F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
CaPtEeNi sanoi:

Eikös ne tätä heppua fykkösiin nostaa? Nuori poika tosin vielä. Viime vuonna ajoi Saksan Formula Renaultteja aika hyvin ja on nyt Carlinin suojissa Word Series by Renaulteissa.
Kannattaisi laittaa nimikin, niin muutkin tietäisivät kenestä on kyse. Kun ei noiden pikkusarjojen naamat ole vielä niin hyvin hallussa. ;)

Kyseessä on siis 19-vuotias Mikhail Aleshin. Saksan Formula Renaultissa viime vuonna tosiaan toinen (jonkun Pekka Saarisen jälkeen...). Voittoja ei tullut kuin yksi, mutta kakkossijoja sitten vastaavasti viisi. Tässä kaverissa tosiaan näyttäisi olevan potentiaalia. Noiden venäläisten suoritukset kun muuten eivät niin hirvittävästi ole päätä huimanneet.
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Mosley latoi moottorisäännöt pöytään

]Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Max Mosley kertoi perjantaina, minkälaisilla moottoreilla formula ykkösissä tulevaisuudessa ajetaan.

FIA jäädyttää nykymallisten 2,4-litraisten V8-moottorien kehitystyön kolmeksi vuodeksi alkaen 2008.

- Moottorien jäädyttäminen on selvä homma. Se on säännöissä. Jatkokeskusteluja ei käydä, Mosley sanoi.

Toyota ja Honda ovat varikkohuhujen mukaan jopa pohtimassa lajista vetäytymistä vastalauseena moottorien jäädyttämiselle. Mosleyn mukaan formula ykkösiin saataneen kuitenkin houkuteltua uusia autotehtaita, kun moottorikustannuksia alennetaan ja lajissa siirrytään suosimaan tekniikkaa, josta on selvää hyötyä tavallisille autoilijoille. Tällaiseen tekniikkaan kuuluu vuonna 2009 autoihin suunniteltu järjestelmä, joka varastoi jarrutustilanteiden energiaa ja vastaavasti luovuttaa lisätehoa lyhyinä pyrähdyksinä helpottamaan ohituksia.

- Polttoaineen ja energian säästäminen on ensiarvoisen tärkeää, Mosley perusteli.

Vuonna 2011 on suunnitelmissa siirtyä F1-moottoriin, jonka kuutiotilavuutta ei rajoiteta, vaan rajoitus asetetaan moottorin kuluttamalle energiamäärälle.

- Sen sijaan, että käytetään omaisuus muutaman lisähevosvoiman saamiseen tiettyyn kuutiotilavuuteen rajoitetusta moottorista, mistä ei ole kenellekään hyötyä, niin kehitystyötä tehtäisiinkin sen eteen, kuinka moottorin hyötysuhdetta parannetaan, mikä liittyy suoraan siviiliautoiluun, Mosley sanoi.

Mosleyn mukaan autotehtaat eivät pystyneet esittämään sovittuun aikarajaan mennessä hyväksyttävää vaihtoehtoa moottorikehityksen jäädyttämisellex. Mosley ei kuitenkaan halua sysätä tallien moottoriosastojen ihmisiä työttömyyteen, vaan ehdottaa, että vuoden 2011 moottorin kehittäminen aloitettaisiin samalla, kun V8-moottorin kehitys loppuu.

- Vuoden 2011 moottorimalli pitäisi saada mahdollisimman nopeasti tehtyä, jotta autotehtaat voisivat pitää moottoripuolen työryhmänsä tekemässä kehitystyötä sen eteen, Mosley sanoi.

(MTV3-Reuters)


Että näin. Ykkösistä ollaan sitten tekemässä taloudellisuusajoa, pisaralla pisimmälle ja pakoputkista tulee ruusuntuoksua. Eipä ole enää kaukana perheauton moottoreilla ajaminen tai jopa sähkömoottoreilla ajaminen.

Aivan uskomatonta miten tällainen voi mennä läpi. Ja talleilla ei ole enää mitään sananvaltaa asiassa. Jos nämä visiot toteutuvat, allekirjoittanut ei vuorenvarmasti enää seuraa lajia. :thumbdown
 
Viimeksi muokattu:

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Voi jeesus. Älyttömin sääntö varmaan ikinä toi moottorikehityksen jäädyttäminen. :thumbdown Ja toi kommentti, että polttoaineen säästäminen on ensisijaisen tärkeää, on mielestäni aika koominen kun katsoo nykyistä aika-ajoformaattia. :D
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
Ei heleskatti. Minähän tuossa jokin aika sitten esitin tällä foorumilla juuri tämän ajatuksen: "rajoitus asetetaan moottorin kuluttamalle energiamäärälle.
- Sen sijaan, että käytetään omaisuus muutaman lisähevosvoiman saamiseen tiettyyn kuutiotilavuuteen rajoitetusta moottorista, mistä ei ole kenellekään hyötyä, niin kehitystyötä tehtäisiinkin sen eteen, kuinka moottorin hyötysuhdetta parannetaan, mikä liittyy suoraan siviiliautoiluun".

Thank you Mosley! Mielestäni kyseessä on erittäin hyvä idea. :ahem: Autotehtaat saavat skabata kerrankin asiassa, jossa on jotain järkeä. Toiseksi moottorin rajoitteeksi voidaan sitten laittaa turvallisuus ja ympäristöystävälliset materiaalit, eikä muuta sen jälkeen enää paljon tarvitakaan. Tuota energiamäärää voi sitten tarkistaa vuodesta toiseen. :thumbup: :thumbup: :thumbup: Polttoainekin tai moottorityyppi voisi olla ihan vapaasti valittavissa. Ehkäpä näkisimme sähkö- tai vetyautojakin tulevaisuudessa. :)

Kyllä noilla tuolla FIA:ssa välillä tuota järkeäkin on päässä, vaikka en tuota kehitystyön jäädyttämistä oikein ymmärrä.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Nerokasta! Minun taannoista ehdotustani energiapajujen ja viinan käytöstä polttoaineena Mosley ei ainakaan suoraan maininnut... mutta ehkäpä uudet säännöt mahdollistavat nekin joskus.

Hassu ukko tuo Mosley, aina välillä se sanoo jotain sellaista, että melkein voisi luulla sitä järkeväksi.

Mitä tulee autojen mielettömään nopeuteen, niin sehän riippuu täysin siitä, mihin energiankulutuksen raja asetetaan.
 
Viimeksi muokattu:

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Jos :wink: tällainen kehitys jatkuu niin kohtahan määrätään vilkutkin pakollisiksi.
Uudet säännöt: Autossa pitää olla neljä pyörää, ulkomitat ovat sovitut ja käyttövoima sovittu. Sitten katotaan kuka menee nopeiten.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Tuo olis kyllä hyvä juttu että moottoria ei rajoiteta muuten kuin energiankulutukseltaan kisamatkalla. Toivottavasti tuo tarkoittaa myös että varikkotankkaukset kielletään :p
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
DFiaA sanoi:
Toivottavasti tuo tarkoittaa myös että varikkotankkaukset kielletään :p
:D :D :D

Heidihän on perskele vireessä tänään. :ahem:

Itsehän näen tämän valtavana mahdollisuutena moottorivalmistajille. :thumbup:

Todennäköisesti Mersu kehrää 1000 heppaa ja löpö loppuu siinä 2 kierrosta ennen maalia. :p
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Vielä enemmän säästyisi bensaa jos F1:llä ei ajettaisi ollenkaan. Noilla säännöillä ei olis niin väliksikään ajaa.

Nopeuskilpailua ei pitäisi sekoittaa taloudellisuusajoon.

ARTICLE 1: DEFINITIONS
1.1 Formula One Car :
An automobile designed solely for speed races on circuits or closed courses.

..säästelyautoilusarja..
 
Viimeksi muokattu:

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
petrolhead sanoi:
Vielä enemmän säästyisi bensaa jos F1:llä ei ajettaisi ollenkaan. Noilla säännöillä ei olis niin väliksikään ajaa.

Nopeuskilpailua ei pitäisi sekoittaa taloudellisuusajoon.
Tuolta näkökannalta ajateltuna, onko sillä sittenkään merkitystä, onko moottorin iskutilavuus ja tekniikka hyvin tarkasti rajoitettu (kuten nykyään), vaiko polttoainemäärä? Voittaja olis kuitenkin edelleen se, joka ajaa ensimmäisenä maaliin, eikä se, joka ajaa pisimmälle..
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
McHaka sanoi:
Ei heleskatti. Minähän tuossa jokin aika sitten esitin tällä foorumilla juuri tämän ajatuksen: "rajoitus asetetaan moottorin kuluttamalle energiamäärälle.
Olen nähnyt tämän ehdotuksen jo aiemmin jollain toisella nettisaitilla ja se olisi kyllä varsin hieno ja puhutteleva idea mikäli kustannuksista ei haluttaisi välittää.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
petrolhead sanoi:
Vielä enemmän säästyisi bensaa jos F1:llä ei ajettaisi ollenkaan. Noilla säännöillä ei olis niin väliksikään ajaa.

Nopeuskilpailua ei pitäisi sekoittaa taloudellisuusajoon.
Kummasti se bensamäärä ja kulutus vaikuttaa jo nykyään aika-ajosuoritukseen ja stinttien pituuteen. :rolleyes:
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
petrolhead sanoi:
Nopeuskilpailua ei pitäisi sekoittaa taloudellisuusajoon.
Vanhakantaista ajattelua. Moderni kilpa-ajo ottaa huomioon muitakin seikkoja. Ja toisekseen, onhan se jo nyt taloudellisuusajoa. Ei millään tallilla ole rajattomia resursseja käytössään. Autot pitää suunnitella niin, että moottori ja renkaat kestävät ja rahat eivät lopu. Tuleepahan moottoritiimeille oikeita haasteita, eikä tarvitse tyytyä näpertelyyn.

Kuten olen aikaisemmin kertonut, minua ainakin kuvotti se, että Briatore käski Alonson lisätä bensan kulutusta aika-ajoissa. Vaikka kyse oli pisarasta valtameressä, se oli erittäin huonoa PR:ää.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
äxä sanoi:
]
- Polttoaineen ja energian säästäminen on ensiarvoisen tärkeää, Mosley perusteli.
(MTV3-Reuters)
No ei siltä vaikuta kun katselee aika-ajojen kolmossessiota...
Olis joo voinut aloittaa tuon säästämisen vaikka jo tämän vuoden aika-ajoissa, olisi onnistunut vielä ehkä helposti ja halvalla...
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Observer sanoi:
Olen nähnyt tämän ehdotuksen jo aiemmin jollain toisella nettisaitilla ja se olisi kyllä varsin hieno ja puhutteleva idea mikäli kustannuksista ei haluttaisi välittää.
Jep!..taas pitää käyttää hirvittävä kasa rahaa uudenlaisen moottorin kehittämiseen..hienoa hienoa
 

raven

Active member
Liittynyt
7.7.2005
Viestit
37
Selittäkää tyhmälle mitä toi kehitystyön jäädyttäminen tarkottaa?

Miten sitä valvotaan? Koneeseen ei saa tulla muunlaisia osia kuin 2008 alussa?

Jos joku tekee tehottoman ja epäluotettavan koneen 2008 alkuun (mersu:) ) niin se on sitten se kone 3 vuotta. Mites moottoritoimittajan vaihto?

Joku tekee 20hp tehokkaamman koneen kuin muut, se on 20hp tehokkaampi kuin muut seuraavat kolme vuotta?

Joku tekee 50hp tehokkaamman koneen kuin muut, mutta vehe paukkuu 2008 melkein joka kisa. Sitten luotettavuus saadaan kohdilleen (saako luotettavuutta kehittää? Saako mitään kehittää? Saako vaihtaa paremmat sytytystulpat edes?) ja talli voittaa suvereenisti seuraavat 2 vuotta?

Joku tekee koneen millä on potentiaalia 2500rpm asti, ja 900 hp mutta alussa voi käyttää vaan 20krpm. Kauden kuluessa osat kehittyy kestävemmiks ja sitten tallilla onkin 900hp kone muiden 800hp konetta vastaan.

Ei tyhmä tajuu mitä toi kehityksen jäädytys tarkottaa :p

Ja sit noi 2011 säännöt. Pirulainen, tää on nopeuskisa, ei taloudellisuus! Budjetit vois rajata maksimissaan nykyisiin, esim just yhdellä rengastoimittajalla jne säännöillä, kyllä siellä aina tulee olee se vähintään 20 autoo viivalla. Firmathan vaan rikastuu, kyllä tulevaisuudessakin riittää kisaajia.
Max ja kumppanit luulee että f1 on kuniinkuusluokka ja niin tulee olemaan tulevaisuudessa. Ajat muuttuu jne. Ei ois ihme jos 15-20v päästä me katsotaan jotain World Open Wheel Challenge kisoja, jossa kisaa maailman nopeimmat kuskit ja autot, ja naapurin Irma laittaa kellon herättämään että jaksaa herätä katsomaan aamuneljältä kakkoselta jälkilähetyksenä tulevaa F1 osakilpailua grönlannista, jossa paikalla 17 katsojaa. (Maxin jälkeläiset). "Emmie noita noppeita autoja kahtele kun ei ees kerkiä, niä pernien kisat on jänniä kahottavvii, ajeloohan niä samal konneel ku miun korollassa on" - Irma.

Kah. menipäs juttu sivuraiteelle. Siis toivottavasti pojat pitäis kuniinkuusluokan kuniinkuusluokkana :)
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Moe Szyslak sanoi:
Kummasti se bensamäärä ja kulutus vaikuttaa jo nykyään aika-ajosuoritukseen ja stinttien pituuteen. :rolleyes:
Eli: koska polttoaineen kulutus on yksi tekijä vauhtikilpailujen kuninkuusluokassa niin on ihan sama jos luokka muutetaan taloudellisuusajo-kilpailuksi?
F1:set on jo nyt lähinnä irvikuva siitä mitä se on joskus ollut.
Rata-autoilu on kallista, ja jossain määrin vaarallista. Rata-autoilun kuninkuusluokasta ei noita kahta elementtiä eliminoida koskaan ilman että laji pilataan.
Miksi sitä rahaa/bensaa pitäisi säästää? Jos jollain ei kestä polla katsoa kun miehet ajavat hirveän nopeilla ja kalliilla autoilla jonossa niin sulkekoon töllön menköön ajelemaan pintakaasulla hybridiautoaan.
Viimeinen postaukseni tähän ketjuun.

raven sanoi:
Max ja kumppanit luulee että f1 on kuniinkuusluokka ja niin tulee olemaan tulevaisuudessa. Ajat muuttuu jne. Ei ois ihme jos 15-20v päästä me katsotaan jotain World Open Wheel Challenge kisoja, jossa kisaa maailman nopeimmat kuskit ja autot, ja naapurin Irma laittaa kellon herättämään että jaksaa herätä katsomaan aamuneljältä kakkoselta jälkilähetyksenä tulevaa F1 osakilpailua grönlannista, jossa paikalla 17 katsojaa. (Maxin jälkeläiset). "Emmie noita noppeita autoja kahtele kun ei ees kerkiä, niä pernien kisat on jänniä kahottavvii, ajeloohan niä samal konneel ku miun korollassa on" - Irma.
No lohdutuksena on että kun Formula 1:t on lopullisesti tuhottu niin kuvailemallesi sarjalle syntyy tilaus, ja katselen sitten sitä.
 
Viimeksi muokattu:

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
Eikö Keken yksi lopettamisen syy ollut nämä taloudellisuusajot? Taloudellisuus ja kilvanajo ei oo oikein ikinä istunu samaan pöytään. Aina se suhteellisen kallista on, oli kyseessä jokkis, harrasteauto, kiihdytysauto tai F1.
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
petrolhead sanoi:
Miksi sitä rahaa/bensaa pitäisi säästää?
Mitäs luulet? Tällä hetkellä F1-sarja on naurettava, koska voitoista pystyy kamppailemaan vain kaksi tallia. Voittoon pystyviä talleja pitäisi olla vähintään kymmenkunta. Vasta silloin voitaisiin puhua kilvanajosta. Nyt ykköset ovat pelkkää bisnestä ja miesten saippuaoopperaa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös