F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Zaikom sanoi:
Ei voi verrata kierrosrajoitettuihin koneisiin, koska moottoreita on varmasti muutettu kun korkeille kierroksille ei enää tarvitse mennä. McLarenhan näyttää kierrosrajoituksista eniten hyötyneen, vaikka heidän koneensa melkein eniten kukkui yli 19000...
Mistä nämä "tiedot" oikein kumpuaa? Jos Mac onkin liikkunut liukkaasti vakioidulla koneella, niin se voi olla aivan yhtä hyvin toimivan aeron, luistoneston, alustan, kaikkien yhdessä ja vaikka minkä seurausta.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
CamoN sanoi:
Juha Jokitalon HS.fi:n F1-blogissa oli jonkin talvitestipäivän jälkeen maininta siitä, että McLaren pyrkii käyttämään lähdöissä 12 000 kierrosta ja useat muut tallit 14 000 kierrosta. En tiedä miten Jokitalo oli tuohon tulokseen tullut eikä sitä selitetty siinä yhteydessä sen pidemmälle. Henkilökohtaisesti veikkaan että kansainvälisessä lehdistössä oli käyty jonkin tason kahvitaukokonsensus ja todettu, että tuota luokkaa ne lähdöissä käytettävät kierrokset ovat ja tuota luokkaa se ero suunnilleen on. Eli olemme jälleen kerran "asiantuntijoiden" armoilla. :dunno:

Tämä keskusteltu väite McLarenin 9000 kierroksen käyttämisestä on tuoreempi "tieto".
Ongelma on juuri näiden "tietojen" leväperäisyys, suorastaan huhu-luonteisuus. Onhan se Henry Toivonenkin ajanut B-ryhmäläisellä barcelonan f1-aika-ajojen 6. nopeimman ajan, mutta ei nyt mennä siihen.:)
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Mielestäni noin matala kierrosluku viittaa siihen, että Mäckillä kytkimen luistatusaika kiihdytyksessä on muita lyhyempi. Tai heidän ykkösvaihde on "lyhyempi".

Vääntöä ei tule ylikorostaa, ellei samaan aikaan huomioida ulos otettavaa tehoa, sekä vaihdelaatikon välityksiä. Tai että nykyisellä ECU:lla olisi vääntöön sellaista vaikutusta, mitä mikä tahansa talli ei pystyisi sen avulla säätämään ulos otettavaksi, mikäli moottorin vääntökäyrä sen sallii. F1moottorit ovat lähtöhetkeen ylitehokkaita nykyisllä renkailla ja radan pinnoituksilla. Mutta jos ykkösvaihteella nostetaan kierrokset 19000 asti, on matalammista aloituskierroksista hyötyä, laajempana ja paremmin hallittavana säätöalueena. Toivottavasti kuljettajan osuus kytkimen käytössä, sekä luiston aistimiseen ja/tai kierrosten ja vaihtohetken päättämiseen nopeuden noustessa on merkitävä.

Haastan teidät keksimään ja kehittämään "apukeinoja". Todennäköisesti radan ja renkaan välisestä pidosta saadaan tietoa optimaalisesta luistosta harjoitusten aikana. Kuulokkeisiin voisi lähettää moottorin ääntä, eli kierroksia vastaava nouseva taajuus, minkä mukaan kuski pyrkisi moottorin luovuttavan tehon säätämään. Välittömään säätöön on vain kaasu ja kytkin, sekä tietenkin mutaman kerran toistuva vaihteen vaihtohetki.

Ohjauspyörässä voisi saman informaation esittää valopalkeilla, esim: vihreä on hyvä, punainen liikaa ja keltainen lisää.

Musta tuntuu, että tärkeintä kuskille olisi saada selville, johtuuko kierrosten nousu renkaden, vai kytkimen luistattamisesta.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24275
Sijainti
lappeen Ranta
Mites se sutimisen vähyys sopii yhteen sen parhaan väännön kanssa? Ei sutiminen sinänsä kierrosluvusta ole kiinni vaan nimenomaan väännöstä. Jos kierrokset eivät ole liikkeelle lähtiessä kunnollisen väännön alueella niin menee lähtö p(l)örinäksi, mutta eipä sitten sudikaan. Ja jos paras vääntö irtoaa alemmilla kierroksilla niin sutimisen hallinta (kaasujalalla nykyään kun sähköiset avut on kielletty) saattaa olla helpompaa. Tai jotenkin noin olen asian ajatellut olevan.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24275
Sijainti
lappeen Ranta
2Lman sanoi:
Ohjauspyörässä voisi saman informaation esittää valopalkeilla, esim: vihreä on hyvä, punainen liikaa ja keltainen lisää.

Musta tuntuu, että tärkeintä kuskille olisi saada selville, johtuuko kierrosten nousu renkaden, vai kytkimen luistattamisesta.
Takapuoli on varmaan paras anturi tunnistamaan luistaako kytkin vai renkaat.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
2Lman sanoi:
Ohjauspyörässä voisi saman informaation esittää valopalkeilla, esim: vihreä on hyvä, punainen liikaa ja keltainen lisää.
Kielletty säännöissä...

Any device or system which notifies the driver of the onset of wheel spin is not permitted.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
talakem sanoi:
Kielletty säännöissä...

Any device or system which notifies the driver of the onset of wheel spin is not permitted.

Eihän tuo 2Lmanin systeemi kertoisi renkaan luistosta, vaan vain kierrosalueesta, jossa moottoria kannattaa starttihetkellä pitää. :doubtful:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
formulastara sanoi:
Eihän tuo 2Lmanin systeemi kertoisi renkaan luistosta, vaan vain kierrosalueesta, jossa moottoria kannattaa starttihetkellä pitää. :doubtful:

Kierroslukumittari siis...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Misa1 sanoi:
Kyse ei käsittääkseni ole mistään erillisestä, piilotetusta starttisysteemistä. Senhän sanoo jo tuo Quick-Nickin kommenttikin. Mersut voivat lähteä liikkeelle 9000 kierroksilla, he tarvitsevat paljon enemmän kierroksia. Sillon on selkeesti kyse koneesta ja sen parhaasta vääntöalueesta.
Miten Heidin kommentti sen kertoo?
Heidfeld sanoi:
"McLaren have a starting system that allows Hamilton and Kovalainen to pull away with only 9,000 revs. On the other hand, we (BMW) need to use much higher speeds when we begin to accelerate," the 30-year-old said."
Ei sen tarvi piilotettu olla, mutta kyllä Heidfeld tuon lainaukseni mukaan sanoo, jotta Mäkillä on systeemi joka pitää kierrokset 9 tonnissa lähtöä varten. Vai miten sä ton ymmärrät? "Järjestelmä joka sallii lähdön vain 9000 minuuttikierroksella"

Ja kuten totesin, niin toki Heidin kommentit voi viitata siihen, että Mersun kone vaan on parempi lähteen kuin Bemarin. Mutta itse ammuin ja ammun kiinni tohon "A STARTING SYSTEM" ja "THAT ALLOWS", jotka kuullostavat kovin kielletyiltä.... ;)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
JML82 sanoi:
Eikös siinä jutussa ollut, että ovat mitanneet joillain laitteilla taajuuksista jne... Kyllähän niitä voi jotenkin mitata. Luuletko, että ne F1 lähetyksissä olevat kierrosarviot ovat tallien ilmoittamia... Luin tuossa yhdessä vaiheessa vähän väärin juttusi, mutta eipä tuo loppu kommentiin vaikuta :)
Käsittääkseni äänianalyyseillä päästään aika tarkkoihin tuloksiin ja varmasti Bemarin kokosella tiimillä on varaa moisia tehdä testeissä...
Ainakin arvioita varmasti osaavat sanoo kierrosluvuista.

Ja mitä tulee tohon tv-lähetyksien tietoihin niin itse elän siinä uskossa, että viime vai toissa kaudesta lähtien arvot todellakin tulevat telemetriasta koska taannoin FIA muutti sääntöjä muistaakseni niin, että tallien tulee antaa telemetria tietonsa (tai osa niistä ainakin) FIAn käytettäväksi.

Ja kohtuu hyvin esim. aika-ajossa ruudussa näkyvä kierroslukumittari hakee sinne 19 000 rpm pintaan kaikilla... kertaakaan en oo mittarin yli menevän mitä varmaan vois tapahtua jos se olis vaan joku arvio jostain äänestä tms...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
bigbear sanoi:
Miksi yleensä sallitaan tuollaiset rajoittimien käyttö? Ainoa "järkevä" rajoitin on maksimikierrosten rajoitin. Kaasua pitäisi kontrolloida jalalla ei softalla.
Nimenomaan mitään "rajoittimia" ei pitäs enää olla... Muuta kuin siis 19 000 rpm rajoitin.
Siksi järjestelmät jotka kenties pitävät kierrokset aisoissa lähtöä varten tms. ovat nykyisin kiellettyjä.. Tai pitäis olla.
Voihan olla, että tässä on nyt uus porsaanreikäkin kyseessä.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Eikös kaikkein yksinkertaisin lähtöavustin ole tuo kaasun herkkyyden säätö. En tiedä onko "karttojen" teko siihen vapaata vai tulevatko ne valmiina. Sillä pitäisi helposti pystyä tekemään järjestelmä jossa esim. kaasuläpät aukeavat vaikka vain 50 %, 95% kaasun liikkeellä. 51 % - 100 % aukeaminen tapahtuisi sitten tuolla 5 % matkalla juuri ennen kaasun pohjaan painumista. Näin saataisiin teho "rajattua" tai ainakin helpommin hallittavaksi.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
2Lman sanoi:
Välittömään säätöön on vain kaasu ja kytkin, sekä tietenkin mutaman kerran toistuva vaihteen vaihtohetki.

Musta tuntuu, että tärkeintä kuskille olisi saada selville, johtuuko kierrosten nousu renkaden, vai kytkimen luistattamisesta.
Uskoakseni Formuloiden kytkimet kestää hädin tuskin pari lähtöä ja varikkopysähdystä, joten vaikea uskoa, että vetoa voitaisiin säädellä kytkintäluistattamalla ainakaan kovin paljoa/pitkään tahi että formuloissa kytkin luistaisi jossain muussa kuin vikatilanteessa...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
ÖÖ. sanoi:
Eikös kaikkein yksinkertaisin lähtöavustin ole tuo kaasun herkkyyden säätö. En tiedä onko "karttojen" teko siihen vapaata vai tulevatko ne valmiina. Sillä pitäisi helposti pystyä tekemään järjestelmä jossa esim. kaasuläpät aukeavat vaikka vain 50 %, 95% kaasun liikkeellä. 51 % - 100 % aukeaminen tapahtuisi sitten tuolla 5 % matkalla juuri ennen kaasun pohjaan painumista. Näin saataisiin teho "rajattua" tai ainakin helpommin hallittavaksi.
Ymmärtääkseni juuri tätä säätö/testaus työtä on tehty ja paljon off-seasonilla... Toki varmasti tallit saavat autoilleen ja kuskeilleen säätää pedaalit sellaisiksi kuin haluavat.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Ghost_Glove sanoi:
Miten Heidin kommentti sen kertoo?

Ei sen tarvi piilotettu olla, mutta kyllä Heidfeld tuon lainaukseni mukaan sanoo, jotta Mäkillä on systeemi joka pitää kierrokset 9 tonnissa lähtöä varten. Vai miten sä ton ymmärrät? "Järjestelmä joka sallii lähdön vain 9000 minuuttikierroksella"

Ja kuten totesin, niin toki Heidin kommentit voi viitata siihen, että Mersun kone vaan on parempi lähteen kuin Bemarin. Mutta itse ammuin ja ammun kiinni tohon "A STARTING SYSTEM" ja "THAT ALLOWS", jotka kuullostavat kovin kielletyiltä.... ;)
Tuossa se vanhempi uutisointi. Kierrosluvut korvakuulolta vähän erilailla kuin uudemmassa uutisessa, mutta tässä kerrottiin siis McLarenin olevan kaikkia muita parempi.

Uusimmassa MSa:ssa Marc Surer arveli McLarenin saavan MESistä vähemmän etua kuin Ferrari viime kauden avauksessa Bridgestone-renkaistaan.

Surer oli muuten laskeskellut testiradoilla, että Lewis on Heikkiä 2-3 kymmenystä nopeampi kiekalla. Ja lehden mukaan McLarenin vauhti on parantunut levollisemman perän takia, joka taas johtuu jostain uudesta pohjaratkaisusta, jonka myötä on saatu uudet Koni-iskarit paremmin toimiviksi.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ghost_Glove sanoi:
Ja mitä tulee tohon tv-lähetyksien tietoihin niin itse elän siinä uskossa, että viime vai toissa kaudesta lähtien arvot todellakin tulevat telemetriasta koska taannoin FIA muutti sääntöjä muistaakseni niin, että tallien tulee antaa telemetria tietonsa (tai osa niistä ainakin) FIAn käytettäväksi.
Tuo on aika tarkoinkin säädelty... raskasta tekstiä mutta näin säännöt sanoo...

ARTICLE 8 : ELECTRICAL SYSTEMS
8.1 Software and electronics inspection :
8.1.1 Prior to the start of each season the complete electrical system on the car must be examined and all on board and communications software must be inspected by the FIA Technical Department.
The FIA must be notified of any changes prior to the Event at which such changes are intended to be implemented.
8.1.2 All re-programmable microprocessors must have a mechanism that allows the FIA to accurately identify the software version loaded.
8.1.3 All electronic units containing a programmable device, and which are intended for use at an Event, must be presented to the FIA before each Event in order that they can be identified.
8.1.4 All on-car software versions must be registered with the FIA before use.
8.1.5 The FIA must be able to test the operation of any compulsory electronic safety systems at any time during an Event.
8.2 Control electronics :
8.2.1 All components of the engine and gearbox, including clutch, differential and all associated actuators must be controlled by an Electronic Control Unit (ECU) which has been manufactured by an FIA designated supplier to a specification determined by the FIA.
The ECU may only be used with FIA approved software and may only be connected to the control system wiring loom, sensors and actuators in an manner specified by the FIA.
8.2.2 All control sensors, actuators and FIA monitoring sensors will be specified and homologated by the FIA.
Each and every component of the control system will be sealed and uniquely identified and their identities tracked through their life cycle.
These components and units may not be disassembled or modified in any way and seals and identifiers must remain intact and legible.
8.2.3 The control system wiring loom connectivity will be specified by the FIA.
8.2.4 Pneumatic valve pressure may only be controlled via a passive mechanical regulator or from the ECU and its operation will be monitored by the ECU.
8.2.5 The car hydraulic system will be monitored by the ECU.
8.2.6 The ECU will be designed to run from a car system supply voltage of 12V nominal provided by a homologated voltage regulator.
8.3 Start systems :
Any system, the purpose and/or effect of which is to detect when a race start signal is given, is not permitted.
8.4 Data acquisition :
Any data acquisition system, telemetry system or associated sensors additional to those provided by the ECU and ADR must be physically separate and completely isolated from any control electronics with the exception of the primary regulated voltage supply, car system ground and a single communication link to the ECU and ADR.
2008 F1 Technical Regulations 25 of 60 22nd February 2008
8.5 Telemetry :
8.5.1 Telemetry systems must operate at frequencies which have been approved by the FIA.
8.5.2 Pit to car telemetry is prohibited.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
En nyt jaksa tavata tota listaa niin tarkasti läpi, mutta kysyn tietääkö joku, voiko moottorin mapittaa niin, että kierrokset eivät voi esim. 1/10 sekunnissa nousta liian nopeasti? Että vaikka kuski lämää läpykän pohjaan, vaihde on esim. ykkönen, niin kierrokset ei nouse liian nopeasti?:doubtful:

ILMAN että se moottori haistelisi mitenkään renkaan pyörimisnopeuksia?:doubtful:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
talakem sanoi:
Tuo on aika tarkoinkin säädelty... raskasta tekstiä mutta näin säännöt sanoo...

ARTICLE 8 : ELECTRICAL SYSTEMS
....
Noinkin suuresta lainauksesta olis hyvä kyl jo boldata ne kohdat joita halut painottaa...
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Moe Szyslak sanoi:
En nyt jaksa tavata tota listaa niin tarkasti läpi, mutta kysyn tietääkö joku, voiko moottorin mapittaa niin, että kierrokset eivät voi esim. 1/10 sekunnissa nousta liian nopeasti? Että vaikka kuski lämää läpykän pohjaan, vaihde on esim. ykkönen, niin kierrokset ei nouse liian nopeasti?:doubtful:

ILMAN että se moottori haistelisi mitenkään renkaan pyörimisnopeuksia?:doubtful:
Tämän tyylinen luistonesto on muistaakseni joissain moottoripyörissä käytössä. Ihan mutuna veikkaan että kiellettyjen listalla olisi.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös