Ferrari f2004

Mordax

Well-known member
Liittynyt
21.1.2004
Viestit
85
Sijainti
Kuopio
Luulen, että merkittävin ero F2003:een on Vodafonen muutunut logo! :p Lieneeköhän se Schumin avain mestaruuteen myös vuonna 2004?
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Jacques sanoi:
Itseasiassa suurin hyppäys lienee 95-96 vaihteessa.. Tai ainakaan 96 Ferrarissa ei juuri ollut yhteistä 95 Benettonin kanssa. :) Vastaavasti 97 Ferrari erosi hyvin selvästi 96 Ferrarista.. Mutta muuten kyllä samaa linjaa on noudatettu.. :)
No mutta kun 96 Ferrari oli Barnardin "luomus", joten ihmekö tuo ettei näyttänyt Byrne/Brawnilta..
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, mutta kun Byrne/Brawn eivät suunnitelleet vuoden 1996 Ferraria, eikä itse asiassa vuoden 1997 kampettakaan. Ne olivat John Barnardin käsialaa. Ensimmäinen Byrne/Brawn Ferrari oli vuoden 1998 auto. Byrne suunnitteli kaikki Benettonit vuodesta 1992 lähtien aina vuoden 1997 autoa myöten.

Nämä autot kun laittaa riviin, niin aivan looginen sarja niistä muodostuu. Suuria hyppäyksiä niistä on vaikea erottaa. Sääntömuutokset ovat tietysti muuttaneet autojen ulkonäköä.

Edit:No mutta Esteban kerkesi ensin. Se vielä kerrottakoon muistutukseksi, että 96 vuoden F310 koki melko väkivaltaisia muodonmuutoksia kesken kauden(olikohan G. Brunner niiden takana?), mutta samaa konseptia jatkettiin vuonna 97. Mallikoodi oli tuolloin 310b, joten suunnittelun pohjana oli edellisvuoden malli. Autot kyllä olivat kuin yö ja päivä, mutta ilmeisesti esim. monokokki oli sama. Kuitenkin Barnardin ura Ferrarilla loppui heit 97 vuoden alussa kun 310b kärsi suurista ongelmista radalla.
 
Viimeksi muokattu:

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Kyllä tämä tosiaan oli aikamoinen yllätys. En varmasti koskaan ole odottanut kuvia uudesta Ferrarista yhtä suurella mielenkiinnolla kuin tänä vuonna ja uusi auto onkin sitten lähes identtinen viime vuoden autoon verrattuna. :eek:

Se täytyy kyllä tasapuolisuuden vuoksi sanoa, että kun uuden auton pohjana on edellisen vuoden mestariauto, niin ei välttämättä kovin hirveästi muutoksia tarvitse edes tehdä. Toisaalta kun viime vuoden autossa ei loppuvaiheessa enää ollut juuri mitään vikoja, ei tätä uuttakaan olla voitu kovin hirveästi eteenpäin viedä.

Brawn antoi muiden tiimien testiaikoja koskien lausunnon, jonka mukaan ne ovat olleet hitaita, kun on ajettu pitempiä matkoja. Näin ollen voisi pitää todennäköisenä, ettei Ferrarilla tulla välttämättä valloittamaan eturiviä yhtä usein kuin kilpailijoiden toimesta, mutta kisassa Ferrari lienee erittäin vaarallinen.

Oma skeptinen veikkaukseni viime vuoden puolella oli se, että mestaruus ratkeaa Ferrarin hyväksi yksinkertaisesti siksi, että auto ei keskeytä yhtään kertaa tekniseen vikaan. Tältä osin tiettyyn pessimismiin on edelleen aihetta. Tekniset viat tulevat vaivaamaan muita kuin Ferraria.
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
AUTOSPORT:

"The car we'll race in Melbourne will look different in many areas" -Rory Byrne
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Nyt kun miettii tarkemmin noita menneisyyden mestari-autoja, niin kyllähän ne ovat olleet melko pitkälle evoluutiota. Esim. Neweyn Williamsit olivat vuosian 95-96-97 melko pitkälle samannäköisiä. Samoin McLarenit vuosian 98-03. Tämä viimeinen on oikeastaan merkkittävä poikkeus sarjassa. Tietysti syytäkin on, voittoja on tullut viime vuosina paljon odotettua vähemmän. En nyt tarkoita sitä, että esim. 98 McLaren on samannäköinen kuin 03 Laareni. Tarkoitan lähinnä sitä, että muutokset tulivat pikkuhiljaa, esim 98 ja 99 ovat lähellä toisiaan samoin kuin 99 ja 00 autot.

Itse asiassa monien uusien konseptien sisäänajaminen yhdessä mallissa johtaa lähes väistämättä ongelmiin. Äkkiseltään ei tule mieleen yhtään autoa, jossa olisi ollut paljon täysin uusia teknisiä ratkaisuja ja joka olisi vienyt mestaruuden.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Onkohan sitten mahdollista se, että Ferrarilla tulisi ihan oikeasti kiire noitten autoon suunniteltujen muutosten kanssa. Erikoiset lausunnot ennen julkistamistilaisuutta antavat viitteitä, jopa niin hurjasta vaihtoehdosta, kuin että Ferrari olisi viime tipassa päättänytkin jättää uuden autonsa esittelyn tekemättä, kun kaikki ei sen osalta ollutkaan vielä valmista.

Toisaalta tässä vaiheessa ei enää voi olla ihan varma siitä, mikä Ferrarin taholta tulevissa lausunnoissa on totta ja mitä sanotaan vain erityisesti italialaisen lehdistön rauhoittamiseksi.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
...ja mikä siis tarkoittaa että Ferrari on TODELLA pahasti myöhässä aikataulustaan saada uusi auto valmiiksi. Nyt vain esiteltiin JOTAIN maailman lehdistölle. Taitaa maailmanmestarit, henkilökohtainen ja tallien, vaihtua vuonna 2004! Se on tosi piristävää, eix je?
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Kyllä sieltä taas voittaja auto tulee. En epäile sitä enään hetkeäkään. Ferrari katseli McLarenin ja Williamsin testausta ja totesi että ei syytä huoleen näytetään sitten Australiassa missä kaappi seisoo taas kerran.

Ainahan Ferraria panetellaan. Milloin syytetään ylimielisyydestä milloin konservatiivisuudesta. Koskaan ei olla rehellisiä ja kaikki kopioidaan toisilta. Varautukaa punaiseen kauteen jälleen kerran.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Kyllä sieltä taas voittaja auto tulee. En epäile sitä enään hetkeäkään. Ferrari katseli McLarenin ja Williamsin testausta ja totesi että ei syytä huoleen näytetään sitten Australiassa missä kaappi seisoo taas kerran.

Voi hellan lettas.......
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
MaranelloRed sanoi:
Kyllä sieltä taas voittaja auto tulee. En epäile sitä enään hetkeäkään. Ferrari katseli McLarenin ja Williamsin testausta ja totesi että ei syytä huoleen näytetään sitten Australiassa missä kaappi seisoo taas kerran.

Ainahan Ferraria panetellaan. Milloin syytetään ylimielisyydestä milloin konservatiivisuudesta. Koskaan ei olla rehellisiä ja kaikki kopioidaan toisilta. Varautukaa punaiseen kauteen jälleen kerran.
Ylimielistä puhetta. Miksi aina?
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
MaranelloRed sanoi:
Kyllä sieltä taas voittaja auto tulee. En epäile sitä enään hetkeäkään. Ferrari katseli McLarenin ja Williamsin testausta ja totesi että ei syytä huoleen näytetään sitten Australiassa missä kaappi seisoo taas kerran.

Ainahan Ferraria panetellaan. Milloin syytetään ylimielisyydestä milloin konservatiivisuudesta. Koskaan ei olla rehellisiä ja kaikki kopioidaan toisilta. Varautukaa punaiseen kauteen jälleen kerran.
Olipas hissukka hypetys MR:ltä, tietää hyvää. Hah, jätkä itekki pettyny! :D
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Tänä vuonna julkaisivat 2003 vuoden auton ja viime vuonna varmaan 2002 vuoden... Jos oottas sinne ekaan kisaan asti. Eihän nyt yksikään talli paljasta mulllistavia keksintöjään kuin pakosta, kuten Williams testeissäkin pakosti huomattavan keulansa kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
pmv sanoi:
Nyt kun miettii tarkemmin noita menneisyyden mestari-autoja, niin kyllähän ne ovat olleet melko pitkälle evoluutiota. Esim. Neweyn Williamsit olivat vuosian 95-96-97 melko pitkälle samannäköisiä. Samoin McLarenit vuosian 98-03. Tämä viimeinen on oikeastaan merkkittävä poikkeus sarjassa. Tietysti syytäkin on, voittoja on tullut viime vuosina paljon odotettua vähemmän. En nyt tarkoita sitä, että esim. 98 McLaren on samannäköinen kuin 03 Laareni. Tarkoitan lähinnä sitä, että muutokset tulivat pikkuhiljaa, esim 98 ja 99 ovat lähellä toisiaan samoin kuin 99 ja 00 autot.

Itse asiassa monien uusien konseptien sisäänajaminen yhdessä mallissa johtaa lähes väistämättä ongelmiin. Äkkiseltään ei tule mieleen yhtään autoa, jossa olisi ollut paljon täysin uusia teknisiä ratkaisuja ja joka olisi vienyt mestaruuden.
Totta turiset. Tosin oma näkemykseni eroaa hiukan. Mielestäni 98-00 Ferrarit olivat melko lailla samaa sarjaa, joskin toki toinen toistaan selvästi parempia vuodesta toiseen. Suurehko hyppäys tuli F2001:lla ja vielä suurempi F2002:lla. Kuitenkin F2001-F2004 ovat tietyllä tavalla kaikki selvästi sukulaisia keskenään, lähinnä F2002:a alkanut peräpään kapeneminen suurimpana erona.

Mäkillä taas MP4-13 oli keulastaan jokseenkin erilainen kuin MP4-14. MP4-15 taas oli melkein sama kauttaaltaan kuin 14. Itseasiassa jopa MP4-16 oli melkein samanlainen, lähinnä keula oli nostettu ylös, joka muuten sai sen näyttämään aivan F1-2000:lta! MP4-17 on mielestäni samantasoinen hyppäys 16:sta kuin mitä F2001 on F1-2000:sta, eli yhdeksänkymmentäluvun pienten muutosten vuosien muutoksia suurempi, muttei vielä mikään vallankumous. MP4-18 ja 19 ovat tietenkin melkoisia hyppäyksiä.

Yleisesti ottaen sanoisin että nyt meitä ollaan hemmoteltu suurestikin muuttuvilla autoilla pari viime vuotta. Vielä 2-3 vuotta sitten oli aivan tavallista että autot - siis kaikki autot, ei vain mestaruusautot - muuttuivat vain hyvin vähän, tyyliin 99-00 Ferrari tai 00-01 Mäkki. Nyt on jostain syystä lähdetty radikalisoitumaan, ehkä Ferrarin F2002:n dominanssin vuoksi, mikään pieni askel ei riittänyt ottamaan Ferraria kiinni.

Muistuttaisin muuten vielä 2001 FW23:n ja 2002 FW24:n melkoisesta yhdennäköisyydestä. Tämä siitä huolimatta että Williams oli 2001 lopulla todella vahvoilla ja heiltä odotettiin suuria kaudella 2002. Se oli sitä vanhaa filosofiaa jonka F2002 taisi heittää romukoppaan. Nyt tosin, ironista kyllä, alkaa näyttää siltä että Ferrarilta alkaa ideat loppua ja he ovat ensimmäisinä palaamassa tuohon vanhaan tapaan... Olisiko sillä mitään osuutta asiaan että heiltä on lähtenyt koko joukko parhaita insinöörejä muihin talleihin?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Niin mistä tiimistä Henkka puhuu?

Autosportin sivuilla Montezemolo kertoo, että porukka on ollut erittäin motivoitunutta Ferrarin tehtaalla. 2003 kauden jälkeen fiilis oli kuulemma ollut, että mitään ei oltu voitettu vuosiin. Ehkä ne on siellä Ferrarilla lukenut näitä foorumeita.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
pmv....mitä muuta kuvittelisi Montezemolon sanovan julkistamistilaisuudessa kuin hehkutusta? Ei kait Montezemolo ala jorisemaan julkistamistilaisuudessa etä joo...ollaa nvähän myöhässä ja on ne muut tallit kupanneet meitä inssipuolella...joo...ideat meillä hieman loppuneet mutta yritetään vanhoilla mausteilla....joo on hieman motivatiopulaa huomattavissa.

Tietty Montezemolo hehkuttaa italialaisittain.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
No jaa, ei Ferraria kannata vielä tyrmätä ennen kauden alkua. Tulokset riippuvat aika paljon varmaankin renkaista, nehän taisivat olla viime kaudella Ferrarin suurin murhe. Pastan purijat uskoo nyt selvästi että vanhallakin autolla pärjää kunhan renkaat toimii hyvin. Sitä ei voi kukaan ulkopuolinenkaan ryhtyä kiistäämään, jos e sitteni tiedä mistä vaisuhko F2003 auton vauhti johtui. Nyt kun Bridgestonen asiakkaat ovat vähentyneet ennestään, ja Sauberillakin on autonaan täysin suora Ferrari kopio, renkaita tehdään melko varmasti lähes täysin Ferrarin ohjeiden mukaan. Siitä saatava etu on aika paljon vielä hämärän peitossa. Pitkällä aikavälillä sillä "ferrarimaisuudella", me vs. kaikki voi tuskin voittaa, yhdellä kaudella ehkä vielä muutamia kisoja jos auto ja renkaat saadaan hyvään iskuun. Veikkaan että tällä kaudella Ferrari syöksyy tulosliuskassa alemmas kuin aikoihin, sai Ferrari vaikka tuhat uutta rengasmallia...

Ai niin, tuohon autoon voi ilmaantua vielä ennen kauden alkua se Williams-tyyppinen keula. Jotenkin vain tuo keula ei näytä uskottavalta, ne etusiivekettä kiinni pitävät levythän on epätavallisen keskellä, ei edes siellä laidoilla. Syy siihen miksi sitä keulaa ei ole vielä siinä nyt, voi olla se ettei Ferrari saanut vielä törmäystestejä suoritettua, vaikka niin luulivat, eivätkä nyt halua viivästyttää uuden auton ottamista testikäyttöön lopulta niin pienen mursu-keulan edun vuoksi. Keula otetaan käyttöön sitten kun saadaan törmäystestit suoritettua, eli aika varmasti ennen kauden alkua. Vanha keula oli varovainen ja varma ratkaisu tähän väliin, saadaan auto radalle ja kilometrejä alle. Se kertoo jotain Ferrarin "hädästä", ennen siellä taidettiin odotella pitkälle kauden alkamisen jälkeenkin, nyt taas lykätään auto radalle jo ennen sen täydellistä valmistumista.

No voi se syy olla siinäkin että auto oli keulaa lukuunottamatta täysin valmis, turhaan sitä olisi pidetty tallissa piilossa odottamassa törmäystestejä...
 
Viimeksi muokattu:

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Eiköhän Brisukat aikaisempinakin vuosia olla täysin räätälöyty Ferrarin autolle ja Ferrarin tarpeitten mukaan. Viimevuona mitä enenvissä määrin!

Sehän oli lähtölaukauksena McLareninkin vaihtamiseen Micheliineilla..oliko se kolme vuotta sitten? Silloinkin Ferrari sai yksinoikeudella Brisuka kohtelua ja se painoitus tuskin on kolmessa vuodessa vähentynyt...päinvastoin!
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Ja tähänhän osuu loogisesti se että Ferrarilla ovat käskeneet/antaneet Sauberin kopioida omaa autoaan niin paljon kuin mahdollista jotta saavat suoritettua rengastestejä 6-8 Ferrarilla joka testeissä....3-4 Ferrarilla + 3-4 Sauber-Ferrarilla!

Saavat dataa renkaista paljon enemmän tällä lailla!
 
Ylös