FIA rakentaa rallia.

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
835
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Komppaan kyl Googolin kommenttia siitä, että pääluokan autot pitää näyttää hienon näköisiltä, ja aggressiivisilta, ja ei ne mitään mopoja saa olla :D Toki sen myötä ne paljon puhutut keskinopeudet nousee, ja kaipa sitä pitää osata muokkautua sit sen mukaan, että viedään reittejä sit pienemmille/hitaammille teille (puhun Suomesta ja Ruotsista). Onhan se tavallaan sääli, tai jotenki itelle se on tärkeetä, että just vaikka kokopitkä Ouni olis mukana, voisihan sitä pätkiä toki, ja vaikka toinen osuus viedä Hassintielle.

Toivon kyl, et FIA olis järkevä näiden valintojen suhteen, toivon todella että mun ei tarvis olla katsomassa rallia sellasessa kohtaa, missä vauhti pitäis hidastaa nollaan keskellä suoraa tietä :D
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4971
Sijainti
Parc Fermé
Enää ei ole perinteistä Safarirallin tyylistä skabaa jossa 10 minuutin aikaero ei ollut vielä yhtään mitään tai Indonesian rallin kaltaista kuumaa ja samalla kosteaa mutta tiestöltään erittäin hidasta kisaa, eikä Jordanian hiekka-aavikoita eikä....
Oiskohan yksi syy näitten poistumiselle sellainenkin pikkusiekka et ei paljoa katsojiakaan ollut tienposkessa... :rolleyes:
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
527
Sijainti
pk.seutu
Jos ajettaisiin torstai / perjantai aamusta sunnuntai iltapäivään / iltaan. N. 10 pätkää per päivä, yhteispituudeltaan 300-350 km. Pistelaskusysteemillä: 20-15-12-10-8-6-4-3-2-1.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5287
Sijainti
Suonionkatu 1 C
En tiedä poistaako tämäkään lopulta turvallisuusriskejä. Yksi pointti on myös se, miten kaukana vaikka puut on tiestä. Ouninpohjan tai Hassin kaltaisella leveällä tiellä on paljon varaa tehdä virheitäkin ja korjata linjaa, pikkutiellä osutaan heti puuhun. Australiassa puut on vielä lähempänä. Ja Korsikalla ja Montessa pudotaan rotkoon.
Tämä. Keskinopeussäännön suurin ongelma on sen tietynlainen tekopyhyys. Jokainen tietää, että - karrikoiden - peltojen keskellä voi huoletta ladata vaikka 160 km/h keskinopeudella vailla sen suurempaa riskiä (sikäli, kun riskillä tarkoitetaan nimenomaan riskiä henkilövahingoista), kun taas jossain Australiassa huomattavasti nykyasetusta alhaisempikin keskinopeus voi olla suhteessa todella vaarallinen. Nykyiset WRC:t ovat kuitenkin sellaisia tankkeja, että käytännössä ainoat todellisen vaaran muodostavat tekijät ovat äkkipysäys tai ohjaamoon tunkeutuva esine. Toki on ymmärrettävää, että joku spesifikaatio, joku numeerinen määre on sekin oltava olemassa, jolla "vaaraa" voidaan mitata, mutta erikoiskokeen keskinopeus on siihen, kulunutta sanontaa käyttäen, melko älyllisesti epärehellinen ratkaisu.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8507
Sijainti
Helsinki
Rallin peruselementti eli kestävyys ja vaihtelevat olosuhteet kuuluisivat säästää. Shakedown ja yleisö-ek perjantaille.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4411
Sijainti
Salo
Samasta syystä vissiin Olympus-ralli sai aikoinaan lähtöpassit kalenterista. Eihän siellä monena vuotena ajettukaan.
Ei ollut Olympuksessa katsojia pätkällä eikä oikein autojakaan lähtöluettelossa. Parhaimmillaankin eli vuonna 1986 vain 55 autokuntaa ja 1988 47, josta kolmisenkymmentä ajoi MM-pisteisiin oikeuttavaa pitkää reittiä.

Ja onhan eurooppalaisille tiimeille Yhdysvaltojen länsirannikko auttamattoman syrjässä. Yhtälöön kun vielä lisää sen, miten heikosti tunnettu laji erikoiskoeralli siellä päin on, vieläpä Uuden Englannin ohella maan eurooppalaisimmassa kolkassa.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Ei ollut Olympuksessa katsojia pätkällä eikä oikein autojakaan lähtöluettelossa. Parhaimmillaankin eli vuonna 1986 vain 55 autokuntaa ja 1988 47, josta kolmisenkymmentä ajoi MM-pisteisiin oikeuttavaa pitkää reittiä.

Ja onhan eurooppalaisille tiimeille Yhdysvaltojen länsirannikko auttamattoman syrjässä. Yhtälöön kun vielä lisää sen, miten heikosti tunnettu laji erikoiskoeralli siellä päin on, vieläpä Uuden Englannin ohella maan eurooppalaisimmassa kolkassa.
Näinpä. Lähtöluettelossakin oli paljon autoina jotain paikallisia avolavakuskeja ym. eikä mitään "todellisia" rallikuljettajia juurikaan ollut mukana. Nolla-autoakin ajoi vuonna-87 Ihmemies Macgyver :D Ja siis tämä on ihan tosi. Ihan showmielessä hankittu kisaan mukaan ja tätä taisi ensimmäisenä autona lähtenyt Alen kritisoidakin, kun 0-auton ajelu oli täyttä sähläystä. En sitten tiedä saiko Alen Macgyverin sitten pätkällä kiinni, vai mitä siellä tapahtui.:dunno:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14788
Sijainti
Tampereen lenkki
Muistaakseni Ihmemies meni ojaan suht alkuvaiheessa eikä ollut juuri purkkapakettia mukana vetoliinan improvisointiin?
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1351
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Sinä päivänä kun voitan EuroJackpotin, niin lupaan elvyttää henkiin "MacGyver Racing Teamin". Eihän tuon nimisellä tallilla voi muuta kuin voittaa.
En tiedä menestyksestä, mutta huoltoparkissa riittää varmasti kyselijää mitä erinäisimpien vikojen korjauksiin. :alppu:
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Saattoi Alen todeta että oot sä kyllä ihme mies. :D

Tottahan tuo on
Tämä kuva oli kyllä löytö :D Vaikka Macgyver meikäläisenkin lapsuudenidoleihin kuuluu, niin eipä tuota kuvaa ihan vakavalla naamalla pysty katsomaan. :) Tuosta kuvasta pitäis teettää joku jättikokoinen juliste tai taulu WRC-julisteiden vierelle ihan pokkana vaikka johonkin autotallin seinälle. Tai sopisihan se vaikka ensi vuoden Neste Ralliin Paviljongin aulaan jättikokoisena.
Olympus-Rallin järjestäjien olis pitänyt vielä hommata Ritari Ässä ajamaan kahta nollaa Pontiacilla.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4411
Sijainti
Salo
Olympus-Rallin järjestäjien olis pitänyt vielä hommata Ritari Ässä ajamaan kahta nollaa Pontiacilla.
McGyver oli varmaankin helpoin saada lähtemään mukaan, sarjaahan kuvattiin Vancouverissa, kolmen tunnin ajomatka Olympiasta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14788
Sijainti
Tampereen lenkki

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5287
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Näytä liitetiedosto 26156

MacGyver Olympus-rallissa kuulosti sen verran irstaalta episodilta, että oli pakko tarkistaa, mitä VM:n kisaraportti asiasta kertoi. Ei se tosiaan ihan putkeen Ihmemiehellä, jos ei kyllä järjestäjilläkään, mennyt. Lähteenä siis Vanhasen Ekin mainio raportti VM:n numerossa 8/87.

Järjestäjät olivat PR-mielessä hommaneet nolla-autoja ajamaan em. Anderssonin sekä toisen (ilmeisesti silloin jonkinlaista suosiota nauttineen) näyttelijän Perry Kingin. Kolme ensimmäistä pätkää selvittiin kaiketi jotenkuten ilman draamaa, mutta nelosella Anderson kaatoi Toyotan ihan kunnolla, ja Perry puolestaan jäi omalla Toyotallaan ojaan. Järjestäjillä ei ollut pelimerkit ihan selvillä, koska pätkälle oli näiden tapahtumien jälkeen päästetty jos jonkinmoista ajoneuvoa ja kaiken kukkuraksi Alen oli vielä laskettu lähdöstä liikkeellekin. Markku saikin hämmästyksekseen pätkällä kiinni avo-Mustangin (!), jolla oli varmasti painava syy olla rallireitillä :D Kaiken koheltamisen jälkeen järjestäjät lopulta peruivat koko pätkän.

Andersonin nolla-autoilu loppui tuohon, mutta King saatiin nostettua ojasta vielä jatkamaan matkaa. Kisaraportin mukaan King kuitenkin "kyllästyi" pestiinsä melko pian tämän jälkeen, joten hyvä PR-temppu jäi lievästi sanottuna torsoksi.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5287
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Olympus-Rallin järjestäjien olis pitänyt vielä hommata Ritari Ässä ajamaan kahta nollaa Pontiacilla.
Toisen henkilökohtaisilla ongelmilla pilailu ei toki ole erityisen tyylikästä, mutta veikkaampa silti, että Hasselhoffista olisi tullut MM-sarjan historian ensimmäinen kuljettaja, jonka keskeytysilmoituksessa olisi lukenut syynä "DUI".
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
527
Sijainti
pk.seutu
Koko aihe, millainen rallin mm-sarjan tulisi ollla, on hyvin monitahoinen ja monisyinen, eikä siihen välttämättä ole yhtä oikeaa vastausta. Vaihtoehtoja, kilpailukalenterin laajuuden ja kisaformaattien ja kisapaikkakuntien suhteen on varmasti monia ja kaikilla saattaa olla ne omat hyvät ja huonot puolensa.

Tänä vuonna kalenterissa oli 13 kilpailua, ensi vuonna määrä tiettäväti nousee yhdellä. Onko se hyvä määrä vai pärjättäisinkö vähemmällä? Olisiko esim. kymmenen kisan sarja hyvä / optimaalinen? Laajan kalenterin tarkoitus on varmasti tuottaa maksavalle yleisölle paljon nähtävää ja jännättävää. Kansalle leipää ja sirkushuveja. Mutta lienee paikallaan pohtia onko ison kilpailukalenterin miinuspuoli sitten se, että kisoja joudutaan viemään maihin, joissa ei ole lajikulttuuria, eikä kiinnostusta. Mikä johtaa ensinnäkin siihen, että kuskit joutuvat ajamaan tyhjillä teillä ja pikkuhiljaa heidänkin fiilis näitä kisoja kohtaan hiipuu. Missä kisoja sitten järjestettäisiin? Varmaan kaikki on sitä mieltä, että ns. "klassikot" tulisi olla sementoituna kilpailukalenteriin joka vuosi. Eli ainakin: Monte Carlo, Ruotsi, Korsika, Argentiina, Suurajot, Italia, RAC. Tuossa on seitsemän. Kymmenen kisan sarja vaatisi vielä kolme tuohon lisää. Uusi-Seelanti taisi aikoinaan olla kuskien suosiossa. Olisiko saumaa sen saamisesta takaisin. Sekin on toki kaukana, mutta ajetaanhan nykyään Australiassakin.

Entä itse kilpailut? Mitä halutaan? Halutaanko että kisat ovat intensiivisiä ja sähäköitä tapahtumia, jolloin kaksi päivää ja niihin mahdutettuna 300 pikataival kilometriä olisi varmasti optimaalinen ratkaisu. Vai halutaanko hakea enemmän sitä kestävyysaspektia? Pitempiä kisatapahtumia, 3-4/5 päivää, enemmän pätkäkilometrejä ja lukumääräisesti enemmän pikataipaleita. Jos muistellaan hetki millainen laji oli 80-luvulla, kun Monte Carlo oli kuusi tai seitsemän päiväinen kisa siihen aikaan ja erikoiskokeita ajettiin yötä päivää, RAC:ssa kuskien lepoaika vuorikaudessa jäi pahimmillaan kolmeen tuntiin ja Korsikalla vedettiin 60-70 kilometrin pätkiä, ek-kilometrejä oli kolmeen päivään ahdettu yli 1200 ja kilpailun aikataulu oli niin kireä, että siirtymätkin piti ajaa lähes pikataivalvauhtia. Jos nyt kysyttäsiin, halutaanko palata tällaiseen, enemmistö varmasti sanoisi ei. Ja itseasiassa jo pelkästään kustannuksiin liittyvät seikat estäisivät paluun siihen moodiin, mikä lajissa oli kasarin "hulluina" vuosina.
Jos mennään vielä syvemmälle, minkälaisia itse kilpailutapahtumien tulisi olla, voidaan esittää kysymys: tarvitaanko yöpätkiä? Miksei, tietyissä kisoissa. Tarvitaanko yleisöerikoiskokeita? Ovatko ne välttämättömiä, vai kuskeille pelkkää pakkopullaa, joissa ei voi voittaa mitään, mutta hävitä kylläkin paljon jos tarpeeksi töhöilee. Toisaalta taas, kyllähän Suurajoissa (tuon nimen voisi ottaa takaisin viralliseen käyttöön) Harju kuuluu jo kalustoon.
Virtuaalishikaaneita tai muita keinotekoisia hidasteita ei tarvita. Lajiin kuuluu se tietynlainen vaaran ja riskin elementti.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
977
Lisäisin ainakin Portugalin tuohon klassikoiden joukkoon, yleisöä siellä ainakin taitaa riittää.

Kisojen vieminen kulttuurittomiin maihin ei varsinaisesti ole ainakaan kokonaan ison kilpailukalenterin tavoittelun syytä. Enemmänkin ainakin välillä tuntuu, että kisoja halutaan mieluummin viedä kulttuurittomiin maihin, ja iso kilpailukalenteri on seurausta siitä, että niissä perinteisissäkin maissa on pakko ajaa joku kisa, niin F1:ssä kuin rallissakin. Syiksi sanotaan kansainvälistyminen ja että eihän se ole MM-sarja eikä mikään jos sitä ei kilpailla tasaisesti ympäri maailmaa. Oikea syy on tietysti raha. Kansainvälistymisen eteen pitäisi tehdä paljon muutakin, kuin viedä yksi kisa, joka ei kiinnosta ketään ja monissa lajeissa MM-kisat käydään aina samassa paikassa sen ainakaan vähentämättä niiden arvostusta.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
MacGyver Olympus-rallissa kuulosti sen verran irstaalta episodilta, että oli pakko tarkistaa, mitä VM:n kisaraportti asiasta kertoi. Ei se tosiaan ihan putkeen Ihmemiehellä, jos ei kyllä järjestäjilläkään, mennyt. Lähteenä siis Vanhasen Ekin mainio raportti VM:n numerossa 8/87.

Järjestäjät olivat PR-mielessä hommaneet nolla-autoja ajamaan em. Anderssonin sekä toisen (ilmeisesti silloin jonkinlaista suosiota nauttineen) näyttelijän Perry Kingin. Kolme ensimmäistä pätkää selvittiin kaiketi jotenkuten ilman draamaa, mutta nelosella Anderson kaatoi Toyotan ihan kunnolla, ja Perry puolestaan jäi omalla Toyotallaan ojaan. Järjestäjillä ei ollut pelimerkit ihan selvillä, koska pätkälle oli näiden tapahtumien jälkeen päästetty jos jonkinmoista ajoneuvoa ja kaiken kukkuraksi Alen oli vielä laskettu lähdöstä liikkeellekin. Markku saikin hämmästyksekseen pätkällä kiinni avo-Mustangin (!), jolla oli varmasti painava syy olla rallireitillä :D Kaiken koheltamisen jälkeen järjestäjät lopulta peruivat koko pätkän.

Andersonin nolla-autoilu loppui tuohon, mutta King saatiin nostettua ojasta vielä jatkamaan matkaa. Kisaraportin mukaan King kuitenkin "kyllästyi" pestiinsä melko pian tämän jälkeen, joten hyvä PR-temppu jäi lievästi sanottuna torsoksi.

Tuosta Macgyverin nolla-autoilusta löysin vielä vähän tarkennusta hajanaisista lähteistä, lähinnä ulkomaalaisilta foorumeilta. Macgyver ja Perry King ajoivat tosiaan ulos samalla pätkällä. Macgyverin Toyotan pyörä nappasi johonkin kantoon tai puunjuuren ja siitä lähti pyörimään. Hän loukkaantui lievästi, lähinnä kai selkä otti kipeää ja ambulanssi vei ihmemiehen sairaalaan tarkistettavaksi. Hän pääsi kuitenkin samana iltana sairaalasta pois. Perry King juuttui autollaan kiinni ja avolava lähetettiin hinaamaan häntä irti. Järjestäjät sähläsivät ja lähettivät Alenin jo pätkälle, vaikka tämä hinausepisodi oli vielä kesken. Alen oli vähällä osua avolavaan, mutta sai juuri väistettyä. Pätkän tulokset lopulta mitätöitiin. Richard Dean Andersonin kotisivuilta löytyy myös kuvagalleria miehen urasta ja siellä on myös lisää näitä Olympus-rallin kuvia. Jossakin lähteessä mainittiin, että tuo 0-auto olisi ollut Toyota MR2, mutta omaan silmään tuossa kuvassa näyttäisi enemmänkin olevan FX Corolla.
 
Ylös