F1-Uutisia 2020

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3777
Suomussalmen murein kuhakin vaikuttaa hyväksyneen tosiasiat ja myöntää Ylelle, että oli vain liian hidas McLarenilla, eikä siinä mistään bensasalaliitosta ollut kyse.



https://yle.fi/urheilu/3-11362847
10 vuotta siinä meni kun tästäkin saa puhua. Muutama vuosi sitten Kovalainen itse olisi saanut bannit tältä forumilta Heikkiprovosoinnin takia. #moderointilinja
 
  • Like
Reaktiot: SJ

pitkäpertti

Well-known member
Liittynyt
7.5.2010
Viestit
81
Suomussalmen murein kuhakin vaikuttaa hyväksyneen tosiasiat ja myöntää Ylelle, että oli vain liian hidas McLarenilla, eikä siinä mistään bensasalaliitosta ollut kyse.
Ei mikään salaliitto ole vaan ihan puhdasta faktaa. Kovalainen oli usein Hamiltonia nopeampi samalla bensakuormalla, mutta joutui lähes aina kisaan painavammalla autolla. Tankkausten poistuminen olisi saattanut parantaa tilannetta tai sitten ei. Huonoa tuuria oli myös tuoreen maailmanmestarin tulo McLarenin saataville. Kovalainen oli vielä 2011-2012 arvostettu kuski; tallipäälliköt äänestivät 2011 kauden yhdeksänneksi parhaaksi ja vielä 2012 puolivälissä kautta huhuttiin Ferrarin kiinnostuksesta. Ura loppui siihen että eräs Viipurin-rakettina tunnettu alkoi olla nopeampi, siis mies jota kukaan erään entisen KGB-upseerin lisäksi ei pitänyt hyvänä kuskina.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
752
Eikös Kovalainen solminut itse sopimuksen Lotus/Cathermanin kanssa oli itsensä manageri?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Ei mikään salaliitto ole vaan ihan puhdasta faktaa. Kovalainen oli usein Hamiltonia nopeampi samalla bensakuormalla, mutta joutui lähes aina kisaan painavammalla autolla.
Yada yada.

Kovalainen oli vielä 2011-2012 arvostettu kuski; tallipäälliköt äänestivät 2011 kauden yhdeksänneksi parhaaksi ja vielä 2012 puolivälissä kautta huhuttiin Ferrarin kiinnostuksesta. Ura loppui siihen että eräs Viipurin-rakettina tunnettu alkoi olla nopeampi, siis mies jota kukaan erään entisen KGB-upseerin lisäksi ei pitänyt hyvänä kuskina.
Ferrarin listalla hän ei ole koskaan ollut mutta Force Indialle oli mahiksia kaudeksi 2012. Omien sanojensa mukaan Kovalainen kieltäytyi tarjoudesta, oli lojaali Caterhamille, ja sen jälkeen muita tarjouksia ei enää tullutkaan. Ura loppui siihen, että hän floppasi "oikealla Lotuksella" totaalisesti ajaessaan Räikkösen korvaajana.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8332
Sijainti
Vantaa
Yada yada.


Ferrarin listalla hän ei ole koskaan ollut mutta Force Indialle oli mahiksia kaudeksi 2012. Omien sanojensa mukaan Kovalainen kieltäytyi tarjoudesta, oli lojaali Caterhamille, ja sen jälkeen muita tarjouksia ei enää tullutkaan. Ura loppui siihen, että hän floppasi "oikealla Lotuksella" totaalisesti ajaessaan Räikkösen korvaajana.
Kyllä niitä Ferrari-huhuja oli. Kovalaisella oli myös sopimustarjous Renaultilta, mutta sopimus Lotukselle esti siirron.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Löysin internetin syövereistä tasan yhden Maikkarin aloittaman "huhun", joka on arvioni mukaan ollut heikkolaatuinen PR-stuntti työttömyyden korvilla. Tuokin huhu kertoi ainoastaan, että Kovalaisen manageri olisi menossa vierailemaan Maranelloon. Legenda ei kerro, kävikö hän siellä koskaan ja mistä mahdollisesti keskusteltiin.

Nyt en kyllä yhdistä, mistä ihmeen Renault'n tarjouksesta puhut. Renault ja Lotus olivat sama talli. Jos tarkoitat Lotuksen nimellä hetken kilpaillutta Caterhamia ja kilpakautta 2010, niin sille diilille Koviksella ei koskaan ollut vaihtoehtoja. Hänellähän oli neuvotteluita Toyotan kanssa, mutta Toyota lähti kävelemään sarjasta kokonaan.

Edit: Iltsikka on näköjään tehnyt Ylen vanavedessä Kovalais-uutisen, missä selitetään tuota Renault-juttua myös. Mutta sen mukaan Kovalainen kieltäytyi diilistä suoraan, koska ei vain uskaltanut neuvotella itseään irti Lotus/Caterham-sopparista.

https://www.is.fi/formula1/art-2000006512592.html
 
Viimeksi muokattu:

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
3777
En ainakaan googlesta löytänyt yhtään ulkomaista Ferrarihuhua Kovalaisesta että onko tämä joku Mustakarin märkä uni jonka huhun laittanut itse liikkeelle. Ekihän oli aivan fiiliksissä Heikin häntäpään taisteluista.

En usko että tässä edes neuvoteltiin sanaakaa Ferrarin kanssa, mutta vaikka olisikin niin Massan tilalle Alonson pariksi. Tässähän olisi nähty Heikiltä sellaiset meriselitykset miten pesti ei olisi Alonson kakkosviulun soittoa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kovalainen-yhdistetaan-ferrari-huhuihin/3927306#gs.72ldsl
MTV3:n F1-toimittaja Erkki Mustakari kertoo, että Heikki Kovalaisen nimi yhdistetään Ferrari-huhuihin Valencian varikolla.
 
  • Like
Reaktiot: SJ

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Toinen suomalainen F1-ankka Kovalaiseen liittyen oli pari vuotta myöhemmin liikkeelle laskettu huhu siitä, että Kovalaisella olisi jo peräti valmis sopimus allekirjoitettavanaan Mercedesin F1-testikuskiksi ryhtymisestä. Kukahan näitä juttuja on tehtaillut?
 

pitkäpertti

Well-known member
Liittynyt
7.5.2010
Viestit
81
Ehkä tuossa Ferrari-hommassa oli liioittelua, mutta fakta on että Kovalainen oli kahden ensimmäisen Lotus/Caterham -kauden jälkeen arvostettu kuski. Ferrari-spekua löytyy muuten kyllä kun hakee "Kovalainen Ferrari 2012" -termeillä. Tosin erään Mustakari-apinan nimi esiintyy niissäkin. :cool:
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Sen minä muistan lukeneeni aiemmin, että Koviksella olisi ollut mahdollisuus loikata Force Indialle kaudella 2012, mutta sanomansa mukaan halusi luottaa Caterham-projektiin ja jäi siksi talliin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8332
Sijainti
Vantaa
Löysin internetin syövereistä tasan yhden Maikkarin aloittaman "huhun", joka on arvioni mukaan ollut heikkolaatuinen PR-stuntti työttömyyden korvilla. Tuokin huhu kertoi ainoastaan, että Kovalaisen manageri olisi menossa vierailemaan Maranelloon. Legenda ei kerro, kävikö hän siellä koskaan ja mistä mahdollisesti keskusteltiin.

Nyt en kyllä yhdistä, mistä ihmeen Renault'n tarjouksesta puhut. Renault ja Lotus olivat sama talli. Jos tarkoitat Lotuksen nimellä hetken kilpaillutta Caterhamia ja kilpakautta 2010, niin sille diilille Koviksella ei koskaan ollut vaihtoehtoja. Hänellähän oli neuvotteluita Toyotan kanssa, mutta Toyota lähti kävelemään sarjasta kokonaan.

Edit: Iltsikka on näköjään tehnyt Ylen vanavedessä Kovalais-uutisen, missä selitetään tuota Renault-juttua myös. Mutta sen mukaan Kovalainen kieltäytyi diilistä suoraan, koska ei vain uskaltanut neuvotella itseään irti Lotus/Caterham-sopparista.

https://www.is.fi/formula1/art-2000006512592.html
Kovalainen itse kertoi asiasta videolla Cmorelle pari päivää sitten. Boullier oli tarjonnut sopparia kaudelle 2011, mutta ei pystynyt siirtymään Fernandesin Lotus-sopimuksen myötä. Tarjous on oletettavasti laitettu 2010, jolloin talli oli Renault. Heikki puhui videolla myös Renaultista eikä Lotuksesta.

Videolla Kovalainen myös kertoi, että oikeusriita Briatoren kanssa esti siirtymisen osittain, koska ei halunnut uutta oikeusjuttua. Lisäsi myös sen, että luultavasti Briatore olisi voinut junailla siirron.
 
Viimeksi muokattu:

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8363
Sijainti
Helsinki
Budjettikaton laskemisen lisäksi sääntömuutoksiin kuuluvat pienemmille talleille lisätty aika tuulitunnelin käyttöön.

https://www.motorsport.com/f1/news/f1-teams-approve-radical-rule-budget-changes/4795544/
As well as the budget cap, other rules forming part of the package included a radical aero development handicap system, where the worst performing teams are allowed more wind tunnel and CFD development time compared to the more successful outfits, plus the allowance for the use of open source parts.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Viimeksi kun moottorit laitettiin täysin uusiksi, FIA rajoitti niiden kehittämistä ja lahjoitti Mercedesille ainakin kuusi perättäistä tuplamestaruutta. Nyt autoja ollaan laittamassa täysin uusiksi aerodynaamisesti, joten FIA totta kai rajoittaa aerodynamiikan kehittämistä. Jää nähtäväksi, kenelle seuraavan vuosikymmenen mestaruudet tuli lahjoitettua.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8363
Sijainti
Helsinki
Viimeksi kun moottorit laitettiin täysin uusiksi, FIA rajoitti niiden kehittämistä ja lahjoitti Mercedesille ainakin kuusi perättäistä tuplamestaruutta. Nyt autoja ollaan laittamassa täysin uusiksi aerodynaamisesti, joten FIA totta kai rajoittaa aerodynamiikan kehittämistä. Jää nähtäväksi, kenelle seuraavan vuosikymmenen mestaruudet tuli lahjoitettua.
Näin kävi myös -94, kun Benetton huijasi luistonestokieltoa ja 2009 Brawnin tupladiffuusorin kanssa. Aina joku talli hyötyy (liikaakin) isoista sääntömuutoksista. Perinne jatkuu.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5690
Näin kävi myös -94, kun Benetton huijasi luistonestokieltoa ja 2009 Brawnin tupladiffuusorin kanssa. Aina joku talli hyötyy (liikaakin) isoista sääntömuutoksista. Perinne jatkuu.
FIA on perustanut tiimin, jonka tarkoituksena on vain ja ainoastaan tukkia kaikki porsaanreiät sääntömuutoksista. Saapa sitten nähdä, miten toimii, siellä on kuitenkin aika fiksua porukkaa varikolla.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5103
Oma pointtini ei ollut porsaanrei'issä eikä varsinaisessa huijaamisessa vaan siinä, että on typerää kieltää talleja kehittämästä kauden aikana sitä avainosa-aluetta, mistä todennäköisesti suurimmat suorituskykyerot tulevat. Tämä estää talleja kuromasta kiinni eroa eteenpäin. Lukemani mukaan uudessa sääntöpaketissa on rajoitettu sekä päivitysten määrää kisaviikonlopusta toiseen että aeron osalta kauden mittaan ylipäätään. Osia ei siis saa välttämättä edes ottaa käyttöön vaikka ne olisivat tehtaalla valmiina.

Aerodynamiikan ohessa autojen geometriakin menee uusiksi uudenlaisten pyörien myötä. Luultavasti siinä on silloin mahdollisuus valita muutamasta eri konseptista, jonka mukaan autoaan kehittää, ja jos valitsee väärin, niin saattaa olla muiden luuttuna. Mutta kun säännöt kieltävät autojen päivittämisen, niin et myöskään voi korjata sitä mitenkään.

Moottoreiden osaltahan Mercedes sai hirvittävän etulyöntiaseman valittuaan ns. oikean konseptin siinä missä Renault ja Ferrari ja myöhemmin Hondakin valitsivat kaikki väärin. Näillä kolmella valmistajalla meni muistaakseni kolme vuotta konseptiensa korjaamiseen, minä aikana kaikki Mercedes-asiakkaat nauttivat suvereeneista moottoreistaan. Itse asiassa Renault puhui vielä vuosi sitten suunnittelevansa polttomoottorinsa täysin uusiksi (kaudelle 2019), koska sen vanha konsepti oli kehityskaarensa lopussa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös