FIA rakentaa rallia.

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Mutta silti se on se juttu mikä pitäisi rallissa ensimmäisenä "korjata"?
Eihän se rikki ole, mutta luulisin sen järjestelmän kalleuden olevan yksi tekijä miksi tehtaita ei oikein kiinnosta. Nyt kynnys puhtaalta pöydältä mukaan hyppäämiseen jollekin uudelle tiimille on tullut entistä suuremmaksi. Tämä on toki vain yksi tekijä koko sirkuksen kustannuksissa, mutta ei se ainakaan halvemmaksi sitä uusille yrittäjille tee.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1373
MM-sarjasta täytyisi tehdä ensin suosittua, eli rallin täytyisi saada ensin enemmän katsojia/ seuraajia, vasta sitten olisi ehkä teoriassa mahdollista saada lisää automerkkejä ja nykyiset pysymään. Nykyisellään kun sijalle 5-7 ajetaan pikkuluokan autolla, on kiinnostus sarjaa kohtaan aika laimeaa mediassa paitsi Suomessa. Step by step. Se miten rallista tehdään suosittua olen sen täälä aemmin jo kertonut. Hybrid autot eivät ole se vetovoimatekijä, jolla saadaan 5 uutta automerkkiä mukaan kiillottamaan imagoa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14855
Sijainti
Tampereen lenkki
https://dirtfish.com/rally/erc/erc-adds-tire-manufacturer-championship-for-2024/

EM-sarjassa ensi vuonna ajetaan rengasvalmistajien mestaruudesta. Tämä onkin hyvä uudistus kun tuossa sarjassa merkki- tai tallimestaruudella ei olisi järkeä. Ja vastaavasti rengasmerkkien mestaruus ei olisi järkevä MM-sarjassa kun tallieja on kolme ja kaikki tallin kuskit ajaisivat silti samoilla renkailla. Mutta WRC2:een ehkä?
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2079
Mites toi tämänhetkinen sääntö, että ennen ensimmäistäkään ek:ta vaihdettu moottori tuo 5 minuuttia aikasakkoa? Tällä hetkellä sääntö on tuo ja mutinat pois, mutta olisiko päättäjien tulevaisuuden varalle syytä harkita pari minuuttia kevyempää rangaistusta?
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1351
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Mites toi tämänhetkinen sääntö, että ennen ensimmäistäkään ek:ta vaihdettu moottori tuo 5 minuuttia aikasakkoa? Tällä hetkellä sääntö on tuo ja mutinat pois, mutta olisiko päättäjien tulevaisuuden varalle syytä harkita pari minuuttia kevyempää rangaistusta?
Ei, vaan _katsastuksen jälkeen_ vaihdettu moottori tuo 5min aikasakkoa. Ja katsastuksessa todetaan sinetöinnit ynnä muu sääntöjenmukaisuus.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1373
Nyt kun jyskälä on ajettu, niin kyllä voidaan sanoa jo ääneen, että tulosluettelo on jonkinsortin skandaali. Jos sijalle 6 ajetaan pikkuluokan autolla, niin koko sarjan MM arvo alkaa olemaan jo kyseenalainen. Ei tämä pitkällä tähtäimellä ole kestävä tilanne. MM sarja alkaa kohta näyttämään puuhastelulta. Ja kun tämä alkaa olla nyt enenmän sääntö kun poikkeus, että pikkuluokan autolla ajetaan säännöllisesti sijoille 5-10.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3558
Nyt kun jyskälä on ajettu, niin kyllä voidaan sanoa jo ääneen, että tulosluettelo on jonkinsortin skandaali. Jos sijalle 6 ajetaan pikkuluokan autolla, niin koko sarjan MM arvo alkaa olemaan jo kyseenalainen. Ei tämä pitkällä tähtäimellä ole kestävä tilanne. MM sarja alkaa kohta näyttämään puuhastelulta. Ja kun tämä alkaa olla nyt enenmän sääntö kun poikkeus, että pikkuluokan autolla ajetaan säännöllisesti sijoille 5-10.
Onhan noita ollut paljon ennenkin. Ei tämä mikään historiallinen tapaus ollut. Kehno tuo tallien ja kilpailijoiden määrä on kyllä, mutta ei tosiaan ennenkuulumatonta
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2375
Onhan noita ollut paljon ennenkin. Ei tämä mikään historiallinen tapaus ollut. Kehno tuo tallien ja kilpailijoiden määrä on kyllä, mutta ei tosiaan ennenkuulumatonta
Nimenomaan - ja nykyisellään on kuitenkin katsojien kannalta hyvää tuo superralli-sääntö joka useimmiten tuo autoja seuraaville päiville takaisin penkalla ihmeteltäväksi. Onhan sitä 1990-luvullakin ollut N-ryhmän mitsuja useampiakin kympin sakissa Jyskälässä, eikä siitä parranpärinää saatu aikaan silloinkaan.

Edit - mielessäni pyöri vuosi 1994 jolloin ännäläisellä yllettiin kahdeksanneksi, kyllähän se silloinkin vitutti ja parrat pärisi kun pari suomalaista lipsahti metsään kärkikahinoista heti alkuunsa.

Nyt toki kun 3 autoa meni niin kehnoon kuntoon ettei jatkaminen onnistunut, oli tilanne näkyvämpi ja allekirjoitan kyllä väitteen että liian vähän ykkösluokan autoja oli perjantain jälkeen liikenteessä. Paska tuuri sanois Fransuaa Delekuuri, mutta joskus nyt vaan käy näin, nyt se osui Jyskälään.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1373
Onhan noita ollut paljon ennenkin. Ei tämä mikään historiallinen tapaus ollut. Kehno tuo tallien ja kilpailijoiden määrä on kyllä, mutta ei tosiaan ennenkuulumatonta
On ollu ennenkin useasti ja Norsunluurannikko 89 voitettiin etuveto pikku ännäläisellä. Sen jälkeen se kisa ajettiinkin sitten enään kahtena vuonna MM sarjassa......Argentiina ja NZ keräs myös useana kultaisena vuotena laihan osanoton, eikä se ainakaan nostanut näiden kisojen arvoa. Jyskälän asema tuskin on uhattuna, mutta samaa ei voi sanoa varmuudella koko sarjan olemassaolosta nykymuotoisena josnykytrendi on pysyvää laatua
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1373
Edit - mielessäni pyöri vuosi 1994 jolloin ännäläisellä yllettiin kahdeksanneksi, kyllähän se silloinkin vitutti ja parrat pärisi kun pari suomalaista lipsahti metsään kärkikahinoista heti alkuunsa.
Tää oli myös sitä aikaa kun kisoja jätettiin välistä ja muistaakseni 8 kisaa laskettiin loppupisteisiin. Ja kyllä allekirjoittaneella syletti jo silloin kattella ännä mitsuja tv kuvissa joten parta pärisi.....
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14855
Sijainti
Tampereen lenkki
On myös hyvä muistaa että nykyinen Rally2 on todella hyvä kakkosluokka, autot on yhtä nopeita tai nopeampia kuin aiempien vuosikymmenten pääluokat. B-Ryhmän aikana A-ryhmän autot tai 90-luvulla N-ryhmäläiset olivat näyttävyydeltään samaa tasoa kuin Rally3.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1373
On myös hyvä muistaa että nykyinen Rally2 on todella hyvä kakkosluokka, autot on yhtä nopeita tai nopeampia kuin aiempien vuosikymmenten pääluokat. B-Ryhmän aikana A-ryhmän autot tai 90-luvulla N-ryhmäläiset olivat näyttävyydeltään samaa tasoa kuin Rally3.
Tää toki kompensoi tilannetta jonkinverran koska R2 meno näyttää ja kuulostaa ihan kilpa-autolta...
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
293
On myös hyvä muistaa että nykyinen Rally2 on todella hyvä kakkosluokka, autot on yhtä nopeita tai nopeampia kuin aiempien vuosikymmenten pääluokat. B-Ryhmän aikana A-ryhmän autot tai 90-luvulla N-ryhmäläiset olivat näyttävyydeltään samaa tasoa kuin Rally3.
Luokka on hyvä nopeudellisesti, kilpailullisesti ja saavutettavuudeltaan.

Näyttävä se ei ole Rally1:n jälkeen.
 
Ylös