FIA rakentaa rallia.

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Toinen ei sulje pois toista. Henk.koht mieltymykset ovat sitten oma lukunsa, ja niistä tässä oli puhe. Ei siitä, onko yksi tapa seurata rallia parempi toista.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
https://www.rallit.fi/rallitahdelta-radikaali-ehdotus-suomen-mm-rallista-supistetaan-kisa-alle-puoleen/
Neuville on tainnut lukea It Gets Faster Now! -blogin MM-sarjan historia-artikkeleita kun ehdottelee että Safari voisi kestää 6 päivää, Jyskälä vain puolitoista
Hänhän itseasiassa ehdottaa, että Jyväskylä vedettäis yhdessä päivässä !!!!!!!!!! Arvatenkin sentakia koska hän on usein ottamassa Jyskälässä niin rumasti kuokkaan.....Toisaalta saatais ainakin voittajaksi ehkä yllätysnimi kun on käytössä tämä lähtöpaikkarangastusjärjestelmä, jolla palkitaan ne jotka ovat heikoiten menestyneet.....


Toisaalta jotenkin pidän hänen ehdotuksestaan, muistaakseni Ypres on aiemmin ajettu 24h kisana. Jonkun assukisan vois munmielestä vetää 24h aikana. Mut 6pv safari tai 4pv Monaco, kuka jaksais seurata kaikki päivät....ehkä vikan päivän vois useampi kattoo....
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Hänhän itseasiassa ehdottaa, että Jyväskylä vedettäis yhdessä päivässä !!!!!!!!!! Arvatenkin sentakia koska hän on usein ottamassa Jyskälässä niin rumasti kuokkaan.....Toisaalta saatais ainakin voittajaksi ehkä yllätysnimi kun on käytössä tämä lähtöpaikkarangastusjärjestelmä, jolla palkitaan ne jotka ovat heikoiten menestyneet.....


Toisaalta jotenkin pidän hänen ehdotuksestaan, muistaakseni Ypres on aiemmin ajettu 24h kisana. Jonkun assukisan vois munmielestä vetää 24h aikana. Mut 6pv safari tai 4pv Monaco, kuka jaksais seurata kaikki päivät....ehkä vikan päivän vois useampi kattoo....
Eikös tämä vähennä rallin luonnetta kestävyyskilpailuna?
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Kylläpä huokuu läpi ettei Thierry tykkää pätkääkään Suomen kisasta. Nopeasti ohi ja vielä suhteessa pienemmillä pisteillä :D

Noh, kai kaikilla kuskeilla jotkin lempikisansa on. Siitä samaa mieltä että olisi hyvä kun olisi enemmän erilaisia formaatteja ja mahdollisuuksia, eikä vain "copypaste-formaatin" kisoja.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Eikös tämä vähennä rallin luonnetta kestävyyskilpailuna?
Ei ralli ole ollut pitkään aikaan enään kestävyyslaji. Nykyäänhän kaikki kisat Safari mukaanluettuna on sprinttikisoja, ei ralli ole ollut kestävyyslaji sitten kasarin. Alunperin rallin dna oli nimenomaan kestävyyslaji.....Silloin kun viimeksi ajettiin viiden päivän RAC ralli kasarilla, niin voitiin puhua kestävyyslajista, tai Korsika 86, jossa Henkan mukaan ajettiin ensimmäisenä päivänä kilometreinä Jyväskylän suurajot. Tai jos mennään vielä kauemmaksi, muistan 70 tai 80 luvun VM:ssä artikkelin jostain Etelä-Amerikan rallista jonka Timo Mäkinen ajoi taxi mesellä, jossa eka pätkä oli yhtä pitkä kun Jyväskylän suurajot.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Ei ralli ole ollut pitkään aikaan enään kestävyyslaji. Nykyäänhän kaikki kisat Safari mukaanluettuna on sprinttikisoja, ei ralli ole ollut kestävyyslaji sitten kasarin. Alunperin rallin dna oli nimenomaan kestävyyslaji.....Silloin kun viimeksi ajettiin viiden päivän RAC ralli kasarilla, niin voitiin puhua kestävyyslajista, tai Korsika 86, jossa Henkan mukaan ajettiin ensimmäisenä päivänä kilometreinä Jyväskylän suurajot. Tai jos mennään vielä kauemmaksi, muistan 70 tai 80 luvun VM:ssä artikkelin jostain Etelä-Amerikan rallista jonka Timo Mäkinen ajoi taxi mesellä, jossa eka pätkä oli yhtä pitkä kun Jyväskylän suurajot.
Kestävyyslaji on muutakin, kuin kilometrimäärät. Auton ja kuskin pitää ajaa tarkasti vaihtelevissa olosuhteissa. 90-luvulla alettiin vähentää rallin km-määrää 500 kilometriin pl. Monte ja nyt on pudotettu siitä 350 ek-kilometriin. Oikeastaan Dakar-tyyliset erämaarallit ovat rallin kestävyysajoja.

Kilometrien pudotuskin taidettiin aloittaa, jottaa saataisiin purkitettua puolen tunnin tv-koosteet edeltävän promoottorin aikana (ISC)
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Kestävyyslaji on muutakin, kuin kilometrimäärät. Auton ja kuskin pitää ajaa tarkasti vaihtelevissa olosuhteissa. 90-luvulla alettiin vähentää rallin km-määrää 500 kilometriin pl. Monte ja nyt on pudotettu siitä 350 ek-kilometriin. Oikeastaan Dakar-tyyliset erämaarallit ovat rallin kestävyysajoja.

Kilometrien pudotuskin taidettiin aloittaa, jottaa saataisiin purkitettua puolen tunnin tv-koosteet edeltävän promoottorin aikana (ISC)
Kestävyyslajissa on nimenomaan kyse kilometreistä, ei mistään muusta, kun puhutaan sanan varsinaisessa merkityksessä. Kyllä rallissa kestävyyttä tietysti tarvitaan. F1 ei ole kestävyyslaji, vaikka kestävyyttä tarvitaan. Le Mans on kestävyyskilpailu ja jotkut 4-6h ratakilpailut. Sitten oli näitä maantiekilpailuja esim Liege-Sofia-Liege joka ajettiin käytännössä ilman taukoja, tällöin voidaan puhua kestävyyskilpailusta, ei sitä voi verrata kolmen päivän valoisaan aikaan ajettuun jyskälään. En esimerkiksi käyttäisi Jyskälästä termiä maraton-ralli tai kestävyyskilpailu.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Korsika 86, jossa Henkan mukaan ajettiin ensimmäisenä päivänä kilometreinä Jyväskylän suurajot.
Tunneissa, ei kilsoissa, koska Korsika on hitaampaa. Kilsoja oli 415 ekana ja 423 vikana päivänä.

Rallit ei olleet megapitkiä vielä 70-luvun alussa, jostain 80-luvun alusta alkoi se trendi, että kilsoja tuli lisää rutkasti. 1987 sitten rajattiin 600 kilsaan, paitsi Afrikassa. Ja niidenkin reitit on oma lukunsa, koska ei ajettu erikoiskokeita.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
959
Kuulostaa todella järkevältä rahdata koko konklaavi kisapaikalle viikkoa ennen yhden päivän ajeluita varten.

Rallit ovat nykyään liian lyhyitä, sisältävät liian paljon ns. "tyhjiä hetkiä" ja mukana on liian vähän kärkitason kalustoa. Ei tässä muuta ongelmaa ole.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Tämä olisi oikeasti se vaihtoehto, joka saattaisi vetää mukaan uusia valmistajia molemmissa sarjoissa. Jotenkin vain tuntuu, että tämä synteettinen polttoaine ei saa oikein kannatusta ja syyt siihen ovat täysin ideologiset eivätkä tieteelliset. Maailman pelastaminen ei ole tärkeää. Ideologian kannattaminen on. :poop:
 
  • Like
Reaktiot: jjx

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Kyllä tekee kipeetä tällaiset lausunnot. Toivottavasti moottoriurheilun viimmeisessäkin hölmölässä FIA ssa ymmärretään laittaa valot päälle. Tämä tekee niin kipeetä, kun rallipojat ajelee miljoonan euron hybrid autoilla, jotka edustaa eilispäivän tekniikkaa, metsissä pelastaen maailmaa.

Tää sähköbensa olis oikeasti sellainen asia jossa ralli olis voinut profiloitua uuden todellisen tekniikan kehittäjänä ja keihään kärkenä. Täysin neitseellinen maaperä, josta olis oikeasti voinu repiä todella isot otsikot ja kunnian. Asia josta olis oikeasti ehkä hyötyä jopa siviililiikenteelle.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Mä nään jo kuvitteelliset otsikot. "Yksinomaan Rallin MM-sarjan ja F1:n ansioista sinäkin voit nyt ajaa kohtuuhintaisella fossiilittomalla sähköpolttoaineella ja maailma pelastuu"....

Mutta sit mä heräsin. Ei kun me Rallissa ja F1 ssä halutaan ajaa Toyoya Priuksilla kilpaa yli 15 vuotta vanhaan innovaatioon turvautuen.

Tietokilpailukysymys: Mitä yhteistä on nykyisillä hybrid- ralliautoilla ja BDA Escortilla. Molemman edustavat eilispäivän tekniikkaa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5619
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ei kun me Rallissa ja F1 ssä halutaan ajaa Toyoya Priuksilla kilpaa yli 15 vuotta vanhaan innovaatioon turvautuen.
Sen takia ykköset onkin kriisissä. Mukana on enää jotain vähäpätöisiä autonvalmistajia kuten Mercedes, Ferrari, Renault ja Honda. Ja joku onneton saksalainen pikkumerkki taitaa myös olla tulossa mukaan 2026. Tyhmiä ovat.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Sen takia ykköset onkin kriisissä. Mukana on enää jotain vähäpätöisiä autonvalmistajia kuten Mercedes, Ferrari, Renault ja Honda. Ja joku onneton saksalainen pikkumerkki taitaa myös olla tulossa mukaan 2026. Tyhmiä ovat.
Ford, Audi, Porsche ehkä, Cadillac ehkä tulossa mukaan, kun seuraavan sukupolven tekniikkaa yksinkertaistetaan....

En itse oikein jaksa uskoa, että tämä olis hybridien ansiota. Hybrid elementti on Formuloissa, kuten myös rallissa aika näkymätön elementti. Se on asia, joka ei korostu mitenkään merkittävästi.

Tottapuhuen itsekkin ihmettelen usean autotehtaan intoa tulla mukaan ykkösiin. Sanoisin, että se on kuoleva laji. Sen imago on kuitenkin kaikesta huolimatta aika likainen. Sirkusta lennätetään ympäri planeettaa melkein joka viikonloppu ja useita kilpailuja diktatuureissa.....Ihmettelen.

Ja F1 on Saksassa nykyään ihan lilliputti laji, naisten futiskin saa enemmän katsojia....menee oftopicciin, mut menkööt
 
Ylös