F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Jos Mäcillä on joku järjestelmä, joka on edes harmaalla alueella, niin kyllä on riskiä otettu. Voi tulla vähän kovempi sanktio kun Ferrarin pohjahässäkästä viime vuonna samasta kisasta. En oikein jaksa uskoa, että näin pällejä Mäcillä oltaisiin.

BMWhän taitaa olla kohta kieroin talli Gridissä kun kerran vauhtiakin on piilotellut ja Nickki on vaan kommentoinut kuinka huono auto tuli täksi kaudeksi. Sinänsä on helpompi uskoa, että Biimeri voisikin olla kuronut gäppiä kiinni kuin se että olisi notkahdettu. Tallissa on kuitenkin tehty kehitystyötä aika konsistentisi aikaisempina kausina. Viisivuotissuunnitelma on selvästi hanskassa.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
MaranelloRed sanoi:
Seuraavaa sutkausta odotellessa...................

Sehän on päivänselvä juttu että etua on ja rajusti tuosta boksista. Enään on vain kysymys siitä että kuinka räikeästi sitä uskalletaan käyttää hyväksi. Junamaisesti kaksoivoittoja köröttelevät McLarenit joutuvat tulilinjalle välittömästi. Ei epäilystäkään tästä. Vahna paska ja kiero ahnehtija Ron D. on näyttännyt karvansa ja suuruutensa viimeisen vuoden aikana ja sama peli tulee jatkumaan nyt ECU boksin kautta. Farssia odotelessa.:alppu:
Ei se McLaren poikkea muista talleista millään lailla. Kaikki yrittää löytää porsaanreikiä ja "huijata" jos siihen vaan on mahdollisuus.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Eihän se nyt tarkoita heti, että Macilla olis joku salainen mystinen kielletty järjestelmä, jos vaikka osaavatkin hyödyntää omaa tuotettaan paremmin kuin muut, ainakin vielä alkuvaiheessa.

Moottorikehityksen jäädyttyä en oikein jaksa uskoa, että jollain olis merkitsevästi vääntävämpi tai tehokkaampi kone. Ainakaan muilla kuin Rellulla, koska heillä nyt oli alun pitäenkin enemmän vääntö- kuin kierroskone.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
formulastara sanoi:
Eihän se nyt tarkoita heti, että Macilla olis joku salainen mystinen kielletty järjestelmä, jos vaikka osaavatkin hyödyntää omaa tuotettaan paremmin kuin muut, ainakin vielä alkuvaiheessa.

Moottorikehityksen jäädyttyä en oikein jaksa uskoa, että jollain olis merkitsevästi vääntävämpi tai tehokkaampi kone. Ainakaan muilla kuin Rellulla, koska heillä nyt oli alun pitäenkin enemmän vääntö- kuin kierroskone.
Minä en vaan ymmärrä, sitä että miten kannattaa pitää kierroksia alhaalla jos ei ole vääntöä... Ihan hullun hommaa lähettää liikkeelle vääntöalueen alareunasta.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Ei tehokkaampi tai vääntävämpi, vaan eri alueella toimiva. Jep, onhan mulla välillä Mac-lasti silmillä, en moista kielläkkään. Aika monella kuitenkin tuntuu olevan toisenlaiset lasit silmillä. Mediaprofeetta tuossa totesi saman minkä Häkäkin totesi aikanaan. Rajamailla mennään jokaisen tallin toimesta kokoajan.

MR voi huudella ihan rauhassa, puhtoista tallia ei punaisten leiristä saa sitten kirveelläkään. Sehän siinä huvittavaa onkin, että koko saapasmaa on oikein perinteinen rikollisuuden perikuva mafioineen. Sieltä ne vaan kovasti jaksavat vääntää samasta aiheesta vaikka heidän omia toimia on suhteellisen usein katsottu lähes läpi sormien Fian toimesta. Kun taas McLaren myöntää tehneensä väärin, kiinni jäätyään toki, miksi sitä aikaisemmin pitäisikään tehdä?

Enpä sitäkään kiellä etteikö Mac voisi saada alkuun etua nykyisestä järjestelmästä. Ainakin oletettavasti he tietävät siitä kaikki jipot. Nuo kärryt on kuitenki täynnä niin paljon ihmeellistä elektroniikkaa ja tietokoneohjausta, ettei voi tietää mitä laittomuuksien rajamailla meneviä laitteita muilla on ja missä kohtaa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
JML82 sanoi:
Minä en vaan ymmärrä, sitä että miten kannattaa pitää kierroksia alhaalla jos ei ole vääntöä... Ihan hullun hommaa lähettää liikkeelle vääntöalueen alareunasta.
Kerropa mulle mistä se Heidfelt osaa sanoa, että Macillä on kierrokset 9000rpm? Eiköhän kyse ole pikemminkin siitä, että hän olettaa näin olevan, koska ilmeisesti Mac ei sudi lähdössä niin kuin hänen bemarinsa. Voi toki olla, että Macissa on enemmän alavääntöä kuin Bemarissa, mutta kuten todettua, me emme voi tietää sitä miksi Mac lähtee smuudimmin viivalta, kaikki on pelkkää spekulointia. Sen nyt voi todeta, ettei yhdessäkään F1-koneessa paras vääntö ole alle 10000 kierroksen minuutissa, kyllä ne kaikki enemmän tai vähemmän kierroskoneita ovat.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
formulastara sanoi:
Kerropa mulle mistä se Heidfelt osaa sanoa, että Macillä on kierrokset 9000rpm? Eiköhän kyse ole pikemminkin siitä, että hän olettaa näin olevan, koska ilmeisesti Mac ei sudi lähdössä niin kuin hänen bemarinsa. Voi toki olla, että Macissa on enemmän alavääntöä kuin Bemarissa, mutta kuten todettua, me emme voi tietää sitä miksi Mac lähtee smuudimmin viivalta, kaikki on pelkkää spekulointia. Sen nyt voi todeta, ettei yhdessäkään F1-koneessa paras vääntö ole alle 10000 kierroksen minuutissa, kyllä ne kaikki enemmän tai vähemmän kierroskoneita ovat.
No totta kai parhaat väännöt on korkeammalla, mutta uskon itse että moottorin ominaisuuksista johtuu nuo alemmat kierrokset kuin jostain ECU:sta. Voihan BMW:kin puottaa ne kierroksensa sinne 9000, jos moottorissa vaan vääntöä piisaa. Tarkoitin tuolla kommentilla sitä, että Heidfeldin puheiden mukaan McLarenilla olisi joku kikka, mutta itse vaan epäilen että BMW ei vaan väännä alhaalla. Myönnän, että ilmaisin hiukan vaikeasti :)
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Niin siis äänen mukaanhan ne ovat varmaan mitanneet sen millä kierrosluvuilla Mac lähtee liikkeelle. Testeissähän he ovat tämän todenneet. Saman totesi Trulli.

Eipä tuossa mitään ihmeempää ole mun mielestä. Koneiden kierrokset on rajoitettu 19000. Paras vääntä alue on epäilemättä ennen tuota. Toisilla kone voi ruveta vääntämään siitä 9000 siten, että renkaat eivät lähe heti sutimaan, toisilla niillä kierroksilla ei vaan riitä tarpeeks potkua. Mitä ihmeellistä tuossa edes on?

Jo aikanaan oli puhetta siitä että tästä koneiden kehityksen jäädytyksestä eniten hyötyy Renault ja häviää eniten Bemari. Juurikin siksi kun heidän kone oli se joka yleensä kierti eniten. Elikkä se tehokkain vääntöalue oli korkeammalla kuin muilla. Tuosta samasta syystä aikanaan puhuttiin, että Renaultin lähdöt olivat huippuluokkaa siksi kun kone vääntö alemmilla kierroksilla muita tehokkaammin.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
JML82 sanoi:
No totta kai parhaat väännöt on korkeammalla, mutta uskon itse että moottorin ominaisuuksista johtuu nuo alemmat kierrokset kuin jostain ECU:sta.
Mitkä "nuo alemmat kierrokset". Minen nyt ymmärrä.

edit. Ok, jos testeissä on näin mitattu, niin sittenhän tuolla on jotain totuuspohjaa, mutta onko tässä nyt oikeasti kysymys mistään muusta kuin Heidfeltin mutusta..? En ole lukenut tällaisista mittauksista.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
formulastara sanoi:
Mitkä "nuo alemmat kierrokset". Minen nyt ymmärrä.

edit. Ok, jos testeissä on näin mitattu, niin sittenhän tuolla on jotain totuuspohjaa, mutta onko tässä nyt oikeasti kysymys mistään muusta kuin Heidfeltin mutusta..? En ole lukenut tällaisista mittauksista.
Mersun moottoria käytetään alhaisimmilla kierroksilla startissa kuin BMW:n (Luin tuon Formulastaran kommentin, mutta...)

EDIT: Itse olen lukenut vaan niistä BMW:n ja Nickin kommenteista... Kuten ollaan luettu, Nick on väittänyt että McLaren hyötyy Ecusta käyttämällä startissa pienempiä kierroksia.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
formulastara sanoi:
Voi herranjumala sentään kun ei tajua, niin ei väkisin.

Minäpä sanon että aurinko on sininen.
Eikös siinä jutussa ollut, että ovat mitanneet joillain laitteilla taajuuksista jne... Kyllähän niitä voi jotenkin mitata. Luuletko, että ne F1 lähetyksissä olevat kierrosarviot ovat tallien ilmoittamia... Luin tuossa yhdessä vaiheessa vähän väärin juttusi, mutta eipä tuo loppu kommentiin vaikuta :)
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Tässä on se maikkarin uutinen. Ainakaan siitä ei käy ilmi, mistä Heidfelt tietonsa ammentaa. Toki uskon, että tallit käyttävät äänianalyysejä, mutta tästä uutisesta ei käy ilmi, onko kyse Heidfeltin mutusta vai oikeasta äänianalyysista.

mtv3:

McLarenin F1-tallin MP4-23-auto lähtee muita nopeimmin liikkeelle, kun lähtövalot vaihtuvat, arvioi BMW-kuski Nick Heidfeld. Heikki Kovalaiselta ja Lewis Hamiltonilta on näin ollen mahdollisesti luvassa huippustartti Australian GP:ssä.

Automaattinen lähtöjärjestelmä poistui F1-autoista täksi kaudeksi, joten lähtöjen pitäisi olla aiempaa enemmän kiinni kuljettajan kaasujalan herkkyydestä.

- McLarenin on täytynyt kehittää lähtöjärjestelmä, joka mahdollistaa Hamiltonille ja Kovalaiselle kiihdytyksen, vaikka moottorin kierrosluku on vain 9 000. Me tarvitsemme selvästi korkeamman kierrosluvun, kun aloitamme kiihdytyksen, Heidfeld kertoi RTL:n siteeraamassa Sport Bild -lehdessä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Misa1 sanoi:
Niin siis äänen mukaanhan ne ovat varmaan mitanneet sen millä kierrosluvuilla Mac lähtee liikkeelle. Testeissähän he ovat tämän todenneet. Saman totesi Trulli.

Eipä tuossa mitään ihmeempää ole mun mielestä. Koneiden kierrokset on rajoitettu 19000. Paras vääntä alue on epäilemättä ennen tuota. Toisilla kone voi ruveta vääntämään siitä 9000 siten, että renkaat eivät lähe heti sutimaan, toisilla niillä kierroksilla ei vaan riitä tarpeeks potkua. Mitä ihmeellistä tuossa edes on?

Jo aikanaan oli puhetta siitä että tästä koneiden kehityksen jäädytyksestä eniten hyötyy Renault ja häviää eniten Bemari. Juurikin siksi kun heidän kone oli se joka yleensä kierti eniten. Elikkä se tehokkain vääntöalue oli korkeammalla kuin muilla. Tuosta samasta syystä aikanaan puhuttiin, että Renaultin lähdöt olivat huippuluokkaa siksi kun kone vääntö alemmilla kierroksilla muita tehokkaammin.
Ok, missäs Trulli on tällaista sanonut? Tässä on nimittäin sellainen juttu myös, että Mclarenin kone kiersi Bemarin lailla eniten, silloin kun koneet vielä saivat kiertää vapaasti. Renaultin ohella muistaakseni Ferrari ei kiertänyt aivan niin korkealta, ainakaan mitä muistelisin niistä kierroslukumittareista, mitkä näkyivät grafiikassa. Ainahan on myös mahdollista, että kone kiertää korkealta, mutta silti siinä voi olla laaja vääntöalue. Tai vaikka "kaksihuippuinen" vääntövaste.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
formulastara sanoi:
Ok, missäs Trulli on tällaista sanonut? Tässä on nimittäin sellainen juttu myös, että Mclarenin kone kiersi Bemarin lailla eniten, silloin kun koneet vielä saivat kiertää vapaasti. Renaultin ohella muistaakseni Ferrari ei kiertänyt aivan niin korkealta, ainakaan mitä muistelisin niistä kierroslukumittareista, mitkä näkyivät grafiikassa. Ainahan on myös mahdollista, että kone kiertää korkealta, mutta silti siinä voi olla laaja vääntöalue. Tai vaikka "kaksihuippuinen" vääntövaste.
Ei voi verrata kierrosrajoitettuihin koneisiin, koska moottoreita on varmasti muutettu kun korkeille kierroksille ei enää tarvitse mennä. McLarenhan näyttää kierrosrajoituksista eniten hyötyneen, vaikka heidän koneensa melkein eniten kukkui yli 19000...
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Pitoon se liittyy. Lähes omalla autollasi siten että kierrokset tapissa ja nostat kytkimen nopeasti. Ja tee sama vaikka sitten puolella siitä. Näin asian ymmärrän että sama pätee formuloissa. Lähdössä siis saavutetaan parempi pito kun lähdetään alemmilla kierroksilla.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
formulastara sanoi:
edit. Ok, jos testeissä on näin mitattu, niin sittenhän tuolla on jotain totuuspohjaa, mutta onko tässä nyt oikeasti kysymys mistään muusta kuin Heidfeltin mutusta..? En ole lukenut tällaisista mittauksista.
Juha Jokitalon HS.fi:n F1-blogissa oli jonkin talvitestipäivän jälkeen maininta siitä, että McLaren pyrkii käyttämään lähdöissä 12 000 kierrosta ja useat muut tallit 14 000 kierrosta. En tiedä miten Jokitalo oli tuohon tulokseen tullut eikä sitä selitetty siinä yhteydessä sen pidemmälle. Henkilökohtaisesti veikkaan että kansainvälisessä lehdistössä oli käyty jonkin tason kahvitaukokonsensus ja todettu, että tuota luokkaa ne lähdöissä käytettävät kierrokset ovat ja tuota luokkaa se ero suunnilleen on. Eli olemme jälleen kerran "asiantuntijoiden" armoilla. :dunno:

Tämä keskusteltu väite McLarenin 9000 kierroksen käyttämisestä on tuoreempi "tieto".
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Miksi yleensä sallitaan tuollaiset rajoittimien käyttö? Ainoa "järkevä" rajoitin on maksimikierrosten rajoitin. Kaasua pitäisi kontrolloida jalalla ei softalla.
 

sandman72

Asshole
Liittynyt
21.11.2000
Viestit
252
Sijainti
Arctic Roast Duck Society
Polle sanoi:
Tai ei mitään kikkailuja. En ole ikinä ymmärtänyt miksi siitä pitää saada rangaistus, että tekee työnsä paremmin kuin toiset. Komppaan Ukyo Katayamaa...
Olen samaa mieltä, että mieluummin ei mitään noista. Mutta jos kerran jotain halutaan tehdä, niin ennemmin menestyspainot kuin lähtöpaikkakikkailu.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös