F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Onks tää jo wanha huhu? :eek: Heikki Kullalle oli kuitenkin ilmeisesti uusi.

Dennis myy juoruissa McLarenin ja ostaa Prodriven

F1-sähkeet 20.2.

Ensi kaudella MM-sarjassa aloittaa uusi brittitalli Prodrive, joka näillä näkymin kilpailee McLarenilta ja Mercedekseltä ostetuilla autolla ja moottorilla.

Vinha huhumylly Englannissa väittää, että Ron Dennis ja Mansour Ojjeh olisivat myymässä loputkin 30 prosenttia McLarenin osakekannastaan Mercedekselle ja siirtymässä Prodrive-tallin omistajiksi David Richardsin rinnalle.

Juorujen mukaan myyjät olisivat asettaneet osakekaupalle aikarajan Mercedekselle. Mikäli myynti toteutuu, Dennis ja Ojjeh hankkisivat 70-80 prosentin osakevallan Prodrivelta.

TS/Lontoo

Julkaistu 20.2.2007 22:48:05
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
WebSlave sanoi:
Dennisin ostoaikeista on kyllä huhuttu ennenkin. Mutta pulpahti tuo taas pinnalle mm. grandprix.comissa. Heti perään tuli toinen huhu, että David Richards olisi ostamassa Aston Martinia.
http://www.grandprix.com/ns/ns18051.html
http://www.grandprix.com/ns/ns18053.html
Ilta-Sanomissa tämmöinen huhu:
Ross Brawn siirtyy McLarenille?
21.2.2007 09:41
Ferrarin F1-tallin entinen tekniikka- ja taktiikkaguru Ross Brawn saattaa uusimpien huhujen mukaan siirtyä McLarenille.

Tämänpäiväisen La Gazzetta dello Sportin mukaan on jopa mahdollista, että Brawn nousee McLarenin uudeksi tallipäälliköksi Ron Dennisin paikalle.

F1-piireissä juorutaan, että Dennis ja hänen liikekumppaninsa Mansour Ojjeh myisivät loputkin McLarenin osakkeensa, ja ostaisivat sen jälkeen vähintään 70 prosenttia Prodrive-tallista. Se on tulossa F1-sarjaan kaudelle 2008.

Sapattivuotta pitävä Brawn on keskittynyt viime aikoina lempiharrastukseensa kalastukseen. Hän on ehtinyt viime kauden jälkeen kalastella jo ainakin Argentiinassa ja Uudessa-Seelannissa.

Brawn, 52, aikoo keskustella tulevaisuudestaan ensiksi Ferrarin kanssa. Hän on kuitenkin jo ilmoittanut, ettei palaa entiseen virkaansa Ferrarin tekniseksi johtajaksi.

IS / Janne Aittoniemi
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No jopas, saapahan nähdä! Tuosta kyllä vois lähtee McLaren uuteen nousuun? Mut veikkaan uutisankaksi tuota kyllä!
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ettei vaan ole niin, että nämä huhut on pistetty tarkoituksella liikkeelle. Vaikuttaisi siltä, että McLarenin osakkeista todellakin käydään kauppaa, ja joku osapuoli saattaisi hyötyä tällaisista huhuista kaupanteossa, vaikka huhut itsessään luultavasti ovatkin potaskaa.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Nasu sanoi:
Villeneuve haukkui Räikkösen18.2.2007 21:03

Formula ykkösistä ulos lentänyt Jacques Villeneuve arvostelee rajusti Kimi Räikköstä uusimmassa F1 Racing -lehdessä.

Vuoden 1997 maailmanmestarin mielestä Räikkönen on täysin yliarvostettu kuljettaja, joka ei halua paiskia täysillä töitä menestyäkseen.

- Kimi vain hyppää autoon ja ajaa kovaa, mutta ei välitä mistään muusta, Villeneuve kritisoi.

Villeneuve menetti kesken viime kauden paikkansa BMW-Sauberilla, ja laukoo nyt katkerana mielipiteitään.

- Täydellinen kuljettaja viettäisi aikaa insinöörien kanssa, säätäisi autoa ja puskisi tallia eteenpäin. Kimi ei välitä sellaisesta lainkaan. Hän ei ole Fernando Alonson tasolla, Villeneuve jatkaa.

Villeneuven mielestä Räikkösen kaltaisia kuljettajia kuitenkin tarvitaan F1-sarjassa.

- Tavallaan on hyvä, että kaikki kuljettajat eivät ole samanlaisia robotteja, mutta koskaan ei tiedä, miten Kimi sitoutuu työhönsä.

Kanadalainen uskoo Felipe Massan nousevan Ferrarin ykköskuljettajaksi.

- Kimi voi olla nopea muutamissa kilpailuissa, mutta hän ei osaa johtaa tallia. Luultavasti Massa ottaa ykköskuljettajan aseman. Hän on älykäs, lahjakas ja nopea, ja pystyy hyvällä autolla taistelemaan mestaruudesta, Villeneuve kehuu entistä tallikaveriaan.
--------------------------------
Onkohan tämä sitä 'kateellisen panettelua'? Mutta kun tämä lammas sanoo mielipiteensä niin yleensä 'totuus' on aivan päinvastaista:rolleyes:

http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:0:0:0;4:35:53:1:2001-10-01;4:36:0:0:0,104:35:82806,1:0:0:0:0:0:
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
Jeeves sanoi:
Eikös Mika Salo sanonut silloin kun ajoi pari kisaa JV:n tallikaverina BAR:illa, että JV:in kanssa on mahdotonta tehdä mitään kehitystyötä auton eteen, kun kaveri pakkaa kimpsunsa heti kun testi ajot päättyvät ja lähtee meneen eikä osallistu mihinkään palaveriin ajamisen jälkeen. :confused:

Siinä valossa on aika huvittavaa, että Villeneuve kritisoi jotain toista kuskia siitä ettei tämä tee muuta kuin ajaa kovaa.
 

MattiKyllönen

Well-known member
Liittynyt
27.1.2005
Viestit
111
Sijainti
Suomi Finland Perkele
butterfly sanoi:
Nii, toisaalta niillä on siellä menestyvä automerkki. Pitäskö meiänkin? Avo saabbi, saatana. Uudessakaupungissa tehty. Siinä olisi fiilistä kun ranskalainen kuski ajaisi turbo-saabilla suomen kansallislaulun soidessa styrkkareista ympäri silverstonen rataa 3 kierrosta kärjelle jääneenä, eikä ole kisa edes kunnolla alkanutkaan. Sataiskin varmaan.
Hohoo..tää oli hyvä:D
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Gary Anderson kävi Barcelonan testejä tutkailemassa paikan päällä. Tässä hänen mietteitään ja huomioitaan MSa:ssa:

"- Ferrarin suoritus ei ollut yllätys minulle. Bridgestone-tietämys tuo etua etenkin pitkissä vedoissa. Joko Ferrari on edellisissä testeissä peittänyt vauhtiaan tai sitten renkaille helpoimmilla testiradoilla (kuten tuleva Bahrain) etu ei vaan ole tullut niin hyvin esille kuin nyt Barcelonassa. Auto menee kuin kiskoilla, mitään hermostuneita reaktioita ei ollut nähtävissä, vaikka kaikki ajoivat kovilla rengasseoksilla. Massalla näyttäisi olevan Räikköseen etulyönti renkaiden käytön suhteen. Nopeilla kierrokseilla Massa ja Räikkönen ovat yhtä hyviä, mutta pitkissä vedoissa näkisin Massan olevan edellä.

- Toinen auto, joka miellytti minua oli Renault. Totta, auto on Ferraria rauhattomampi, etenkin perä on vähän rauhaton, mutta millään muulla autolla ei ole samanlaista imukuppiefektiä kuin maailmanmestareilla. Kierrosajat olivat vakaita. Kovalainen ja Fisichella saavat iloita autoistaan.

- Olin ällistynyt, kuinka Alonso McLareniaan taivutti. Näytti siltä, kuin hän halusi tuoda McLarenille viimevuotisen ajotyylinsä. Hän yritti pakottaa auton liikkeisiin, mihin se ei ole tehty hyväksi (käännös ontuu pahasti!, jupla huom). Tämä johti siihen, että eturenkaat kuluivat nopeammin kuin Hamiltonin autosta. Fernandon pitäisi unohtaa Renault-ajatukset.
Meno oli samantapaista kuin Räikkösellä: nopealla kierroksella kaikki on ok, mutta pitkissä vedoissa tulee ongelmia. Hamilton ajoi kuin sametilla, auto käyttäytyi rauhallisemmoin kuin Fernandolla, vaikka uskoin Hamiltonin yrittävän hurjana Alonson aikoihin. Ero autojen käyttäymisissä uskoisin tulevan ajotyylistä eikä säädöistä."

Ei jaksa mongertaa enempää kuin nämä kolme!
 

MAX POWER

Active member
Liittynyt
5.2.2007
Viestit
40
http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=102157

Aston Martin ehkä Formula ykkösiin 22.2.2007,18:04:40

Legendaarinen brittiautonvalmistaja Aston Martin saatetaan ensi kaudella nähdä Formula ykkösissä 48 vuoden tauon jälkeen, sillä Financial Times-lehden mukaan David Richardsin Prodrive-talli olisi tehnyt tarjouksen Fordille Aston Martinin ostamisesta. Tarjouksen arvon kerrotaan olevan 880 miljoonaa dollaria. Richards olisi saamassa kauppaan rahoitusta amerikkalaisilta sekä lähi-idästä tulevilta sijoittajilta. Myös McLaren-pomon Ron Dennisin huhutaan olevan mukana hankkeessa.

Aston Martin osallistui F1-luokassa 11 osakilpailuun vuosina 1959-60. Prodrive on tulossa uutena tallina F1-luokkaan mukaan 2008 ja saattaa kilpailla Aston Martinin nimellä.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Andersonin mietteitä Barcelonasta part II.

- BMW-Sauber teki jälleen oivallisen vaikutelman. Minusta hyvyys perustuu yksinkertaiseen ja tehokkaaseen runkoon, joka käyttäytyy kaikissa mutkissa hyvin. Heidfeld oli omaksunut uudet renkaat heti, mutta Barcelonassa oli jo kuin toinen Kubicakin. Kubica ajaa nyt paljon pehmeämmin kuin ennen.
Nopeissa mutkissa BMW-Sauber oli samassa sarjassa Renault´n kanssa ja myös hitaissa mutkissa ajo-ominaisuudet olivat mahtavat. Vaihteiston kestävyys mietityttää, mutta kunhan se saadaan kuntoon, voidaan tuloksia odottaa.

- Uusi Williams ansaitsee ablodit. Valitettavasti Rosbergilla oli suuria ongelmia autonsa kanssa, huomiot ovat Wurzin ajosta. Ohjautuvuus, ajo-ominaisuudet ja pito olivat erinomaisia. Kun näin renkaiden kunnon pitkän vedon jälkeen, päättelin että viimevuotinen kokemus rengasmerkistä on kullanarvoinen.

- Olin kuullut Hondan pito-ongelmista, mutta en arvannut että se oli noin dramaattinen. Auton konsepti tuntuisi olevan kunnossa ja olen vakuuttunut, että tuulitunnelissa tehty parannusta edelliseen malliin, mutta kilpailijat ovat astuneet Hondaa isommat edistyaskeleet. Nopeissa mutkissa Honda-kuskit eivät oleet lähellekään yhtä nopeita kuin pahimmat vastustajat ja myös hitaassa shikaanissa puuttui pitoa. Jollei uusi aero-paketti toimi Bahrainissa, voidaan Honda pudottaa toistaiseksi kuumasta ryhmästä (tuntuu toimivan, jupla huom.).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Timppa78 sanoi:
Mielestäni olisi erittäin hienoa jos saisi Aston Masan tekemät autot ennemmin kuin olisi pelkkänä yksityisenä tallina liikenteessä.
Peuku pystyy että toi onnistuu:alppu:
Ei ne autot olisi Aston Martinin "tekemiä", vaikka talli sillä nimellä kilpailisikin. Erittäin suurella todennäköisyydellä ne ovat ensi kaudella McLarenin tekemiä. Ja jos Prodrive joskus alkaa omiakin F1-autoja tekemään, niin ne edelleen tekisi pääasiassa Prodrive, eikä Aston Martinin siviiliautotehdas.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Aston Martinin ja Prodriven väliltähän löytyy jo ennestään kytkös, sillä Prodrive on tehnyt Aston Martinin nykyiset GT1-autot ja myös ajattaa niitä Aston Martin Racingin nimellä.
 

Warwick

Well-known member
Liittynyt
27.9.2005
Viestit
294
TurunSanomat
Kuperkeikkaa

F1-kolumni 21.2.

Ei käy kateeksi kansainväliseen haastattelurinkiin joutuneita formula 1 -tähtiä. Sanoipa kaveri, mitä hyvänsä, jokainen toimittaja tulkitsee vastaukset omalla tavallaan.

Viime viikolla Barcelonan testivarikolla Renault järjesti Giancarlo Fisichellan kyselytunnin toisen ajopäivän jälkeen. Istuin flunssaisen italialaisen vieressä ja vähän väliä hän köhäisi suuntaani.

Yksi kysymyksistä koski jälleen sitä, tuleeko Fisichellasta Renaultin ykköskuljettaja nyt, kun Fernando Alonso ei enää ole talllissa. Toisin sanoen joutuuko tallikaveri Heikki Kovalainen soittamaan sitä toista viulua ranskalaisorkesterissa?

- Tallissa ei ole ykköskuljettajaa - kuten olen monasti ennenkin sanonut. On tärkeää päästä maaliin alusta asti, sillä jos toinen meistä on nousee parempiin asemiin, talli voi taas loppukaudella alkaa panostaa vain toiseen kuljettajaan.

Näin Fisichella sanatarkasti vastasi vaivautuneena, kääntyi kohti - ja köhäisi taas.

Eri lehdet julkaisivat tästä haastattelusta juttuja viikonloppuna.

Italialainen La Gazzetta dello Sport katsoi, että Fisichella on Renaultin määräaikainen ykköskuljettaja. Kun tätä juttua lainailtiin edelleen, alkuperäinen lause muuttui kuin lasten kuiskausleikissä ja löytyi jo otsikoita, että Fisichella pitää itseään Renaultin ykköskuljettajana.

Ihan tästä syystä Kimi Räikkönen vetää hyvin matalaa profiilia varsinkin isomman toimittajajoukon eteen joutuessaan.

Barcelonassa Ferrari luovutti suomalaistähtensä neljän ison kansainvälisen lehden erikoishaastatteluun. Jälkikäteen toimittajat valittivat yhteen ääneen, ettei käteen jäänyt juuri mitään, mihin tarttua jutunteossa.

Haastattelussa Räikköstä pyydettiin mm. vertaamaan nykyistä ja entistä tallipäällikköään Jean Todtia ja Ron Dennisiä. Kimi vastasi, ettei kommentoi, sillä sanoipa hän mitä tahansa, lehdet räjäyttäisivät sen taas hänen silmilleen.

Sellainen vastaus ei johtanut sensaatioita tavoitteleviin otsikoihin, vaan pelkästään kysymyksen esittäneen naistoimittajan pettyneisiin kyyneliin repäisevän kirjoitettavan puutteessa.


Manama/Heikki Kulta
Sniff, Kyllä se Kimi on julma.
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Vähän sama homma oli sen Alonson aiemman väriletkautuksen kanssa. Alonso sanoo ensimmäisenä vitsinä hyviksi puoliksi värit. Tämän jälkeen hän mainitsee muitakin hyviä puolia. Mediaan tietenkin huomioitiin vain tuo väri juttu. Seuraavaksi sensaatiolehdet vetelee jotai omaa juttuaan, että mclaren on huono auto ja siinä olisi vain värit hyviä.

(en sano mitään sen suuntaan onko se oikeasti hyvä:)
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Andersonin arviot osa III:

"- Toyotan pitäisi ajaa kärjessä. Kuudes kausi, maailman suurin autonvalmistaja, jonka resursseja ei voi mitata. Valitettavasti kuljettajilla on kädet täynnä työtä. Etuakseli tuntuu olevan allerginen mutkille, kauheaa! Etupyörien ripustus ei tule tuolla systeemillä toimimaan milloinkaan. Myös kestävyydessä on toivomista (?, en ole varma käännöksestä, jupla). Näin ei tulla voittamaan sitä ensimmäistä kisaa.

- Samaan huonoon sarjaan Hondan ja Toyotan kanssa kuuluu Red Bull. Kun nopeissa kurveissa uusi härkä tuntuu virkeältä, puuttuu hitaissa mutkissa mekaanista pitoa. Vai eikö olla tajuttu, miten uusilla renkailla pitää toimia? Auto vaikuttaa vaikealta hallita suunnanmuutoksissa ja jarrutuksissa. Pitkillä kuskeilla on kuulemma vaikeuksia istua mukavasti autossa. (eikös Red Bullia pidetty yhtenä ennakkosuosikkina MTV3-ennakkojutussa?, jupla huom)

- Super Agurista ja Toro Rossosta en voi antaa lausuntoa. Nyky-Aguri on kopio 2006-Hondasta. Uusi auto nähdään myöhemmin. Toro Rossolla oli vasta roll-out eli analyysia on turha tehdä.

- Spyker on tehty hyvin konservatiivisesti toivomuksella, että myöhemmin suurilla aerodynaamisilla muutoksilla tehtäisiin loikka eteenpäin. Tie on vaikea verrattuna Super Aguriin ja Toro Rossoon, jotka kopiomalla pääsevät helpommalla."

Nämä ovat siis viikon vanhoja arvioita ja vain yhden suunnittelijan mietteitä. Mutta saahan näistäkin vetää herneitä nenukkiin...
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös