SamiJ sanoi:
Eikös tuon 'välikaasun' (throttle blipping, eli mitä käytetään heel'n'toe -tekniikassa) tarkoitus ole juurikin vähentää alasvaihtamisessa tulevaa nykäystä, jotta takarenkaiden pito ei häviä tuon nykäyksen takia.
Totta, mutta formuloissa on käytössä tietokoneohjatut puoliautomaattiset laatikot.
Vaihtaminen menee siis näin; Kuski antaa vaihdekäskyn, tietokone heittää vapaalle ja tietokone säätää moottoriin sopivat kierrokset. Kun kierrokset on sopivat, kytketään veto ja annetaan kaasun ohjaus takaisin hieman lähemmäs kuskia, toisin sanoen TC-ohjelmalle.
Sitä en tiedä kuinka paljon annetaan välikaasua ja kuinka paljon pelataan kytkinsysteemin kanssa. Toisin sanoen pakutellaanko vaihteet vain pesään, vai annetaanko tietokoneen säätää kierrokset kohdalleen.
Kuski ei siis vaihtamisen aikana voi mitään välikaasua antaa, koska kone hoitaa tuon kaiken. Ja sitäpaitsi kun vaihtamisajat ovat muutaman kymmenen millisekuntia, ei siinä kuskille paljoa jäisikään aikaa pumppailla kaasua.
Välikaasun ero Shumin ja Alonson välillä selittynee tietokoneen eroista sekä vaihtamiskohdasta. Jos vaihdetaan vasta matalilla kierroksilla, ei ero ole niin suuri kuin korkeilla, ja muuten tuota välikaasua ei vaan välttämättä näytetä ruudulla.
En äkkiä usko että bensaa käytettäisiin jäähdyttämään konetta formuloissa, on tuo taloudellisuus kuitenkin tärkeä asia.
Turbokoneissa syötetään bensaa myös vaihtamisen aikana, mutta sytytys katkaistaan. Bensa-ilmaseos palaa silloin pakosarjassa. Jäähtyyhän se konekin hiukan, mutta päätarkoitus on saada pakokaasuvirtaa turbolle jotta haluttaessa kaikki teho olisi saatavilla eikä turboa tarvitse joka vaihteenvaihdossa kiihdyttää uudelleen. Osa paukkeesta saattaa myös tulla hukkaporteista, osa putkessa palavasta bensasta.
Vedensyöttö turbokoneissa jäähdyttää jo oikeasti, lisäksi saadaan lisää laajenevaa ainetta sylinteriin koska vesi laajenee voimakkaasti kaasuuntuessaan. Onpa kuulemma vielä jotain palamisnopeus-asioitakin, vedensyöttö voi hiukan säästää konetta.