FIA rakentaa rallia.

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4577
Sijainti
Salo
Tuossa minun linkittämässäni pikkukuvassa ainakin näyttää FX Corollalta. Ensimmäisen sukupolven MR2:ssa on luukkulamput.
 
Viimeksi muokattu:

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
166
Sijainti
Joensuu
Ruotsin rallissa on ajettu pätkiä Norjan puolella. Katalonian ralli, muutama pätkä Ranskassa tai Andorrassa. Portugalin ralli, pätkiä Espanjassa. Saksan ralli, pätkiä Ranskassa, Luxemburgissa tai Belgiassa. Ei ole vaikeaa. Olen ollut mukana Saarland rallissa, jossa yksi pätkä meni osittain Ranskan puolella, alku ja loppu Saksassa.

Ajettinhan Hankirallissa aikanaan Venäjän/Neuvostoliiton alueella muutama pätkä. Mutta taitaa olla paras, että ne jäi siihen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Todtin puheista tulee ekana mieleen, että huolestuttaa Ranskassa ajettavien rallien kohtalo. Korsika ja Sardiniahan on olleet leikkausuhan alla koska saarien logistiikka on hankala, ja Euroopassa on ehkä liikaa ralleja. Sitten jos Korsikan ja Saksan assukisojen tilalle otettaisiin taas Alsace, voitaisiin näppärästi ajaa puolet Saksassa ja puolet Ranskassa. Mitäs seuraavaksi? Italia San Remoon, josta käytäisiin Ranskan puolella, ja Kataloniastakin voitaisiin koukata rajan takana...
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
887
Sijainti
Pohjois-Karjala
Ihan mielenkiintoinen idea tuo maiden välillä reissaaminen. Sitähän suunniteltiin Jyskälässä jo 70-luvulla et mennään Neuvostoliittoon ajamaan, käytiin jo Kiteellä asti. Tuo Ranska-Saksa akseli vois toimia, onkohan maiden välillä samanlaisia teitä esim. kuin Röjdenissä, että sellasen lenkin sais järkevästi maiden välille tehtyä. Toki nuo maiden rajat on varmaan hieman tukkoisemmat kuin Ruotsin ja Norjan raja, etenkin Alsacen alueella, missä on molemmin puolin rajaa isoja paikkoja.
Itsehän ottaisin mieluusti San Remon takaisin, ja siihen kuvioon vois sopiakin Ranskan puolella käväisy. Kataloniasta voi himpun verran liikaa olla matkaa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Rajojen ylittäminen kuulostaa taas sellaiselta, että jos se jossain toimii ja on "luonnollisesti" reittiin sovitettavissa, niin mikä jottei. Mutta toivottavasti siitä nyt ei ole tarkoitus mitään kriteeriä sentään tehdä (eikä tietysti ollakaan, mutta ettei se olisi edes mikään "suosimisperuste" tilanteissa, joissa kilpailu x tai y pitää pudottaa kalenterista pois).
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2021
Onko Saksan ralli käynyt joskus viime vuosikymmeninä Luxemburgin puolella?? Ei ole jäänyt mielikuvaa - ja kun on kuullut kuinka hemmetin työlästä pätkien sulkeminen Luxissa on, ei tunnu kovin todennäköiseltä.
2012-2016 ajettiin Sauertalin pätkää, joka pysyi Saksan puolella, mutta meni lähimmillään noin puolen kilometrin päässä Luxemburgin rajasta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Mainitaanpa täälläkin että Puolan rallissa ajettiin joitain vuosia sitten pari pätkää Liettuan puolella, tosin ne tiet meni aika huonoon kuntoon.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1004
Kyllähän sillä saa halukkaan järjestäjän tyytyväiseksi jos sanoo, että sori, et saa, mutta tuo naapurimaan järjestäjä laittaa pari pätkää tuohon rajan tuntumaan. Ja naapurijärjestäjä on varmasti yhtä tyytyväinen.
 

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
986
:cool:
Ypres suunnitteli joku vuosi sitten pyrkimistä WRC-kalenteriin mutta homma kariutui osin Belgian sisäisiin kieliriitoihin.
Aasian akselin visiitti voitaisiin tehdä esimerkiksi tämän vuoden kalenterissa katsottuna Turkin rallin jälkeen, ja sen jälkeen sit takaisin Eurooppaan, ja viimeinen kisa Walesin ralli.

Tähän suunnitelmaan kuuluisi se, että esimerkiksi Portugali ja Katalonia vuorottelisivat vuorovuosin, Sardinia poistuisi kokonaan jne.


Jos itse tekisin tuolla suunnitelmalla kalenterin, jossa kandidaattirallit Safari ja Japani mukana:
Monte (tammikuun loppu)
Ruotsi (helmikuun puoliväli)
Kanada (maaliskuun alku)
Meksiko/Argentiina/Chile (nämä rallit voisivat vuorotella vuosittain, eli joka kolmas vuosi tietty ralli) (maaliskuun loppu-huhtikuun alku)
Korsika (viimeistään toukokuun alussa)
Portugali/Katalonia (vuorovuosin) (toukokuun loppu)
Safari (kesäkuun puoliväli)
Suomi (aikaistaisin sitä heinäkuun puoliväliin)
Saksa (elokuun alku)
Turkki (elokuun loppu)
Japani (syyskuun puoliväli)
Australia/Uusi-Seelanti (vuorovuosin) (lokakuun alku)
Iso-Britannia (marraskuun alkupuoli)
Eli 13 kisan sarjaa, enempää ei järkevä ottaa.

Hieman menee kyl offtopicin puolelle kun Meksikon MM-rallista kyse, anteeksi :)
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Rotatoidut rallit on vissiin hankalia kun sitä infraa on vaikea aina ajaa vuodeksi alas ja sitten taas herättää henkiin. MM-rallin tekeminen kuitenkin työllistää varmasti jotain porukkaa koko vuodeksi.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Rotatoidut rallit on vissiin hankalia kun sitä infraa on vaikea aina ajaa vuodeksi alas ja sitten taas herättää henkiin. MM-rallin tekeminen kuitenkin työllistää varmasti jotain porukkaa koko vuodeksi.
Joo, eikä tuo varmaan olisi yhteistyökumppaneiden suuntaankaan mikään ihannetilanne. "Kato nyt tehdään ralli ja sitten taas heti kahden vuoden päästä, eiköhän tehdä diili?"
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Itävallan Jänner Rally voisi olla hyvä lisä MM-kalenteriin, tosin ajankohtaa täytyisi muuttaa hieman myöhemmäksi. Yleensä olosuhteet ovat kunnolla talviset. Pölyävillä vuoristoteillä ajettavia ralleja voisi minun puolestani vähän karsia. Ne ovat ainakin katsojan näkökulmasta vähän tylsähköä ja keskenään samanlaista katsottavaa. Kapeaa röykkyä ja heti auton mentyä ohi, kukaan ei näe muuta kuin pelkkää pölyä. Portugali, Sardinia, Meksiko ja Argentiina ainakin pölisee. Tosin niin se on nykyään Jyskälässäkin. Viimeisin kunnon sadekisa taisi olla -98. Näitä MM-kalenteritoiveita on ennenkin täällä käsitelty, mutta tässä yksi idea kuinka saisi toteutettua erilaisia olosuhteita, legendaarisia kisoja ja jotain uutta sopivassa suhteessa:

1. Monte Carlo (perinteinen avauskisa, joka täytyy olla aina omalla paikallaan)
2. Ruotsi (sijainti muutettuna pohjoisemmaksi. Yksi mahdollisuus yhteinen kisa suomen kanssa siten, että ruotsin puolella ajetaan Haaparannan, Luulajan suunnalla ja suomen puolella ajetaan tunturirallista tuttuja Rovaniemen eteläpuolisia pätkiä)
3. Kanada (Tämä Meksikon tilalle, samalla mantereella kuitenkin ollaan. Olosuhteet, turvallisuustilanne ym. paremmat. Osanotto voi jäädä täälläkin vähiin, mutta uskoisin Kanadan houkuttelevan silti enemmän osallistujia kuin Meksikon)
4. Argentiina (perinteinen kisa ja "lähellä" Kanadaa)
5. Portugali (perinteinen kisa)
6. Katalonia (asvaltilla kokonaan)
7. Italia/San Remo (perinteitä Toscanan sorateillä)
8. Safari (tätähän FIA jo suunnittelee. Legendaarinen kisa ja saadaan rallit myös Afrikan mantereelle.)
kesätauko
9. Suomi (luonnollisesti mukana)
10. Ranska-Saksa (yhdistetty Alsacen ja Trierin seudun pätkiä. Välimatkaa näillä vain n.200km)
11. Japani (Tätä ajetaan jo sarjaan mukaan. Ajettu ennenkin syksyllä)
12. Australia (samalla suunnalla ollaan valmiiksi japanin jälkeen)
13. Uusi-Seelanti (naapurikisa)
14. Iso-Britannia (perinteinen päätöskisa, joka ajettaisiin Skotlannin vanhoilla, jopa lumisilla RAC-pätkillä.)
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1004
Formuloissa peräkkäiset kaukokisat toimivat, mutta rallikaravaanin muuttonopeudella ilmeisesti eivät.
 
Ylös