F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Totke

Psyykeenmurskaaja
Liittynyt
24.2.2007
Viestit
1787
Sijainti
Hämeenlinna
Ferrari-pomo tyytymätön F1:n pistejärjestelmään
17.05.2007 16:29


Ferrarin hallituksen puheenjohtaja Luca di Montezemolo on käärmeissään siitä, ettei Ferrari johda sen paremmin valmistajien kuin kuljettajienkaan MM-sarjaa, vaikka on voittanut kolme kauden neljästä F1-osakilpailusta.

Di Montezemolo haluaisi osakilpailuvoitosta palkittavan nykyistä suuremmalla pistepotilla. Tällä hetkellä voitosta saa vain kaksi pistettä enemmän kuin kakkossijasta.

- Vakavasti otettavassa mestaruussarjassa, jossa voittajaa palkittaisiin suuremmalla pistemäärällä, olisimme varmasti kärjessä, Di Montezemolo jyrisi Gazzetta dello Sport -lehdelle.

(MTV3)
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2007/05/528356

Vihdoinkin joku älähtää asiasta mistä täälläkin on puitu. Voitosta pitäisi saada enemmän pisteitä, vaikkapa 12, joka korostaisi voittajaa ansaitusti.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Totke sanoi:
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2007/05/528356

Vihdoinkin joku älähtää asiasta mistä täälläkin on puitu. Voitosta pitäisi saada enemmän pisteitä, vaikkapa 12, joka korostaisi voittajaa ansaitusti.
samassa artikkelissa kerrotaan myös seuraavaa:

"Di Montezemolo korostaa Ferrarin olevan tyytyväinen Kimi Räikköseen, jonka mahdollisuudet Espanjan GP:ssä hupenivat Ferrarin sähkövikaan.

- Jos hän olisi sunnuntaina sijoittunut toiseksi, johtaisi hän MM-sarjaa, Di Montezemolo muistutti.
"

Ihan mukava nähdä että Ferrarilla sitä luottoa Räikköseen tosiaankin löytyy, toisin kuin useilla lyhytnäköisillä hätähousuilla.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Formula 1 could run V6 engines in 2011

Mosley'n uusimmat kukoistavat ideat:
  • 2,2 litraset V6 koneet
  • turbo
  • bio bensa
  • kierrosraja: 10 000 rpm
Koneista irtois kuulemma jotain 770 hevosta ja ne olis paljo hiljasempia kuin nykyiset.... :yuck: :jaska: :eek:

Hieno homma. Kohtahan perusurheiluautoissakin motit kiertää yhtäpaljon/enemmän kuin formuloissa...
Ei niihin sitten voi äänen vaimentimia laittaa jos ääntä pitää saada pois?

Mosley'han haluaa muutenkin saada formulat kehittään tekniikkaa siviiliautoilun tarpeisiin, niin eikö olisi hyvä kehitellä entistä parempia äänenvaimentimiakin??
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Ois jo aika heittää Mosley kauas Formuloista. Ääni on yksi hienoimmista tekijöistä noissa autoissa, ei mikään äänettömyys :nope:

Muutenkin ollaan menossa ihan väärään suuntaan säästöajo idealla.

Formulat on maailman korkein autourheiluluokka:
- Jos tallillasi ei ole rahaa siellä kilpailla, niin voi voi on niitä muitakin luokkia. Ei huipulle päästä ilmaiseksi
- Ei siellä pidä mitään säästöajoa ajaa, täysillä mennään ja jos ei rahkeet tai koneet kestä, niin taas on niitä muitakin luokkia
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Aivan.

Totta on kyllä sekin, että hyvähän se on jos kustannuksia vähän saatas alaspäin vaikka huipulla ollaankin. Sillain saatas pienemmille talleillekin vähän saumaa. Mutta toisaalta Renu on edellisinä kausina osottanu, että ei se pelkkä rahakaan paina vaakakupissa.

Mutta vaikka karsittaskin niin ei nyt silti kannattais viedä formuloilta imagoo kokonaan... Kohta niissä on samat koneet ku GP2:ssa ja nolla ohitusta. Samalla kun GP2:ssa on ohituksia ja säpinää niin....
Pienentäköön koneita jos haluaa ku kerta samalla saa turbot kylkeen, mutta noi kierrosrajat ei kyl tunnu kauheen hyvältä. Ainakaan nyt kun on tätä kautta vähän maisteltu.

Ei kait se oo helppoo Mosley'llakaan kuten ei muillakaan lajiensa kattojärjestön heeboilla, mutta luulis niillekin sentään vähän järkee eksyvän korvien väliin välillä. Jos ei muuten niin edes neuvonantajien/asiantuntijoiden muodossa...
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Ghost_Glove sanoi:
En näe tässä tosiaankaan mitään pahaa, jos suorituskyky pysyy suunnilleen samana. On ihan selvää että sarjaa kehitetään sellaiseen suuntaan jossa autonvalmistajat, eli suurimmat tallit, saavat konkreettista hyötyä investoinneilleen. Kaikki ekologisuus on plussaa ja rajojen tiukentaminen on ainoa asia jolla hyötysuhteita ja päästöjä saadaan alemmaksi. F1:n ei lähtökohtaisesti pidä olla mikään säästösarja, mutta itse pidän kaavailtua suuntaa ihan oikeana.

EDIT: Ehkä yksi mielenkiintoinen tapa olisi asettaa koneille jonkinlaiset päästönormit. Siinä sitten suurimmalla sallitulla hiilidioksidmäärällä repisivät koneista tehoja minkä saavat.
 
Viimeksi muokattu:

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Joo tehään Formula ykkösistä saman tien kansainvälinen jokkis :nope:
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Mikkoz84 sanoi:
Joo tehään Formula ykkösistä saman tien kansainvälinen jokkis :nope:
Kyllä nykyiset super-/hyperautotkin menee yhä kovempaa yhä ekologisemmin. Ihan kauheeta.. :doubtful:
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Ghost_Glove sanoi:
Siviiliautoilunkehittämisintressi ajaa Ykkösiä pikkuhiljaa suuntaan, jossa etuvetoisiin autoihin on asennettu 1,6-litrainen rivinelonen rajoitettuna 8000 kierrokseen. Toki kun kehittämisalusta on yksi yhteen siviiliautojen kanssa, syntyy myös parhaita tuloksia. Eiks je! :thumbup:

Vuonna 2025 voimme lukea Tekniikan Maailmasta, kuinka uudessa Toyota Auriksessa voimanlähteenä on samainen kone, jonka vauhdittamana otettiin voitto edelliskauden Monacon GP:ssä. Sport-versiossa toki vielä vähän tiukempiviritteinen.
 
Viimeksi muokattu:

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Jos tätä teknistä puolta nyt näin rajoitetaan, niin kyllä pitäisi jotain tehdä aerodynamiikallekin. Kun tallit kuitenkin pyrkivät aina nopeampaan autoon, aerodynamiikka jää ainoaksi vaihtoehdoksi mottien ym. vekottimien kehittämisen joutuessa kovasti rajoitetuksi. Ei tarvitse kyllä ihmetellä miksi ohitukset loistavat poissaolollaan nykyään.

Itse olen sitä mieltä, että jos tasataan sarjaa niin tasataan kunnolla: määrätään tarkasti millainen auto saa olla ulkonäöltään ja tekniikaltaan ja paremmuus selviää kuskin ja tallihenkilökunnan taitojen perusteella, mikä ei vain ole kyllä kuninkuusluokan hengelle sopivaa. Jos taas ei tasata, annetakoon isojen törsätä ihan miten tahtovat eikä puututa mihinkään turvallisuusseikkoja lukuunottamatta, mikä kuitenkaan ei johtane tasaiseen sarjaan erisuuruisten budjettien takia.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Kyllä olisi aika heittää Mosley jo helvataan tuolta päättäjäin penkiltä. Alkaa mennä jo päättömyyksiin miehen keksinnöt.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
maradona sanoi:
Jos tätä teknistä puolta nyt näin rajoitetaan, niin kyllä pitäisi jotain tehdä aerodynamiikallekin.
Joku laski tuossa vähän aikaa sitten että eniten F1 kuormittaa maapalloa tallien järjettömillä tuulitunneleilla, jotka pyörivät täysillä joskus viikkokausia putkeen. Ei ole Mosley tainnut biohuuruissa muistaa kuinka paljon sähköä kuluu tuulitunnelien pyörittämiseen. Seinässä olevasta pistokkeestahan sitä virtaa saa ihan ilmaiseksi eikä aiheuta kenellekään mitään haittaa...

Yksityyppirunko vaikka Lolalta tai Dallarallahan on jo valmis GP2-auto. Sitten vain autonvalmistajien omat ekomoottorit sisään ja ajamaan kilpaa. Tuolla tavalla saataisiin uusia autonvalmistajiakin helposti mukaan. WAGin voisi ostaa valmiin kilpailukykyisen rungon ja asentaa R10:n moottorin siihen. :rolleyes:

F1:n maailmanlaajuisella näyttämöllä tuollaisen voisi vielä tehdäkin. Samalla syntyisi selvä ero kuninkuusluokan ja amerikkalaisten kerhosarjojen välille.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Hevimies sanoi:
Kyllä nykyiset super-/hyperautotkin menee yhä kovempaa yhä ekologisemmin. Ihan kauheeta.. :doubtful:
Kyllä olisikin aivan uskomaton ekologinen teko :rolleyes: Jälleen kerran valmistajat käyttäisivät äärettömästi rahaa uuden motin tekemiseen ja testaamiseen. Jos Formuloissa aletaan ajattelemaan ekologisesti niin ekologisin ratkaisu olisi sitten lopettaa koko sarja. Hondankin ratkaisu on niin korni kuin olla ja voi.

Mosley olisi saatava äkkiä pois johdosta, mikälie vanhuuden höperö, samoin Bernie voisi luovuttaa asemansa jollekkin muulle.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
maradona sanoi:
Jos tätä teknistä puolta nyt näin rajoitetaan, niin kyllä pitäisi jotain tehdä aerodynamiikallekin. Kun tallit kuitenkin pyrkivät aina nopeampaan autoon, aerodynamiikka jää ainoaksi vaihtoehdoksi mottien ym. vekottimien kehittämisen joutuessa kovasti rajoitetuksi. Ei tarvitse kyllä ihmetellä miksi ohitukset loistavat poissaolollaan nykyään.

Itse olen sitä mieltä, että jos tasataan sarjaa niin tasataan kunnolla: määrätään tarkasti millainen auto saa olla ulkonäöltään ja tekniikaltaan ja paremmuus selviää kuskin ja tallihenkilökunnan taitojen perusteella, mikä ei vain ole kyllä kuninkuusluokan hengelle sopivaa. Jos taas ei tasata, annetakoon isojen törsätä ihan miten tahtovat eikä puututa mihinkään turvallisuusseikkoja lukuunottamatta, mikä kuitenkaan ei johtane tasaiseen sarjaan erisuuruisten budjettien takia.

Ja mikä järki tuossa "jos jotain tehdään niin tehdään kunnolla" -pohdinnassa on? Just kunnon rednek-ajattelua, ihan kuin mitään ei voisi tehdä muuta kuin joko ei ollenkaan tai sitten aivan överiksi. Haloo.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mikkoz84 sanoi:
Mosley olisi saatava äkkiä pois johdosta, mikälie vanhuuden höperö, samoin Bernie voisi luovuttaa asemansa jollekkin muulle.
Dementia iskenyt tai jotain, mutta mitä pahaa Bernard on tehnyt muuta kuin nostanut kilpa-autoilun salonkikelpoiseksi urheilumuodoksi, joka vetää enemmän Forbes- ja Fortune-yhtiöitä puoleensa kuin mikään muu urheilumuoto? :doubtful:
Kaiken tekemänsä jälkeen mielestäni Ecclestonella kuuluu vähintään olla oikeus pyöriä mukana niin kauan kuin henki vielä pihisee.
Mosley? FIA:n presidentin paikka pitäisi olla A) demokraattisesti valittavissa B) vallassa maksimissaan neljä vuotta C) vähemmän tärkeä ja vapaasti kritisoitavissa.
Tosin voisivathan asiat olla hullumminkin. FIA:n johdossa voisi olla tyhmä pojanpoika. ;)
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
CARTer sanoi:
Dementia iskenyt tai jotain, mutta mitä pahaa Bernard on tehnyt muuta kuin nostanut kilpa-autoilun salonkikelpoiseksi urheilumuodoksi, joka vetää enemmän Forbes- ja Fortune-yhtiöitä puoleensa kuin mikään muu urheilumuoto? :doubtful:
Rahallako kaiken mittaat? Urheilullinen osuus koko sarjasta on pudonnut kuin meteoriitti maahan. Lisäksi näiden jäärien uudet ideat eivät sytytä yhtään, tarvittaisiin uusia järkeviä ideoita kehiin.
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
formulastara sanoi:
Ja mikä järki tuossa "jos jotain tehdään niin tehdään kunnolla" -pohdinnassa on? Just kunnon rednek-ajattelua, ihan kuin mitään ei voisi tehdä muuta kuin joko ei ollenkaan tai sitten aivan överiksi. Haloo.
Ja nykyäänkö on mielestäsi kaikki aivan mainiosti? Kyllä sitä pitää uskaltaa tehdä rajuja muutoksia jos jotain halutaan johonkin suuntaan viedä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Mikkoz84 sanoi:
Rahallako kaiken mittaat? Urheilullinen osuus koko sarjasta on pudonnut kuin meteoriitti maahan. Lisäksi näiden jäärien uudet ideat eivät sytytä yhtään, tarvittaisiin uusia järkeviä ideoita kehiin.
No rahahan tätäkin toimintaa pyörittää. Eikä Ecclestonella enää ole kovinkaan paljoa valtaa päätöksenteossa. USAssa 2005 hän sanoi ettei hän voi enää mennä ja pakottaa kuljettajia ajamaan kuten 80-luvulla. Siinä olen samaa mieltä että Mosleyn ja FIAn ideat ja uudistukset ovat olleet järjettömiä ja joskus jopa edesvastuuttomia, mutta Ecclestonea ei niistä voi kyllä syyttää.

Niin kauan kuin FIA jättää oikeat moottoriurheilusarjat rauhaan ei minulla sen suurempaa tarvetta puuttua liiton toimintaan. Sen vain totean että ehkä GPWC olisi ollut lajin tulevaisuuden kannalta parempi vaihtoehto...
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Miksei formulat käytä vaikka 6L V12 diesel moottoreita tai hybridi koneita? F1 hybridi luokassa saisi ottaa talteen jarrutuksissa energiaa ja ekstra energiaa voisi käyttää turbona. Polttoaineen määrä olisi rajattu joka kisaan, joskin varikko käynnit olisivat kuitenkin sallittuja tankkauksen kanssa. Tankkauksessa käytettäisiin FIA:n sinetöimiä säiliöitä ( samanlaisia kuin NASCAR:ssa ) Vaihteiston tulisi olla vapaa samoin kuin jarrujen.

Aerodynamiikkaa tulisi rajoittaa siten, että rataa kohden painavan voiman suuruus rajattaisiin johonkin määrättyyn lukemaan ( Voima mitattaisiin vaikka tuulitunnelissa ) Tallien pitäisi hyväksyttää kaikki aerodynaamiset muutokset FIA:lla.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös