Miguel
beagle
"Kohunokka" saa yllättäin kehuja.
Ferrarin keula vaikein kopioitavaksi
F1-sähkeet 26.1.
Aerodynamiikan merkityksen vain kasvaessa F1-autoilussa, huipputallien keularatkaisut tulevat entistä kiehtovimmiksi.
Vaikka Ferrari ei säväyttänyt nokallaan, ekspertit vakuuttuivat.
- Uusi Ferrari on jyrkempi kehitysversio viime vuoden autosta kuin päälle päin on nähtävillä. Aerodynaamisesti se on hyvin kapea, mutta ilmavirtaukset ohjataan entistä taitavammin juuri toivottuun suuntaan, arvioi F1-tekniikan asiantuntija Paolo Filisetti Turun Sanomille.
Ferrarin keula on pitkä ja suippo ja Maranellon tuulitunnelissa on päädytty siihen, että ilmavirtaukset auton alle toimivat parhaiten ilman Williamsin ja McLarenin käyttämää kaksoisköliä.
- Kaikilla kolmella huipputallilla on periaatteessa samanlainen ideologia. Kaikki yrittävät maksimoida ns. downforcen autojen pohjasta, kun siihen ei enää kyetä niin tehokkaasti siivekkeillä.
- Ferrarin rakentaman ja lopullisesti vasta testeissä nähtävän keularatkaisun kopioiminen on itse asiassa vaikeampaa kuin Williamsin tai McLarenin ratkaisujen, sillä Maranellon päätyminen tähän keulaan on tulosta äärettömän pitkästä kehitystyöstä tuulitunnelissa, Filisetti selvittää.
Maranello/Heikki Kulta