Ferrari f2004

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
"Kohunokka" saa yllättäin kehuja.

Ferrarin keula vaikein kopioitavaksi

F1-sähkeet 26.1.

Aerodynamiikan merkityksen vain kasvaessa F1-autoilussa, huipputallien keularatkaisut tulevat entistä kiehtovimmiksi.
Vaikka Ferrari ei säväyttänyt nokallaan, ekspertit vakuuttuivat.
- Uusi Ferrari on jyrkempi kehitysversio viime vuoden autosta kuin päälle päin on nähtävillä. Aerodynaamisesti se on hyvin kapea, mutta ilmavirtaukset ohjataan entistä taitavammin juuri toivottuun suuntaan, arvioi F1-tekniikan asiantuntija Paolo Filisetti Turun Sanomille.
Ferrarin keula on pitkä ja suippo ja Maranellon tuulitunnelissa on päädytty siihen, että ilmavirtaukset auton alle toimivat parhaiten ilman Williamsin ja McLarenin käyttämää kaksoisköliä.
- Kaikilla kolmella huipputallilla on periaatteessa samanlainen ideologia. Kaikki yrittävät maksimoida ns. downforcen autojen pohjasta, kun siihen ei enää kyetä niin tehokkaasti siivekkeillä.
- Ferrarin rakentaman ja lopullisesti vasta testeissä nähtävän keularatkaisun kopioiminen on itse asiassa vaikeampaa kuin Williamsin tai McLarenin ratkaisujen, sillä Maranellon päätyminen tähän keulaan on tulosta äärettömän pitkästä kehitystyöstä tuulitunnelissa, Filisetti selvittää.

Maranello/Heikki Kulta
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
ml sanoi:


Mikähän reikä on Ferrarin kyljessä? Siitä laitetaan varmaan kantoseipäät läpi jolla auto voidaan nostaa takaisin pilttuuseen. Tai sitten siinä on valmis kohta kantoliinoja varten tulevaa kautta ajatellen.
Mielenkiintoista. Kaiken järjen mukaan tuossa on myös auton pivot pointti. Aika ylhäällä...
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
ml sanoi:
"Kohunokka" saa yllättäin kehuja."
"
Ferrarin keula
vaikein
kopioitavaksi

F1-sähkeet 26.1.
Aerodynamiikan merkityksen vain kasvaessa F1-autoilussa, huipputallien keularatkaisut tulevat entistä kiehtovimmiksi.
Vaikka Ferrari ei säväyttänyt nokallaan, ekspertit...."
Omalaatuista esittää, että Ferrarin nokka olisi vaikeampi kopioida kuin esim Macin. Onhan tiedossa että erilaisella filosofialla olevat Mac ja Williams käyttävät autossaan kaksoisköliä jota Ferrarikin kokeili mutta ei saanut toimimaan kompaktin takaosan kanssa. Eikö ole siis niin, että Ferrari - jatkaakseen GA:n konseptia on pakotettu kehittämään nykyistä keularakennetta kaksoikölin sijaan tai sitten se joutuisi muuttamaan koko menestyneen ajatuksen.

Toinen kummallisuus sisältyy näihin julkistamisiin. Jo useamman kerran peräkkäin Ferrari esittelee uuden kilpailukauden autonaan kyseisen auton rungon vanhoilla lisukkeilla. Miksi siis esitellä lainkaan ennen kuin se on uusi.

Voi siis edelleen olla, että se kaksoiköli ja kompakti perä on se paras vaihtoehto nykyisistä - kunhan brittitallit vain saavat renkaat ja moottorin pelaamaan ja ehtivät autoissaan kehityskaarensa laelle.
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Eipä voi muuta sanoa kuin, että oltiin varsin oikeessa Sauberin ja uuden Ferrarin suhteen. Suuria muutoksia GA:sta ei voida tehdä, jotta jotain hyötyä "kopionnista" olisi Ferrarille... Mutta kuten sanottua, paljon tuo tulee kyllä muuttumaan.

BTW pmv kyllä Byrne tietääkseni suunnitteli Benettoneita jo 80-luvulla (mm. B188). Barnard kävi toki välillä johtamassa suunnittelua ja välillä Brawnin/Dernien vaikutus oli suuri, mutta Byrne nousi takaisin johtoon... Paha moka muuten Motor Forumissa, kun väittivät Fordin viimeksi menestyneen 80-luvulla... :D
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Juu siis Byrnehän oli Benettonilla käsittääkseni kaiken aikaa, mutta ei ollut kovinkaan arvostettu sunnittelija. John Barnardilla oli enemmän nimeä ja hänhän tuli Benettonille 89-90 välisenä aikana ja suunnitteli 91 käytetyn auton. Sen jälkeen Barnard lopetti Benettonilla ja siirtyi takaisin Ferrarille. B192 vuodelta 92 oli siis kuitenkin ensimmäinen auto jossa suunnitelussa oli mukana sekä Ross Brawn että Rory Byrne. Tuosta B192 autosta taisi lähteä Byrnen maine vihdoin nousemaan, sillä autohan oli varsin kilpailukykyinen verrattuna John Barnardin tekeleeseen.

EDIT: Niin ja itsekkin katselin MoFo:a vähän huuli pyöreänä. Millä mittarilla ne oli päättäneet että mikä moottorivalmistaja on paras?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kyllä tulee olemaan paha vastus taas tuo Ferrari! Tuskin on hirveesti mitään luotettavuus ongelmia ja noilla pienillä muutoksilla mitä autoon on tehty saadaan varmaan just sopivasti ne sadasosat kiinni mitä vanhalla GA:lla jäätäs Macin ja Williamsin jälkeen!

Eli tiukka kausi odotettavissa, koska B-stonen kehityksessäkin on apuna ex-GA-Sauber kokeneen Fisicon käsissä! Joten tuskin jäävät rengaskehityksessäkään hirveesti jälkeen!

Ferrarin tallipäällikkö Jean Todtin mukaan italialaistallin testikuljettaja Luca Badoer saattaa ajaa Sauber-tallin kolmatta autoa perjantain harjoituksissa tulevalla F1-kaudella.

- On vielä arvailujen varassa, käytämmekö tämän mahdollisuuden, Todt kierteli.

Ferrari saisi Badoerin Sauberilla ajamista kilometreistä hyödyllistä kokemusta, sillä Sauber käyttää alkavalla kaudella samanlaisia moottoreita ja renkaita kuin Ferrari. Myös C23-auto muistuttaa suuresti Ferrarin kilpuria.

Säännöt antavat kuudelle MM-sarjassa huonoimmin sijoittuneelle tallille mahdollisuuden ajattaa kolmatta autoa perjantain harjoituksissa. Sauber ei kuitenkaan ole vielä nimennyt kolmatta kuljettajaa taloudellisista syistä.
Näin ollen Ferrari saa sen hyödyn Sauberin ohella mitä Renault sai viime kaudella!

Ja aikaisemmin on ollut puhetta että B-stone olisi nimenomaan jälessä Micheliniä yhdellä nopealla kierroksella!

Jos he näiden "yhteistyö" hommien avulla pääsevät samalla viivalle, niin voipa olla edelleen kovapala tämä punainen leiri!
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Misa1 sanoi:
Kyllä tulee olemaan paha vastus taas tuo Ferrari! Tuskin on hirveesti mitään luotettavuus ongelmia ja noilla pienillä muutoksilla mitä autoon on tehty saadaan varmaan just sopivasti ne sadasosat kiinni mitä vanhalla GA:lla jäätäs Macin ja Williamsin jälkeen!

Eli tiukka kausi odotettavissa, koska B-stonen kehityksessäkin on apuna ex-GA-Sauber kokeneen Fisicon käsissä! Joten tuskin jäävät rengaskehityksessäkään hirveesti jälkeen!

Näin ollen Ferrari saa sen hyödyn Sauberin ohella mitä Renault sai viime kaudella!

Ja aikaisemmin on ollut puhetta että B-stone olisi nimenomaan jälessä Micheliniä yhdellä nopealla kierroksella!

Jos he näiden "yhteistyö" hommien avulla pääsevät samalla viivalle, niin voipa olla edelleen kovapala tämä punainen leiri!
Kova se on varmasti.. mutta jos renkaiden suorituskykyä voitaisiin mitata testauksen määrän mukaan, niin kyllähän Michelinillä on siinä edelleen valtava ylivoima.

Eriasia on sitten kuinka paljon kehitystä jurnaa se että renkaita yritetään tehdä kolmelle tallille, kun Bridgestone taas panostaa täysin yhteen.
No minulle kelpaisi edelleen jos kaikilla olisi samat renkaat.. jotenkin himmenee hohto kuskien ja tallien välisestä kisailusta jos tietää että toisella on sekunnin nopeammat renkaat.. ja sään muuttuessa tilanne kääntyykin päin vastoin.

No sehän on hyvä asia niin kauan kuin Michelinit ovat nopeampia, eiks jeh?
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Eikös Ferrarilta todettu jo aika päiviä sitten että uusi keula tulee olemaan pitkä ja ohut. Mun mielestä tuo nokka nimenomaan on pitkä ja ohut. Siis ohut eikä kapea, ne on kaksi eri asiaa.. :)

Eli sinänsä tossa keularatkaisussa ei pitäisi olla mitään ihmeellistä, sillä ferrari oli sen jo melkein paljastanut aiemmin. Täällä foorumilla se vain meni siihen että joku nimimerkki käsitti tuon ohuen kapeana ja ajatteli että uusi keula tulisi olemaan kopio mclarenin keulasta. Ja se yhdistettynä Ferrarin lausuntoon että keula tulee olemaan yllätys aiheutti tämän reaktion, että nyt ollaankin pettyneitä siihen että Ferrari jatkoikin vanhaa linjaansa.

Kuitenkin teknisesti niin keularatkaisu kuin auto muutenkin saattaa poiketa, ja todennäköisesti poikkeaakin hyvin merkittävästi vanhasta autosta. Ja kun Ferrari esitti lausunnon keulan yllätyksellisyydestä, he näkivät asian siltä tekniseltä puolelta, kun me taas näemme asian siten että yllättävän keularatkaisun olisi pitänyt näyttää jotenkin radikaalilta. :)
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
pmv sanoi:
Taitaa nuo sääntömuutokset olla sen verran isoja, että jo niitenkin takia ei ekaan kisaan voida lähteä vanhalla autolla.
Tätähän on toitotettu joka tuutista, mutta itse olen eri mieltä.
Todistusaineistona Sauber: Kyllä sen viimekauden Ferrarin saa uusien sääntöjen ja uuden moottorin kanssa yhteensopivaksi.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Vaikka Heldenview väittikin että Ferrarin keula olisi muuttunut, niin kyllähän tuosta yllä olevasta vertailukuvasta (kuva ylhäältäpäin, F2004 yllä, F2003 alla) näkee selvästi että keula ei ole muuttunut milliäkään. Ainoastaan eturenkaat ja etusiipi ovat muutaneet paikkaansa joka saa keulan näyttämään hiukan erilaiselta.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
oskari sanoi:
Tätähän on toitotettu joka tuutista, mutta itse olen eri mieltä.
Todistusaineistona Sauber: Kyllä sen viimekauden Ferrarin saa uusien sääntöjen ja uuden moottorin kanssa yhteensopivaksi.
Brawn kyllä totesi jossain haastattelussa, että he lähtevät uudella autolla, koska vanhan auton muokkaaminen tämä vuoden säännöille söisi liikaa resursseja. Kaikki tai ei mitään... auto tulee olemaan keskeneräinen, mutta.. eihän sitä tiedä. Joka tapauksessa kaikille uusille autoille kolme ekaa kisaa "kuumissa" olosuhteissa on todellinen haaste, sillä talvitestien olosuhteet ovat todella kaukana itse kisaolosuhteista.
 

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
Kaunis auto, vaikka kaikkea ei vielä näy kuvista.

Bridgestone panostaa tällä kaudella ainakin kahteen tiimiin halusi se sitä tai ei, koska Sauber on tietyistä syistä kopio. Ja luulen että haluaa, koska yksin Ferrari ei saa tarpeeksi dataa kerättyä...
 

Mordax

Well-known member
Liittynyt
21.1.2004
Viestit
85
Sijainti
Kuopio
Mitäs sitä toimivaa pakettia suuremmin muuttelemaan. F2004 on selvä voittaja-auto ja jos/kun uuteen Ferrariin tullaan tekemään muutoksia ennen Melbornea se tulee olevan hieno ja upea auto Kimin voitettavaksi! :D
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Jotenkin vaikuttaa siltä, että on valittu tuttu ja turvallinen ratkaisu. Muut ottavat riskiä ja onnistuessaan tiputtavat Ferrarin kyydistä. No aika näyttää, tuskin kukaan on ylivoimainen ellei Williamsin kohunokka ole jotakin aivan uutta ja mullistavaa.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Finn75 sanoi:
Mielenkiintoista. Kaiken järjen mukaan tuossa on myös auton pivot pointti. Aika ylhäällä...
Eli mikä?

Ei tuon tarvitse sijaita painopisteen kohdalla vaan ainoastaan pituus suunnassa ilman kuljettajaa suunnilleen painopisteen kohdalla.


Jos autoa nostettaisiin täsmälleen painopisteestä se ei välttämättä olisi suorassa vaan voisi jäädä mihin tahansa asentoon.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Calvin sanoi:
Vaikka Heldenview väittikin että Ferrarin keula olisi muuttunut, niin kyllähän tuosta yllä olevasta vertailukuvasta (kuva ylhäältäpäin, F2004 yllä, F2003 alla) näkee selvästi että keula ei ole muuttunut milliäkään. Ainoastaan eturenkaat ja etusiipi ovat muutaneet paikkaansa joka saa keulan näyttämään hiukan erilaiselta.
Ylhäältpäin sanoin ihan samaa että keula pysyny samassa kuhdassa mutta muut härvelit liukunu taaemmaksi. Sivultapäin on profiili muuttunut. Tai ainakin luulisi, sillä etusiiven eri sijainti ei voi olla vaikuttamatta aerodynamiikkaan.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Huomenna Fioraanossa Schumi radalla F2004 autolla viimeinkin. Saa nähdä mitä kello tykkää, tapanahan on ollut aina rikkoa kaikki ennätykset ekoissa testeissä.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Uusi Ferrari kulkenut Fioranossa aikaan 56,850 aamupäivällä.
Shumilla kierroksia 32 kpl!


Erste Ausfahrt im F2004


Die Premiere des F2004 in Fiorano ist geglückt. Bis zur Mittagspause hatte Schumi bereits 32 Runden absolviert. Die schnellste davon in 56,850 Sekunden. Zum Vergleich: Bei der Premiere des F2003 am 11. Februar des vergangenen Jahres schaffte Schumi nur eine Bestzeit von 57,045 Sekunden.

Unter Ausschluss der Öffentlichkeit war Michael Schumacher am Morgen um 10.47 Uhr zum ersten Mal im F2004 aus der Garage gefahren. Bei strahlendem Sonnenschein, aber Temperaturen von nur 3 Grad Celsius absolvierte er eine Warm-up-Runde. Anschließend checkten die Ingenieure alle Systeme des Boliden. Ab 11.23 Uhr ging es dann auf die ersten gezeiteten Runden im winterlichen Fiorano.

Weitere Infos aus Fiorano gibt es im Laufe des Tages.
 
Ylös