FIA rakentaa rallia.

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4385
Sijainti
Salo
Tarkoitin tuolla rallikulttuurilla siis katsojakulttuuria. Eli näissä maissa kuten pohjoisamerikka / Kiina jne. omaavat ns. oikeanlaista katsojakulttuuria. Ymmärretään katsojaystävälliset paikat ja maksut, on järjestysmiehiä ja niitä kuunnellaan jne.
Vaikka Yhdysvalloissa sinänsä on nuo viimeisen virkkeen asiat kunnossa, WRC:n viemisessä sinne on pari perusongelmaa. Jokamiehen oikeuksien puute toki, mutta eihän niitä ole Saksassakaan, joten se ei ole ylitsepääsemätön ongelma.

Mutta sitten ne pari muuttujaa. Markkinoinnillisesti WRC on vähän hankala, koska korimallit ovat tyystin erilaisia kuin ne, jotka siellä käyvät kaupaksi. Toki siellä marginaalissa "supermini" -korimallin autoilla on omat kannattajansa, mutta onko sitä riittävästi kun myydyin auto - joka EI OLE pickup - on vuosikaudet ollut Toyota Camry? Aika pitkä matka Yarikseen.

Sitten tietenkin se, että erikoiskoeralli on huonosti tunnettu laji siellä päin. Kilpailujen aikataulu on paikallisittain turhan vaikeakäsitteinen, kun se ei tapahdu keskitetysti yhdessä paikassa. Vaikka Mitä tulee Kanadaan taas, Kanada on monin tavoin hyvin eurooppalainen maa mutta autokulttuuri on hyvin samanlaista. Ja toisaalta jääkiekkoa lukuunottamatta kanukit ovat vähemmän fanaattisia urheilun suhteen.
 
Viimeksi muokattu:

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1394
Sijainti
Porvoo
Mutta sitten ne pari muuttujaa. Markkinoinnillisesti WRC on vähän hankala, koska korimallit ovat tyystin erilaisia kuin ne, jotka siellä käyvät kaupaksi. Toki siellä marginaalissa "supermini" -korimallin autoilla on omat kannattajansa, mutta onko sitä riittävästi kun myydyin auto - joka EI OLE pickup - on vuosikaudet ollut Toyota Camry? Aika pitkä matka Yarikseen.
En näkisi asiaa noin mustavalkoisena. Saahan silti Toyota ja Hyundai hyvää markkinointia tuolla, jos vaan itse tapahtuma saadaan markkinoitua yleisölle. Dirtfish on tällä hetkellä hyvä suuntaus heidän markkinoille jossa on mm on huippuluokan tekijät.
Ja tuosta vielä niin Fiestaa myydään tuolla luvullisestikin hyvin, niin pelkkää mainostahan se olisi.

Sitten tietenkin se, että erikoiskoeralli on huonosti tunnettu laji siellä päin. Kilpailujen aikataulu on paikallisittain turhan vaikeakäsitteinen, kun se ei tapahdu keskitetysti yhdessä paikassa. Vaikka Mitä tulee Kanadaan taas, Kanada on monin tavoin hyvin eurooppalainen maa mutta autokulttuuri on hyvin samanlaista. Ja toisaalta jääkiekkoa lukuunottamatta kanukit ovat vähemmän fanaattisia urheilun suhteen.
Pointti olikin että jos sitä tuonne saisi tunnetummaksi. Iso markkina jota ralli ei ole koskaan tavoittanut. Paljon potentiaalisempi markkina valloitettavaksi valmistajien kannalta kuin esim. Chile.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14542
Sijainti
Tampereen lenkki
Vuoden 2022 Rally1-autojen (aka WRC-autojen) säännöistä on päätetty seuraavaa:

Transmission:
4WD, five-speed transmission very similar in concept to the current Rally2 rules
Simple level type differential, no centre differential, only one kinematic drive train
A maximum of six transmission units per car per year permitted

Suspension:
Reduced wheel travel
Simplified dampers with reduced scope for homologation upgrades
Hubs, hub carriers and anti-roll bar designs will be simplified
Only one specification of wishbone mandated

Running gear:
Liquid brake cooling no longer allowed

Fuel tank:
Simplified shape

Aerodynamics:
Free volume bodywork area to enable aggressive design maintained
Aero effect from hidden ducts removed
Rear aerodynamic advice simplified
https://mailchi.mp/fia/jja3q9igfw-1470585

Lähemmäksi R5-autoja ollaan menossa. Viisivaihteinen laatikko ja ei keskilukkoa.

Muistelen Tarkiaisen Kaitsun sanoneen että nykyautoista pitäisi pienentää joustovaraa ja ottaa keskilukko pois. Toivottavasti näillä muutoksilla saadaan taas esim Ouninpohja takaisin reitille.

Samalla Rally3-luokasta kerrottiin ensimmäistä kertaa mitään

The FIA Rally Department used last week’s World Motor Sport Council meeting to provide further details on Rally3, which is set to go on stream in 2021.

Essentially a Rally4 (formerly R2) car with four-wheel drive, Rally3 is already attracting interest from regions around the world as a replacement for the Group N category, that can appeal to both gentlemen drivers and their career-focused counterparts stepping up from 2WD machinery.

Key facts:
Manufacturers convert bodyshell from 2WD to 4WD configuration
Common front and rear parts (wishbones, dampers, brake calipers, etc) to cut costs
Car width the same as standard production car (not widened as in Rally2)
Standard bodywork (bumpers and fenders can be bought from local car dealerships)
Fuel tank simple in shape to reduce costs, positioned higher in car for simple design
One gearbox ratio set only, two differential ramp angles to lessen engineering input
Homologated from 1 January, 2021

As approved by the World Council on Friday, all cars will have the same level of performance, with the same weight of 1,180kg and same power of 210 hp, balanced by a turbocharger retrictor. A price cap of €100,000 for the car ready to enter a rally has been set in the homologation regulations.

Oman seminar demonstrates enthusiasm for Rally3

Interest in Rally3 at regional level was perfectly demonstrated by a recent seminar in Oman where Jérôme Roussel delivered a presentation on the new-for-2021 category.

The FIA Regional Rally Category Manager welcomed the enthusiastic response to Rally3: “There was very big interest, notably from Saudi Arabia and Qatar,” he said. “They understood the product is cost-effective, the maintenance is easy and you don’t need to call for the engineer every time you run the car. They want to support the new generation of drivers and the product is really good for this.”
 
Viimeksi muokattu:

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1290
Nopeudellahan ei katsojalle ole merkitystä oikeastaan muuta kuin mielikuvissa (joita ei tietenkään pidä väheksyä), ei penkalta tai telkusta näe että meneekö auto kaarteessa 100 kilometriä vai 110 kilometriä tunnissa. Enempi vaikutusta on varmasti sillä että miten vaikeaa sitä autoa on siellä rajoilla viedä ja miten näyttävä on nopein tapa edetä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14542
Sijainti
Tampereen lenkki
Näinhän se on. Toki ne megahypyt Ruuhimäen maalihyppyrissä varmasti jää hyppäämättä kun autot tai selät ei enää kestä laskeutumista niin korkealta, mutta toisaalta vaatii kuskilta enemmän taitoa hallita auto hyppyjen alastuloissa ja mutkissa kun ei voi mennä kaasupohjassa.

Kyllä R5:tkin on hyvän kuskin käsissä näyttäviä autoja, vaikka toivoisinkin pääluokan olevan siitä kovempi tykki, jolla myöskään kuskien ei tarvisi väistellä ihan joka kiveä keskeytyksen pelossa (kuten WRC2:ssa)
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Mahdollistaisikohan uudet säännöt sen, että Ouninpohja voitaisiin ajaa täysmittaisena? :unsure:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14542
Sijainti
Tampereen lenkki
Mahdollistaisikohan uudet säännöt sen, että Ouninpohja voitaisiin ajaa täysmittaisena? :unsure:
Ekana kun luin nämä uudistukset, tuli mieleen tämä Tarkiaisen Kaitsun haastattelu vuodelta 2017 (josta myös tavallaan lähti oma reittihörhötys päälle). Mahdotonta sanoa olisiko Ouninpohja kokonaisuudessaan mahdollinen, mutta varmasti laajentaisi kilpailuun soveltuvaa tiestöä. Kyllähän Ounissa, Myhinpäässä ja Pihlajakoskella mentiin aika kovaa jo 2015-2016 vuosina, ja melko varmasti nämä uudet autot olisivat näitä nopeampia kuitenkin.

https://www.is.fi/ralli/art-2000005244717.html
Varmaan joudumme menemään jatkossa jonkin verran pienemmille teille. Kun uusi WRC-auto on nyt tehty sellaiseksi kuin se on, niin ei siihen varmaan kukaan enää halua tehdä mitään isoa muutosta.

– Sehän siinä meni munilleen alun perin tässä koko hommassa, että uusi WRC-auto tehtiin tuollaiseksi. Siinä ei ole mitään osa-aluetta, joka olisi jollain tavalla hitaampi kuin edellisessä WRC-autossa, ja se väkisin nostaa nopeuksia.

Mentiinkö siis mielestäsi rallin MM-sarjassa väärään suuntaan, kun siirryttiin nykyisiin WRC-autoihin?

– Kyllä mentiin. Ilmoitin oman kantani komission kokouksessa jo silloin, kun meille esiteltiin uudet säännöt.

– Jos ajamisesta olisi haluttu tehdä näyttävämpää, niin autoon ei olisi pitänyt tuoda aktiivista keskilukkoa. Olisi pitänyt myös miettiä minimikorkeuksia autoille, ulosjoustojen mittoja ja muuta sellaista, jotta autoista olisi tullut vaikeampia ajettavia. Jos haluttiin antaa lisää voimaa, ääntä ja ulkonäköä, niin olisi voitu tehdä teknisiä ratkaisuja myös vähän toiseen suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8365
Sijainti
Helsinki
Yhdyn samaan muidenkin kirjoittajien kanssa. WRC:n on pysyttävä erillään, eikä siitä kannata tehdä rallin Formula 2-luokkaa.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14542
Sijainti
Tampereen lenkki
Yhdyn samaan muidenkin kirjoittajien kanssa. WRC:n on pysyttävä erillään, eikä siitä kannata tehdä rallin Formul 2-luokkaa.
En tiedä mitä tarkoitat, sillä 2022 säännöissä Rally1-autot (ns. WRC-autot) ovat sääntökiristyksistä huolimatta tehokkaampia kuin Rally2-autot (ns. WRC2-autot).
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8365
Sijainti
Helsinki
En tiedä mitä tarkoitat, sillä 2022 säännöissä Rally1-autot (ns. WRC-autot) ovat sääntökiristyksistä huolimatta tehokkaampia kuin Rally2-autot (ns. WRC2-autot).
Tarkoitin, että WRC-autoista ei kannattaisi tehdä R5-autojen tapaista yksityyppiluokkaa.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8365
Sijainti
Helsinki
Yksityyppiluokassa yksi valmistaja toimittaa auton valmiina talleille, moottori, renkaat ja jarrutkin ovat yhdeltä valmistajalta. Vain F1 ja WEC:n LMP1-autot on rakennettava alusta loppuun. Formula E:ssäkin voimansiiron saa tehdä itse. Indycar-sarjassa Honda ja Chevy saavat muokata kaikkea paitsi Dallaran runkoa.

Mikäli rallissa päädyttäisiin tämäntyyppiseen ratkaisuun, Toyotan ja Hyundain erottaisi vain teipit ja logo. Moottori on jo kaikille sama 1,6 litrainen turbo ja aeroa saa muokata.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14542
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllä R5-autoissakin jokainen valmistaja tekee oman moottorinsa. Niissä ei vaan ole hirveästi liikkumavaraa sääntöjen ja kulujen puitteissa. Eri autojen moottoreissa on kuitenkin erilaiset äänet ja vääntökäyrät.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5227
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Aivan loistava kirjoitus jälleen Mickeltä.

Sammutustöiden lisäksi rallin MM-sarjan on luotava itse itselleen vakuutus tulevaisuuden varalle. Vakuutuksista paras on elinvoimainen MM-sarja. Rallin todellinen kasvualusta ei ole ollut formuloiden kaltaisessa glamourissa ja rahan polttamisessa. Rallin juuret ovat siviiliautoissa ja yleisillä teillä – yksinkertaisessa ajatuksessa siitä, kuinka nopeasti tämän tienpätkän voikaan ajaa läpi.

Tekninen innovointi ja luovuus eivät kuole, vaikka resurssit olisivat rajallisemmat. Itse asiassa hädän hetkellä ne vasta kukkivatkin. Kestävien, taloudellisten, mutta silti suorituskykyisten ja turvallisten autojen suunnittelu on autoteollisuuden ydintoimintaa.

Rallista pitäisi tehdä taas näyteikkuna tälle toiminnalle.
Boldaukset omiani. Taisin antaa Mickelle jo jonkin aiemman kirjoituksen johdosta jonkun fiktiivisen journalismi-Finlandian, mutta se menee nyt kyllä uusjakoon. Vastaanottaja toki on sama. Tämä lainauksessa esitetty jutun loppukaneetti on niin briljantti, että tässähän melkein herkistyy. Niin timanttia, niin timanttia.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1394
Sijainti
Porvoo
Oli kyllä loistava kirjoitus.
Ensimmäinen askel on kulujen merkittävä karsiminen. Tämä tarkoittaisi sitä, että ensi kauden kalenterista on pudotettava pois mahdollisimman moni kaukokisa. Kuluista merkittävä osa menee sirkuksen liikuttamiseen. Rekoilla pitkin Eurooppaa siirtyminen on logistisesti halvempaa ja helpompaa kuin laiva- ja lentorahtien ajoittaminen.
Aamen. Mielestäni tuo on yhtälönä aika kestämätön. Kuluja pitäisi karsia ja sitten tehdään useita kisoja kaukomaissa.

Jos pitää karsia esim. 10kpl niin seuraavat, (boldattuna nuo eri maanosien kisat):
- Monte
- Ruotsi
- Argentiina
- Portugali
- Italia (San Remon assukisa, ei roudaamista Sardinian saarelle)
- Suomi
- Australia
- Espanja
- Englanti
- Japani

Talvi x2 (Monte, Ruotsi)
Sora x5 (Argentiina, Portugali, Suomi, Australia Englanti)
Assu x3 (Italia, Espanja, Japani)

Periaatteessa Montekin on assu. Näkisin tuon kalenterin optimaalisena. Ja toki Australia ja Uusi-seelanti voisivat vuorotella, samoin Espanja ja Saksa, Argentiina ja Meksiko jne.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14542
Sijainti
Tampereen lenkki
Costa Smeralda on sorakisa, joka ajetaan Sardinian saarella...mutta varmaan tarkoitit San Remoa 🙂 en näe tuota vaihdosta todennäköisenä, mutta voidaan se assukisa Saksassakin ajaa.
 
Ylös