Ferrari F1 2005

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
945
Sijainti
The Bay
Kuvaa takaosasta, huomatkaa musta siipi takakatteen loppuosassa ennen takasiipeä:

 
Viimeksi muokattu:

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Onko Ferrari kopioinut Mäccärin keskiputken? :cool:

Savupiiput muuttunevat joka kisaan lämpötilan mukaan. Tosiaan keula näyttää yllättävän paljon viimevuotiselta. Luulisin sen muuttuvan kun oikeasti kisaamaan päästään.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Siinä se nähtiin, Fiat kilpuri tuo on, missään ei luo Ferrari mutta tossa lukee Fiat. Kommarin auto :thumbup:
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
945
Sijainti
The Bay
Spammataan nyt sitten kuvilla, väistykää modeemin käyttäjät :cool:

Härpäkkeitä ja takaosan muotoilua:



Takaripustuksia

 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Aika jännä toi pikkusiiven kulma takasiiven edessä. Forumin asiantuntijoiden mukaan se siis vähentää downforcea :thumbup:
 

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
Onkos muuten Ferrari jo julkistanut Marlboron korvaavaa sponsoria loppukaudelle kun tupakanmainostuskielto astuu voimaan EU alueella. Tuosta F2005:stahan vapautuu aika mukavasti sponssitilaa (takasiipi, "selkäevä") Hämärästi muistelen joskus kuulleeni puhetta Coca Colasta, mutta voin olla väärässä...
 

vmt

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
177
Sijainti
Helsinki
the flying finn sanoi:
Kuvaa takaosasta, huomatkaa musta siipi takakatteen loppuosassa ennen takasiipeä:
Tuo moottorinkatteen perässä ennen takasiipeä oleva siipi (tai lähinnä kai ilmanohjain :)) ei kuitenkaan ole mikään uusi keksintö. Samanlaista käyttivät viime kaudella mm. Williams ja taisipa joillain muillakin talleilla olla. Ja ellen aivan väärin muista niin taisipa siipi esiintyä jossain autossa jo edellisenäkin vuonna. Muiden käyttämän siiven kulmaan en kuitenkaan ole niin perehtynyt.

Auton takapää ja ponttoonit ovat kyllä aika paljolti muuttuneet viime vuodesta, mutta päällisin puolin uusi Ferrari on pitkälti edeltäjiensä näköinen. Mutta mihinkäs sitä hyvää konseptia kokonaan muuttamaan. Uutta on kuitenkin varmasti myös sisällä runsaasti, joten ei siis kannata antaa ulkonäön hämätä. Autosportissa ylistetään kuitenkin aika paljon kun autoa kutsutaan "radical looking machine". Ei nyt ehkä ensimmäiseksi kuitenkaan radikaalin näköinen tule mieleen :)
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Aivan äärettömän ruma tuo Todt-nokka. Siis tuo rehti nokka mikä McLarenilla oli aikanaan sievä ja siisti kapia, nii tähän ovat läntänneet pakkelia oikee ämpäri tolkulla. Hitto mikä rumilus.

Aika jännä toi pikkusiiven kulma takasiiven edessä. Forumin asiantuntijoiden mukaan se siis vähentää downforcea
Jep, sen tehtävänä lienee ohjata ilmaa takasiiven alle/väliin tms. Mutta nuinhan tuo siiveke on ollut McLarenissa, Renaultissa, BAR:ssa, Williamsissa, ehkä Sauberissa ja nyt Ferrarissa..

Tais selvitä myös Ferrarin motin kestävyys. Ovat aika isot nuo ponttoonin ilma-aukot.:thumbup: No, joka kisaan taitaa tulla joka tallilla omat aukot.

Ei voi mitään, mutta jos Ferrari voittaa tänäkin vuonna niin ei tosiaankaan voi sanoo että kaunein auto voitti. :nope:

EDIT: ah, myöhästyin mutta ei kai haittaa.. :rolleyes:
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
the flying finn sanoi:
siiviltä/ilmanohjaimilta ne vaikuttavat, mutta ei olisi ensimmäinen kerta kun esittelyautossa olisi putket tukossa ja muutenkin hieman erilaiset kuin sitten radalla.

edit : ja kun tarkemmin katsoo, niin tuskin niitä ilma-aukoiksi on edes tarkoitettu, vaan juuri ilmaa ohjaamaan
Eikös F2002 ollu esittelytilaisuudessa ilman mitään ponttoonien tuuletusta, mutta sitten radalla esiteltiin ne "kidukset".
Eiköhän tuo saa myöskin lisää tuuletusreikiä. Tai sitten ollaan todettu, että kone ei kuitenkaan kestä, mitä sitä turhaan koteloa leikkelemään.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Ensisilmäykseltä säikähdin tuon oleva M -malli. Tarkemmat kuvat kuitenkin poistivat nuo pelot.

Vaikka todellisia yksityiskohtia joudutaankin odottamaan ensimmäisiin rataolosuhteista saatuihin valokuviin, tarkemmissa kuvissa on lukuisia mielenkiintoa herättäviä yksityiskohtia.

Pakoputkisto ja jäähdytysilman ulostulot. Jos piiput avataan niin puhalletaanko ilmaa edelleen sivulle päin, samoin kuin viime aikaisissa ratkaisuissa. Piiput ovat kyllä yllättävän kapean malliset.

Rellumaiset kaksiosainen midwing ja taka-akselin päälle sijoitettu lisäsiipi vaikuttavat luonnolliselta "nähty ja tuulitunnelissa hyväksi havaittu" -ratkaisuiksi. Etu ja takasiivet tuskin ovat vielä todellisia rata versioita.

Diffusoriin kohdistuneet sääntömuutokset varmaan mahdollistavat useita "näkymättömiä" muutoksia autoihin. Voisikohan noita voimansiirron raskaita komponentteja siirtää alaspäin tai suunnitella erimuotoisiksi tai kokoisiksi. Tavoitteena esim. painopisteen alentaminen tai komponenttien kestävyyden lisääminen. Nuo osittain selittäisivät tämän uutukaisen myöhäisen valmistus ajankohdan, koska sääntömuutosten vaikutukset olisivat suuria muutenkin kuin aerodynaamisesti, jolloin koko suunnittelu projekti olisi pitänyt aloittaa alusta.

En tykkää tuon "juustohöylä" ratkaisun tuomasta uudesta ilmeestä. Odottelin että ratkaisu olisi enemmän luonnollinen osa etusiiven muotoa. Mielestäni ensi kaudelle tulisi rajoittaa noiden siipielementtien määrää radikaalisti. Samoin ihmettelen sitä että etusiiven keskikohta saa viistää katua. Sivusta päin katsottuna epäilen että tuo käytetty ratkaisu ei oikein käy yksiin etusiiven päätylevyjä koskevien teknisten sääntöjen kanssa. Katson myös "juustohöylän" päätylevyt sääntöjen kannalta etusiiven päätylevyiksi.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Ei voi muuta sanoa kuin että BOOOOOOOORIING!!!!!!!!!!!
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
No niin. Mestaruustaisto on ohi. Televisiot voi pitää kiinni koko loppukauden ja voimme alkaa odottamaan (toivottavasti) jännittävää kautta 2006.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Niin silee. :)


Kun olen nyt kattonut aika paljon vertauskuvia edellisiin niin ei toi nyt niin paha ole ja tossa on taas väri entistä parempi ja varisinkin toi uus Marloboro logo etusiivessä on tosi hieno. :)
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Voittaja-auto on jälleen esitelty Italialaisten toimesta.Ei kovin radikaalia suunnittelua mutta suurella todennäköisyydellä vanhaan tapaan hyvää menestystä radalla.Kokonaisuutena erittäin hyvännäköinen ja kaunis paketti, pl etusiiven "asfalttihöylä"
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Mitähän höpinää se oli kun Ferrari sanoi aloittavansa tämän auton testit ensi viikolla. Shakedownia (50km) pitempää matkaa ei kai saa edelleenkään ajaa?
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Observer sanoi:
Mitähän höpinää se oli kun Ferrari sanoi aloittavansa tämän auton testit ensi viikolla. Shakedownia (50km) pitempää matkaa ei kai saa edelleenkään ajaa?
Ferrari sanoutui irti kaikista testirajoituksista vai kuinka? Eika hölmöä muuten tuoda uusi auto kesken kauden joloin testirajoitukset on voimissaan.
 
Ylös