asiosta esille niin nämä mediassa hehkutetut "supermiehet" eivät sitten olekaan niin supermiehiä enään. Sama koskee myös suomalaisten jalkapalloilijoiden testejä Vierumäeltä."

http://www.juoksufoorumi.fi/vb/showthread.php?7557-4000-m-Cooper&p=369142#post369142
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Tosiaan jos yrittää ihan maalaisjärjellä ajatella, niin ovat suuri osa kohtuu lyhyitä tai korkeintaan keskiverron pituisia, todella hinteliä, eli siis myös kevyitä. Tärkein ominaisuus on kestävyys, että jaksaa sen 2 tuntia ajaa, joten luonnollisesti ovat hyvässä aerobisessa kunnossa (ainakin tavisten näkökulmasta). Lieköhän moni heistä juoksis yli 3500 coopperissa? Olis mielenkiintosta nähdä, epäilen vahvasti. Toki juoksu on vain yksi tapa mitata.

Mutta vaikea kuvitella, että olisivat muilla ominaisuuksilla mitattuna kovia tyyppejä. Ovat sellaisia kynäniskoja, että eivät varmasti ole vahvoja muuten kuin niskan osalta. Ainakin mitä on itse nähnyt videoita kuntosalilta, niin ovat nälkiintyneen näköisiä ja painot olemattomia. Lihaskestävyyttä varmaan on, kun massaa ei ole ja aeorbinen kunto on hyvä, jotka auttavat asiaa.

Tuskin ovat mitään akrobaatteja tai erityisen nopeitakaan (siis räjähtävä voima, juoksunopeus jne.). Toki on hyvät reaktiokyvyt ja kädet nopeita ainakin ratissa.

Eli toisin sanoen, ovat kuten kestävyysurheilijat, mutta eivät yhtä hyväkuntoisia (kestävyys) ja vahva niska :D

Jotkut heistä ovat toki paremmassa kunnossa kuin toiset, mutta voihan konttorirottakin juosta marathonia, vaikkei se työssä auttaisikaan.
 
Viimeksi muokattu:

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Minä kyllä uskon että formula kuskeilla on hyvät nopeus ominaisuudet(voima) suhteutettuna lihas massaan, suluissa tuo voima koska vaikka voimaa ei tarvitakkaan niin valtavia määriä niin räjähtävä nopeus kulkee käsi kädessä voiman kanssa, nämä ovat lihaksen hermostollisia ominaisuuksia joita kehittämällä saadaan lihaksen kokoa kasvattmatta suurempia tehoja lihaksesta. kyllä noilla jätkillä voi olla yllättävän kovatkin painot mitä maksimeja tekevät koska kyllähän noepeus on yksi ominaisuus jota formulakuskilta vaaditaan. siis homma menee näin vaikka ratin kääntämisen vastus olisi vaikka jollain hetkellä 20kg on sillä eroa liikeen nopeuteen onko se 20% vai 30% kuljettajan maksimeista kääntää tätä rattia, tästä syystä kannataa olla mahdollsimman hyvät maksimit. liikaa monessa lajissa keskitytään aerobissiin ominaisuuksiin, koska nämä syövät tehoja muista ominaisuuksista.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Minä kyllä uskon että formula kuskeilla on hyvät nopeus ominaisuudet(voima) suhteutettuna lihas massaan, suluissa tuo voima koska vaikka voimaa ei tarvitakkaan niin valtavia määriä niin räjähtävä nopeus kulkee käsi kädessä voiman kanssa, nämä ovat lihaksen hermostollisia ominaisuuksia joita kehittämällä saadaan lihaksen kokoa kasvattmatta suurempia tehoja lihaksesta. kyllä noilla jätkillä voi olla yllättävän kovatkin painot mitä maksimeja tekevät koska kyllähän noepeus on yksi ominaisuus jota formulakuskilta vaaditaan. siis homma menee näin vaikka ratin kääntämisen vastus olisi vaikka jollain hetkellä 20kg on sillä eroa liikeen nopeuteen onko se 20% vai 30% kuljettajan maksimeista kääntää tätä rattia, tästä syystä kannataa olla mahdollsimman hyvät maksimit. liikaa monessa lajissa keskitytään aerobissiin ominaisuuksiin, koska nämä syövät tehoja muista ominaisuuksista.
Niin, harjoittelun ja fysiologian teoriapuoli on tiedossa, mutta mitkä on lajin vaatimukset. Onko se ratin vastus ikinä edes 1/4 tuosta 20 kilosta. Itse en ole saanut kuvaa, että harjoittelisivat voimaa, lähinnä lihaskestävyyttä ja peruskuntoa. Nopeutta ja räjähtävyyttä kun ei ole ilman perusvoimaa ja en jaksa uskoa, että sitä kauheasti treenaavat. Tai sanotaanko niin, että sen perusteella mitä on harjoittelusta kuullut ja miltä kuskit näyttää, niin voisi heittä veikkauksen, että tavis joka käy salilla kohtuullisesti on vahvempi kuin nuo vormula kuskit (perusvoima), vaikka pitkälti hermostollinen ominaisuus onkin.
 
Viimeksi muokattu:

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Niin, harjoittelun ja fysiologian teoriapuoli on tiedossa, mutta mitkä on lajin vaatimukset. Onko se ratin vastus ikinä edes 1/4 tuosta 20 kilosta. Itse en ole saanut kuvaa, että harjoittelisivat voimaa, lähinnä lihaskestävyyttä ja peruskuntoa. Nopeutta ja räjähtävyyttä kun ei ole ilman perusvoimaa ja en jaksa uskoa, että sitä kauheasti treenaavat. Tai sanotaanko niin, että sen perusteella mitä on harjoittelusta kuullut ja miltä kuskit näyttää, niin voisi heittä veikkauksen, että tavis joka käy salilla kohtuullisesti on vahvempi kuin nuo vormula kuskit (perusvoima), vaikka pitkälti hermostollinen ominaisuus onkin.
Tämä lihaskunto on äärimmäisen mielenkiintoinen kysmys näillä formula kuljettajilla, koska kummiskin vaaditaan aika monipuolisia ominaisuuksia. Ja kyllä noi vastukset ja painot oli aivan tuulesta temmattuja ettei niitä nyt niin kannata todeksi ottaa ne oli vaan mallina. Oma ajo kokemus jää karting auton veivaamiseen, niin heitin noi vaan sen pohjalta kun itsellä sen ajaminen ja nopeiden liikkeiden tekeminen vaatii kohtuullisen määrän voimaa, eikä edes pysty tekemään liiikkeitä niin nopesti kuin ajatus olisi vaan lihaksisto ei anna myöden, ehkä olen sitten paska voima tasoiltani :D

Heitän tässä viellä yhden esimerkin miksi luulisi formula kuskien harjoittelevan maksimi voimaa. autossa tarvitaan nopeata reagointia nopeita liikkeitä että pystyy reagoimaan pidon äärirajoilla. Tähän verratava muu laji nyt ehkä olisi vaikka jääkiekko maalivahti taitaa muuten mennä oikeasti aika lähelle tää vertaus, vaikka kummiskin hyvin erilaisista suorituksista kyse mutta ominaisuudet joita vaaditaan taitavat olla aika lähelle toisiaan. vaikka maalivahdit saaavat nyt painaakin enemmän kun eivät pelaa enää järven jäillä että tarviis peläta jäihin putoamista kevät jäillä :D

maiksimi voiman harjoittelu ei ole sitä mitä asiasta tietämättömät yleensä luulevat että pumpataan 10 sarjoja salilla tappiin asti niin että hiki lentää ison arnoldin julisteet seinällä :D vaan se on isoilla kuormilla noin 90% maksimeista muutomia toistoja voimia varastoon jättäen, pitkillä palautus tauoilla hengästyminen kielletty :D ja sitten kevyillä kuormilla 50%-80% maksimi painoista muutominen toisotjen räjähtävien toistojen tekemistä, eli teho perustuu liikeen mahdollisimman nopeaan suorittamiseen. Nämä harjoitukset ei juurikaan kasvata lihasmassaa vaan nostavat hermosotn suorituskykyä ja ihminen saa suuremman maksimi voiman siitä lihasmassasta joka on käytettävissä. Esimerkkinä joku tero pitkämäki nostaa penkistä varmaan samoja rautoja kun joku bodari jolla on 40% suurempi lihas massa.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Paljon puhetta, mutta mitä tekemistä tällä on auton ajamisen kanssa. Tiedän kyllä voimaharjoittelun teoriasta. Luulisi, että ohjaustehostin poistaa voiman tarpeen, vaikea uskoa, ettei kädet voisi olla riittävän nopeat ilman voima ja nopeusharjoittelua, jos oletetaan, että ratti on kevyt kääntää.

Mitkä voimaliikkeet edes antavat siirtovaikutusta ratin kääntämiseen ja kuinka paljon. Tuskin iso penkki tai pystypunnerrus tulos (max tai nopea räjähtävä) nopeuttaa ratin kääntämistä. Räjähtävää nopeutta treenattaisiin tietysti parhaiten lajinomaisesti, eli ratin kääntöä muistuttavalla liikkeellä. Olen nähnyt harjoituksia, joissa levypainoa pidetään ilmassa ja käännetään kuten rattia (kevyt vastus, hidas liike). Eli ainakin olen nähnyt lihaskestävyyttä harjoiteltavan, mutta en maksimi.

Vaikea kuvitella, että voimaa hankittaisiin siksi, että sitä tarttee ratin riittävän nopeaan kääntämiseen. Enemmän tarvitsevat lihaskuntoa ja ehkä kenties voimaa, että jaksavat kisan ajan pitää kiinni ratista G-voimien vaikuttaessa. Tuskin se ratin nopea kääntäminen on voimasta kiinni, eiköhän se ole muista "vähemmän fyysisistä" tekijöistä. Tai en tiedä sun fysiikasta, mutta ei mulla ainakaan ole ollut ongelmia minkään mikroauton ratin nopeassa kääntämisessä, ehkä oon vain niin hidas, että mulle riittää, kun kääntää hitaasti :D

Tilanne jossa voisin kuvitella, että voimaa saattaa tarvita on mutkissa, joissa on paljon g-voimia ja pitää tehdä korjausliikkeitä ratilla. Tällöin joutuu kääntämään rattia siten, että se ja omat kädet ovat "painavammat" kun käännetään mutkaan sisäänpäin.
 
Viimeksi muokattu:

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Paljon puhetta, mutta mitä tekemistä tällä on auton ajamisen kanssa. Tiedän kyllä voimaharjoittelun teoriasta. Luulisi, että ohjaustehostin poistaa voiman tarpeen, vaikea uskoa, ettei kädet voisi olla riittävän nopeat ilman voima ja nopeusharjoittelua, jos oletetaan, että ratti on kevyt kääntää.

Mitkä voimaliikkeet edes antavat siirtovaikutusta ratin kääntämiseen ja kuinka paljon. Tuskin iso penkki tai pystypunnerrus tulos (max tai nopea räjähtävä) nopeuttaa ratin kääntämistä. Räjähtävää nopeutta treenattaisiin tietysti parhaiten lajinomaisesti, eli ratin kääntöä muistuttavalla liikkeellä. Olen nähnyt harjoituksia, joissa levypainoa pidetään ilmassa ja käännetään kuten rattia (kevyt vastus, hidas liike). Eli ainakin olen nähnyt lihaskestävyyttä harjoiteltavan, mutta en maksimi.

Vaikea kuvitella, että voimaa hankittaisiin siksi, että sitä tarttee ratin riittävän nopeaan kääntämiseen. Enemmän tarvitsevat lihaskuntoa ja ehkä kenties voimaa, että jaksavat kisan ajan pitää kiinni ratista G-voimien vaikuttaessa. Tuskin se ratin nopea kääntäminen on voimasta kiinni, eiköhän se ole muista "vähemmän fyysisistä" tekijöistä. Tai en tiedä sun fysiikasta, mutta ei mulla ainakaan ole ollut ongelmia minkään mikroauton ratin nopeassa kääntämisessä, ehkä oon vain niin hidas, että mulle riittää, kun kääntää hitaasti :D

Tilanne jossa voisin kuvitella, että voimaa saattaa tarvita on mutkissa, joissa on paljon g-voimia ja pitää tehdä korjausliikkeitä ratilla. Tällöin joutuu kääntämään rattia siten, että se ja omat kädet ovat "painavammat" kun käännetään mutkaan sisäänpäin.
miten liittyy autolla ajamiseen? no liittyy kun mulkku bemarin rattiin. Eri reeni tapoja mietin enkä tiedä hölkäsen pöläystä miten f1 kuljettaja treena mutta sen tieden mitä ominaisuuksia f1 auton ajamiseen tarvitaan eikä kyseessä ole mikään maraton juoksu. jokanen reenaa tavallaan. Mutta tähän linkki jossa jotain jorinaa formula treenamisesta ja ainakin kovalainen mainistsee että nopeutta ja voimaa tarvitsee treenata, ehkä se ei sitte ole reenannu oikein kun oli nii hidas?

http://formula1.about.com/od/drivers/a/Abcs-Of-A-Formula-1-Drivers-Physical-Fitness.htm
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
jos itse alkaisin tekemään f1 kuskille treeni ohjelmaa niin tekisin sen näiden vaatimusten ominaisuuksien pohjalta.

1)aerobinen kestävyys.
2)voima ja nopeus
3)lihaskestävyys.
painottaen näitä lajikohtaisella pianotuksella eli niska etc.

1)aerobinen kestävyys on se tärkein mutta kun se on saatu riittävälle tasolle ei sillä juurikaan enää ole merkitystä, siis kun kuljettajan aerobinen kestävyys riittää hyvin kisan läpi viemiseen.

2) nopeus ja voima miksi tämä tulee mielestäni ennen lihas kestävyyttä on se että kuljettajan ei kannata kasvattaa lihasta ylenmäärin vaan vehemmän on enemmän tässä tapuksessa. ja mitä tulee voiman ja nopeus ominaisuuksiin kasvattaa se huomattavassa määrin myös lihas kestävyyttä koska lihas toimii sillon kävyemmillä kuormilla omasta potentiaalistaan. ja tosiaankin nämä harjoitteet ovat hermostollisia eivätkä juurikaan lisää kuljettajan massaa.

3) Lihas kestävyys välttäisin formula kuskikna tekemästä bodari tyylistä sali ohjelmaa liikaa jossa veivetaan toistot failureen eli tappiin toistomäärillä 8-15 keskipitkällä 1-2min palautuksilla. koska näillä on se pirullinen taipumus tuoda kasvanut voima ja lihaskestävyys lihaksen kasvuna. Mutta lähtisin hakemaan jo aerobisen puolelle rankasti menevää lihaskestävyys treeniä jotain crossfitin tyylistä jossa toisto määrät ovat hurjia ja painot erittäin kevyitä. itseasassa noillä sarjoilla 8-15 on myös yksi muukin erittäin ikävä piirre liikaa tehtynä ne pikemminkin hidastuttavat ihmistä eivätkä vaikuta positiivisesti räjähtävään nopeuteen. On todettava että liikaa näkee urheilijoiden treenaavan tuolla alueella, se on semmoinen ikään kuin oikotie onneen koska sillä alueella treeni alkaa näkymään välittömästi ihmiskehossa, ja sitä on helppo treenata kun treenistä saa niin hyvän tuntuman lihas vastaa treeniin välittömästi. hermoston treenaaminen on huomattavasti vaikeampaa touhua kun ei se hermosto niin vastaa eikä harjoitteen jälkeen välttämättä tunne tehneensä mitään vaikka todellisuudessa olisi treennut juuri oikein.

Tuli taas kirjoitettua turhan pitkää pakinaa mutta kun aihe on itselle niin lähellä sydäntä. Ei näitä kannata turhan vakavasti ottaa, nämä ovat yhden ihmisen mielipiteitä ja pitää muistaa että jokainen ihminen on erilainen eikä ole yhtä oikeaa tapaa harjoitella, jokaisesta harjoitteesta on hyöty jos se tehdään suunitelmallisesti, muistetaan riittävä lepo sekä ravinto.

ps. Kimi on yksi kovakuntoisimista sälleistä tuolla vaikka monet yrittää sen motivaatiota mollata, niikun yllä olevasta videosta näkee omaa jätkä huikeat refleksit sekä on suhteellisen nopea kaveri liikkeistään muutenkin.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
:thumbup:

Sinähän olitkin vissiin ajanut joten :eek:
En ole, eikä ole kukaan muukaan meistä, eli tietämisestä puhuminen on meidän kaikkien osalta melko turhaa, kun kysessä on mutu ja muu arvailu.

jos itse alkaisin tekemään f1 kuskille treeni ohjelmaa niin tekisin sen näiden vaatimusten ominaisuuksien pohjalta.
Tässä on tietysti ainakin nämä kolme keskeistä tekijää, joista täälläkin puhumme:

1) Mitkä ovat lajin vaatimukset fysiikan osalta
2) Miten saadaan harjoiteltua paras mahdollinen kuski, kun tiedetään fyysiset vaatimukset
3) Miten kuskit käytännössä / todellisuudessa harjoittelevat

Valitettavasti meillä tämä menee kaikki näiden osalta arvailuksi. Jotain pieniä tiedon murusia saadaan jonkun kuskin harjoittelusta (3), mutta ei tiedetä miten hyvin kohdat 1 ja 2 toteutuvat / otetaan huomioon.

Ihan hyvin perustelit oman filosofiasi, eikä sen toimivuutta voi lähteä kiistämään tai vahvistamaan, kun emme tiedä listan ensimmäistä kohtaa. Lähinnä tuo voiman tarve riittvän nopeiden ohjausliikeiden tekemiseksi on asia, jota emme tiedä. Toki voimareservi on hyvä asia, kuten sanoit, mutta kuinka tarpeellista se on, on toinen asia.

Katsoin noin viisi ekaa harjoitteluvideota mitä youtubesta löytyy ja näin vain aerobista ja omalla kehonpainolla tai kevyellä vastuksella tehtävää lihaskuntoilua, sekä jotain reaktiokyky / koordinaatio ym. juttuja. Ei se tietenkään tarkoita, etteivät tekisi muutakin. Kovalainen sanoo tekevänsä voimaa. Luultavasti eri kuskit treenaa hieman eri tavalla, joten ei ole helppoa :)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös