F1-Uutisia 2022

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6229
Ei kai F1 sarjalla ole mitään sananvaltaa Hondaa kohtaan. Jos Honda ei omasta tahdostaan pysy mukana, niin ei F1:llä ole mitään vipuvartta millä Hondaa alkaa kiristämään. F1 tarvitsee enemmän Hondaa kuin Honda F1:siä. Jos siellä on jotain tehty, niin menty matelemaan polvilleen pääjohtajan eteen ja pyytämään heitä jäämään ja tarjoamalla jotain todella hyvää vastineeksi.
Siis en mä tätä meinannut vaan nimenomaan, että F1 on riippuvainen hondan moottoreista tai oli siinä vaiheessa ja Red Bullilla kaksi tallia, niin jännästi yhteisymmärrys löytyi. Eli tarkoitin just että onkohan F1 sarja luvannut kustantaa jatko-ajan ja vähä vilauttaa muutaman setelitukon että kaksi tiimiä pysyy gridillä.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6229
Hyvin todennäköistä on, että FIA on joutunut puuttumaan tilanteeseen tarjoamalla jotain porkkanaa Hondalle/ RB lle. Nyky moottorit on niin monimutkaisia ja kalliita, että on suorastaan ihme, että RB pystyy rahoittamaan ja rakentamaan ne, edes McLaren ei kykenisi moiseen. RB llä on myös vipuvartta uhkailla FIAn suuntaan: teitte niin järjettömät säännöt, että moottoritoimittajia on niin vähän ettei meillä ole moottoreita, teidän syy, meidän täytyy vetää neljä autoa pois....tehkää te jotain jos haluatte, että olemme ylipäätään mukana...Onhan Ferrarillekkin maksettu jo Bernien aikana enenmän rahaa kun muille perustuen heidän historialliseen asemaansa, ei se olisi mitään uutta.
Just tää. Kuitenkin kyseessä on bisness ja kaikki halua rahaa niin olisi naiivia ajatella, etteikö tietynlaista kaupppaa käytäisi kuliseissa, että show pyörii.
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1931
Sijainti
Vyborg
Hyvin todennäköistä on, että FIA on joutunut puuttumaan tilanteeseen tarjoamalla jotain porkkanaa Hondalle/ RB lle. Nyky moottorit on niin monimutkaisia ja kalliita, että on suorastaan ihme, että RB pystyy rahoittamaan ja rakentamaan ne, edes McLaren ei kykenisi moiseen. RB llä on myös vipuvartta uhkailla FIAn suuntaan: teitte niin järjettömät säännöt, että moottoritoimittajia on niin vähän ettei meillä ole moottoreita, teidän syy, meidän täytyy vetää neljä autoa pois....tehkää te jotain jos haluatte, että olemme ylipäätään mukana...Onhan Ferrarillekkin maksettu jo Bernien aikana enenmän rahaa kun muille perustuen heidän historialliseen asemaansa, ei se olisi mitään uutta.
Maksaakohan FIA edelleen Ferrarille ylimääräistä rahaa?
Hondan päätös vetäytyä lajista muutama vuotta sitten on menestyksen kynnyksellä oli outo ratkaisu, koska ovat Red Bullin aikana saaneet paljon edistystä.
Olen ihmetellyt miten Red Bull pystyy rakentamaan moottorit Hondan jäljiltä jota on äärimmäisen haastavaa ja kallistakin pyörittää itse.
Kaipa FIA on tullut vähän jeesaamaan tuon asian kanssa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2988
Maksaakohan FIA edelleen Ferrarille ylimääräistä rahaa?
Ainakaan ei ole kuulunut muutakaan. Aina concordeneuvotteluiden alla tämäkin ottaa kierroksia, kun eihän se ihan tasa-arvoista ole, vaikka onkin ylivoimaisesti vanhin talli
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1357
Maksaakohan FIA edelleen Ferrarille ylimääräistä rahaa?
Ihan takuu varmasti saa Ferkku enemmän massia kun muut ja olihan heillä yhteenaikaan jopa veto oikeus sääntömuutoksiin, en tiedä onko enään. Eipä ole kauaa aikaa kun Ferkku uhkas lähteä ja siirtyä LeManssiin, mistä muustakaan oli kyse, kun paremman sopparin lypsystä. Oliko Montezemolo joka kävi heiluttamassa ruutulipua jonakin vuonna LeManssissa ja näyttämässä, että muitakin vaihtoehtoja on. Myös perinnetallit Mäkki ja ilmeisesti Williams saa enemmän rahaa koska ovat olleet pitkään mukana. RB llä on myös erikois status sarjassa kun ovat mukana kahdella tallilla.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
2717
Sijainti
F1-fanikatsomo
Ihan takuu varmasti saa Ferkku enemmän massia kun muut ja olihan heillä yhteenaikaan jopa veto oikeus sääntömuutoksiin, en tiedä onko enään. Eipä ole kauaa aikaa kun Ferkku uhkas lähteä ja siirtyä LeManssiin, mistä muustakaan oli kyse, kun paremman sopparin lypsystä. Oliko Montezemolo joka kävi heiluttamassa ruutulipua jonakin vuonna LeManssissa ja näyttämässä, että muitakin vaihtoehtoja on. Myös perinnetallit Mäkki ja ilmeisesti Williams saa enemmän rahaa koska ovat olleet pitkään mukana. RB llä on myös erikois status sarjassa kun ovat mukana kahdella tallilla.
No on Mersullakin aika kova panostus sarjaan, oma nimikkotalli sekä 12% osuus Aston Martinista joka nousee 2023 20% osuuteen. Toisaalta yksityisistä henkilöistä Toto Wolfilla on 33% omistus Mercedes F1 tallista ja n.5% siivu Aston Martinista. Muistaakseni pappa Strollilla on myös jokin osuus Mercedes F1 tallista eli ne 2 tallia ovat aika vahvasti kimpassa. Tuosta Strollin osuudesta johtuen Hilfiger mainokset on Mersun kuskeilla (Strollin omistama tuotemerkki)
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
No on Mersullakin aika kova panostus sarjaan, oma nimikkotalli sekä 12% osuus Aston Martinista joka nousee 2023 20% osuuteen. Toisaalta yksityisistä henkilöistä Toto Wolfilla on 33% omistus Mercedes F1 tallista ja n.5% siivu Aston Martinista. Muistaakseni pappa Strollilla on myös jokin osuus Mercedes F1 tallista eli ne 2 tallia ovat aika vahvasti kimpassa. Tuosta Strollin osuudesta johtuen Hilfiger mainokset on Mersun kuskeilla (Strollin omistama tuotemerkki)
Tarkoittaako nuo prosenttiosuudet osuutta Aston Martin automerkistä vai F1 tallista? Minulla on se käsitys, että Aston Martin on mukana formuloissa vain nimellisesti, kuten Alfa Romeo. Toisin sanoen muuta yhteyttä Astonilla ja Strollilla ei ole kuin raha. Sponsoroimalla vain nimensä autoon ei vaadi lähimainkaan sellaista panostusta kuin oikean tallin pyörittäminen. Siinä mielessä Mersua ja Red Bullia ei voi verrata toisiinsa.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1019
Tarkoittaako nuo prosenttiosuudet osuutta Aston Martin automerkistä vai F1 tallista? Minulla on se käsitys, että Aston Martin on mukana formuloissa vain nimellisesti, kuten Alfa Romeo. Toisin sanoen muuta yhteyttä Astonilla ja Strollilla ei ole kuin raha. Sponsoroimalla vain nimensä autoon ei vaadi lähimainkaan sellaista panostusta kuin oikean tallin pyörittäminen. Siinä mielessä Mersua ja Red Bullia ei voi verrata toisiinsa.
Stroll omistaa osan Aston Martinista, myös Mersu omistaa osan Aston Martin automerkista, ei F1 tiimistä. Eli Aston Martin ei omista F1-tiimiä, mutta Stroll omistaa osan molemmista. Vähän sama kuin Red Bull, omistaja on sama, mutta energiajuomavalmistaja on vain nimenä mukana.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Stroll omistaa osan Aston Martinista, myös Mersu omistaa osan Aston Martin automerkista, ei F1 tiimistä. Eli Aston Martin ei omista F1-tiimiä, mutta Stroll omistaa osan molemmista. Vähän sama kuin Red Bull, omistaja on sama, mutta energiajuomavalmistaja on vain nimenä mukana.
Niin, keskusteluhan lähti siitä, että Red Bullilla on neljä omaa autoa hallinnan alla ja -Teme- väitti miehekkäästi Mersulla olevan jotain vastaavaa vipuvartta oman tallinsa ja Astonin kautta. Totuus on siis lopulta se, ettei Mersulla ole käytännössä mitään yhteyttä Astonin Strollitehtaaseen kuin pieni osa sponsorin roolissa.

Tuota sun lopun RB vertausta en ymmärrä yhtään. Dietrich Mateschitz = Red Bull. Varmaan myös se toinen tallikin olisi Red Bull nimellä, jos se sääntöjen mukaan olisi mahdollista. Koska ei ole, niin pakko oli laittaa joku muu typerä nimi. Joka tapauksessa yksi Dietrich-ukko ajattaa kahdessa tallissa neljää autoa ja kuskia. Kovasti ryppyilemällä vanha ukko vie autot ja romut kotiinsa ja ajelee niillä pellolla. Mersu ei pysty samaan. Mersu voi vain kiristää yhdellä tallilla ja kasalla moottoreita. Moottoreiden kadotessa ne voi helposti korvata vaikka jenkkien romiksista kaivetuilla LS-moottoreilla. Parasta tässä on tietysti se, että Rellulla on ihan yhtä paljon sananvaltaa kuin Mersulla. Silläkin on tarjota vain talli ja kasa moottoreita.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
2717
Sijainti
F1-fanikatsomo
Niin, keskusteluhan lähti siitä, että Red Bullilla on neljä omaa autoa hallinnan alla ja -Teme- väitti miehekkäästi Mersulla olevan jotain vastaavaa vipuvartta oman tallinsa ja Astonin kautta. Totuus on siis lopulta se, ettei Mersulla ole käytännössä mitään yhteyttä Astonin Strollitehtaaseen kuin pieni osa sponsorin roolissa.

Tuota sun lopun RB vertausta en ymmärrä yhtään. Dietrich Mateschitz = Red Bull. Varmaan myös se toinen tallikin olisi Red Bull nimellä, jos se sääntöjen mukaan olisi mahdollista. Koska ei ole, niin pakko oli laittaa joku muu typerä nimi. Joka tapauksessa yksi Dietrich-ukko ajattaa kahdessa tallissa neljää autoa ja kuskia. Kovasti ryppyilemällä vanha ukko vie autot ja romut kotiinsa ja ajelee niillä pellolla. Mersu ei pysty samaan. Mersu voi vain kiristää yhdellä tallilla ja kasalla moottoreita. Moottoreiden kadotessa ne voi helposti korvata vaikka jenkkien romiksista kaivetuilla LS-moottoreilla. Parasta tässä on tietysti se, että Rellulla on ihan yhtä paljon sananvaltaa kuin Mersulla. Silläkin on tarjota vain talli ja kasa moottoreita.
Tuo Astonin omistuspohja on varsin kimurantti, Mersu omistaa 20% ja Strollin johtama konsortium 18.3% josta Strollilla 25% osuus. Tuossa yhteenliittymässä on myös mm.Wolff mukana.
AM F1 on sitten taas Strollin oma homma

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Aston_Martin
Tarkoitus oli mainita että on muillakin instansseilla isompia osuuksia kuin pelkästään se yksi näkyvä talli, mutta on RB ylivoimaisesti se isoimman satsauksen tehnyt taho - sitä en kiistä enkä ole edes muuta väittänyt
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5717
Budjettikaton rikkomisesta ei tulisi selvitä sakoilla, tai se asettaa vaarallisen ennakkotapauksen tulevaisuutta varten.

Tuulitunneliajan tai testiajan vähentäminen budjettikaton prosentuaaliseen rikkomiseen suhteutettuna kuulostaisi nopeasti ajateltuna fiksuimmalta.
 

mokin

Well-known member
Liittynyt
9.9.2021
Viestit
239
Aika jännä että meni jonkin verran eteenpäin tämä julkistus. Ferrarin supermotti ja sen salailut silloin joskus. Tai se rangaistus.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5141
Kyseessä oli alle 5 prosentin ylitys eli pieni rike. Sakkoja tai huomautus tms.

Tuloksia ei tulla muuttamaan. Se on aivan selvä.
Eikä ollut. FIA:niin mukaan rikkomus oli suurempi kuin asteikon kevyin rikkomus. Selkeitä numeroita eivät vielä uskaltaneet julkistaa -- jos koskaan uskaltavatkaan. Red Bull jäi housut kintuissa kiinni lajin raiskaamisesta ja rangaistuksena tulee olemaan asian hyssyttely.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6229
Eikä ollut. FIA:niin mukaan rikkomus oli suurempi kuin asteikon kevyin rikkomus. Selkeitä numeroita eivät vielä uskaltaneet julkistaa -- jos koskaan uskaltavatkaan. Red Bull jäi housut kintuissa kiinni lajin raiskaamisesta ja rangaistuksena tulee olemaan asian hyssyttely.
"Red Bull have committed a Procedural Breach and a Minor Financial Overspend (less than 5% of the Cost Cap), according to the FIA. "
 

BlackArrow

Well-known member
Liittynyt
18.7.2020
Viestit
736
Tuo 2021 maailmanmestaruus on kyllä suurin vitsi lajin historissa. Enkä halua edes tietää mitä hyötyä Redbull on saanut tuosta rikkomuksesta vuodella 22 ja seuraaville kausille.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2988
Rankun täytyy olla aikamoinen, muuten tiukassa tilanteessa voi hyvin käyttää muutaman miljoonan päivityksiin, saada muihin etua ja maksaa tyytyväisenä siitä jälkeenpäin sakon.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6229
Rankun täytyy olla aikamoinen, muuten tiukassa tilanteessa voi hyvin käyttää muutaman miljoonan päivityksiin, saada muihin etua ja maksaa tyytyväisenä siitä jälkeenpäin sakon.
Siis niin täytyy olla, mutta tulokset ei tule muuttumaan. Siittä lyön vaikka sormen pantiksi. :D

Minusta sopiva penaltti olisi vaikka tiimipisteissä -50 ens kauden alotukseen. Rangaistus täytyy olla tuntuva koska kohta jokainen "vahingossa" lipsauttaa yli budjetin. Aston... Noh ketä kiinnostaa. Niille vois myös lätkäistä ehkä vähän pienemmän koska tän kauden auto oli silti huono vaikka käyttivät rahaa.
 
Ylös