Hänhän itseasiassa ehdottaa, että Jyväskylä vedettäis yhdessä päivässä !!!!!!!!!! Arvatenkin sentakia koska hän on usein ottamassa Jyskälässä niin rumasti kuokkaan.....Toisaalta saatais ainakin voittajaksi ehkä yllätysnimi kun on käytössä tämä lähtöpaikkarangastusjärjestelmä, jolla palkitaan ne jotka ovat heikoiten menestyneet.....https://www.rallit.fi/rallitahdelta-radikaali-ehdotus-suomen-mm-rallista-supistetaan-kisa-alle-puoleen/
Neuville on tainnut lukea It Gets Faster Now! -blogin MM-sarjan historia-artikkeleita kun ehdottelee että Safari voisi kestää 6 päivää, Jyskälä vain puolitoista
Eikös tämä vähennä rallin luonnetta kestävyyskilpailuna?Hänhän itseasiassa ehdottaa, että Jyväskylä vedettäis yhdessä päivässä !!!!!!!!!! Arvatenkin sentakia koska hän on usein ottamassa Jyskälässä niin rumasti kuokkaan.....Toisaalta saatais ainakin voittajaksi ehkä yllätysnimi kun on käytössä tämä lähtöpaikkarangastusjärjestelmä, jolla palkitaan ne jotka ovat heikoiten menestyneet.....
Toisaalta jotenkin pidän hänen ehdotuksestaan, muistaakseni Ypres on aiemmin ajettu 24h kisana. Jonkun assukisan vois munmielestä vetää 24h aikana. Mut 6pv safari tai 4pv Monaco, kuka jaksais seurata kaikki päivät....ehkä vikan päivän vois useampi kattoo....
Ei ralli ole ollut pitkään aikaan enään kestävyyslaji. Nykyäänhän kaikki kisat Safari mukaanluettuna on sprinttikisoja, ei ralli ole ollut kestävyyslaji sitten kasarin. Alunperin rallin dna oli nimenomaan kestävyyslaji.....Silloin kun viimeksi ajettiin viiden päivän RAC ralli kasarilla, niin voitiin puhua kestävyyslajista, tai Korsika 86, jossa Henkan mukaan ajettiin ensimmäisenä päivänä kilometreinä Jyväskylän suurajot. Tai jos mennään vielä kauemmaksi, muistan 70 tai 80 luvun VM:ssä artikkelin jostain Etelä-Amerikan rallista jonka Timo Mäkinen ajoi taxi mesellä, jossa eka pätkä oli yhtä pitkä kun Jyväskylän suurajot.Eikös tämä vähennä rallin luonnetta kestävyyskilpailuna?
Kestävyyslaji on muutakin, kuin kilometrimäärät. Auton ja kuskin pitää ajaa tarkasti vaihtelevissa olosuhteissa. 90-luvulla alettiin vähentää rallin km-määrää 500 kilometriin pl. Monte ja nyt on pudotettu siitä 350 ek-kilometriin. Oikeastaan Dakar-tyyliset erämaarallit ovat rallin kestävyysajoja.Ei ralli ole ollut pitkään aikaan enään kestävyyslaji. Nykyäänhän kaikki kisat Safari mukaanluettuna on sprinttikisoja, ei ralli ole ollut kestävyyslaji sitten kasarin. Alunperin rallin dna oli nimenomaan kestävyyslaji.....Silloin kun viimeksi ajettiin viiden päivän RAC ralli kasarilla, niin voitiin puhua kestävyyslajista, tai Korsika 86, jossa Henkan mukaan ajettiin ensimmäisenä päivänä kilometreinä Jyväskylän suurajot. Tai jos mennään vielä kauemmaksi, muistan 70 tai 80 luvun VM:ssä artikkelin jostain Etelä-Amerikan rallista jonka Timo Mäkinen ajoi taxi mesellä, jossa eka pätkä oli yhtä pitkä kun Jyväskylän suurajot.
Kestävyyslajissa on nimenomaan kyse kilometreistä, ei mistään muusta, kun puhutaan sanan varsinaisessa merkityksessä. Kyllä rallissa kestävyyttä tietysti tarvitaan. F1 ei ole kestävyyslaji, vaikka kestävyyttä tarvitaan. Le Mans on kestävyyskilpailu ja jotkut 4-6h ratakilpailut. Sitten oli näitä maantiekilpailuja esim Liege-Sofia-Liege joka ajettiin käytännössä ilman taukoja, tällöin voidaan puhua kestävyyskilpailusta, ei sitä voi verrata kolmen päivän valoisaan aikaan ajettuun jyskälään. En esimerkiksi käyttäisi Jyskälästä termiä maraton-ralli tai kestävyyskilpailu.Kestävyyslaji on muutakin, kuin kilometrimäärät. Auton ja kuskin pitää ajaa tarkasti vaihtelevissa olosuhteissa. 90-luvulla alettiin vähentää rallin km-määrää 500 kilometriin pl. Monte ja nyt on pudotettu siitä 350 ek-kilometriin. Oikeastaan Dakar-tyyliset erämaarallit ovat rallin kestävyysajoja.
Kilometrien pudotuskin taidettiin aloittaa, jottaa saataisiin purkitettua puolen tunnin tv-koosteet edeltävän promoottorin aikana (ISC)
Tunneissa, ei kilsoissa, koska Korsika on hitaampaa. Kilsoja oli 415 ekana ja 423 vikana päivänä.Korsika 86, jossa Henkan mukaan ajettiin ensimmäisenä päivänä kilometreinä Jyväskylän suurajot.
Kyllä tekee kipeetä tällaiset lausunnot. Toivottavasti moottoriurheilun viimmeisessäkin hölmölässä FIA ssa ymmärretään laittaa valot päälle. Tämä tekee niin kipeetä, kun rallipojat ajelee miljoonan euron hybrid autoilla, jotka edustaa eilispäivän tekniikkaa, metsissä pelastaen maailmaa.
Ja hän ei taida olla yksin ajatustensa kanssa.
Mä nään jo kuvitteelliset otsikot. "Yksinomaan Rallin MM-sarjan ja F1:n ansioista sinäkin voit nyt ajaa kohtuuhintaisella fossiilittomalla sähköpolttoaineella ja maailma pelastuu"....
Sen takia ykköset onkin kriisissä. Mukana on enää jotain vähäpätöisiä autonvalmistajia kuten Mercedes, Ferrari, Renault ja Honda. Ja joku onneton saksalainen pikkumerkki taitaa myös olla tulossa mukaan 2026. Tyhmiä ovat.Ei kun me Rallissa ja F1 ssä halutaan ajaa Toyoya Priuksilla kilpaa yli 15 vuotta vanhaan innovaatioon turvautuen.
Ford, Audi, Porsche ehkä, Cadillac ehkä tulossa mukaan, kun seuraavan sukupolven tekniikkaa yksinkertaistetaan....Sen takia ykköset onkin kriisissä. Mukana on enää jotain vähäpätöisiä autonvalmistajia kuten Mercedes, Ferrari, Renault ja Honda. Ja joku onneton saksalainen pikkumerkki taitaa myös olla tulossa mukaan 2026. Tyhmiä ovat.
Mutta silti se on se juttu mikä pitäisi rallissa ensimmäisenä "korjata"?Hybrid elementti on Formuloissa, kuten myös rallissa aika näkymätön elementti. Se on asia, joka ei korostu mitenkään merkittävästi.