F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ferrarin kakkostalli vesittyi
30.04.2008 17:58

A1 GP -kilpa-autosarjan nokkamies Tony Teixeira on luopunut ajatuksesta perustaa Ferrarin kakkostalli formula ykkösiin.

- Halusimme F1:een A1-tallin, jonka riveissä A1 GP -sarjan voittajat olisivat kilpailleet F1:ssä. Syynä siihen oli se, että jokaisen nuoren unelma on päästä lopulta F1:een, Teixeira kertoi.

Teixeira olisi halunnut ostaa F1-autonsa valmiina Ferrarilta, mutta suunnitelma kariutui siihen, ettei F1:ssä vuodesta 2010 lähtien sallita toiselta tallilta valmiina ostettavia autoja, vaan jokaisen tallin on suunniteltava autonsa itse.

- Halusimme ajaa kärkikymmenikössä. Sen voi saavuttaa vain ostoauton avulla. Me olimme aikeissa perustaa Ferrarin kakkostallin ja siksi olin halukas ostamaan Toro Rosson. Olimme lähellä sopimusta Toro Rosson suhteen, kunnes F1 muutti sääntöjään kieltämällä ostoautot, Teixeira harmitteli.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/04/640982

Tämä oli ilmeinen syy miksi Sumi pällisteli siellä varikolla viimevuonna. Eiköhän kaavailuissa ollut tallipäälikön paikka kyseisesssä tiimissä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
talakem sanoi:
Tämä oli ilmeinen syy miksi Sumi pällisteli siellä varikolla viimevuonna. Eiköhän kaavailuissa ollut tallipäälikön paikka kyseisesssä tiimissä.
Ilmeinen syy? Mää sanoisin näin, että mahdollinen syy.. Vai mitä se Schumi siellä Barcelonassa enää teki?
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
talakem sanoi:
Tämä oli ilmeinen syy miksi Sumi pällisteli siellä varikolla viimevuonna. Eiköhän kaavailuissa ollut tallipäälikön paikka kyseisesssä tiimissä.
Tallipäälliköksi? Väärin. Kyllä siellä Schumin takaraivossa kummitteli, että josko sitä arvais vielä lähteä uuteen talliin nappaamaan 3 kuljettajien mestaruutta lisää niin olisi komea kymppi plakkarissa :alppu:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Revolt sanoi:
Tallipäälliköksi? Väärin. Kyllä siellä Schumin takaraivossa kummitteli, että josko sitä arvais vielä lähteä uuteen talliin nappaamaan 3 kuljettajien mestaruutta lisää niin olisi komea kymppi plakkarissa :alppu:
Sumihan sano joskus et se haluaisi voittaa 10 mestaruutta ja 100 osakilpailua. Ei ainakaan voittomäärissä jääty kauaksi...
 

juhni

Banned
Liittynyt
26.11.2006
Viestit
474
Lancer sanoi:
Sumihan sano joskus et se haluaisi voittaa 10 mestaruutta ja 100 osakilpailua. Ei ainakaan voittomäärissä jääty kauaksi...
Oli aika kovat tavoitteet Shumilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Silk Cut Jaguar sanoi:
Danica Patrick interested in F1 test run

Heh, kyllä on sukupuolella merkitystä. :D Ei sikäli etteikö IndyCar-sarjasta löytyisi päteviä kuljettajia muita (nyt kun se ja Champ Car "yhdistyivät"), mutta ei ehkä ihan vielä yhden kisan (vieläpä ovaali) voitolla.
Otsikkohan ei ole mikään uutinen. Tottakai F1-testi kiinnostaisi melkein ketä tahansa rata-autoilijaa. Hondan kommentti asiaan on se uutisen arvoinen, joskaan ei mitenkään yllättävä sekään, vaikka Fry puhuukin enemmästä kuin pelkästä yksittäisestä testistä.

Ei tuo ajatus yhden kisan voitolla ole tullut, Danica on ollut seuraamisen arvoinen jo pitkään. Nousu IRL:iin on kuitenkin pohjustettu ihan muualla kuin ovaaliradoilla. Tottakai sukupuolella, eli PR-arvolla on oma vaikutuksensa asiaan. Katsotaan miten Niemelän ja Karjalaisen Atlantic-menestys suhtautuu Patrickin vastaavaan.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Laitoin ton otsikon kun se itse uutisessakin oli. Hondahan toimittaa moottorit Indyyn joten yhteys sikäli selvä. Kuitenkin samasta sarjasta löytyisi varsinkin nyt CCWS:n "yhdistymisen" jälkeen pari muuta huomattavasti vakavammin otettavaa ehdokasta. Bernie varmasti pitäisi. Ja Mosley myös (ainakin perverssissä mielessä).


Asiasta toiseen, turhanpäiväinen mutta hauska sanaharkka A1GP:n pomon ja Vijay Mallyan välillä:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/67048 :D

-
 
Viimeksi muokattu:

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Silk Cut Jaguar sanoi:
Asiasta toiseen, turhanpäiväinen mutta hauska sanaharkka A1GP:n pomon ja Vijay Mallyan välillä:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/67048 :D

-
Tuo Mallyan realiteeteissa pysyminen on ihailtavaa. On tehnyt nimenomaan oikean ratkaisun palkkaamalla parhaat mahdolliset kuljettajat eikä parhaita mahdollisia intialaisia kuljettajia. Enemmän tuo mielestäni rohkaisee intialaisia nuoria siinä mielessä, että Force Indialle pääsee "edustamaan maataan" vain oikeasti kyllin hyvät kuljettajat, eikä sinne palkata ketään kiintiösuharia.

Tietysti näkyvä esikuva jää nuorilta puuttumaan, mutta mikäli sellaista ei ole edes olemassa, niin tyhjästä on paha nyhjästä.
 

juhni

Banned
Liittynyt
26.11.2006
Viestit
474
Drunken Predator sanoi:
Ja jumaliste, miten ikinä voisi noin hienoin argumentein varustettua addressia jättää allekirjoittamatta.. Suosikkini:

"formuloiden katselu tv:stä johdattaa laiskotteluun"

:D
Niin, kun luin pääsiäisen jälkeen oululaisesta sanomalehti Kalevasta, että yksi pääsiäistrullienvastaanottamatta jäämisen syistä on se, että katsottiin formuloita. :jaska: :mad_old:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
juhni sanoi:
Niin, kun luin pääsiäisen jälkeen oululaisesta sanomalehti Kalevasta, että yksi pääsiäistrullienvastaanottamatta jäämisen syistä on se, että katsottiin formuloita. :jaska: :mad_old:
Mikä tossa suututtaa?
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Kuljettajien MM-pistetilanne (4/18 osakilpailua):
1. Kimi Räikkönen 29
2. Lewis Hamilton 20
3. Robert Kubica 19
4. Felipe Massa 18
5. Nick Heidfeld 16
6. Heikki Kovalainen 14
7. Jarno Trulli 9
8. Mark Webber 8

9. Nico Rosberg 7
10. Fernando Alonso 6
11. Kazuki Nakajima 5
12. Jenson Button 3
13. Sebastien Bourdais 2
En tiedä pitäiskö ylistää noita kahta kaveria mutta loistavaa jälkeä ovat kyllä tehneet tähän asti(Tiimikavereihin verrattuna vielä). Aika-ajo taitojen takia kaverit voi olla aika kovat luut Monacossa!
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Iltasanomat sanoi:
Robert Kubica suunnittelee tosissaan rallikuljettajan uraa
02.05.2008 13:31

Formula ykkösten BMW-Sauber-tallin kuljettaja Robert Kubica viihtyisi aivan varmasti loistavasti Suomessa. Puolalainen formulatähti on nimittäin intohimoinen rallifani.

Kubica on jopa niin intohimoinen rallimies, että hän harkitsee vakavasti alan vaihtamista. Eikä puolalainen puhu nyt ralliurasta joskus eläkepäivinä, vaan yksipaikkaisen kilpa-auton vaihtamisesta kaksipaikkaiseen mahdollisesti hyvinkin pian.

- Uskon, että minulla on hyvät mahdollisuudet siirtyä rallimaailmaan jonain päivänä, ja minulla on kaksi tapaa toteuttaa tämä. Jos haluan tulla vakavasti otettavaksi rallikuskiksi, en voi odottaa kovin kauan.

Kubica kuitenkin ilmoittaa, että ennen mahdollista ralliuraansa hän haluaa saavuttaa menestystä F1:ssa. Tämän takia on todennäköistä, että puolalaista ei ihan heti nähdä sorateillä.

- Toinen tapa siirtyä rallimaailmaan on ajaa vain huvin vuoksi sen jälkeen, kun F1-urani on ohi. Uskon, että tämä on vaihtoehdoista todennäköisempi.

Tällä hetkellä rallikisojen seuraaminen on Kubicalle rakas harrastus. Kun puolalaisella on vapaata, hän ajaa sinne, missä muta ja sora lentävät. Vaatimaton formulatähti ei ole järjestänyt itselleen erikoiskohtelua.

- Ajan autoni sinne, minne muutkin fanit parkkeeraavat, ja kävelen kuusi kilometriä. Ei minulla ole mitään erikoislippuja.

- Pidän rallikisojen systeemistä. Kun löytää hyvän paikan, pääsee hyvin lähelle rallin olemusta. Joskus F1-fanit ovat liian kaukana radalta, sieltä, missä kaikki tapahtuu.

Maria Mäkinen
Minkälaisen menestyksen jälkeen Kubica lopettaisi? Maailmanmestaruuteen vai...?
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3383
Sijainti
F1-fanikatsomo
Turun Sanomat sanoi:
Turva-autosääntöä muutetaan Monacoon

F1-kisoissa kömmähteleväksi osoittautunutta turva-autosääntöä pyritään muuttamaan entistä kiihkeämmin, kun paniikinomaisia pulmia enteilevät Monaco ja Kanada lähestyvät.

Molemmilla radoilla varikkotila on erittäin kapea ja turva-autosäännön jatkuessa nykymuodossaan kummassakin kisassa voisi luvassa olla lähes kaikkien autojen ryntäys samaan aikaan huoltokäynnille.

Onnettomuudet ja ulosajot ovat hyvin yleisiä näillä katuradoilla. Nyt lisäksi kuljettajat joutuivat taiteilemaan ilman luistonestoa.

Haaverin sattuessa nykyisellään tankkauskäynti on sallittu ilman rangaistusta vasta, kun kaikki autot ovat ryhmittyneet letkaan turva-auton taakse.

Heti kauden avauskisassa McLarenin Heikki Kovalainen ja Hondan Rubens Barrichello kärsivät sääntömääräyksestä ja viime sunnuntaina Espanjassa BMW Sauberin Nick Heidfeldin kävi samoin.

Kuljettajat keskustelivat sääntömuutoksesta Bahrainissa ja Espanjassa tallipäälliköt pitivät palaverin samasta aiheesta.

Kisajohtaja Charlie Whiting on haluton muuttamaan mitään kesken kautta ja myös eräissä talleissa esiintyy jonkinmoista vastustusta muuttaa tilannetta radikaalisti, kun ne ovat jo laatineet omia taktiikkojaan lyhyempien kisavetojen varaan.

Speed-tv:n mukaan Monacoon mennessä muutos kuitenkin voisi tapahtua. Ehdotuksen mukaan varikkotie pysyisi auki, mutta kuljettajien liian rivakkaa ryntäystä radalta tankkaukseen hillittäisiin sektorikohtaisella hidastuksella.

Sektori, mihin joku on pysähtynyt, pitäisi ajaa viisi sekuntia hitaammin kuin normaalisti eli toisin sanoen käyttöön tulisi ns. 120 prosentin sääntö. Puhtailla sektoreilla hidastuksia ei tarvittaisi.

Tällainen muutos lopettaisi ainakin sen, että kukaan kuljettaja ei syyttä suotta joutuisi kärsimään omassa taktiikassaan turva-autotilanteen ajoittumisesta.
Mitenköhän ilmoittavat kuskille sen sektorin jossa ongelma on ja miten kuski hanskaa 5sek hitaamman sektoriajan, jos vaikka toinen hiillostaa niskassa?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
-Teme- sanoi:
Mitenköhän ilmoittavat kuskille sen sektorin jossa ongelma on ja miten kuski hanskaa 5sek hitaamman sektoriajan, jos vaikka toinen hiillostaa niskassa?
Radiolla? Käsittääkseni informaatiota voidaan myös lähettää ratin näyttöön. Mitä jälkimmäiseen kysymykseen tulee, niin pitäähän sen hiillostajankin hidastaa se viisi sekuntia ja ohittaminen luonnollisesti on kielletty keltaisten alueella. Eräänlainen Safety Car-tilanne ilman Safety Caria.

Ongelmana näen sen, jos kuskien pitää itse määritellä kaasujalallaan tuo viisi sekuntia. Mitä jos joku hidastaakin epähuomiossa vain 4,9 sekuntia? Läpiajorangaistus? Jonkinlainen varikolta määriteltävä vakio(maksimi)nopeus olisi varmaankin toteutettavissa, muttei mainitulla aikataululla. Ja on siinäkin omat turvallisuusriskinsä.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Tollaisessa olisi taas ihan liikaa "liikkuvia osia". Vaikka radiolla ilmoitettaisiinkin niin eri talleissa eri kuskeille menisi eri tieto eri aikaan. Ratissa on nyt liikennevalot, mutta silti aika spekuloinniksi menee. Sitten kohta taas pitää muuttaa vielä uudenlaiseksi.

Whitingin kanssa samaa mieltä, että koko kausi samalla tyhmällä systeemillä ja sitten muutetaan. Muutos olisi sitä paitsi epäreilua esim. Heikkiä ja Heidfeldiä kohtaan. Miettisivät siellä FIAssa nyt kunnolla noi systeemin, kokeilisivat ja kyselisivät mitä tapahtuisi erilaisissa tilanteissa, mitä porsaanreikiä löytyy jne.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Toi turva-autosääntö vois olla semmonen, että tallit ilmoittavat ennen kisaa koska tekevät ekan tankkauksen esim. +-1 kierros. Jos turva-auto sattuu tulemaan tuossa haarukassa radalle, varikolle saisi mennä.

Eli vois käydä hyväkin säkä, kun DC... siis eiku SC tulee hidastamaan radalle.:ahem:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös