F2003

rob-ro

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
93
Kaaos:
Kauniilta Ferrari näyttää...

Toisaalta ei mielestäni mitenkään vallankumoukselliselta, vanhaa on vain hieman paranneltu.

Nyt, jos vaan Mäcci saa jotenkin homman hanskaamaan, niin mielestäni Ferrari on lyötävissä. Voi toisaalta olla että olen yltiöoptimistinen, mutta ei kai kukaan suomalainen voi tosissaan olla Ferrari-fani?

:cool:
uus auto on toisiaan vain paranneltu versio.
kyllä.
voiko suomalainen olla oikeesti Ferrari fani.
kyllä. sitä en oikein ymmärrä miks RÄKÄSTÄ ollaan niin innoisaan samoinkuin häkkisestä tai mclarenista.
 

Huba

Well-known member
Liittynyt
12.7.2002
Viestit
96
Sijainti
Hämeenlinna
rob-ro
sitä en oikein ymmärrä miks RÄKÄSTÄ ollaan niin innoisaan samoinkuin häkkisestä tai mclarenista.
Oliskohan kansalaisuudella jotain tekemistä asian kanssa? :rolleyes: Ja oliskohan sillä jotakin tekemistä, että molemmat sekä Räkä että Häkä ajavat/ajoivat Mäcillä? :rolleyes:
Eipä silti kyllä molemmat osaavat rattia kääntää ainakin paremmin kuin mitä moni muu.

..nojooo, mut verrariin.. onhan tuo ihan verrarin näköinen ja kuten moneen kertaan todettu oli varmasti järkevää lähteä "hiomaan timanttia" kun aloittaa auton suunnittelu kokonaan uudelta pohjalta.
Suurimmat muutkoset löytynevätkin katteiden alta?
 

enzo

Active member
Liittynyt
21.1.2003
Viestit
29
Kaaos:
Kauniilta Ferrari näyttää...

, mutta ei kai kukaan suomalainen voi tosissaan olla Ferrari-fani?
Voi ja helposti. Olen ja olen ollut pitkään, sillä itse en taas ymmärrä takinkääntäjiä, jotka kannustaa sitä mikä pärjää.
Ferraria on kannustettu silloinkin kun oli 20 suhteellisen kuivaa vuotta.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No jopas, kaikkee sitä sattuu kun luottaa sokeesti joihinkin sivuihin! :)

No tässäpä on kaikki kolme vierekkäin:

F2001:


F2002:


F2003:


Laitetaan vielä F2002 ylhäältä:


Ja F2003 ylhäältä:


On niissä peräpään suhteen aika paljonkin muutoksia noiden ohjaimien suhteen!
 

Duunari

Well-known member
Liittynyt
19.12.2001
Viestit
371
Sijainti
Harjavalta
2002 ylhäältä hämää kyl vähän.. niitä hankala verrata ton 2003 valaistuksen takia :)
 

Erebus

Well-known member
Liittynyt
23.5.2001
Viestit
63
Sijainti
Kouvola


<small>[ 11-02-2003, 17:29: Message edited by: Erebus ]</small>
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Uudella Ferrarillakin on sitten taas ajettu Fioranossa uusi rataennätys kuten tavallista.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Se on HARVINAISEN SELVÄÄ pässinlihaa..Ferrarille ei tänäkään vuonna löydy vastusta...MASENTAVAA!!!

Uudella autolla HETI Fioranon rataennätys!!!
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
berra67:
Se on HARVINAISEN SELVÄÄ pässinlihaa..Ferrarille ei tänäkään vuonna löydy vastusta...MASENTAVAA!!!

Uudella autolla HETI Fioranon rataennätys!!!
niin, ja kuulemma Fioranon pitäisi olla vielä hitaampikin uuden päällysteen takia... hohhoijjaa... eipähä tarvi kisoja paljo katella ekalla puoliskolla...
 

mìkæl2

Member
Liittynyt
22.11.2000
Viestit
10
Radalla jossa ajaa vain Ferrari ja aikoja kellottaa Ferrari - ajaa nopeimman kierroksenkin melkein aina Ferrari. Vieläpä niin, että ne hieman hitaammat ajetaan ensin.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
FO110K:
niin, ja kuulemma Fioranon pitäisi olla vielä hitaampikin uuden päällysteen takia... hohhoijjaa...
Mistä sitä tietää vaikka rata olisi nopeampi nyt doubtful

Se on päivän selvää että Michael ajoi vain tippa tankissa mutta silti aika on todella vakuuttava ensimmäiseksi testipäiväksi. Olis silti kiva saada jotain muuta vertailu pohjaa noille kierrosajoille, kuten Mikael sanoi. Ferrari säästää ennätysten rikkomisen aina helmikuulle mikä saattaa antaa väärän kuvan.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Mikä ihme se on että Ferrari rikkoi rataennätyksen? Ei kai nyt uusi auto hitaampi ole vanhaa!!!!
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
J.Heldenview:
FO110K:
niin, ja kuulemma Fioranon pitäisi olla vielä hitaampikin uuden päällysteen takia... hohhoijjaa...
Mistä sitä tietää vaikka rata olisi nopeampi nyt doubtful

Se on päivän selvää että Michael ajoi vain tippa tankissa mutta silti aika on todella vakuuttava ensimmäiseksi testipäiväksi. Olis silti kiva saada jotain muuta vertailu pohjaa noille kierrosajoille, kuten Mikael sanoi. Ferrari säästää ennätysten rikkomisen aina helmikuulle mikä saattaa antaa väärän kuvan.
Kokemukseni mukaan uusi asfaltti päällyste on aina hitaampi. Totta kai riippuen siitä milloin asfaltti on päällystetty, mutta uusi asfaltti on aina hidas asfaltti. Tämä johtuu lähinnä kumin vähyydestä radan pinnassa. Usein radalle tarvitaan tuhansia ja taas tuhansia kierroksia ennen kuin kumi "pakkaantuu" pysyvästi radan pintaan. Tämäkin edellyttää vain tietynlaisilla renkailla ajamista. Jos esimerkiksi ajetaan kovilla seoksilla paljon, auraantuu pehmeä pito seos pois radan pinnasta. Suht pehmeät, luultavasti juuri F1 tasoiset renkaat pakkaantuvat pikku hiljaa radan pintaa, luulisi kylläkin että F1 autolla tähän ei kauaan menisi, sen verran voimalla pusketaan. Kyllä pari sataa kierrosta ihmeitä tekee asfaltin pinnalle, mutta ei se silti vedä vertoja vanhalle miljoona kertaa ajetulle asfaltille, pito muuttuu.

Ja kyllähän ne kierrosennätykset yleensä aika tippa tankissa ajetaan, bensakin kun luonnollisesti vähenee ajettaessa ja pito paranee, Ferrari voisi paukuttaa joka päivä muutaman kymmenyksen kovemman ajan radalle, mutta ei sillä toisaalta ole siihen tarvetta. Ei tunnu Ferrari turhaan hehkutteltevan, ei sen tarvi sääsätää Helmikuuhun mitään nopeita kierroksia, se ajaa silloin kovaa kun vaati ja testaa toista asiaa kun on tarvesta. Ferrari on hyvä, ellei jopa paras, tuskin sen sitä todistaa enään tarvii.

Jos kierros ennätys on rikki paukkunut, niin kyllä se on taas sitä, just sitä. Eipä tässä mitään uutta, en mene kirkossa kuuluttamaan, että Ferrarin auto on TAAS paras auto tänä vuonna. Uskon joka vuosi että Mäcci on iskussa, ehkä jo tänä vuonna!?
 

molde

Well-known member
Liittynyt
9.11.2002
Viestit
303
Niinpä niin. Rataennätys heti ensimmäisissä testeissä uudella autolla, jossa säädötkin taitavat vielä olla vähän hakusessa. Ja vieläpä radalla jonka pitäisi uuden päällysteen takia olla aiempaa hitaampi.
Eipä taida F2003 saada minkäänlaista vastusta tulevalla kaudella eek!
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Puoli sekuntia radalla jolla kierros kestää vajaan minuutin. Kyseessä ensimmäiset metrit raakileella joka odottaa vielä valtaisaa kehitys ohjelmaa jalostuakseen uudeksi timantiksi. Tämä auto menee vielä todella kovaa. eek!
 

oneway

Member
Liittynyt
7.10.2002
Viestit
23
Sijainti
suomi
Ottaen huomioon ,että shumin nopein kierros F2002:lla uudelleen päällystetyllä radalla oli vain 58.620 :rolleyes: eli parannusta on melkein 1.5 sekunttia.

Radan lämpötila oli myös nollan tuntumassa. :cool:
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Voi hyvä tavaton sentään. Olisitte Ferrarifanit kaivaneen jotain muuta kuin, musta tuntuu tietoa tästä uudesta radasta. Sen verran olen minä näitä radanpäällystyskeskusteluja seurannut, että tiedään uuden radanpäällysteen olevan monissa tapauksissa nopeampi kuin vanha ja kulunut. Koska Fioranoa edes ollaan viimeksi päivitetty päällystämällä? Veikkaisin, että nyt oli jo korkea aika ja radan ominaisuudet paranivat tätä kautta. Tietysti tavoitteena on käytää vähän hitaampaa asvalttia, ettei rata käy hengenvaaralliseksi. Se onko asvaltti hitaampaa selviää kuitenkin vasta kun auto pistetään kiertämään rataa. Tässä tapauksessa laskelmat menivät sen asvaltin hitauden kanssa pahasti metsään, tai sitten puhuttiin sadasosasekunneista.

Toinen vielä käsittämättömämpi kommentti on tämä MaranelloRedin puhee siitä, että F2003 AG on vielä raakile ja säädötkin hakusessa. Ei helskutti. KYLLÄ Ferrarilla aivan sataprosenttisen varmasti osataan sitä autonvalmistamista ja suunnittelua sen verran, ettei mitään raakiletta uutena autona edes esitellä. Kaikki uuden auton herkimmät osat on jo ehditty sangen luotettavasti testata vanhaan autoon yhdistettynä. Säätäminen tapahtuu nykyaikana hyvin pitkälti tietokoneella. Ferrarin ei yleensä edes tarvitse säätää autoja tai ajaa nopeita kierroksia, kun jo lähtökohtaisesti säändöt on tehokkaasti suunniteltu radan ulkopuolella optimistisesti.

Sitä paitsi nykyinen F1 talli pystyy kyllä säätämään auton omalle testiradalleen parissa tunnissa. Ferrari testaa Fioranossa niin paljon, että se pystynee tekemään tarvittavat säädöt tunnissa käyttämään autoa radalla, hienoviilaamaan sellaisen varttitunnin, jonka jälkeen Schumacher voikin sitten lähteä kokeilemaan miten lujaa uusi auto kulkee ja kyllähän se kulkee. Ei verrari virheita ole tehnyt - tälläkään kertaa.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
oneway:
Ottaen huomioon ,että shumin nopein kierros F2002:lla uudelleen päällystetyllä radalla oli vain 58.620 :rolleyes: eli parannusta on melkein 1.5 sekunttia.

Radan lämpötila oli myös nollan tuntumassa. :cool:
Radan lämpötilan vaikutus lyhyella radalla, joss voidaan käyttää todella pehmeitä rengasseoksia on marginaalinen. Se, ettei F2002 mallia ajatettu kovin kummoisesti ei ole mikään suuri ihme, sillä kyllähän sen nopeus on tiedossa.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Todennäköisesti Ferrari päihittäisi jopa F2001:llä Fioranossa nämä muiden tallien uusimmat luomukset ilman suurta testausmäärää kilpailijoille juuri radasta omaavansa valtavan tiedon kautta. Jos uutta ennätystä uudella autolla ja uusimmilla rengasviritelmillä ei olisi syntynyt olisin ollut enemmän kuin yllättynyt. Ja viileä ilmahan tunnetusti auttaa moottoria hengittämään tehokkaammin. Sen takiahan kilpailuissakin lauantaiaamun harjoituksissa ajetaan useasti jopa kovempaa kuin aika-ajoissa iltapäivällä kun keli on kuuma.
 
Ylös