F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Näistä Montenzemolon kommenteista huomaa kyllä hyvin, kummasta kuskista mies pitää enemmän. Tuostakin saa sellaisen vaikutelman, että jos jompi kumpi olisi potkittava ulos, niin Massa lähtisi. :rolleyes:
Emmehämme tiedä, miten toimittaja tuonkin on kysynyt. Ja Montenzemolon on toki pitädettävä omaa hankintaansa eli Kimiä hyvänä. Ja sietää ollakkin tyytyväinen 1 ja 3 sija eivät ole ihan ripuli tuloksia. Oli tuloksien taustat mitkä hyvänsä.

Se on kuitenkin varmampaa, että Massa jatkaa Ferrarilla kauemmin, kuin Kimi, joka todennäköisesti laittaa luistimet kaappiin kauden 2010 jälkeen.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Kimille uusi kilpainsinööri

Ferrarilla kilpatallin organisaatiota rukataan. Tiettyjä muutoksia tapahtuu.

Turun Sanomien tietojen mukaan mm. Kimi Räikkösen kilpainsinööri vaihtuu. Kaksi vuotta suomalaiskuskin kanssa töitä tehnyt Chris Dyer siirtyy toisiin tehtäviin.
Miten ois se tukevampi tyyppi joka sääteli liikennevaloja Singaporessa? Vaikutti ihan pätevältä kaverilta.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Tuossahan tuo "uutinen" tuli jota ounastelin jo pari viikkoa sitten. Nimittäin että kuskitkin saisivat osallistua säästötalkoisiin. Kaikki piti jutttuani täysin mahdottomana..mutta miten kuitenkin on käymässä? :)


Räikkösen palkka vaarassa
17.12.2008 15:51
Kimi Räikkönen, kuva: EPA/ROLAND WEIHRAUCH

Ferrarin F1-tallin päällikkö Stefano Domenicali ennustaa F1-kuljettajien palkkojen putoavan, kun tallit aloittavat säästötoimenpiteensä.

- Uskon, että tulevien kuukausien aikana tulee suuri mullistus, myös kuljettajien palkkioihin, Domenicali totesi Autosprint-lehdelle.

Autosprint kysyi Domenicalilta, onko Kimi Räikkösen syyskuussa solmiman jatkosopimuksen mukainen palkka vaarassa pudota.

- Elämässä mitä tahansa voidaan muuttaa, Domenicali vastasi.

- Tiedämme sopimuksen ehdot. Olen vakuuttunut siitä, että tämä asia nousee pian esille kaikkien tallien ja kaikkien kuljettajien osalta, Domenicali jatkoi palkanalennuksista.

Räikkösen vuosipalkaksi on arvioitu 44 miljoonaa dollaria eli noin 31 miljoonaa euroa.

(MTV3)
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Onhan nuo ihan älyttömiä, että sietää tiputtaa het 50% pois. Mä voisin kyllä aja Ferrarilla vaikka ilmatteeks (tai no ruokapalkalla) :rolleyes:
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Tuossahan tuo "uutinen" tuli jota ounastelin jo pari viikkoa sitten. Nimittäin että kuskitkin saisivat osallistua säästötalkoisiin. Kaikki piti jutttuani täysin mahdottomana..mutta miten kuitenkin on käymässä? :)
Kannattaakohan Kimin hakea toimeentulotukea Sveitsistä vai Suomesta?
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Onhan nuo ihan älyttömiä, että sietää tiputtaa het 50% pois. Mä voisin kyllä aja Ferrarilla vaikka ilmatteeks (tai no ruokapalkalla) :rolleyes:
Tietysti nämä palkat pitää suhteuttaa siihe mitä muut tienaavat liittyen F1. Jos joku Bernie ja televisioyhtiöt tekee kuljettajien hyvällä taistelulla rahaa niin kyllähän siitä nyt osa kuuluu itse kuljettajillekin.

Sama homma on vaikkapa suurilla leffatähdillä. Muistaakseni joskus aikoinaan esimerkiksi Mel Gibson sai jokaiselta leffalta kymmeniä miljoonia dollareita. Tämä palkka perustui siihen yksinkertaiseen asiaan, että pelkästään Gibsonin mukana olo takasi leffalle satojen miljoonien tuotot.

Formuloihin liittyen tietysti jos suuret bisneksen tuotot tippuvat niin myös kuljettajien palkat tippuu. Mielestäni olisi kuitenkin väärin jos esimerkiksi jotain palkkakattoja tässä tilanteessa aletteisiin pistämään, koska se mahdollistaa Bernien ja kumppanien kovat tienestit tulevaisuudessa ilman, että itse tuottojen tekijät saavat mitään.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Sama homma on vaikkapa suurilla leffatähdillä. Muistaakseni joskus aikoinaan esimerkiksi Mel Gibson sai jokaiselta leffalta kymmeniä miljoonia dollareita. Tämä palkka perustui siihen yksinkertaiseen asiaan, että pelkästään Gibsonin mukana olo takasi leffalle satojen miljoonien tuotot.
Niin, siinä on vaan erona se, ettei formulat ole suosittuja juuri siksi, että siellä ajaa esim. Kimi Räikkönen vaan siksi, että siellä on esim. Ferrari-merkkisiä autoja ajamassa kilpaa. Kuskit eivät siis ole formuloiden menestyksen ydinaines. Tokihan siellä pitää olla osaavat kaverit asialla mutta kaikki tuo "20 maailman parasta kuljettajaa"-läppä on kyllä pelkkää PR:ää.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Niin, siinä on vaan erona se, ettei formulat ole suosittuja juuri siksi, että siellä ajaa esim. Kimi Räikkönen vaan siksi, että siellä on esim. Ferrari-merkkisiä autoja ajamassa kilpaa. Kuskit eivät siis ole formuloiden menestyksen ydinaines. Tokihan siellä pitää olla osaavat kaverit asialla mutta kaikki tuo "20 maailman parasta kuljettajaa"-läppä on kyllä pelkkää PR:ää.
Niinno Berniehän sanoi aikanaan että Schumi on F1 ja F1 ei oo mitään ilman Schumia. :alppu:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Onhan nuo ihan älyttömiä, että sietää tiputtaa het 50% pois.
Tolla ei ole mitään tekemistä minkään kanssa. Osa kuskeista saa enemmän palkkaa kuin toiset. Sillä mitä joku F1 kuski tienaa ei mitä ilmeisimmin ole tuon taivaallista vaikutusta sun elämään. Tietääkseni myöskään yksikään talli ei ole vetäytynyt F1'stä kuskien palkkojen johdosta.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Tolla ei ole mitään tekemistä minkään kanssa. Osa kuskeista saa enemmän palkkaa kuin toiset. Sillä mitä joku F1 kuski tienaa ei mitä ilmeisimmin ole tuon taivaallista vaikutusta sun elämään. Tietääkseni myöskään yksikään talli ei ole vetäytynyt F1'stä kuskien palkkojen johdosta.
Tuo on mielestäni sarjassamme vähemmin ajateltuja kommenttena. Tallin vuoden budjetistahan ksukin palkat on noin 20-30% joten erittäin suuri osa tallin taloutta on tuo kuskin palkka. Ferrarilla taitaa kuskien palkat haukkasta n. 30% vuosibudjetista.

Jos Kimin liksa on 40-45milj.USD
ja Massan voisi olla jotain 20 milj USD
Niin se tekee jo 60-65milj USD
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Tottakai tallit miettivät mitä kuskille kannattaa maksaa, ihan sama pätee kaikkiin muihinkin työntekijöihin. Kun puhutaan kuskien palkoista, niin osa tulee suoraan henkilökohtaisista mainossopimuksista eli ko. raha ei välttämättä edes kulje F1-tallin kautta. Toisaalta huippukuskien kovat liksat tuovat lisää glamouria F1'een ja sitä kautta lisäävät lajin kiinnostavuutta suuren yleisön silmissä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Onkohan Cris Dryer Ferrarin silmissä jotenkin "kämminyt" yhteistyössä Kimin kanssa vai onko siirto luonnollista kiertoa?
Yrittäny väkisin tunkea Schumin kanssa hyväksi havaittuja juttuja Kimille. Kimi sanonut vastaan, ei ole uskonut ennenku kauden loppupuolelle. Seuraus: Uudelleen sijoitus muihin hommiin.

Voipihan tuo olla siis tai sit ei.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Yrittäny väkisin tunkea Schumin kanssa hyväksi havaittuja juttuja Kimille. Kimi sanonut vastaan, ei ole uskonut ennenku kauden loppupuolelle. Seuraus: Uudelleen sijoitus muihin hommiin.

Voipihan tuo olla siis tai sit ei.
Turunsanomistahan selvisi että suuremmatkin uudelleenjärjestelyt tapahtunut Ferrarilla ja Cris Dreyer siirretty uusiin vastuullisimpiinkin tehtäviin ja se ntähden kimille uusi kisainssi.

Rivola ja Dyer isoon rooliin Ferrarilla
TS-SPECIAL

Turun Sanomat, Portimao

LUIS VASCONCELOS

HEIKKI KULTA

Ferrari on tehnyt erittäin tärkeitä muutoksia Formula 1 -organisaatioonsa, vaikka voitti viime kaudella jälleen valmistajien mestaruuden ja Felipe Massa ehti 15 sekunnin ajan juhlia kuljettajienkin titteliä.

Ferrari maksoi virheistään kalliisti molempien kuljettajiensa MM-taistossa. Tästä syystä Maranellossa halutaan parantaa luotettavuutta ja tehokkuutta johtoportaan muutoksilla.

Tärkein uutuus on urheilujohtajan vakanssin palauttaminen. Suoraan tallipäällikkö Stefano Domenicalin alaisuudessa kilpatallia ryhtyy koordinoimaan Toro Rosson odottamattomaan menestykseen samassa virassa johdattanut Massimo Rivola.

Rivola on vakuuttanut piirit työnsä tehokkuudella ja organisointikyvyllään otettuaan vastuun Minardilla edesmenneen John Waltonin jälkeen. Siirto Maranelloon vain vahvistaa hänen arvostustaan.

Teknisellä puolella tärkein muutos on Michael Schumacherin ja Kimi Räikkösen kilpainsinöörinä toimineen Chris Dyerin ylennys insinööripuolen johtajaksi.

Räikkösen uudeksi kilpainsinööriksi siirtyy kaksi vuotta suomalaistähden datainsinöörinä toiminut italialainen Andrea Stella.

Rivolan ja Dyerin nimitysten myötä päästrategina sekä tiimimanagerina toimineen Luca Baldisserin rooli pienenee. Baldisseri oli Portugalissa johtamassa testitiimiä eikä ollut parhaalla tuulella ymmärrettyään selvästi tulevaisuutensa Maranellossa käyvän rajoitetummaksi muutosten myötä.


Läheiset linkit Toro Rossoon

Maranellosta kiirii huhu, että Ferrari on tiivistämässä linkkejään sen moottoreilla jatkavan Toro Rosson kanssa. Kustannussäästöjen vuoksi Ferrari hakee tallia, mihin voi sijoittaa osa työttömäksi jäävää omaa henkilökuntaansa. Hyvät suhteet Dietrich Mateschitziin ja Giorgio Ascanelliin edistävät näitä suunnitelmia.

Turun Sanomien tietojen mukaan vastikään Fioranon tämän vuoden F2008-autolla kärkiajan tehnyt 18-vuotias italialainen Mirko Bortolotti saa sopimuksen Ferrarilta, mutta sijoitetaan ensi kaudeksi Toro Rossolle testi- ja varakuljettajaksi. Myös muutamia nuoria insinöörejä ja mekaanikkoja siirtyy Maranellosta Faenzaan kerätäkseen tarvittavaa työkokemusta.

Ferrarin organisaatiossa Mario Almonso siirtyy teollisuuspuolen laatuvastaavaksi, kun kilpapuolen laatu ja tuotanto kasautuu Aldo Costan vastuulle.

Autojen kokoamispuolella uudet johtajat ovat Diego Ioverno sekä Super Agurilla päämekaanikkona toiminut Mick Ainsley-Cowlinshaw.

Kovasti kritiikkiä herättäneen KERS-puolen johtajaksi siirtyy Thierry Baritaut.

Julkaistu 18.12.2008 12:33:24
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/12/767502

Bernie Ecclestonen johtama formula ykkösten media-asioista vastaava yritys Formula One Management on pyytänyt MTV3:a selvittämään suomalaisten formulafanien mielipiteen ehdotuksesta, jonka mukaan formula ykkösten kuljettajien maailmanmestaruus määräytyisi MM-pisteiden sijaan osakilpailujen kärkikolmikolle jaettavien mitalien perusteella.

:thumbup:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös