F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Autourheilussa on aina omat riskinsä. Ammatinvalintakysymys. Näin on aina ollut pitääkin olla. Se on osa sitä lajin legendaarisuutta. Muuten voidaan suosiolla laittaa kaikkiin laitteisiin rajoittimet 2 km/h vauhteihin, mutta siitä ei tykkää enää kukaan, paatuneinkaan viherpeippokommarimoralisti.

Ja surullistä kyllä, jopa marttojen virkkuuilloissa voi tapahtua kuolemantapauksia kun virkkuukoukkulaatikko putoaa Raili 58 veen päähän lipastin nurkalta.. Puhumattakaan mahdollisuudesta, että päähäsi voi joka sekunti pudota meteoriitti..Köhöm.

F1 on autourheilun kuninkuuslaji, ja sellaisena pysykööt!

Ettei mene offtopikiksi, Kimistä povataan vuoden 2008 maailmanmestaria. Tosin patongit osoittivat olevansa yhtä takapajuisia kuin suomalaisten urheilutoimittajien sisäpiiri jättäessään Kimin omassa urheilijaäänestyksessään listan ulkopuolelle, taisi sapettaa vielä se kun Pitkämäki tempasi keihään sen yhden ranskalaisen kylkeen.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24275
Sijainti
lappeen Ranta
Mediaprofeetta sanoi:
Nuo sekuntin tarkat arviot ovat mielestäni aika hupsuja. Sitten kun niitä aletaan pyöritellä matemaattisina faktoina ja lasketaan 1+1 notta "nythän ne ovat sitten jo talleja A ja B nopeampia, mutta C on vielä parempi"

Ei se liene ihan niin mustavalkoista kuitenkaan?
Varsinkin kun ottaa huomioon että mitään varsinaista järkevää vertailukohdetta ei ole. Niin tehokkaita vakoilusysteemejä ei taida ollakaan että pystyttäisiin kilpailijoiden autojen nopeudet ennustamaan. Yleensäkin ennustaminen tuppaa olemaan sitä, että homma jatkuu siitä mihin viimeksi jäätiin pienillä kosmeettisilla muutoksilla varustettuna.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
jupla sanoi:
Jo hiukan vanhentuneita lukijaäänestystuloksia MSa:sta (saksankielinen aviisi). Äänestys tapahtui postitse.

Monopostoluokat:

1. Hamilton 28,1 % äänistä (viime vuonna 1,9 %)
2. Räikkönen 18,1 (6,2)
3. Vettel 12,9 (uusi)
4. Heidfeld 10,8 (3,6)
5. Rosberg 8,8 (5,3)
6. Glock 3,8 (2,6)
7. Alonso 3,1 (17,4)
8. Massa 2,7 (8,0)
9. Bourdais 2,4 (3,9)
ja Sutil 2,4 (uusi)
11. Kubica 1,5 (5,3)
12. Wurz 1,1 (uusi)
13. Coulthard 1,0 (1,6)
14. Button 0,5 (2,1)
15. Jani 0,5 (uusi)

Kovis ei siis mahtunut 15 joukkoon. Trulli ja Ralf saivat kumpikin 0,4 % äänistä.

Ratakoppiautosarjassa Ekström voitti 21,7 %, Häkkinen 5. (6,3%).

Off-road-sarjassa Loeb 31,8 % vei voiton, mutta Marcus pani tässäkin hanttiin 25,2 % ääniosuudellaan. Hirvonen 6. (3,3 %).
Pannaan vielä F1-tiimien "sympatiaprossat":

1. BMW-Sauber 54,0 % (vuosi sitten 49,9)
2. Ferrari 36,0 (52,2)
3. Toro Rosso 23,8 (8,1)
4. Red Bull 15,0 (18,2)
5. McLaren 14,7 (11,9)
6. Williams 9,1 (4,9)
7. Spyker 6,7 (uusi)
8. Super-Aguri 4,1 (3,8)
9. Renault 4,0 (13,5)
10. Honda 3,2 (6,7)
11. Toyota 2,3 (4,3)

Ferrarin prossat putosivat vaikka tuli MM! Saattaa hiukan vaikuttaa Schumin eläkkeellelähtö. McLarenin taas nousivat huolimatta skandaaleista, Renault romahti. Japanilaistiimit eivät ole oikein suosittuja.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13754
Jason Voorhees sanoi:
Toro Rosso Red Bullia suositumpi. :doubtful:
Joo se minuakin ihmetyttää, alusta asti en pitänyt Toro Rossosta sen V10n takia. Sitten heti perään vitutti heidän Red Bull -kopio.
 

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
Sportti.com sanoi:
Audi ei tarvitse Ralf Schumacheria

DTM-sarjassa tallitoimintaa harjoittava Audi on jälleen kiistänyt huhut, joiden mukaan Audi palkkaisi Ralf Schumacherin ensi kaudeksi DTM-sarjaan kolmen dollarin vuosipalkalla. Audin toimitusjohtaja Rupert Sadler on F1-liven mukaan kertonut, ettei Schumacherin palveluksille ole yksinkertaisesti tarvetta. Sadler painottaa Audin haluavan ajattaa nuoria päämäärätietoisia kuljettjia ja mainitsee esimerkkeinä Martin Tomczykin, Mattias Ekströmin ja Tom Kristensenin, jotka ovat saavuttaneet erinomaisia tuloksia, vaikka tulivat talliin täydestä tuntemattomuudesta.

Ralf Schumacher on itse vahvistanut, ettei hän tule ajamaan ensi kaudella Formula ykkösissä. Yksikään talli ei ole halunnut palkata Schumacheria.
No johan nyt oltaiskiin vajottu pieneen palkkakuoppaan, jos Kolmella dollarilla palkattaisiin Shumi Jr.
Tai siinä tapauksessa mä voisin palkata vaikka 10$/vuosi Ralffin meille siivoamaan ja vaikka toinen 10$ siitä että ois lastenvahtina meillä :D
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Kolmen dollarin vuosipalkka. :D :doubtful: (tuossa on pakko olla kirjoitusvirhe). Voi surku, menettääkö DTM jäähdyttelysarjan maineen? :nope: :thumbfh:

Audi kehui että heillä nuoria päämäärätietoisia kuljettajia kuten Kristensen. :eek!: No, eihän se 40-vuotta tosiaankaan ole ikä..
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Cmoney sanoi:
Joo se minuakin ihmetyttää, alusta asti en pitänyt Toro Rossosta sen V10n takia. Sitten heti perään vitutti heidän Red Bull -kopio.
Kyllä se politiikka on minusta se kaikkein v-mäisin. Bergerillä ja Tostillä tuntuu olevan aivan liian suuret odotukset tallin autoa kohtaan. Huomioidaan todellakin että kyseessä on auto, jonka tarkoituksena on vain tuottaa Red Bullin omia junioreita ykkösiin/Red Bullin ykköstalliin, eikä niinkään kamppailla voitosta. Vai miten Mateschitz on suunnitellut kaiken?
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13754
Jason Voorhees sanoi:
Kyllä se politiikka on minusta se kaikkein v-mäisin. Bergerillä ja Tostillä tuntuu olevan aivan liian suuret odotukset tallin autoa kohtaan. Huomioidaan todellakin että kyseessä on auto, jonka tarkoituksena on vain tuottaa Red Bullin omia junioreita ykkösiin/Red Bullin ykköstalliin, eikä niinkään kamppailla voitosta. Vai miten Mateschitz on suunnitellut kaiken?
Joo ja on se muutenkin väärin jo muita häntäpään/keskikastin talleja kohtaan.
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
On kyllä aika nössö toi Ralf ja siitä syystä miehestä ei koskaan tullut mitään, vaikka kalusto sen olisi sallinutkin (esim. 2003).

Verratkaa vaikka Kubicaan joka veti Kanadassa 2000-luvun rajuimmat tällit ja vaati päästä kisaamaan suunnilleen seuraavana päivänä.. Tosiasia on se, että formuloissa korkeimmalle pääsee kuskit, joilla ei ole itsesuojeluvaistoa:D
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
No lisätään nyt se että Ralffin rajuin kolari kyllä tapahtui 2003 Monzan testeissä jossa ei varsinaista videomateriaalia ollut mutta kuvia kylläkin:






Auto myös lensi ympäri. Sen jälkeen hänestä on puhuttu että mies "muuttui" paljon tuon mällin jälkeen.
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
Hardscale sanoi:
Ongelmana olisi:
Oletamme että Renaultilla on Espanjalainen sponsori joka maksaa tarroista autonkyljessä ja kuskien esiintymisestä jossain tilaisuuksissa 15M€/vuosi ja Alonso saa palkkaa 15M€/vuosi. Tallin budjettikatosta 15M€ kuluisi Alonson palkkaan.

Tapa kiertää budjettikatto: Sponsori maksaa suoraan Alonsolle 15 M€ ja kertoo Fia:lle että se on maksu mainoksesta ja siitä että Lonso on mukavamies:wink:. Sponsori myy Alonson kuskipalveluja Renaultille 1€/vuosi hintaan ja hankkii tarransa autonkylkeen 1€/vuosi hintaan. Tulos: Renaultin budjettikatosta kuluu vain 1€ 15M€:n sijaan.

EDIT: Ainiin edellistä ei oikein voisi kieltääkään sillä sponsorit maksavat kuskeille normaalistikin(Schumin huippu vuosien tuloista puolet? oli sponsorituloja). Toisilla luvuilla tämä olisi myös huomaamatonta.
Miksei voida kieltää? Olihan turbotkin 80-luvulla sallittuja, mutta eivät enää. Kielletään vaan, niin sitten se on kiellettyä. Kuskit ei saa saada palkaa muualta kuin talliltaan, ja jos se ei sovi, siirry muihin sarjoihin (koskee sekä kuskeja, talleja, että sponsseja). Toisaalta voitaisiin vaikka kuskien palkat ja media keskukset ym. rajata budjetin ulkopuolelle. Säännöllähän pyritään siihen, että autojen kilpailukyky olisi tasaväkisempi, ei siihen, että tallien budjetit ovat yhtä isot.

Mutta kyllähän tähän porsaanreikiä jäisi varsinkin teknologia-partnereiden osalta. Vaikea se olisi osoittaa, että jokin osa on nyt saatu liian halvalla. Vaikea ei kuitenkaan välttämättä tarkoita mahdotonta - ainakin jollain tarkkuudella - olennaista olisi saada kustannukset alemmalle tasolle, ja systeemi sellaiseksi että jos sitä voi kiertää, kaikki saavat kierrettyä sitä about yhtä paljon.

Jos kiertoa saisi tehtyä vaikka 20%, olisi todellinen budjetti vain 120M€, mikä on kuitenkin kohtuullisuuden rajoissa verrattuna nykyisiin huipputallien budjetteihin. Se ei myöskään ole niin paljon isompi, että estäisi 100M€ budjetilla pyörivää tallia olemasta kilpailukykyinen. Tämähän tässä olisi se lopullinen tarkoitus - tasoittaa isojen ja pienien tallien mahdollisuuksia kilpailukykyisen kaluston tekemiseen. Vaikka joku saisikin vähän venytettyä, moninkertaisiin budjetteihin ei päästäisi, ja tasoerot pienenisivät.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
oskari sanoi:
Jos kiertoa saisi tehtyä vaikka 20%, olisi todellinen budjetti vain 120M€, mikä on kuitenkin kohtuullisuuden rajoissa verrattuna nykyisiin huipputallien budjetteihin. Se ei myöskään ole niin paljon isompi, että estäisi 100M€ budjetilla pyörivää tallia olemasta kilpailukykyinen. Tämähän tässä olisi se lopullinen tarkoitus - tasoittaa isojen ja pienien tallien mahdollisuuksia kilpailukykyisen kaluston tekemiseen. Vaikka joku saisikin vähän venytettyä, moninkertaisiin budjetteihin ei päästäisi, ja tasoerot pienenisivät.
Ja tällä kierrolla päästäisiin siihen vakoilu juttuun, eli kaikki muutkin tekee nii ei meitä voi rangaista jos ei muitakaan..

EDIT: Ajatus on ihan hyvä kuitenkin.
 

Eddie Rickenbacker

Yhdeksän kierrosta
Liittynyt
14.12.2007
Viestit
315
Sijainti
Suomi - Finland
Pappaosastolta nyt älähtää myös DC, koskien onnettomuuksia:

Coulthard huolissaan onnettomuuksista
03.01.2008 14:24



Red Bullin F1-tallin kuljettaja David Coulthard on huolissaan siitä, että ensi kaudella ilman luistonestoa ajettaessa saattaa sadekelillä sattua vakava onnettomuus.

Coulthardin mukaan ensi kaudella nähdään sadekelissä useita samanlaisia ulosajoja kuin Fernando Alonsolle sattui viimevuotisessa Japanin GP:ssä.

- Alonso joutui vesiliirtoon Fujissa - jopa luistoneston kanssa. Elektroniikkakaan ei auttanut häntä - sellaista tapahtuu paljon enemmän ilman luistonestoa, koska F1-moottorit antavat tehopiikkejä, Coulthard sanoi Autosport-lehdelle.

Coulthard käyttää vertailukohtana Alex Zanardin jalat vienyttä onnettomuutta, joka tapahtui Champ Car -kisassa Lausitzringilla vuonna 2001. Zanardi pyörähti poikittain, minkä jälkeen toinen auto törmäsi täydellä vauhdilla kylkeen hajottaen Zanardin auton osiin.

- Emme halua nähdä hirveää onnettomuutta, jossa joku ajaa toisen auton yli, päätyy katsomoon tai joutuu samanlaiseen onnettomuuteen kuin Zanardi, Coulthard sanoi.

(MTV3)
Toisaalta DC:llä on kyllä melkoisen paljon kokemusta luistonestottomasta autosta, samaten Barrichellolla ja Fisichellalla, Trullista puhumattakaan. Kimillä ja Alonsolla on viiden kisan verran. Eli tod. näk. Joku Nakajima tai Sato vetelee pihalle niin että raikuu. Tuskin mitään isoja loukkaantumisia nähdään ellei joku nyt saa nostettua autonsa etusiipeä kaverin kypärään (tällainen tilanne oli lähellä muistaakseni viime kauden Aussien kisassa jossa DC oli tappaa Alex Wurzin RedBull-auton noustessa itävaltalaisen kypärän tasolle) tai sitten saa muilutettua sitä Monacon satama-altaaseen.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Vähän kyllä on pelkoa havaittavissa DC:n äänensävyssä:eek:

Ja Nakajima ja Sato voi rymistellä pitkin seiniä oli luistonesto tai ei:D
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Niin, David varmaan pelännee että se tilastokuolema tulee ensikaudella kun viimekaudellakin oli jo melko lähellä. :dunno:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24275
Sijainti
lappeen Ranta
Eddie Rickenbacker sanoi:
Pappaosastolta nyt älähtää myös DC, koskien onnettomuuksia:

Coulthard huolissaan onnettomuuksista
03.01.2008 14:24
...- Emme halua nähdä hirveää onnettomuutta, jossa joku ajaa toisen auton yli, ...
(MTV3)
Eikös Coulthard juuri viime kauden alussa ajanut jonkun toisen auton yli optimistisesti valitun kaarrenopeuden seurauksena ja oli aikalailla tuurista kiinni ettemme nähneet radalla poukkoilevaa kypärää, jossa on kuskin pää sisällä. Että ei se sutimisenestokaan kaikkia kämmejä estä.
 

forti

custom user
Liittynyt
2.10.2006
Viestit
1026
Sijainti
strosmobylschtok
Todt: Räikkönen sai tallipaikan luonteensa ansiosta
03.01.2008 19:25



Kilpa-autoilun kuninkuusluokan formula 1:n maailmanmestaria Kimi Räikköstä on arvioitu mitä monenlaisimmin sanakääntein. Yksi mielenkiintoisimmista arvioista tulee Ferrarin monivuotisen tallipäällikön Jean Todtin suusta.

Ferrarin hallinnolliseksi johtajaksi siirtyvä Todt kertoo saksalaisen Auto, Motor und Sportin haastattelussa, että hän oli vuoden 2006 lopussa pestaamassa Räikköstä Michael Schumacherin seuraajaksi Ferrarille suomalaisen luonteen takia.

"Jäämieheksi" kutsuttu Räikkönen keskittyy olennaiseen, eli ajamiseen. Tämän Todt oli huomannut sinä aikana, kun Räikkönen ajoi F1:ssä Sauberilla ja McLarenilla.

- Kimi on ollut yksi parhaista ajajista 5-6 viime vuotta. Siksi en ollenkaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka olivat pettyneitä hänen viime kauden ensimmäisen puolikkaan suorituksiinsa Ferrarilla, Todt sanoo.

Räikkösen vaihtoehtona seitsenkertaisen maailmanmestarin Schumacherin seuraajaksi oli kaksi edellistä maailmanmestaruutta voittanut Espanjan Fernando Alonso. Hän ei Todtin mukaan joudu nopeudessa antamaan Räikköselle tasoitusta.

- Onko Kimi parempi vai huonompi kuin Alonso? Siihen en pysty antamaan vastausta. Autolla on aina vaikutusta suoritukseen. Siitä olen varma, että Kimi on Ferrarilla onnellinen, Todt miettii haastattelussa.

Ferrarilla 15 vuotta tallipäällikkönä työskennelleen Todtin, 61, korvaa tehtävässä italialainen Stefano Domenicali.

(MTV3-STT-AP)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös