Ferrari 248 (F2006)

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Otto Hokkanen sanoi:
Mulle tuli tuo takasiipien joustosta iniseminen mieleen jo ennen kauden alkua, kun yhä useampi talli esitteli autoja kera keskeltä tuetun siiven...

Ferrarin syyttäminen tosin ei tullut ensimmäisenä mieleen, sillä heiltähän löytyy myös keskituet/-tuki, jo(t)ka estänee liialliset joustot ainakin pääprofiilin osalta.
Enemmän näissä kai onkin kyse ylimmän profiilin joustosta...
Tai ainakin aikasemmin puheet on enemmän keskittynyt juuri ylimmän profiilin takalaitaan...

Mutta sinänsähän nää puheet ei taas mitenkään yllätä... Rellu vaan pelästy kun ferrarit meni kovaa...
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Bahrainin kisassa, kun tv-kuvassa näytettiin miten Sumin ja Alonson poljintyöskentely erosi merkittävästi toisistaan, pisti silmään miten Summeli potki välikaasua. Mutta siinä on se haitta (jos se oli välikaasun potkimista, eikä grafiikkavirhe), että auto kuluttaa polttoainetta enemmän kuin jarrutuksessakin painetaan kaasua. Kun normi autossa polttoaineensyöttö katkea moottorijarrutuksessa, niin eiköhän F1:ssä ole samanlaista tekniikka siltä osin.

Tuskin näissä autoissa sentään tarvii käyttää välikaasua, laatikko ei sentään ole Sisun "fulleri" :D
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Joo kyllä taitaa tietokone antaa sitä kaasua, varmaankin sen(kin) takia, että takajarrut toimivat näin lukkiutumattomina jarruina.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Metanolman sanoi:
Bahrainin kisassa, kun tv-kuvassa näytettiin miten Sumin ja Alonson poljintyöskentely erosi merkittävästi toisistaan, pisti silmään miten Summeli potki välikaasua. Mutta siinä on se haitta (jos se oli välikaasun potkimista, eikä grafiikkavirhe), että auto kuluttaa polttoainetta enemmän kuin jarrutuksessakin painetaan kaasua. Kun normi autossa polttoaineensyöttö katkea moottorijarrutuksessa, niin eiköhän F1:ssä ole samanlaista tekniikka siltä osin.

Tuskin näissä autoissa sentään tarvii käyttää välikaasua, laatikko ei sentään ole Sisun "fulleri" :D
Ei schumi mielestäni mitään välikaasua polkenut siinä, vaan vaihtoi vaan hieman nopeammin alaspäin kuin alonso, sillä kyllähän niistä incar kuvista pystyi katsomaankin kuinka Schumi vaihtoi ja ne kierrokset nousi. Eihän tuon tv-grafiikka niitä polkimien asentoja polkimista ota, vaan ihan vaan äänistä(?). Korjatkaa toki jos olen väärässä.
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
NiPzyyZ sanoi:
Ei schumi mielestäni mitään välikaasua polkenut siinä, vaan vaihtoi vaan hieman nopeammin alaspäin kuin alonso, sillä kyllähän niistä incar kuvista pystyi katsomaankin kuinka Schumi vaihtoi ja ne kierrokset nousi. Eihän tuon tv-grafiikka niitä polkimien asentoja polkimista ota, vaan ihan vaan äänistä(?). Korjatkaa toki jos olen väärässä.
Tuosta äänihommasta sen verran, että eihän Alonsolla taas samassa grafiikassa se "vihreäpalkki" noussut vaikka vaihtoi pienemmälle. Eli juuri siinä kohtaa homma pisti silmään, vai onko Summeli vaan niin kova kettu ajamaan autoa, että osaa todella ajaa polkimilla eikä niinkuin Alonso, eli luistoneston avulla. Taisi Osku tai Salo mainita Sumin ajotavasta jotain myös lähetyksessä.
Ja grafiikasta kyllä ilmeni miten Alonson kaasunkäyttö on ON/OFF-tyylistä.

Ja korjatkaa, jos ollaan menossa metsään.
 

YoNzZu

Well-known member
Liittynyt
19.12.2005
Viestit
62
Ensinnäkin ne tiedot luetaan eräästä FIA:n määräämästä yhteisestä sähköboksista. Tarkempaa nimeä tai tietoa tuosta en osaa sanoa, ilmesty kuvioihin joskus pari vuotta sitten. Taisi olla eräs Indyn kisa, kun ekan kerran saatettiin hämmästellä Formula 1 -auton kierroslukumittaria ruudussa.


Siitä Schumin (tai yleensäkin Ferrarin) auton näytetyistä tiedoista sen verran, että veikkaisin (ilman parempaa tietoa) sen olevan ihan auton ominaisuus. Siis jokin elektroninen systeemi syöttää tollasta välikaasua, jostain kumman syystä. Kai se on vauhdin tai moottorin kannalta olennaista. Massan autosta en noita grafiikkoja ole nähnyt, joten täyttä varmuutta ei tietystikään ole. Epäilen vahvasti kuitenkin ton olevan elektronista, sillä ei Schumikaan pysty sitä poljinta painamaan sekunnin kymmenesosien verran. Kauempaa se kaasu ei näyttänyt pohjassa olevan missään välissä alaspäin vaihdettaessa.
 
Viimeksi muokattu:

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Moe Szyslak sanoi:
Se 'välikaasu' jäähdyttää moottoria.
Tuota saisiko hieman perusteluja tuolle väitteelle? Sillä kierrokset koneessa eivät jäähdytä konetta, vaan kuumentavat työliikkeen vuoksi.
Silloin jäähdytys olisi mahdollista, jos koneessa olisi flekti tai jonkinmoinen propeli joka imisi ilmaa jäähdytyskennojen läpi, mutta näissä koneissahan jäähdytysilma tulee ajoviiman mukana. Moottorit kuumenevat paikallaan ollessa, niin kuin varikkopysähdyksien aikana.
Hieman huono esimerkki, mutta periaatteessa tarkoitin tuon tyylistä ratkaisua: Sisun "propeli"
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Eikös tuon 'välikaasun' (throttle blipping, eli mitä käytetään heel'n'toe -tekniikassa) tarkoitus ole juurikin vähentää alasvaihtamisessa tulevaa nykäystä, jotta takarenkaiden pito ei häviä tuon nykäyksen takia.
 
Viimeksi muokattu:

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Periaatteessa Massan piruetit olisivat voineet johtua vaihtovirheestä (kuten Häkkisellä Monzassa). Eli pyörät hidastuivat liikaa ja alkoivat yllättävästi pyöriä paljon hitaammin. Mutta Massa sanoi jossain haastattelussa pyörien menneen lukkoon jarruviasta johtuen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Metanolman sanoi:
Periaatteessa Massan piruetit olisivat voineet johtua vaihtovirheestä (kuten Häkkisellä Monzassa). Eli pyörät hidastuivat liikaa ja alkoivat yllättävästi pyöriä paljon hitaammin. Mutta Massa sanoi jossain haastattelussa pyörien menneen lukkoon jarruviasta johtuen.
Felipe sanoi pyörien lukkiutuneen heti hänen koskiessaan jarrupolkimeen. Tuo liian aikaisin / liian pienelle vaihteelle vaihtaminen on taidettu nykyään elektroinsesti estää aika tehokkaasti.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Metanolman sanoi:
Tuota saisiko hieman perusteluja tuolle väitteelle? Sillä kierrokset koneessa eivät jäähdytä konetta, vaan kuumentavat työliikkeen vuoksi.
Silloin jäähdytys olisi mahdollista, jos koneessa olisi flekti tai jonkinmoinen propeli joka imisi ilmaa jäähdytyskennojen läpi, mutta näissä koneissahan jäähdytysilma tulee ajoviiman mukana. Moottorit kuumenevat paikallaan ollessa, niin kuin varikkopysähdyksien aikana.
Hieman huono esimerkki, mutta periaatteessa tarkoitin tuon tyylistä ratkaisua: Sisun "propeli"
No esim sen, että kyllähän se bensa-ilma seos on viileempää kuin sylinteri-mäntä yhdistelmä...
 

Mity

Registered: Patologinen
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
1051
Sijainti
Jyväskylä
Ferrari F2006 se vaan näytti parhaimmalta tv:ssä ja erottui jälleen edukseen, toisin on McLarenin kaaran laita - sen sekoitti pohjasakan autoihin, jollaista ei saisi tapahtua...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Metanolman sanoi:
Mutta eikö se ilma-bensa seos aina räjähdä? :wink:
En nyt just muista kuollaksenikaan kauheen tarkaan tätä asiaa... Mutta oon kyllä kuullut ennenkin moottorin jäähdytyksestä bensalla... Eihän sitä bensaseosta pakko ole räjäyttää sylinterissä... :wink:
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Mity sanoi:
Ferrari F2006 se vaan näytti parhaimmalta tv:ssä ja erottui jälleen edukseen, toisin on McLarenin kaaran laita - sen sekoitti pohjasakan autoihin, jollaista ei saisi tapahtua...
Niinpä... Menee välillä sekaisin nuo McLarenit ja Ferrarit kun molemmissa on nykyään sitä punaista.
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Jaa, että sytytys katkaistaisiin tarvittaessa. Eipä tullut mieleen... :) Voi olla hyvinkin mahdollista ja silloin bensa-ilma seos ehkä jäähdyttäisi hieman.
Tosin seos ajautuisi putkiin ja palaisi/höyrystyisi sitten viimeistään siellä kuumuuden johdosta. Mutta tuo ei tuo säästöä kulutukseen, mitä moottorinerot myös yrittävät saada aikaan, että päästään pitemmälle kuin muut ja saadaan vielä se yksi tai kaksi nopeaa kierrosta.

Eikö kenelläkään ole tarkkaa tietoa asiasta, tämä menee nyt arvailuksi?

OffTopic: Oli muuten Montoyalla aika raskas auto Bahrainissa jo aika-ajoissa. (tuli mieleen nyt bensahuurujen mukana) Mieshän ajoi aika paljon pitempään ennen 1. stoppia kuin Alonso ja Sumi.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ghost_Glove sanoi:
En nyt just muista kuollaksenikaan kauheen tarkaan tätä asiaa... Mutta oon kyllä kuullut ennenkin moottorin jäähdytyksestä bensalla... Eihän sitä bensaseosta pakko ole räjäyttää sylinterissä... :wink:
Juuripa näin. Siitä tulee pauke sitten pakoputkessa/pakosarjassa. :ahem:

Aika monessa moottoriurheiluluokan moottoreissa käytössä tuo systeemi.


Formula ykkösissä turbokaudella syötettiin sylintereihin vettä (H2O). Kun se kiellettiin, jäähdytettiin bensa. Sitten sekin kiellettiin.

En nyt muista missä kaikkialla olen tuosta lukenut, mutta näin on näppylät. Tosin en tiedä onko sen välikaasun käyttö Ferrarilla jäähdytyssyistä. :doubtful:
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Ainoa "bensalla" jäähdytys minkä minä tiedän on se kun turbo autoja pitkän ja kovan rasituksen jälkeen pitää jäähdyttää käyttämällä tyhjäkäynnillä hetken. Tämä taas johtui siitä että paikallaan olevat pakokaasut jäähdyttävät rasituksessa lämmennyttä turboa hitaammin kuin tyhjäkäynti kaasut. Turbo vehje pitäisi aina sammuttaa tyhjäkäynniltä koska ahdin saattaa pyöriä kovilla kierroksilla 20 000 rpm ja kun virta katkaistaa katkeaa myös öljynkierto/jäähdytys. Joku korjaa jos meni hirveesti väärin. Joo ja meni taas offtopic.

Nii luetaanko noi tv grafiikat tosiaan jostain boxista vai äänen taajuden mukaan? Kaasupolkimen, jarrun tai vaihteiden asentoahan ei äänestä voi mitata.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
SamiJ sanoi:
Eikös tuon 'välikaasun' (throttle blipping, eli mitä käytetään heel'n'toe -tekniikassa) tarkoitus ole juurikin vähentää alasvaihtamisessa tulevaa nykäystä, jotta takarenkaiden pito ei häviä tuon nykäyksen takia.
Totta, mutta formuloissa on käytössä tietokoneohjatut puoliautomaattiset laatikot.

Vaihtaminen menee siis näin; Kuski antaa vaihdekäskyn, tietokone heittää vapaalle ja tietokone säätää moottoriin sopivat kierrokset. Kun kierrokset on sopivat, kytketään veto ja annetaan kaasun ohjaus takaisin hieman lähemmäs kuskia, toisin sanoen TC-ohjelmalle.

Sitä en tiedä kuinka paljon annetaan välikaasua ja kuinka paljon pelataan kytkinsysteemin kanssa. Toisin sanoen pakutellaanko vaihteet vain pesään, vai annetaanko tietokoneen säätää kierrokset kohdalleen.

Kuski ei siis vaihtamisen aikana voi mitään välikaasua antaa, koska kone hoitaa tuon kaiken. Ja sitäpaitsi kun vaihtamisajat ovat muutaman kymmenen millisekuntia, ei siinä kuskille paljoa jäisikään aikaa pumppailla kaasua.

Välikaasun ero Shumin ja Alonson välillä selittynee tietokoneen eroista sekä vaihtamiskohdasta. Jos vaihdetaan vasta matalilla kierroksilla, ei ero ole niin suuri kuin korkeilla, ja muuten tuota välikaasua ei vaan välttämättä näytetä ruudulla.

En äkkiä usko että bensaa käytettäisiin jäähdyttämään konetta formuloissa, on tuo taloudellisuus kuitenkin tärkeä asia.

Turbokoneissa syötetään bensaa myös vaihtamisen aikana, mutta sytytys katkaistaan. Bensa-ilmaseos palaa silloin pakosarjassa. Jäähtyyhän se konekin hiukan, mutta päätarkoitus on saada pakokaasuvirtaa turbolle jotta haluttaessa kaikki teho olisi saatavilla eikä turboa tarvitse joka vaihteenvaihdossa kiihdyttää uudelleen. Osa paukkeesta saattaa myös tulla hukkaporteista, osa putkessa palavasta bensasta.

Vedensyöttö turbokoneissa jäähdyttää jo oikeasti, lisäksi saadaan lisää laajenevaa ainetta sylinteriin koska vesi laajenee voimakkaasti kaasuuntuessaan. Onpa kuulemma vielä jotain palamisnopeus-asioitakin, vedensyöttö voi hiukan säästää konetta.
 
Ylös