F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
ÖÖ. sanoi:
Tämän tyylinen luistonesto on muistaakseni joissain moottoripyörissä käytössä. Ihan mutuna veikkaan että kiellettyjen listalla olisi.
Tuosta on ollut keskustelua jo aiemmin ja se on todettu laittomaksi kuten arvellaan.

Periaatteessa jos tiedetään kokonaisvälitys ja kierrosluku ja siitä saadaan siis laskettua nopeus. Verrataan tuota tietoa esim kiihtyvyysanturin ilmoittamaan todelliseen nopeuteen saadaan luiston määrä laskettua ja siten tehtyä luistonesto ilman renkaiden pyörimisnopeus antureita.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ghost_Glove sanoi:
Noinkin suuresta lainauksesta olis hyvä kyl jo boldata ne kohdat joita halut painottaa...
Lyhensin aikapaljon lopusta missä on lisää vaihdelaatikosta.

Harvinaisen selvää tekstiä. Yhtään riviä ei voi jättää pois.

Alla osa keskeisistä asioista. Noita sensoreita ym. on toistasataa mutta niiden toiminnan hyväksyy FIA ja ne on sinetöity yksilöllisesti. Niistä pidetään kirjaa koko käyttöiän.

8.2.2 All control sensors, actuators and FIA monitoring sensors will be specified and homologated by the FIA.
Each and every component of the control system will be sealed and uniquely identified and their identities tracked through their life cycle.
These components and units may not be disassembled or modified in any way and seals and identifiers must remain intact and legible.
8.2.3 The control system wiring loom connectivity will be specified by the FIA.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1344
Ghost_Glove sanoi:
Miten Heidin kommentti sen kertoo?

Ei sen tarvi piilotettu olla, mutta kyllä Heidfeld tuon lainaukseni mukaan sanoo, jotta Mäkillä on systeemi joka pitää kierrokset 9 tonnissa lähtöä varten. Vai miten sä ton ymmärrät? "Järjestelmä joka sallii lähdön vain 9000 minuuttikierroksella"

Ja kuten totesin, niin toki Heidin kommentit voi viitata siihen, että Mersun kone vaan on parempi lähteen kuin Bemarin. Mutta itse ammuin ja ammun kiinni tohon "A STARTING SYSTEM" ja "THAT ALLOWS", jotka kuullostavat kovin kielletyiltä.... ;)
Minä kääntäisin kyllä tuon niin, että heillä on järjestelmä, jonka avulla auto pääsee viivalta 9000 kierroksella, toisin kuin muilla.

Eli koko lause: "Mclarenilla on starttijärjestelmä joka mahdollistaa lähtökiihdytyksen jo 9000 kierroksessa. Toisaalta taas meillä bemarilla tarvitaa paljon suuremmat kierrokset lähtöön."

Eli kyseessä ei ole järjestelmä joka rajoittaa kierrokset yhdeksään tonniin, vaan järjestelmä jonka avulla on mahdollista lähteä noin alhaisilla kierroksilla. Täysin eri asia.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Misa1 sanoi:
.
Mut ihan sama, vääntäkää te vaan jostain Microsoftin valmistamasta tuotteesta salaliittoteorioita MR:n tyyliin :rolleyes:
Selaileppa arkistoja hivenen takaperin niin alat löytämään juttuja 100 miljoonan euron sakoista ym. muusta lähimenneisyydessä tapahtuneesta salaliitto juttujen tapaisesta. Lyhytpä on muisti porukoilla, kovin lyhyt.

Ainoa joka ei ole huolissaan tästä boksista formuloissa on tietenkin McLaren itse. Kaikki muut ovat siitä jo ehtineet nurisemaan.

Odotellaan vain niin painajaiset alkaa alusta.
 

Racemaster

Well-known member
Liittynyt
5.7.2007
Viestit
113
Antti82 sanoi:
Minä kääntäisin kyllä tuon niin, että heillä on järjestelmä, jonka avulla auto pääsee viivalta 9000 kierroksella, toisin kuin muilla.

Eli koko lause: "Mclarenilla on starttijärjestelmä joka mahdollistaa lähtökiihdytyksen jo 9000 kierroksessa. Toisaalta taas meillä bemarilla tarvitaa paljon suuremmat kierrokset lähtöön."

Eli kyseessä ei ole järjestelmä joka rajoittaa kierrokset yhdeksään tonniin, vaan järjestelmä jonka avulla on mahdollista lähteä noin alhaisilla kierroksilla. Täysin eri asia.
Juurikin näin. Ja kaiken lisäksi F1 kielessä tullaan vielä pitkään näkemään järjestelmä sana vaikkei sillä tarkoitetakkaan automaattista järjestelmää. Niinhän mekin teemme lähikaupan vaihtaessa nimeä ei se omassa mielessä heti ole uuden niminen kauppa.

Ja mistähän Nick edes tietäisi, että McLarenilla on kielletty starttijärjestelmä niinkuin täällä annetaan rivienvälistä ymmärtää. Tai jos se tietäisi niin kyse olisi teollisuusvakoilusta ja sehän on laitonta ja lajin sääntöjen hengen vastaista. :D :D :D
 

Racemaster

Well-known member
Liittynyt
5.7.2007
Viestit
113
MaranelloRed sanoi:
Selaileppa arkistoja hivenen takaperin niin alat löytämään juttuja 100 miljoonan euron sakoista ym. muusta lähimenneisyydessä tapahtuneesta salaliitto juttujen tapaisesta. Lyhytpä on muisti porukoilla, kovin lyhyt.

Ainoa joka ei ole huolissaan tästä boksista formuloissa on tietenkin McLaren itse. Kaikki muut ovat siitä jo ehtineet nurisemaan.

Odotellaan vain niin painajaiset alkaa alusta.
No en ole kuullut, että muutkaan siitä nyt ihan hirveesti on porua vääntänyt. Tietysti kaavoihinsa kangistunut Ferrari jolle on aina keksitty joku sopiva toleranssi tai porsaan reikä, ettei parku heti ala. Oikeestaan olis kai lajin lähihistorian hengen mukaista antaa Ferkulle etuoikeus valmistaa itse omat boxinsa...:alppu:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Racemaster sanoi:
No en ole kuullut, että muutkaan siitä nyt ihan hirveesti on porua vääntänyt. Tietysti kaavoihinsa kangistunut Ferrari jolle on aina keksitty joku sopiva toleranssi tai porsaan reikä, ettei parku heti ala. Oikeestaan olis kai lajin lähihistorian hengen mukaista antaa Ferkulle etuoikeus valmistaa itse omat boxinsa...:alppu:
Turha provo. Ferrari ei ole systeemiä arvostellut muuten kuin todenneet sen hinnaltaan kilpailukykyiseksi. (Magneti Marellin systeemiä ei valittu FIAn toimesta)

Sensiaan BMW ja Renault ovat äänekkäästi arvostelleet kyseistä systeemiä osin jälkeenjääneenä osin toimittajan takia.
 

Racemaster

Well-known member
Liittynyt
5.7.2007
Viestit
113
talakem sanoi:
Turha provo. Ferrari ei ole systeemiä arvostellut muuten kuin todenneet sen hinnaltaan kilpailukykyiseksi. (Magneti Marellin systeemiä ei valittu FIAn toimesta)

Sensiaan BMW ja Renault ovat äänekkäästi arvostelleet kyseistä systeemiä osin jälkeenjääneenä osin toimittajan takia.
Myönnetään. Mutta muistan vähän pidemmällekin kuin viimevuoden vakoilu skandaalin. Mikä oikeastaan on oli suurempi skandaali FIA:lle kuin McLarenille näin jälkeenpäin kun eivät oikein saaneet mitään logiikkaa päätöksiinsä. Tarkoitus kuitenkin oli herättää jengi ottamaan huomioon myös sen ettei Ferkkukaan aina ole pelannut puhtaat jauhot pussissa...
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Racemaster sanoi:
Myönnetään. Mutta muistan vähän pidemmällekin kuin viimevuoden vakoilu skandaalin. Mikä oikeastaan on oli suurempi skandaali FIA:lle kuin McLarenille näin jälkeenpäin kun eivät oikein saaneet mitään logiikkaa päätöksiinsä. Tarkoitus kuitenkin oli herättää jengi ottamaan huomioon myös sen ettei Ferkkukaan aina ole pelannut puhtaat jauhot pussissa...
Menneet on menneitä mutta... Vakoilujupakka on näköjään sovittu ja Mäkin/Ferkun johtajat ylistävät toisiaan. Stepney ja Goughlan pidetään sarjan ulkopuolella 2009 kesään asti. Siviilioikeudenkäynnistä ei ole kukaan puhunut kahteen viikkoon. Dennis saa toistaiseksi pitää paikkansa. Alonso ja Hamilton ovat taas badeja....

Kausi 2008 on alkanut.... :rolleyes:

FIA johtaa sarjaa, ja ykkösistä ei ole koskaan puhuttu niinpaljon kuin viimevuonna. Kaikki hyvin :rolleyes:



http://www.autosport.com/news/report.php/id/65691
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
talakem sanoi:
Dennis saa toistaiseksi pitää paikkansa.
No minusta vaan tuntuu, että Dennis haluaa pysyä tallipäällikön paikalla. En ole yritystä kuullut, kuka antaisi potkut omistajallalleen, jolla on 60% tuki takana.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
formulastara sanoi:
Ok, missäs Trulli on tällaista sanonut? Tässä on nimittäin sellainen juttu myös, että Mclarenin kone kiersi Bemarin lailla eniten, silloin kun koneet vielä saivat kiertää vapaasti. Renaultin ohella muistaakseni Ferrari ei kiertänyt aivan niin korkealta, ainakaan mitä muistelisin niistä kierroslukumittareista, mitkä näkyivät grafiikassa. Ainahan on myös mahdollista, että kone kiertää korkealta, mutta silti siinä voi olla laaja vääntöalue. Tai vaikka "kaksihuippuinen" vääntövaste.
Kaivelin maikkarin arkistoja:
http://www.mtv3.fi/urheilu/arkisto.shtml/arkistot/f1/2008/01/603158

Varsinaisesti Trulli ei puhu McLarenista, viittaa vain siihen että jotkin tallit ovat löytäneet jotain ehkä epäilyttäviä keinoja.

Joka tapauksessa koneet ovat niin erilaiset, että toisille startit tulevat olemaan helpompia kuin toisille. Se on ihan sama kuin aikaisemminkin. McLarenit ovat aina irronneet viivalta Mersun koneiden avulla luistonestolla ja ilman joko parhaiten tai Renaultin jälkeen toiseksi parhaiten.

Onko sitten kyse siitä, että osavat käyttää ecua paremmin, vai onko kyse välityksistä tai koneen vääntöalueesta, niin eipä noita voi mitenkään tietää.

Aina parasta tullaan parjaamaan, sehän on selvä. Jos Ferrarit ovat niin ylivoimaisia kuin näyttää. Aika äkkiä tulee jotain pykäliä millä hidastetaan menoa, koska alkaa hirveä haloo joka puolella siitä, että jotenkin ne huijaa. Toki jos McLaren saa jossain kohti etua, kuten starteissa, niin eiköhän siinä käy ihan samalla tavoin. Valitus alkaa ja kohta joku tekee jossain jonkin todella hyvän sääntömuutoksen.

Yleensä ne hyvät sääntömuutokset eivät juuri isompia hetkauta, pienet jäävät vaan entistä kauemmaks. :nope:

Mutta eipä hätää, nyt näyttää hyvälle sekä Kimin, että Heikin kannalta. Williamsin meno taas ärsyttää. Eikö sen luotettavuuden pitänyt olla kohillaan?
 

Rapu-70

Well-known member
Liittynyt
26.8.2005
Viestit
544
Tässä on se ero, että Mclaren on huijannut todistetusti ja isosti. Kaikki, mikä vähänkin viittaa tallin ympärillä johonkin fiffeliin, tullaan kyllä kilpailevien tallien taholta käsittelemään lehtien palstoilla. Mäcillä ollaan jatkuvan epäilyn alla ja siksi ihmettelisin, jos jotain systeemejä on viritelty, joiden laillisuudesta voidaan olla kahta mieltä. Riski on kyllä liian iso, että sanktiot on aika pahat jos jotain paljastuisi.

Mutta siis mikäli Oskarin kuuloon on luottamista, Mäcin liikkeellelähdössä on jotain muista poikkeavaa, se lienee selvää. Kisan jälkilöylyissä sitten selvinnee, onko siinä jotain tutkittavaa. Tänä vuonna tietenkään millään tallilla ei ole piirustuksia, joista saisi tukea FIA-valitukselleen..
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
PR pelleilyä...:nope:

Hamilton to win 2008 title - Hakkinen
Mar.14 (GMM) Retired double world champion Mika Hakkinen has tipped Lewis Hamilton to win the 2008 title.

The Finn told Bild newspaper that he thinks Hamilton, the Briton who drives for his former team McLaren, is good enough to stop countryman Kimi Raikkonen from successfully defending his crown this year.

Hakkinen said of Hamilton, who is 23: "He was sensational in his debut and is even stronger now.

"His toughest opponent will be Kimi," Hakkinen, who is 39, added.

"When you are champion, you discover new strengths. Those two are the best," he said.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
talakem sanoi:
Turha provo. Ferrari ei ole systeemiä arvostellut muuten kuin todenneet sen hinnaltaan kilpailukykyiseksi. (Magneti Marellin systeemiä ei valittu FIAn toimesta)

Sensiaan BMW ja Renault ovat äänekkäästi arvostelleet kyseistä systeemiä osin jälkeenjääneenä osin toimittajan takia.
Jean Todt tietysti totesi samalla kuin ilmaisi tuota kilpailukykyä, että McLaren tulee saamaan kilpailullista hyötyä tästä ja olisi halunnut mieluummin jonkun toisen toimittajan ECU:lle
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
talakem sanoi:
PR pelleilyä...:nope:

Hamilton to win 2008 title - Hakkinen
Mar.14 (GMM) Retired double world champion Mika Hakkinen has tipped Lewis Hamilton to win the 2008 title.

The Finn told Bild newspaper that he thinks Hamilton, the Briton who drives for his former team McLaren, is good enough to stop countryman Kimi Raikkonen from successfully defending his crown this year.

Hakkinen said of Hamilton, who is 23: "He was sensational in his debut and is even stronger now.

"His toughest opponent will be Kimi," Hakkinen, who is 39, added.

"When you are champion, you discover new strengths. Those two are the best," he said.
Juu, samaa höpinäähän tuo on mitä aikaisemminkin. Ei sinänsä mitään yllättää, paitsi tuo ettei tuon mukaan noteeraa Heikkiä kovinkaan korkealle. Häkä ei ainakaan voi syyttä sinivalkoisten lasien käyttämisestä. Hopeisista kylläkin.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Misa1 sanoi:
Juu, samaa höpinäähän tuo on mitä aikaisemminkin. Ei sinänsä mitään yllättää, paitsi tuo ettei tuon mukaan noteeraa Heikkiä kovinkaan korkealle. Häkä ei ainakaan voi syyttä sinivalkoisten lasien käyttämisestä. Hopeisista kylläkin.
Tietty myös takinkäännöstä kun sitten kotimaiselle medialle ilmineerataan jotain muuta...
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8745
Sijainti
Vantaa
Rusina sanoi:
Jean Todt tietysti totesi samalla kuin ilmaisi tuota kilpailukykyä, että McLaren tulee saamaan kilpailullista hyötyä tästä ja olisi halunnut mieluummin jonkun toisen toimittajan ECU:lle
Se pitää muistaa, että jos nyt hyötyy McLaren, niin joku talli olisi hyötynyt toisesta ECU:n toimittajasta, koska eihän sitä voidaan ihan puskista nyhtäistä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9278
JML82 sanoi:
Se pitää muistaa, että jos nyt hyötyy McLaren, niin joku talli olisi hyötynyt toisesta ECU:n toimittajasta, koska eihän sitä voidaan ihan puskista nyhtäistä.
Siinä tapauksessa olisi kannattanut antaa se Hondan tehtäväksi. :D
 

Rally Speedway

Active member
Liittynyt
16.3.2007
Viestit
26
Bleu sanoi:
Siinä tapauksessa olisi kannattanut antaa se Hondan tehtäväksi. :D
Ei helvetissä. Punaisten valojen sammuessa puolet autoista vaan nytkähtäisi ja sammuisi paikoilleen, yksi lähtisi täysillä taaksepäin, kaksi syttyisi palamaan ja loput sutisivat paikoillaan.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös