F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Teme-84 sanoi:
Espanjalaislehdet tuntuvat osaavan tuon oma lehmä ojassa -kirjoittelun, ainakin tuo AS.
Kyllä suomalainen mediakin sen osaa melkoisen hyvin, usko pois :rolleyes:
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Nuo sekuntin tarkat arviot ovat mielestäni aika hupsuja. Sitten kun niitä aletaan pyöritellä matemaattisina faktoina ja lasketaan 1+1 notta "nythän ne ovat sitten jo talleja A ja B nopeampia, mutta C on vielä parempi"

Ei se liene ihan niin mustavalkoista kuitenkaan?
 

Overhouse

Well-known member
Liittynyt
26.2.2007
Viestit
280
Bobakki sanoi:
Tuo kahden vuoden aikamääre on sikäli mielenkiintoinen, että Toyota mainitsi vastikään Monacossa pidetyssä F1 Business Forumissa sarjan olevan kannattavaa markkinointia jopa ilman suurta menestystäkin.
Ite kyllä ymmärrän tuosta jutusta, että Yamashinalle on annettu kaksi vuotta, eikä koko tallille. Maikkari on vain tehnyt idioottimaisen otsikon, vai olenko ymmärtänyt väärin?
 
Viimeksi muokattu:

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Mediaprofeetta sanoi:
Nuo sekuntin tarkat arviot ovat mielestäni aika hupsuja. Sitten kun niitä aletaan pyöritellä matemaattisina faktoina ja lasketaan 1+1 notta "nythän ne ovat sitten jo talleja A ja B nopeampia, mutta C on vielä parempi"

Ei se liene ihan niin mustavalkoista kuitenkaan?
No ei todellakaan. Toki insinööreille sekunnit ja kymmennykset ovat varmaankin se ainoa tapa todentaa oikean suuntaista kehitystä, koska kuljettajatkin ovat loppuviimein vain ihmisiä joille tulee huonoja ja hyviä päiviä. Teoreettiset laskelmat ja niiden kautta todistettavasti saatava hyöty on insinöörille kullanarvoista.

On vähintäänkin kyseenalaista että media käyttää sitten näitä teoreettisia arvioita "faktoina" jotka voidaan syöttää suurelle yleisölle. Eihän tuollaista sekuntiparannusta voi millään todentaa käytännössä, koska jokaisessa GP-viikonlopussa olosuhteet ovat erilaiset. Oikeastaan tuo kertoo ainoastaan siitä, että Renault on nyt luultavasti lähtenyt auton suunnittelussa tosissaan puhtaalta pöydältä, ja pyyhkäissyt sen muutaman vuoden ajan vaivanneen "vakavan suunnitteluvirheen" jorpakkoon.
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
RE: Honda haluaa F1-talleille rahakaton

Jason Voorhees sanoi:
Ongelmana vain voisi olla että mitä jos rahamäärä tulee käytettyä kun kausi on vielä kesken...?
Joo, ei olisi hyvä, jos mestaruus ratkeaa siihen, että Kimiltä loppuu bensarahat kesken viimeisen kisan.

Eiköhän siihen jonkinlaisen raha/pistemenetys sakon saisi, esim. jokaisesta ylimenevästä eurosta pitää maksaa kaksi sakkoina FIA:lle, ja samalla vielä pienennetään seuraavan vuoden budjettia.

Jos menee merkittäviä määriä yli, niin sakotetaan pisteitäkin pois, esim. piste/miljoona. Tai missä tahansa sopivaksi katsottavassa suhteessa, joka olisi sellainen, ettei houkuta tietoisesti ajamaan tupla-budjetilla, mutta ei estäisi osallistumasta loppukauteen jos vähän menee yli.
jps sanoi:
Ongelmana on, että budjettikattoa on naurettavan helppo kiertää, ellei jokaiselle komponentille määritellä erikseen hintaa, samoin pitäisi määritellä kuskien, mekaanikkojen yms tuotannon tekijöiden hinnat. Esimerkiksi kaikki osat voitaisiin saada sponssina, eli ne eivät maksaisi mitään, mekaanikkojen palkat voisi myös maksaa sponssi jne.
Ei välttämättä. Säännöt on sääntöjä, ja niitä pitää paitsi nuodattaa, myös valvoa. Kyllähän esim. verottaja nykyään valvoo, että firmat tekevät tilinpäätöksensä lain edellyttämällä tavalla ja maksavat veronsa. Tämä ei sinänsä estä veronkiertoa, mutta jos jää kiinni, niin saa kakkua.

Ei se sen kummempaa olisi ykkösissäkään. Tarkat säännöt kirjanpidosta, tilintarkastukset ja riittävät rangaistukset jos harmaasta taloudesta jää kiinni, niin eiköhän homman saisi pysymään aisoissa. Talleja on kuitenkin vain 11, ja nekin niin kateellisia toisilleen että naapuri-valvontakin toimii. Mun mielestä tota on helpompi valvoa kuin sitä, ettei käytetä liikaa tuulitunnelia. Tarttee muistaa, että sekä f1-tallit että sponsorit joutuvat jo nyt tekemään tiliä verottajalle ja osakkeen omistajille - eikä niissäkään papereissa saa valehdella, joten hyvät pohjat rahavirtojen tarkkailuun on jo.

Parhaimmillaan voisi (ehkä) olla mahdollista saada noi säännöt tehtyä jopa niin, että niitä olisi hyvin vaikea kiertää tekemättä samalla kirjanpitorikosta, jolloin rangaistuksen uhka ei tulisi enää vain FIA:n suunnalta - vaikka Ron uskaltaa kiertää FIA:n sääntöjä, ei mersu uskalla kiertää kirjanpitolakia.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Crash.net:

Ralf Schumacher sanoi:
I must say very honestly that I experienced beautiful years in F1, but also had many accidents. Whatever I do in motoring, whatever class that will be, still has to be one with comparable safety to F1. Anything else is not conceivable. I will not [race on] an oval, for well-known reasons, and I will also never do Le Mans or the Rallye Dakar.
Ralfin uusi sarja?


Le Mansissa on tapahtunut viimeisen 10 vuoden aikana yksi kuolemaan johtanut onnettomuus (Sébastien Enjolras, 1997). Viimeisen 20 vuoden aikana tapauksia on ollut kaksi. Viimeisen 30 vuoden aikana tapauksia on ollut neljä. Toki muitakin, varsin lennokkaitakin, onnettomuuksia on viime vuosina ollut, mutta nehän nyt kuuluvat kuta kuinkin kaikkeen moottoriurheiluun, pl. tractor pulling yms.

Vertailun vuoksi, F1:ssä ei ole kuollut viimeisen 10 vuoden aikana ketään, mutta viimeisen 20 vuoden aikana kuolemantapauksia on ollut kolme (Senna ja Ratzenberger 1994, de Angelis testeissä 1986). Viimeisen 30 vuoden aikana F1-kuolemantapauksia on ollut kahdeksan (ml. kaksi testionnettomuutta).
 
Viimeksi muokattu:

Hardscale

New member
Liittynyt
12.8.2007
Viestit
2
Budjettikatosta

Ongelmana olisi:
Oletamme että Renaultilla on Espanjalainen sponsori joka maksaa tarroista autonkyljessä ja kuskien esiintymisestä jossain tilaisuuksissa 15M€/vuosi ja Alonso saa palkkaa 15M€/vuosi. Tallin budjettikatosta 15M€ kuluisi Alonson palkkaan.

Tapa kiertää budjettikatto: Sponsori maksaa suoraan Alonsolle 15 M€ ja kertoo Fia:lle että se on maksu mainoksesta ja siitä että Lonso on mukavamies:wink:. Sponsori myy Alonson kuskipalveluja Renaultille 1€/vuosi hintaan ja hankkii tarransa autonkylkeen 1€/vuosi hintaan. Tulos: Renaultin budjettikatosta kuluu vain 1€ 15M€:n sijaan.

EDIT: Ainiin edellistä ei oikein voisi kieltääkään sillä sponsorit maksavat kuskeille normaalistikin(Schumin huippu vuosien tuloista puolet? oli sponsorituloja). Toisilla luvuilla tämä olisi myös huomaamatonta.
 
Viimeksi muokattu:

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Jo hiukan vanhentuneita lukijaäänestystuloksia MSa:sta (saksankielinen aviisi). Äänestys tapahtui postitse.

Monopostoluokat:

1. Hamilton 28,1 % äänistä (viime vuonna 1,9 %)
2. Räikkönen 18,1 (6,2)
3. Vettel 12,9 (uusi)
4. Heidfeld 10,8 (3,6)
5. Rosberg 8,8 (5,3)
6. Glock 3,8 (2,6)
7. Alonso 3,1 (17,4)
8. Massa 2,7 (8,0)
9. Bourdais 2,4 (3,9)
ja Sutil 2,4 (uusi)
11. Kubica 1,5 (5,3)
12. Wurz 1,1 (uusi)
13. Coulthard 1,0 (1,6)
14. Button 0,5 (2,1)
15. Jani 0,5 (uusi)

Kovis ei siis mahtunut 15 joukkoon. Trulli ja Ralf saivat kumpikin 0,4 % äänistä.

Ratakoppiautosarjassa Ekström voitti 21,7 %, Häkkinen 5. (6,3%).

Off-road-sarjassa Loeb 31,8 % vei voiton, mutta Marcus pani tässäkin hanttiin 25,2 % ääniosuudellaan. Hirvonen 6. (3,3 %).
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Olivatkos nuo MSa:n lukijakyselyt joitain suosikkikuski- vai "kuka oli mielestäni paras kuski tms" -äänestyksiä? :confused:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ralf Schumacher sanoi:
I must say very honestly that I experienced beautiful years in F1, but also had many accidents. Whatever I do in motoring, whatever class that will be, still has to be one with comparable safety to F1. Anything else is not conceivable. I will not [race on] an oval, for well-known reasons, and I will also never do Le Mans or the Rallye Dakar.
Mitä? Ralf olisi juuri sopiva Dakar Rallyyn, siellähän niitä onnettomuuksia ei ikinä satu, eihän? :D
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Trone sanoi:
Ralfin uusi sarja?
Ralf lienee nykykuskeista pahimmin loukkaantunut kuski. Kaksi pahaa mälliä Indyssä pistää kummasti miettimään omaa kuolevaisuuttaan.
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Sportti.com sanoi:
ITV-F1.com-sivuston lukijat ovat valinneet hieman yllättäen Vuoden F1-kuljettajaksi McLarenilla kaasutelleen Fernando Alonson. Renault´lle palannut Alonso sijoittui MM-sarjassa kolmanneksi Kimi Räikkösen ja Lewis Hamiltonin jälkeen. Espanjalaiskuljettaja keräsi kaikkiaan 9 314 ääntä eli 52,18 prosenttia kaikista annetuista äänistä.

ITV-F1.com:n Vuoden kuljettaja -äänestyksen tulokset:

Fernando Alonso (9 314 ääntä/ 52,18% äänistä)
Kimi Räikkönen (5 038/28,22%)
Lewis Hamilton (3 028/16,96%)
Felipe Massa (188/1,05%)
Nico Rosberg (142/0,80%)
Nick Heidfeld (141/0,79%)
Espanjalaisfanit aktivoituneet kiitettävästi. :D

http://www.itv-f1.com/Feature.aspx?Type=General&PO_ID=41529
 

Eddie Rickenbacker

Yhdeksän kierrosta
Liittynyt
14.12.2007
Viestit
315
Sijainti
Suomi - Finland
WebSlave sanoi:
Ralf lienee nykykuskeista pahimmin loukkaantunut kuski. Kaksi pahaa mälliä Indyssä pistää kummasti miettimään omaa kuolevaisuuttaan.
Rubens Barrichello tosin on ollut pahimmassa yksittäisessä mällissä, Imolan 1994 harkoissa veteli aika rajusti pihalle. DC taas sai Schumin auton takaluukusta sisään ja Lonso veti Brasiliassa 03 aika pahasti ulos. Mutta joo, onhan tuo Ralf aika monta kolaria joutunut kokemaan mutta onko nyt ihan pakko heittäytyä ihan pusiksi, joka ei uskalla enää edes nousta auton rattiin. Eihän Häkäkään lopettanut Adelaiden ryskyn jälkeen ja Senna olisi aivan varmasti vielä jatkanut uraansa jos olisi siitä San Marinon onnettomuudestaan selviytynyt.

Mee nössö vanhainkotiin lepäämään mjitääh :thumbdown
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Jason Voorhees sanoi:
Olivatkos nuo MSa:n lukijakyselyt joitain suosikkikuski- vai "kuka oli mielestäni paras kuski tms" -äänestyksiä? :confused:
Jep, otsikolla Vuoden Ajaja, kolme parasta/suosikkia piti nimetä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eddie Rickenbacker sanoi:
Rubens Barrichello tosin on ollut pahimmassa yksittäisessä mällissä, Imolan 1994 harkoissa veteli aika rajusti pihalle.
Olihan se hurjan näköinen, mutta Rubens oli mukana seuraavassa kisassa kaksi viikkoa myöhemmin. Ralf oli kolme kuukautta ja kuusi kisaa sivussa. Ralfin laskettiin kokeneen 2004 onnettomuudessa 78 g:n hidastuvuuden.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös