F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Vice sanoi:
Selkeästi? :doubtful:
Tarkoitin siis pisteissä. Melko tasoissahan Honda-veijarit muuten olivat. Pointtina viestissäni siis oli, ettei Hondalla ole mitään tarvetta Rubensia potkia pois, koska brassi ei jäänyt pahemmin Buttonin varjoon paitsi pisteissä.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1344
Zaikom sanoi:
Ei varmaan pelkästä ajopelistä tule huono oli, mutta tuohon liitettu vatkain voikin jo aiheuttaa tasapainoaistihäiriöitä ja laatan lentoa :p
Itse asiassa monille tulee ajopeleistä ja fps-räiskinnöistä huono olo, ja tämä käsittääkseni johtuu siitä, että silmille välittyvä tieto on eri kuin tasapainoelimelle. Eli katse luulee että liikutaan, mutta kroppa sanoo muuta. Eli vatkaimet voivat vähentää tätä huonoa oloa. Tai sitten olen tapani mukaan käsittänyt ihan väärin.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Antti82 sanoi:
Itse asiassa monille tulee ajopeleistä ja fps-räiskinnöistä huono olo, ja tämä käsittääkseni johtuu siitä, että silmille välittyvä tieto on eri kuin tasapainoelimelle. Eli katse luulee että liikutaan, mutta kroppa sanoo muuta. Eli vatkaimet voivat vähentää tätä huonoa oloa. Tai sitten olen tapani mukaan käsittänyt ihan väärin.
Näin on, minä tunnen pari ihmistä joille tulee paha olo kun katsovat esimerkiksi ajo- tai räiskintäpeliä, jossa liikutaan "tunnelissa" mutta omat tasapainoelimet väittävät ettei niin oikeasti tapahdu. Näköärsyke on kuitenkin niin vahva, että aistien välillä syntyy ristiriita jota ei saada aivoissa oikaistua. Toinen kyseisistä henkilöistä ei voi katsoa ko. "tunnelia" montaakaan sekuntia, toinen voi pelata jonkun aikaa.

Kumpikin kyseisistä henkilöistä on naisia. Olisikohan tuo liikeärsykkeiden hahmottaminen jotenkin liitoksissa siihen, että naisilla väitetään olevan keskimääräisesti huonompi kolmiulotteisen tilan hahmotuskyky? Toisaalta taas Kimi Räikkösen on väitetty olevan erityisen lahjakas juuri tuon kolmiulotteisen tilan ja nopeuden käsitteen hahmottamisen suhteen, ja hänkin ilmeisesti tulee huonovointiseksi pelatessa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
CamoN sanoi:
Näin on, minä tunnen pari ihmistä joille tulee paha olo kun katsovat esimerkiksi ajo- tai räiskintäpeliä, jossa liikutaan "tunnelissa" mutta omat tasapainoelimet väittävät ettei niin oikeasti tapahdu. Näköärsyke on kuitenkin niin vahva, että aistien välillä syntyy ristiriita jota ei saada aivoissa oikaistua. Toinen kyseisistä henkilöistä ei voi katsoa ko. "tunnelia" montaakaan sekuntia, toinen voi pelata jonkun aikaa.

Kumpikin kyseisistä henkilöistä on naisia. Olisikohan tuo liikeärsykkeiden hahmottaminen jotenkin liitoksissa siihen, että naisilla väitetään olevan keskimääräisesti huonompi kolmiulotteisen tilan hahmotuskyky? Toisaalta taas Kimi Räikkösen on väitetty olevan erityisen lahjakas juuri tuon kolmiulotteisen tilan ja nopeuden käsitteen hahmottamisen suhteen, ja hänkin ilmeisesti tulee huonovointiseksi pelatessa.
Musta tuntuu, että Kimi vaan sanoo tulevansa huonovointiseksi, jottei tarvitse simulaattorissa kökkiä. Eikä Kimin tarvitsekaan. Ehkä joidenkin sitten tarvitsee...
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
formulastara sanoi:
Musta tuntuu, että Kimi vaan sanoo tulevansa huonovointiseksi, jottei tarvitse simulaattorissa kökkiä. Eikä Kimin tarvitsekaan. Ehkä joidenkin sitten tarvitsee...
Ei Kimiä voisi moinen leikkiminen vähempää kiinnostaa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24275
Sijainti
lappeen Ranta
CamoN sanoi:
Näin on, minä tunnen pari ihmistä joille tulee paha olo kun katsovat esimerkiksi ajo- tai räiskintäpeliä, jossa liikutaan "tunnelissa" mutta omat tasapainoelimet väittävät ettei niin oikeasti tapahdu. Näköärsyke on kuitenkin niin vahva, että aistien välillä syntyy ristiriita jota ei saada aivoissa oikaistua. Toinen kyseisistä henkilöistä ei voi katsoa ko. "tunnelia" montaakaan sekuntia, toinen voi pelata jonkun aikaa.

Kumpikin kyseisistä henkilöistä on naisia. Olisikohan tuo liikeärsykkeiden hahmottaminen jotenkin liitoksissa siihen, että naisilla väitetään olevan keskimääräisesti huonompi kolmiulotteisen tilan hahmotuskyky? Toisaalta taas Kimi Räikkösen on väitetty olevan erityisen lahjakas juuri tuon kolmiulotteisen tilan ja nopeuden käsitteen hahmottamisen suhteen, ja hänkin ilmeisesti tulee huonovointiseksi pelatessa.
Eikös tuo periydy ihan luolamiesajoilta lähtien. Jos on tullut syötyä jotain myrkyllistä niin alkaa (joissain tapauksissa) huimata eli paikoillaan ollessakin tuntuu kuin liikkuisi. Tällöin aivot lähettää oksennuskeskukselle tiedon että nyt sitä laattaa sais pukata ja myrkyt lähtee veks samalla. Vastaava havaintoristiriita tulee sitten noista simulaattoreista.

Samoilta ajoilta on peräisin tuo kolmiulotteinen hahmotus ja suunnistaminen yleensäkin. Miehet ovat käyneet metsästysreissuilla ja sieltä on ollut hyvä osata takaisin kotiluolalle saaliin kanssa. Naiset puolestaan ovat huolehtineet mukuloista luolalla ja on ollut tärkeämpää havaita mitä ne muksut milloinkin mahtavat haluta. Sama homma toimii edelleen, isät eivät juuri huomaa jos teini-ikäisellä tyttärellä on rakkaushuolia, mutta annas olla kun pitää löytää auto parkkipaikalta kun tullaan ulos hypermarketista, jo toimii. Muutama sata vuotta sivistystä ja vuosikymmen internettiä ei kyseistä miljoonien vuosien aikana kehittynyttä tilannetta miksikään muuta.

Noin olen antanut itselleni kertoa ja aika loogiseltahan tuo vaikuttaa.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Iltalehti sanoi:
Honda haluaa F1-talleille rahakaton
28.12.2007 22:41

Hondan mielestä FIA:n tulisi asettaa formulatalleille budjettiraamit, jonka puitteissa kalustoa saisi kehittää.

FIA on pohtinut erilaisia vaihtoehtoja ehkäistä rahankäytön suistumista hallitsemattomiin formula ykkösissä. FIA on pyöritellyt vaihtoehtoja tuulitunneleiden ja muun aerodynamiikan kehittämisen rajoittamisesta, jotta kustannuksia saataisiin hillittyä. Viimeisin säästötoimenpide oli moottoreiden kehityksen jäädyttäminen kymmeneksi vuodeksi.

Honda Racing -talli otti asiassa vieläkin rajumman linjan ja ehdotti kilpatalleille budjettikattoa.

Honda näkisi mieluummin FIA:n asettavan talleille rahankäytön rajat, kuin päättävän, miten autoa saa kehittää.

Talllin toimitusjohtaja Nick Fry ja tuore tallipomo Ross Brawn keskustelivat formuloiden tulevaisuudennäkymistä ja molemmat olivat sitä mieltä, että rahakatto olisi oikea ratkaisu kustannusten hillitsemiseksi.

- Totesimme, että tätä asiaa sietäisi todella miettiä. Mitä tällä hetkellä näemme, jokaisen formulatallin kustannukset nousevat jatkuvasti, Fry totesi Autosportille.

- Nyt rahaa vain siirretään osa-alueelta toiselle. Rahaa siirretään moottorista aerodynamiikkaan, koska se on seuraavaksi paras alue, joka hyödyttää suoritusta. Jahtaamme vain omaa häntäämme, järkevämpää olisi tehdä kulutukselle kokonaiskatto.

Jos rahasumma olisi rajattu, miteltäisiin aivan toisella tavalla mekaanikkojen tietotaidosta.

- Kuinka nopean auton pystyt rakentamaan 100 miljoonalla vuodessa? Kuinka tehokas voit olla? Olisi tallista kiinni, miten he käyttäisivät rahansa, laittaako se 50 miljoonaa kuljettajaan ja 50 miljoonaa autoon, vai miljoona kuljettajaan ja loput 99 miljoonaa autoon. Olisi mielenkiintoista saada tällainen haaste, Fry maalailee.
Ehdottomasti olisi paras vaihtoehto. :thumbup:

edit: Ongelmana vain voisi olla että mitä jos rahamäärä tulee käytettyä kun kausi on vielä kesken...?
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Hondan ehdotus on varsin hyvä. Ei kuninkuusluokan tietenkään pidä olla nappikauppaa, mutta edes joku raja rahankäyttöön olisi hyvä tulla.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ongelmana on, että budjettikattoa on naurettavan helppo kiertää, ellei jokaiselle komponentille määritellä erikseen hintaa, samoin pitäisi määritellä kuskien, mekaanikkojen yms tuotannon tekijöiden hinnat. Esimerkiksi kaikki osat voitaisiin saada sponssina, eli ne eivät maksaisi mitään, mekaanikkojen palkat voisi myös maksaa sponssi jne.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
jps sanoi:
Ongelmana on, että budjettikattoa on naurettavan helppo kiertää, ellei jokaiselle komponentille määritellä erikseen hintaa, samoin pitäisi määritellä kuskien, mekaanikkojen yms tuotannon tekijöiden hinnat. Esimerkiksi kaikki osat voitaisiin saada sponssina, eli ne eivät maksaisi mitään, mekaanikkojen palkat voisi myös maksaa sponssi jne.
Näin se homma toimii nykyäänkin. Sponssit antaa rahaa talleille ---> kehitetään rahoilla autoa paremmaksi ---> nopea auto kisassa jonka ottamuksia yleisö seuraa ---> sponssit saa näkyvyyttä. :wink:

edit: Juu, silloin pitäisi tosiaan yksittäisten osien hinnat jollain tapaa näyttää FIAlle (kuiteilla?) jotta saadaan rahankäyttöä seurattua oikeat summaukset tehtyä. No, kai ne jonkinlaisen ratkaisun keksisi tähän...

Yksi hyöty tässä olisi myös että joka kisan jälkeen voitaisiin seurata "livetimingilla" kuinka paljon rahaa talleilla olisi jäljellä. :D
 
Viimeksi muokattu:

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Kyllä tuo ehdottomasti kuulostaa paremmalta, kuin moottorikehityksen jäädyttäminen, tai tuulitunnelikokeiden rajoittaminen.
Moottorikehityksen jäädyttämistä jaksan ihmetellä edelleen. Sillä tallilla, jolla oli paras moottori ennen kehityskieltoa, on paras moottori seuraavat kymmenen vuotta. Ainoat muutokset nopeuden parantamiseksi tulevat sitten aerodynamiikalla kikkailemalla, joka sekin vaikeutuu, kun tuulitunnelin käyttöaikaa rajoitetaan (hieman karrikoiden).
Jos rajoitukset koskisivat käytössä olevaa rahamäärää, niin jokainen tiimi saisi ainakin itse päättää, mihin rahat laitetaan. Moottorin kehitykseen vaiko aerodynamiikan hiomiseen.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Enpä ihmettele.

Toyotan F1-tallille kaksi vuotta aikaa menestyä
31.12.2007 15:20

Toyotan F1-talli on saanut kaksi vuotta aikaa alkaa menestyä. Asiasta kertoo Toyotan tallipäällikkö Tadashi Yamashina.

Toyota on ollut F1:ssä mukana vuodesta 2002 lähtien, muttei ole yltänyt yhteenkään osakilpailuvoittoon.

- Jotta Toyota-talli vahvistuisi, on tärkeämpää parantaa organisaatiomme tasoa yleisesti ottaen kuin tukeutua yhden ihmisen pätevyyteen. Minun työni on hyödyntää resurssejamme tämän saavuttamiseksi. Minulle on annettu kaksi vuotta aikaa. Työskentelemme sen eteen, että todistamme kykymme kaudella 2008, Yamashina kertoi Crash.netin mukaan Toyotan vuosikertomuksessa.

(MTV3)
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4338
Niin pitkään kun Toyotaa johdetaan japanilaiseen tapaan niin menestystä ei tallille tipu, poislukien mahdolliset onnenkantamoiset. :jaska:
Näin ollen Yamashinalla on kaksi vuotta aikaa löytää itsellensä uusi työpaikka.:D
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4576
Sijainti
Kokkola
Toyotan hommaa kun on seurannut niin voi sanoa että ennemmin lehmät lentää ja lipputangot kukkii kuin Toyota alkaa voittamaan kisoja. Se tiimi on kuin Espoon Blues vuodesta toiseen (poislukien tämä ja viime kausi), rahaa pannaan haisemaan vaikka millä mitalla mutta menestystä ei vaan meinaa millään ilveellä tullla. Heti ensimmäinen virhe tehtiin 2002 kun Mika Salo sai lähteä. Eiköhän Salolla olisi ollut annettavaa tallille enemmänkin kuin kauden 2002 verran. Toyotalle olisi ollut mielestäni erittäin hyväksi että olisivat saaneet hyödyntää Salon kokemusta useammankin vuoden ajan kuin vain 2002.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
No eipä se Salo mitenkään upeasti siellä ajanut (vaikkei toki autokaan hyvä ollut).
 

Eddie Rickenbacker

Yhdeksän kierrosta
Liittynyt
14.12.2007
Viestit
315
Sijainti
Suomi - Finland
Vice sanoi:
No eipä se Salo mitenkään upeasti siellä ajanut (vaikkei toki autokaan hyvä ollut).
Toisaalta toi uunituoreelle tallille heti avauksesta pisteen ja toisti tempun Brasiliassa. Sitten talli kämmäili muutamat pistesijat ja McNish... No, oli melkoisen surkea.

Toisaalta en näe eroa Salossa ja Panisissa, ranskalainen on tosin kisan kyennyt voittamaan joten tottakai sinne haluttiin kisoja voittanut kuski. Da Matta taas oli tuore CART-mestari. Salosta saatiin ammennettua kaikki tarpeellinen testi- ja kisavuosina 2001-2002. Lisäksi Mika on sille päälle sattuessaan aika v-mainen ihminen verrattuna leppoiseen Panisiin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Eipä tallin menestys tai menestymättömyys minustakaan mitenkään erityisesti Saloon kulminoidu. Itse olen kovasti kahden vaiheilla sen suhteen, oliko ratkaisu älykäs vai ei.

Tuo kahden vuoden aikamääre on sikäli mielenkiintoinen, että Toyota mainitsi vastikään Monacossa pidetyssä F1 Business Forumissa sarjan olevan kannattavaa markkinointia jopa ilman suurta menestystäkin.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Bobakki sanoi:
Tuo kahden vuoden aikamääre on sikäli mielenkiintoinen, että Toyota mainitsi vastikään Monacossa pidetyssä F1 Business Forumissa sarjan olevan kannattavaa markkinointia jopa ilman suurta menestystäkin.
Hyvänä esimerkkinä tästä on Alfa Romeo (en enää ole perillä, että kirjoitetaanko nykyisin väliviivan kanssa vai ilman). Alfan imagovastaavahan antoi vielä 90-luvun puolen välin jälkeenkin lausunnon, että aikaisemmista F1-seikkailuista oli edelleen imagollisesti hyötyä, vaikka merkki oli sarjasta lähtenyt jo kymmenen vuotta sitten -suuri yleisö oletti Alfan edelleen olevan mukana...
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Teme-84 sanoi:
Ja varmastihan ei hehkuttaisi kyseinen lehti tulevaa Rellua noin paljon jos Alonso ei olisi palannut talliin. Espanjalaislehdet tuntuvat osaavan tuon oma lehmä ojassa -kirjoittelun, ainakin tuo AS. Tuntuu kyllä aika oudolta että kerralla napsahtaisi 1,6 sekuntia pois.
Alonso vie 0,6 sekuntia pois Mäkiltä ja antaa ne Rellulle, siinä on jo 1,2 sekuntia. :D
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös