FIA rakentaa rallia.

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Mulla ei ole mitään virtuaalishikaaneita vastaan, jos niitä käytetään fiksusti siellä missä oikeasti tarvitaan, eikä jokaisella vähänkin pidemmällä suoralla. Enemmän näen plussia kuin miinuksia. Tasapuolisuus olisi ehkä suurin etu siirtyviin heinäpaaleihin verrattuna. Ja eihän nopeusrajoituksessa varsinaisesti ole mitään "virtuaalista".
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
http://sport24.lefigaro.fr/auto-moto/rallye/actualites/ogier-au-figaro-une-telle-domination-francaise-est-rare-dans-le-monde-du-sport-936260?utm_medium=Social&utm_source=Twitter#Echobox=1544179239

Ogier ehdottaa, että rallit tiivistettäisiin kahteen päivään, mutta kilsat pidettäisiin samassa 300:ssa, jotta tulisi enemmän kestävyyselementtiä mukaan. Lisäksi muistuttaa että sähköistäminen pitäisi tulla autoihin mukaan ettei jäädä kehityksessä jälkeen.
Ei se mestari ihan pöljiä juttele... Tuo aiemminkin esillä ollut ehdotus kahteen päivään tiivistämisestä alkaa vähitellen saamaan meikäläisen tuen taakseen - etenkin jos ja kun ek-kilometrimääriä ei lähdetä sorkkimaan tuosta 300:sta alaspäin. Ja tämä kanta tiivistämisen puolesta ihan puhtaasti seuraamisnäkökulmasta. Kahden päivän rykäisy (jonka toivoisin olevan pe-la) olisi huomattavasti helpompi jonkinasteisena suurkuluttajana toteuttaa, kuin nykyinen kolmen päivän sessio.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Sitähän nää ranskanpullat haluaa, että rallit lyhennetään ensin kahteen ja sitten yhteen päivään ja EK-kilometrejä vähennetään rellulla kädellä. Suunta on totaalisen väärä.
Ennemminkin reitin pituutta pitäisi kasvattaa s.e. EK-kilometrejä olisi se 550-600 km ja siirtymäosuuksia enintään toinen mokoma. Ja yksittäisen päivän pituus voisi hyvin olla paljon pidempi kuin nykyisissä virkamies-ralleissa. Ralli on ennenmuuta kestävyyslaji, ei mikään pikarykäisy.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Sitähän nää ranskanpullat haluaa, että rallit lyhennetään ensin kahteen ja sitten yhteen päivään ja EK-kilometrejä vähennetään rellulla kädellä. Suunta on totaalisen väärä.
Ennemminkin reitin pituutta pitäisi kasvattaa s.e. EK-kilometrejä olisi se 550-600 km ja siirtymäosuuksia enintään toinen mokoma. Ja yksittäisen päivän pituus voisi hyvin olla paljon pidempi kuin nykyisissä virkamies-ralleissa. Ralli on ennenmuuta kestävyyslaji, ei mikään pikarykäisy.
Kestävyys ja kestävyys. Ja minkä kestävyys? Tässähän voisi helposti heittää yhtä vähättelevän argumentin, että entisaikaan ainakaan auton kestävyydellä ei ollut niin väliä, kun niitä päästiin tarpeen vaatiessa huoltamaan vaikka pätkällä (tämä toki karrikointi, jos joku sitä epäili).

En ihan heti näe, minkä lisäarvon ek-kilometrien tuplaaminen toisi nykyautoilla ajettaessa. Ja ne nykyautot ovat rallin seuraamisessa sellainen attribuutti, josta en ainakaan henkilökohtaisesti olisi ihan ensimmäisenä valmis tinkimään.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
889
Sijainti
Pohjois-Karjala
Mun mielestä ralli on kestävyyslaji, en ainakaan yhtään vähentäisi tuosta EK-kilometrimääriä, mitä ne nyt on, ennemmin hajauttaisin nykyisen EK-määrän useammaksi pikikseksi ja rallin pituus 300-400 km välillä. Kaikenlaiset virtuaalishikaanit on aivan humpuukia omasta mielestä, ennemmin niitä paaleja sitten pitkin pätkää, tai kuten ´17 Ounissa tehtiin, että risteyksiin rakennettiin suht luonnollisia shikaaneja. Omasta mielestäni myöskin joissakin MM-ralleissa pitäisi olla korotettu keskinopeusraja, esimerkiksi Suomessa 140 km/h. Näin saatais niitä kaikkien suosimia pätkiä/osuuksia (Ounin nopea osuus) mukaan. Koska jos oikeasti miettii, niin onko sillä väliä, että onko keskinopeus 127 km/h tai 132 km/h. Katselijan vastuulla on katsella rallia turvallisessa paikassa.

Vähän tuntuu, että rallista yritetään tehdä mahdollisimman yleisöystävällinen formaatti vaikka väkisin kaikenlaisten luokkamuutosten (WRC2+ jne.) ja All Liven aikataulujen tavoin. Ei tuommoinen kyl vetele, miksei ne kuuntele niitä katsojia/kuljettajia. Raha on vain rahaa.

Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun kuuntelin FIA:n suunnitelmia rallin suhteen.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mun mielestä ralli on kestävyyslaji, en ainakaan yhtään vähentäisi tuosta EK-kilometrimääriä, mitä ne nyt on, ennemmin hajauttaisin nykyisen EK-määrän useammaksi pikikseksi ja rallin pituus 300-400 km välillä.
En minäkään lähtisi kisoja enää lyhentämään, mutta tuo nykyinen 300 km tuntuu ihan sopivalta.

Vähän tuntuu, että rallista yritetään tehdä mahdollisimman yleisöystävällinen formaatti vaikka väkisin kaikenlaisten luokkamuutosten (WRC2+ jne.) ja All Liven aikataulujen tavoin. Ei tuommoinen kyl vetele, miksei ne kuuntele niitä katsojia/kuljettajia.
Hmm... oliko tämä nyt sitä sarkasmia?
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Eiköhän keskinopeudella pyritä myös kuljettaja turvallisuuden parantamiseen.

Mielestäni katsojaystävällisyys palvelee... niin noh, kuulostaa tyhmältä, mutta katsojaa.
Jos jotain kaipaan lisää, niin pimeällä ajettavia pätkiä enemmän. Niissä on tunnelmaa ja erottelevat vähän kuskejakin. Toki turvallisuus ennen kaikkea.
Yksi suola on vaihtelevat olosuhteet pätkillä/lenkeillä.

Kestävyys aspekti on siintä inhottava, että paras kuljettaja ei välttämättä voita.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3348
Sijainti
Lahti
Nykymoiveilla varustettu ralliajo turpoaisi kustannuksiltaan kuin pullataikina jos päiviä ja pituutta lisättäisiin. Lyhyestä virsi kaunis. 2 päivää ärhäkkää ryttyytystä ihan passeli lataus. :thumbup:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Nykymoiveilla varustettu ralliajo turpoaisi kustannuksiltaan kuin pullataikina jos päiviä ja pituutta lisättäisiin. Lyhyestä virsi kaunis. 2 päivää ärhäkkää ryttyytystä ihan passeli lataus. :thumbup:

No jos tuolle linjalle lähdetään niin mennään sit suoraan siihen pari vuotta sitten esitettyyn malliin jossa ajellaan yksi päivä lämpimikseen ja sit viimeisellä EK:lla ratkaistaan kerrasta poikki koko leikin voittaja. Lajin nimikin voidaan sit samalla muuttaa RalliSPRINTin MM-sarjaksi.

Rallit on nykyisellään muutoinkin niin samasta puusta veistettyjä (Ruotsi ja Monte poikkeuksina jos sattuu oikein kunnon lumitalvi). Enää ei ole perinteistä Safarirallin tyylistä skabaa jossa 10 minuutin aikaero ei ollut vielä yhtään mitään tai Indonesian rallin kaltaista kuumaa ja samalla kosteaa mutta tiestöltään erittäin hidasta kisaa, eikä Jordanian hiekka-aavikoita eikä RAC-rallin puistopätkiä ja Kielderin metsän kaltaisia haasteita kun ajetaan nastattomilla pyörillä lumisella/sohjoisella tiellä keskellä metsää.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
No jos tuolle linjalle lähdetään niin mennään sit suoraan siihen pari vuotta sitten esitettyyn malliin jossa ajellaan yksi päivä lämpimikseen ja sit viimeisellä EK:lla ratkaistaan kerrasta poikki koko leikin voittaja. Lajin nimikin voidaan sit samalla muuttaa RalliSPRINTin MM-sarjaksi.
Tätä ei kukaan halua. Ogierkaan ei halunnut että rallien pätkien määrää vähennetään.

Rallit on nykyisellään muutoinkin niin samasta puusta veistettyjä (Ruotsi ja Monte poikkeuksina jos sattuu oikein kunnon lumitalvi). Enää ei ole perinteistä Safarirallin tyylistä skabaa jossa 10 minuutin aikaero ei ollut vielä yhtään mitään tai Indonesian rallin kaltaista kuumaa ja samalla kosteaa mutta tiestöltään erittäin hidasta kisaa, eikä Jordanian hiekka-aavikoita eikä RAC-rallin puistopätkiä ja Kielderin metsän kaltaisia haasteita kun ajetaan nastattomilla pyörillä lumisella/sohjoisella tiellä keskellä metsää.
Kyllä vieläkin päästään ajamaan slikseillä lumeen Montessa ja hidastelemaan kivikkoon Turkissa. Eikä B-Ryhmän aikaan ollut Meksikon kaltaista haastetta korkeasta vähähappisesta ilmanalasta. Enkä kyllä olisi uskonut että joku tosissaan haikailee RAC:n mikkihiiripätkien perään...

Kestävyys ja kestävyys. Ja minkä kestävyys? Tässähän voisi helposti heittää yhtä vähättelevän argumentin, että entisaikaan ainakaan auton kestävyydellä ei ollut niin väliä, kun niitä päästiin tarpeen vaatiessa huoltamaan vaikka pätkällä (tämä toki karrikointi, jos joku sitä epäili).
Erittäin hyvä pointti. Nykyisellään ralliautolla pitää päästä jopa 80 kilsaa pätkiä ja toistasataa siirtymäkilometriä huoltojen välissä, kun aiemmin oli Jyskälässäkin huoltoauto aina jokaisen alle 10-kilsaisen pätkän maalissa vastassa.

Kaikenlaiset virtuaalishikaanit on aivan humpuukia omasta mielestä, ennemmin niitä paaleja sitten pitkin pätkää, tai kuten ´17 Ounissa tehtiin, että risteyksiin rakennettiin suht luonnollisia shikaaneja.
Reitit pitäisi vaan tehdä siten ettei mitään shikaaneja tarvita. Toki se on kyseenalaista että kuka sen loppuviimein päättää, laitetaanko shikaani vai ei, ilmeisesti FIA:n turvallisuusneuvosto yleensä. Virtuaalishikaanit olisi järjestäjälle paljon järkevämpiä ja kuskeille tasapuolisempia, katsojalle taas varmasti täysin yhdentekeviä (vai hakeeko joku katselupaikkaa pitkän suoran keskeltä tai heinäpaalishikaanista?).
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Tuohon että reitit pitäisi tehdä niin että ei tarvita sikaaneja... Olen sikäli erimieltä että mielestäni autot pitäisi ennemmin tehdä niin ettei sikaaneja tarvita. Jos joku Ouninpohja on liian nopea nykyautoille niin se ei ole reitin vika vaan teknisten sääntöjen. Koska kysessä ei ole tosiaan mikään lentokenttä. Kun vauhteja voi laskea ihan vaikka jouston pituutta rajoittamalla muuttamatta tehoja tai autojen ulkonäköä muutoin.

Muutoin tuo kisojen lyhentäminen kahteen päivään ei toisi suurta muutosta. Sunnuntain nykyiset 30-50km eekoota voidaan jakaa kyllä muille päiville. Suurin ongelma tuossa tulee olemaan se että kisan ratkaisut jää lauantai iltamyöhään joka noin tiedonvälityksen kannalta ei välttämättä ole se paras aika...
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
889
Sijainti
Pohjois-Karjala
Mun mielestä Rallin MM-sarjan nykyinen systeemi on hyvä, et torstaina shakedown, ja avaus-EK, ja perjantaina ja lauantaina täydet päivät, ja sunnuntaina pari pätkää + Poweri. Toki minun mielestä torstaina sais ajaa 1-2 metsäpätkää ennen yleisöpätkää, mutta ei tää nykyinen systeemi huono ole.
Ite tykkään myös siitä, et sunnuntaina loppuu rallit, en itse digannut ollenkaan kun lauantaina illalla loppui joskus taannoin. Sunnuntaina voisi jopa ajaa viisikin pätkää, sillä saataisiin perjantain ja lauantain pitkiltä päiviltä sitä pituutta pois.

Ja tosiaan jäi tuohon edelliseen viestiini täydentämättä, että myöskin vaihtoehtona se, että reitit viedään pienemmille teille, ettei tarvitse shikaaneja. Toki edelleen voitaisiin tehdä poikkeuksia vaikka Ouninpohjan osalta, että se saataisiin mukaan, koska hei, sehän on aivan mahtava EK. :)
Ja en nyt tiedä, miksi tästä valitellaan, että autot kulkee liian kovaa, FIA päätti haluta nopeampia ja aggressiivisemman näköisiä autoja, ja sit ihmetellään, et on liian kovat nopeudet. Ja kuskeillehan tässä ei ole mitään ongelmaa, tai ainakin siitä yhdestä edellisellä sivulla olleesta Autosportin haastattelusta pystyi päättelemään sen, että edellisen vuoden Ruotsin rallin supernopeassa pätkässä ei ollut mitään vaarallisuutta ainakin kuskien mielestä, eikä niillä ollut sitä tunnetta Ounistakaan.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Sunnuntain nykyiset 30-50km eekoota voidaan jakaa kyllä muille päiville. Suurin ongelma tuossa tulee olemaan se että kisan ratkaisut jää lauantai iltamyöhään joka noin tiedonvälityksen kannalta ei välttämättä ole se paras aika...
Tuo on usein esitetty väite, mutta rohkenen olla osittain eri mieltä. Se on aika harvalukuinen porukka, jota varten tulosten pitäisi olla selvillä johonkin tiettyyn kellonaikaan mennessä. Kovin moni tuskin odottaa aamun lehteä tietääkseen, kuka käynnissä olleen MM-rallin voitti. Ja jos ne sunnuntain ek-kilometrit siirrettäisiin perjantaille ja lauantaille, niin ei sitä ihan yömyöhään tarvitsisi kuitenkaan ajaa. Toki siinäkin täytyy jotain joustoa ja hajontaa olla - ei olisi varmaan kenenkään (yleisön, sponsoreiden tai edes kuskien) kannalta mielekästä vetää Power Stage aina pimeällä. Se on sitten eri asia, halutaanko prime time-tunneista lähteä kilpailemaan esim. Euroopan jalkapallosarjojen kanssa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Tuo on usein esitetty väite, mutta rohkenen olla osittain eri mieltä. Se on aika harvalukuinen porukka, jota varten tulosten pitäisi olla selvillä johonkin tiettyyn kellonaikaan mennessä. Kovin moni tuskin odottaa aamun lehteä tietääkseen, kuka käynnissä olleen MM-rallin voitti. Ja jos ne sunnuntain ek-kilometrit siirrettäisiin perjantaille ja lauantaille, niin ei sitä ihan yömyöhään tarvitsisi kuitenkaan ajaa. Toki siinäkin täytyy jotain joustoa ja hajontaa olla - ei olisi varmaan kenenkään (yleisön, sponsoreiden tai edes kuskien) kannalta mielekästä vetää Power Stage aina pimeällä. Se on sitten eri asia, halutaanko prime time-tunneista lähteä kilpailemaan esim. Euroopan jalkapallosarjojen kanssa.
Tuolla argumentillahan ne rallin viimeiset pätkät siirrettiin sunnuntaille ja ihan fanillehan sillä ei sinänsä väliä ole. Kisaa seurataan kaikesta huolimatta. Nykyäänhän tuosta ihmisten median käytöstä tulee ihan pirun tarkkaa dataa eli missä ja kuinka paljon lähetyksiä seurataan joten päätöstä tekevillä on asiat selvänä kun päätösten aika on. Henk.koht mulle sinänsä aivan sama kumminpäin rallit ajetaan. Molemmissa on hyvät ja huonot puolet...
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1004
Omasta mielestäni myöskin joissakin MM-ralleissa pitäisi olla korotettu keskinopeusraja, esimerkiksi Suomessa 140 km/h. Näin saatais niitä kaikkien suosimia pätkiä/osuuksia (Ounin nopea osuus) mukaan. Koska jos oikeasti miettii, niin onko sillä väliä, että onko keskinopeus 127 km/h tai 132 km/h.
Onko sitä tiukkaa keskinopeusrajaa enää edes olemassa muuta kuin päättäjien mielissä? Noh, tietysti se on aika sama asia.

Muutenkin jos oikeasti haluttaisiin turvallisuutta, pitäisi olla ennemminkin maksiminopeusraja. Oli pätkän keskinopeus 100 km/h tai 140 km/h, shikaani pitäisi laittaa aina kun nopeus voi nousta yli tietyn rajan. Montessakaan ei taida olla yhtään shikaania, vaikka sielläkin on todella nopeita paikkoja, varsinkin kuivalla.

Pääluokan autoissa pitää olla tehoa ja ulkonäköä jo ihan uskottavuudenkin vuoksi. B-ryhmän futuristisuuteen niin tehojen kuin ulkonäönkin suhteen ei ole paluuta, mutta kilpa-auto ei oikein voi näyttää perheautolta. Mutta sitä en ymmärrä, miksi samalla piti antaa muitakin taviskatsojalle täysin näkymättömiä vapauksia, jotka eivät ainakaan halvenna kilpailemista ja samalla nostavat nopeuksia.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Oma ideani "kahden päivän" rallista olisi tällainen:

PERJANTAI
- aamulla shakedown
- iltapäivällä seremoniastartti ja yleisöpätkä
- illalla yksi lenkki metsäpätkiä

LAUANTAI
- kahden sijasta kolme lenkkiä metsäpätkiä, huollot keskipäivällä ja alkuillasta

SUNNUNTAI
- kuten ennenkin

Tämä lisäisi pimeässä ajamista ja tekisi lauantaista kunnon kestävyyskoitoksen. Lisäksi tauot olisi lyhyempiä kuin nykyisellään, jossa päivän ajaminen saattaa olla ohi jo klo 17. Kilsat pysyisi samana, mutta koko ruletista putoaisi yksi päivä tyhjäkäyntiä pois. Myös katsojan kannalta tulisi yksi matkustuspäivä vähemmän. Toki tässä olisi varmasti ongelmia että miten saa lauantaihin mahdutettua riittävästi kilsoja, mutta eiköhän se pienillä järjestelyillä onnistuisi (sunnuntaitakin voisi vähän ehkä pidentää). Lisäksi ongelma voisi tulla siitä, että perjantai-illan pätkien ajaminen toiseen kertaan lauantaiaamuna olisi järjestelyjen kannalta hankalaa. Yksi ratkaisu voisi olla ajaa kummassakin lenkissä kaksi pätkää kahteen kertaan peräkkäin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Keskinopeuksista...nykyisten autojen nopeus ei taida olla ongelma muualla kuin Suomessa, ja ehkä vähän Ruotsissa. Kyllähän sitä voisi miettiä vaikka joustovarojen pienennystä ja keskilukon poistamista ja aerojen vähentämistä, mutta se sitten toisi talleille isot kustannukset kehitystyön muodossa. Enkä osaa sanoa olisiko reilua antaa Suomen pätkien mennä keskinopeudeltaan sinne mihin ne menevät. Ei se shikaani tai pieni tiekään muuta sitä että suuri osa pätkästä ajetaan kovaa. 2017 Neste Rallin järjestäjät puhui usein, että tarkoitus on katkoa pitkää kovaa ajamisen osuutta, eli kovaa saa ajaa, jos ei nyt aja kymmentä kilsaa putkeen täysiä. En tiedä poistaako tämäkään lopulta turvallisuusriskejä. Yksi pointti on myös se, miten kaukana vaikka puut on tiestä. Ouninpohjan tai Hassin kaltaisella leveällä tiellä on paljon varaa tehdä virheitäkin ja korjata linjaa, pikkutiellä osutaan heti puuhun. Australiassa puut on vielä lähempänä. Ja Korsikalla ja Montessa pudotaan rotkoon.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös