FIA rakentaa rallia.

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.autosport.com/wrc/news/141864/fia-in-major-crackdown-on-rally-fan-behaviour

Uhkarohkeat katsojat aiotaan laittaa kuriin. Muuten artikkeli tuntuu vähän tyhjänpuhumiselta, mutta mielenkiintoisena käytännön ratkaisuna tarjotaan virtuaalishikaanin laittamista mutkaan, jossa havaitaan katsojia vaarallisessa paikassa. Eli joko mennään turvalliseen paikkaan katsomaan tai sitten katsellaan autot kävelyvauhdilla...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
https://www.autosport.com/wrc/news/141864/fia-in-major-crackdown-on-rally-fan-behaviour

Uhkarohkeat katsojat aiotaan laittaa kuriin. Muuten artikkeli tuntuu vähän tyhjänpuhumiselta, mutta mielenkiintoisena käytännön ratkaisuna tarjotaan virtuaalishikaanin laittamista mutkaan, jossa havaitaan katsojia vaarallisessa paikassa. Eli joko mennään turvalliseen paikkaan katsomaan tai sitten katsellaan autot kävelyvauhdilla...
Tai sitten jätetään koko touhu ja keksitään parempaa tekemistä. Ei ole enää muutamaan vuoteen isommin kiinnostanut lähteä katsomaan esim. Neste rallia. Kokonaisuutena paremman katsojakokemuksen saa Lahden Hisse EM:ssa tai F-cupin tai jopa harrasterallin seuraamisesta vaikka aika moni Lahden Hisse-skabassakin tuntuu olevan enempi vähempi noin nätisti sanottuna "herrasmieskuljettajia".
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5620
Sijainti
Suonionkatu 1 C

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
564
Hyvä aihe, ja tekee mieli kommentoida pidemminkin jahka aikaa siunaantuu. Sinänsä asiallisen jutun tilastot ovat tosin vähän mitä sattuu; Brasiliassa 1981 20 autoa viivalla? Mistähän tuo on revitty? Oikea luku on 53.
Tuolloinhan oli ainakin Norsunluurannikon ja Safarin ralleissa tapana, että autokuntia ilmoittautui vähintään 50 ja ennen ensimmäistä tarkastuspistettä oli niistä jo kymmenkunta autoa keskeyttänyt.

Syynä tietysti se, että esimerkiksi olikohan juuri ainakin '81 kun rallin MM-arvon saamiseksi edellytettiin vähintään 50 osallistujaa.

Mitenköhän tuo menee nykyään, siitä ei ole hajua, mutta aika paljon matalammalla on rima kuin ennen
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Hyvä aihe, ja tekee mieli kommentoida pidemminkin jahka aikaa siunaantuu. Sinänsä asiallisen jutun tilastot ovat tosin vähän mitä sattuu; Brasiliassa 1981 20 autoa viivalla? Mistähän tuo on revitty? Oikea luku on 53.
Juwrasta. Brasilian kohdalla on lisähuomio

Starters and finishers include only drivers with petrol powered cars. In addition there were alcohol powered alternate fuel cars with questionable homologation papers. In total, there were 53 starters and 19 finishers.

http://juwra.com/brazil_1981.html
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
564
Juwrasta. Brasilian kohdalla on lisähuomio

Starters and finishers include only drivers with petrol powered cars. In addition there were alcohol powered alternate fuel cars with questionable homologation papers. In total, there were 53 starters and 19 finishers.

http://juwra.com/brazil_1981.html
Totta, Brasiliassahan oli edellytyksenä että hyvin suuri määrä (en muista ulkoa, mutta oliko luokkaa 40-60 %) osallistuvista autoista piti käydä alkoholilla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos mietitään MM-sarjaa taaksepäin niin onhan tämä ollut ihan arkipäivää, että joissain kisoissa on helpompi päästä kympin sakkiin kuin toisissa. Ruotsissa 1988 on esimerkiksi päässyt viidenneksi Opel Kadett GSi:llä ja 1990 Uudessa-Seelannissa kuudenneksi N-ryhmän Mitsulla. Tai onhan noilla autoilla voitettukin MM-ralleja...
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
564
Jos mietitään MM-sarjaa taaksepäin niin onhan tämä ollut ihan arkipäivää, että joissain kisoissa on helpompi päästä kympin sakkiin kuin toisissa. Ruotsissa 1988 on esimerkiksi päässyt viidenneksi Opel Kadett GSi:llä ja 1990 Uudessa-Seelannissa kuudenneksi N-ryhmän Mitsulla. Tai onhan noilla autoilla voitettukin MM-ralleja...
Niinpä. Ja sekin, että osa ralleista kuului vain kuljettajien MM-sarjaan söi valmistajien mielenkiintoa ja yksityiskuskeilla oli huomattavasti paremmat mahdollisuudet näissä karkeloissa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5620
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Btw, tuo Brasilia 1981 lienee kaikista heikoimmin dokumentoitu MM-ralli ikinä. Kuinka monta kuvaa koko kisasta edes on?
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
564
Btw, tuo Brasilia 1981 lienee kaikista heikoimmin dokumentoitu MM-ralli ikinä. Kuinka monta kuvaa koko kisasta edes on?
Alkaako lie jo mennä off topicin puolelle, mutta Juha Nylundin "Ralliteiden suomalaiset sankarit" -kirja tietää kertoa, että "Brasilian hallitus ei myönnä rallikilpailuille lupia, jos ei enemmän kuin puolet osallistuvista autoista käytä alkoholia polttoaineena".

Samassa mainitaan myös tuo '81 osallistujamäärä, 53 autokuntaa, joista 10 keskeytti jo 30 km:n jälkeen, ennen ensimmäistäkään pikataivalta...

Alla myös kuva reitistä AnttiL:lle ihmeteltäväksi ;)
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kanadan rallista lisää:

https://www.autosport.com/wrc/news/141925/canadian-rally-urged-to-be-ready-for-wrc-round

Pääidea saada toinen "varma" lumiralli, mutta tuskin näkyvyys P-Amerikassa ainakaan haittaa.
Helpottaisi kummasti jos FIA leikkaisi niitä kustannuksia joita sen vaatimuksen järjestäjälle asettavat. Eihän siinä ole mitään tolkkua jos MM-rallin järjestämiseen uppoaa yli 10x summa rahaa verrattuna kansallisen mestaruusrallin järjestämiseen. Suuri osa on varmasti ihan silkkaa FIA:n voitelurahaa. Hinta per EK-kilometri rallin järjestäjälle ei varmasti eroa mitenkään oleellisesti on kyse sitten MM- tai kansallisesta rallista.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
902
Sijainti
Pohjois-Karjala
Hieno teksti reiteistä, pitääkin ihan ottaa tuo talteen itselle, auttaa ymmärtämään paljon reittien valikoimaa.

Rallíen kokonaispituuksista EK-kilometrien osalta sanoisin sen verran, että otin ylös alkukauden reittimitat, ja kaksi maata erottui selvästi.
1. Korsika 347;51 KM
2. Argentiina 347;50 KM (aika lähelle on reittikilsat saatu toisiaan :D)
3. Chile 325,70 KM
4. Monte 323,83 KM
...
7. Meksiko 310,50 KM
Ja kahdeksantena sit Suomi, 307,22 KM.

Että aika paljon rallien välillä kuitenkaan eroa. Harmi kyl että Suomessa on noinkin vähän kilsoja, 10 kilsalla tultiin alas viime vuodesta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Kiitos!

Kuten jutussa luki, niin maksimi muuttui tälle vuodelle 350 kilsaan ja minimi on ollut 300 jo kauemmin. Mutta jo viimeiset pari vuotta suuri osa ralleista olisi mennyt sellaisenaan nykysääntöön. Lähinnä Monte ja Argentiina on olleet rajan yli, samoin Meksiko 2017 ja Portugali 2018.

Mielenkiintoista on myös seurata pisimpien pätkien pituuksia. Jos lasketaan maratonpätkäksi yli 40-kilsainen niin vuonna 2016 niitä on ollut Korsikalla ja Meksikossa viisi (sisältäen 80-kilsaisen pätkän), Montessa, Sardiniassa, Saksassa ja Australiassa kaksi. Viime vuonna niitä oli enää kolme Korsikalla ja kaksi Argentiinassa. Tänä vuonna niitä ei ehkä ole muita kuin kaksi Korsikan 47-kilsaista.
 
Ylös