FIA rakentaa rallia.

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
959
Msportin jatko Rally ykkösissä on riippuvainen siitä että löytääko se kuskit joilla on rahoitus kunnossa. Msportin olemassaolo rally ykkösissä täyspainoisesti on riippuvainen maksukuskeista.
Taitaa olla pikkuisen väärä käsitys Wilsonien ja M-Sportin talousluvuista.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Taitaa olla pikkuisen väärä käsitys Wilsonien ja M-Sportin talousluvuista.
Taidat aliarvioida Wilsonin älykkyyden. Msportilla on talous kunnossa, rahaa löytyy, he ovat takoneet voittoa vuosikaudet. En vain usko, että he alkavat käyttää säästöjään rally ykkösissä ajamiseen jos ei ole sponssikuskeja tai jos eivät saa Tänakin kaltaiasta isoa kalaa ja sponssia sille....Säästöt on näillä hinnoilla aika äkkiä syöty. Epäilen, että näitä maksukuskeja on yhä vähemmän ja vähemmän jotka näkisivät hyötyä ajaa ykkösissä sijoilla ynnämuut. Mikkelssen sen näytti viimeisimpänä, voit nousta kakkosista pääsarjaan, miksi maksaa enää siitä älytöntä rahasummaa, että ajelet Pumalla koko kauden kärjen takana.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Sinänsä tuo Toyota ei ehkä ole paras mahdollinen malliesimerkki sillä puhutaan maailman suurimmasta autonvalmistajasta, jonka johtaja on ymmärtääkseni hurahtanut enemmänkin ralliin. Siis epätodennäköinen yhteensattuma, joka takaa käytännössä rajattoman luoton Toyota Gazoo Racingin käyttöön. Sinänsä tuskin samaa rahamäärää ja luottoa tekemiseen/sietämistä takaiskuihin tuskin tulisi miltään muulta autonvalmistajalta tällä hetkellä.

En tiedä olisiko tuo kokonaisbudjetti yleisesti ongelma, jos rallin kiinnostus olisi samaa kuin 80- tai 90-luvun kulta-aikoina. Mutta nykynäkyvyydellä se taitaa olla kynnyskysymys, että uusia tiimejä hyppäisi mukaan..
 

Captain Slow

Well-known member
Liittynyt
7.2.2013
Viestit
102
Ei voi välttyä ajatukselta että MM ralli ottaa mallia F1 stä uudistaakseen tuotetta...

Viimeisimmässä VMssä on karua tekstiä siitä miten viimeaikaiset F1n uudistukset on osoittumassa flopeiksi. Kaikki numerot osoittaa alas päin. WC pöntöstä vedetään uusi some strategia, sprintti- kilpailut, Netflix-feikki-sarja jonka uutisoitiin "muka" tuoneen lajille miljoonittain uusia faneja. Floppeja kaikki. Lukekaa juttu, silmänne avautuvat, lähes kaikilla hypetetyillä jutuilla oli päinvastainen vaikutus. Sprinttikisa mm. vesittää monen mielestä sunnuntain skabat ym. ym.

En voi välttyä ajatukseen, että tähän samaan miinaan ollaan ajamassa rallin uudistusten kanssa.
Rally1 autot, paskaa, Hybridit, vanhentunuttta paskaa, Sääntömuutokset, paskaa. Autojen määrä, paskaa. Kilpailun taso, paskaa. Unohdinko jotain? Pitäiskö sun @jix vaan suosiolla lopettaa rallin seuraaminen (tai ainakin tämän palstan kuluttaminen) kun kaikki on kusta, paskaa ja piikkilangan nielemistä? Tiedän kyllä, että tämä on keskustelupalsta ja erilaisia mielipiteitä maailmaan mahtuu, mutta tämä sinun ainainen angsteilu ja kaikesta valittaminen käy kohtalaisen raskaaksi luettavaksi.

Maailma on muuttunut. Ralli on muuttunut. Enää ei ajeta yötäpäivää. Ei ajeta 50 erikoiskoetta/ralli. Kuka tahansa turakainen ei voi tallissaan rakentaa pääluokan ralliautoa ja tulla sarjaan mukaan. Bensa ei maksa alle 10mk/l. Ne ajat on ohi. Ja sen kanssa meidän kaikkien olisi jo syytä oppia elämään. Ralli lajina elää erittäin haastavaa aikaa ja yrittää luovia eteenpäin ja selvitä kohti toivottavasti parempaa tulevaisuutta. Mitään kristallipalloa tai viisasten kiveä ei kenelläkään ole, ei tämän palstan kirjoittajilla eikä FIA:lla. Mutta kaikkensa varmasti FIA, autotehtaat, ralliniilot ym. yrittää, että huominen olisi lajissa parempi. Uudistuksia täytyy tehdä. Osa niistä onnistuu, osa epäonnistuu. Mutta ilman uudistumista mikään ei muutu ja laji kuolee hiljaa pois. Minä ainakin jaksan optimistisesti uskoa siihen parempaan huomiseen. Muutoksia tulee, formaatit voi muuttua. Mutta ei ralli tule silti mihinkään kuolemaan. Ralli on aina ollut, on nyt ja on tulevaisuudessakin ihan kiva laji <3
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Rally1 autot, paskaa, Hybridit, vanhentunuttta paskaa, Sääntömuutokset, paskaa. Autojen määrä, paskaa. Kilpailun taso, paskaa. Unohdinko jotain? Pitäiskö sun @jix vaan suosiolla lopettaa rallin seuraaminen (tai ainakin tämän palstan kuluttaminen) kun kaikki on kusta, paskaa ja piikkilangan nielemistä? Tiedän kyllä, että tämä on keskustelupalsta ja erilaisia mielipiteitä maailmaan mahtuu, mutta tämä sinun ainainen angsteilu ja kaikesta valittaminen käy kohtalaisen raskaaksi luettavaksi.

Maailma on muuttunut. Ralli on muuttunut. Enää ei ajeta yötäpäivää. Ei ajeta 50 erikoiskoetta/ralli. Kuka tahansa turakainen ei voi tallissaan rakentaa pääluokan ralliautoa ja tulla sarjaan mukaan. Bensa ei maksa alle 10mk/l. Ne ajat on ohi. Ja sen kanssa meidän kaikkien olisi jo syytä oppia elämään. Ralli lajina elää erittäin haastavaa aikaa ja yrittää luovia eteenpäin ja selvitä kohti toivottavasti parempaa tulevaisuutta. Mitään kristallipalloa tai viisasten kiveä ei kenelläkään ole, ei tämän palstan kirjoittajilla eikä FIA:lla. Mutta kaikkensa varmasti FIA, autotehtaat, ralliniilot ym. yrittää, että huominen olisi lajissa parempi. Uudistuksia täytyy tehdä. Osa niistä onnistuu, osa epäonnistuu. Mutta ilman uudistumista mikään ei muutu ja laji kuolee hiljaa pois. Minä ainakin jaksan optimistisesti uskoa siihen parempaan huomiseen. Muutoksia tulee, formaatit voi muuttua. Mutta ei ralli tule silti mihinkään kuolemaan. Ralli on aina ollut, on nyt ja on tulevaisuudessakin ihan kiva laji <3
Voit myös blokata tietyt käyttäjätunnukset asetuksista jos on liian raskasta.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Välillä täytyy ajatuksilla ja mielipiteillä tehdä törmäystestejä! Argumentoida hiki otsalla ja tuntea angstia. Kuumuudesta ja kitkasta se timanttikin syntyy. Sama ideoiden kanssa. Toisaalta, jos jää hihna päälle ja ei kykene luopumaan pakkomielteistään, jälki voi olla rumaa. Minusta on hauskaa huomata aina(kin) välillä olleensa jossakin asiassa hakoteillä tai huonosti informoitu, ja omaksua parempi ymmärrys, kun sellaiseen aina välillä törmää. Onneksi. Täällä sellaisiin saattaa törmätäkin, kun on niin maan perusteellisen intohimoisesti ralliautoiluun suhtautuvaa porukkaa linjoilla.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Ei kai tässä sitten muuta kuin onnea grafiikoiden suunnittelijoille ja selostajille, että saavat tästä jotain tolkullista aikaan. Powerilla ratkaistaan rallin voitto, joka on tavallaan edelleen se juttu, mutta josta ei jaeta yhtään pistettä. Samaan aikaan ratkotaan sunnuntain ja powerin pisteet. Lisäksi vähän pitäisi seurata myös rallin pääpisteitä, jotka on tavallaan jo jaettu, mutta voivat nekin vielä muuttua. Sitten vielä tallipisteet, joita varmaan jaetaan vähintään yhtä sekavasti kuin tähänkin asti.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
233
Ei kai tässä sitten muuta kuin onnea grafiikoiden suunnittelijoille ja selostajille, että saavat tästä jotain tolkullista aikaan. Powerilla ratkaistaan rallin voitto, joka on tavallaan edelleen se juttu, mutta josta ei jaeta yhtään pistettä. Samaan aikaan ratkotaan sunnuntain ja powerin pisteet. Lisäksi vähän pitäisi seurata myös rallin pääpisteitä, jotka on tavallaan jo jaettu, mutta voivat nekin vielä muuttua. Sitten vielä tallipisteet, joita varmaan jaetaan vähintään yhtä sekavasti kuin tähänkin asti.
Yksi tärkeimmistä elämänohjeista urheilun parissa jonka olen saanut on seuraava: Jos on vaikeaa, yksinkertaista. Yksinkertaista niin paljon, että on jälleen helppoa.

Minun karvainen perse sanoo, että nyt ei yksinkertaisteta, vaan päinvastoin. Tällä ei hankita uusia seuraajia lajinpariin. Kohta ne viimeisetkin toivenrippeet uusista automerkeistä voidaan unohtaa, koska kiinnostus isossa kuvassa laskee. Rikki olevaa ei vaan korjata sillä, että vedetään vähän uutta väriä pintaan. Rallitalon perustuksia pitää korjata.

Yksi iso ongelma on edelleen siinä, että laatikon ulkopuolelta ei ole riittävän isoa päättävää tahoa. Tarvitaan joku, joka kykenee perustellusti sanomaan lajin ihmisille, miksi nyt pitää tehdä näin, näin ja näin. Ja kun ne tehdään, tapahtuu näin, näin ja näin. Kun on oikeasti lajista nyt kyse, niin silloin täytyy uskaltaa tehdä isoja päätöksiä, vaikka kaikki niistä eivät pitäisikään. Enkä tarkoita nyt esimerkiksi tällaista pistelaskumallia. Tämä on enemmänkin puuhastelua.

Iso päätös on esimerkiksi sellainen, jossa marssitaan Skodan ja sitikan päättävien henkilöiden pakeille ja hankitaan heiltä lupaus 100% mukana olosta vuodelle 2027, jos R2:sta tehdään pääluokka. Sen jälkeen Subarut yms. Jos joku mukana olevista vetää hernettä nenään, niin sitten vetää. Minä en siihen kuitenkaan usko.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
523
Iso päätös on esimerkiksi sellainen, jossa marssitaan Skodan ja sitikan päättävien henkilöiden pakeille ja hankitaan heiltä lupaus 100% mukana olosta vuodelle 2027, jos R2:sta tehdään pääluokka. Sen jälkeen Subarut yms. Jos joku mukana olevista vetää hernettä nenään, niin sitten vetää. Minä en siihen kuitenkaan usko.
Homma vaan kaatuu heti siihen, että ainakin Citroën on konsernitasolla ilmoittanut jo aiemmin, etteivät tule lainkaan päätasolle jossei siinä ole hybridiä/muuta uusiutuvaa energialähdettä mukana. Ja hämärä muistikuva/mutu että Skodakin on todennut ei-kiitos pääluokka-ajatukselle.

Että ei se rally2 pääluokaksi ole ihan noin vaan tehtävissä kun tarvitsisi niitä halukkaita tehdastiimejä (ja nykyiset tehdastiimit taitaa kaikki sanoa ei-kiitos sille myös)
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Yhdessä skenaariossa tulevaisuudessa 2-4 vuoden päästä MM sarja saattaa olla siinä tilanteessa, että sen olisi pakko olla automerkeistä riippumaton sarja. Se tarkoittaisi esim yhtenä vaihtoehtona ykstyyppi autoja joihin yksityistiimit sitten itse tekisivät kuitukorit. Sekään tie ei olisi helppo, ajaminen ei ole halpaa eikä maailmalta löydy montaakaan sellaista sponsoria joka kykenisi rahoittamaan tällaisen mallin. Oikeastaan Reb Bull ja Monster energy saattaisivat olla ainoat....Formaatti olisi sitten enemmän EM sarjaa muistuttava + 1-2 kaukokisalla jotta saadaan MM arvo. Rallicrossin MM sarja toimii tällätavalla, eikä sekään ole tällähetkellä kovin elinvoimainen huolimatta helposta ja halvasta televisioinnista ja muutenkin rallia halvemmasta kustannusrakenteesta....Melkoinen viisastenkivi täytyisi olla nyt sillä joka päätöksiä tekee.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Yhdessä skenaariossa tulevaisuudessa 2-4 vuoden päästä MM sarja saattaa olla siinä tilanteessa, että sen olisi pakko olla automerkeistä riippumaton sarja. Se tarkoittaisi esim yhtenä vaihtoehtona ykstyyppi autoja joihin yksityistiimit sitten itse tekisivät kuitukorit. Sekään tie ei olisi helppo, ajaminen ei ole halpaa eikä maailmalta löydy montaakaan sellaista sponsoria joka kykenisi rahoittamaan tällaisen mallin. Oikeastaan Reb Bull ja Monster energy saattaisivat olla ainoat....Formaatti olisi sitten enemmän EM sarjaa muistuttava + 1-2 kaukokisalla jotta saadaan MM arvo. Rallicrossin MM sarja toimii tällätavalla, eikä sekään ole tällähetkellä kovin elinvoimainen huolimatta helposta ja halvasta televisioinnista ja muutenkin rallia halvemmasta kustannusrakenteesta....Melkoinen viisastenkivi täytyisi olla nyt sillä joka päätöksiä tekee.
Ilman valmistajia MM-ralli lähtisi pois ja kyseessä olisi World cup-sarja. En ole löytänyt tarkkoja vaatimuksia, mutta muistaakseni MM-arvoon vaaditaan tehdastalleja sekä euroopan ulkopuolisia kilpailuja.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3607
Sijainti
JKL
MM-sarja tarvitsee välttämättä tehtaat mukaan koska yksityisellä rahoituksella ei ikinä saada katettua sarjan kuluja. Yksityiskuskit olisivat lähinnä samaa tasoa rahoituksen kanssa kun esim. Heikkilä ERC sarjassa tällä kaudella. Alussa on vähän rahaa ja toivotaan menestyksen tuovan lisärahoitusta ja jos menestystä ei tule, niin rahoitus ja sitä myöten ajaminen loppuu puolessa kaudessa.... Puhumattakaan siitä että tehtaiden rahoitus ilmoittautumismaksujen ym. muodossa mahdollistaa riittävät fasiliteetit sarjan pyörittämiselle... Sellaisia maksuja ei yksityiskuskeilta ole mahdollista kerätä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Ilman valmistajia MM-ralli lähtisi pois ja kyseessä olisi World cup-sarja. En ole löytänyt tarkkoja vaatimuksia, mutta muistaakseni MM-arvoon vaaditaan tehdastalleja sekä euroopan ulkopuolisia kilpailuja.
Rallicrossissa ainakin ajetaan yksityistiimeillä ja wikipedian mukaan sarjan nimi on 2023 FIA World Rallycross Championship..... Kaks välttämätöntä kaukokisaa on sielä myös...
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Olisi hauska nähdä mitä tapahtuisi jos ralliautoilun arvosarjan pääluokaksi annettaisiin muokkautua se luokka, jossa on parhaimmat taistelut ja yleisöllä eniten mielenkiintoista seurattavaa. Asiat voisivat kehittyä ns. au naturelle. Nythän oikeastaan kaikissa auto- ja myös moottoripyöräsarjoissa on niin, että ihan tarkoituksella nostetaan yksi luokka yli muiden, "kuninkuusluokaksi". Onko se oikein, tai onko se välttämätöntä, että näin tehdään? ps. lopussa on kysymysmerkki, kun en itse ole vakuuttunut, mutta voin vakuuttua jos joku hyvin perustelee.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
MM-pisteet jaetaan yleiskilpailun perusteella. Mestaruuden voi viedä vaikka etuvetoisella Rellulla jos ranteet riittää. Käytännössä tietysti vain nopeimman luokan autoilla. Jos halutaan, että nopein luokka ei ole kuninkuusluokka, niin yleiskilpailun pisteistä pitäisi luopua. En tosin silti tiedä miten tuosta voisi muuten valita pääluokan kuin etukäteen määräämällä yksi luokka kuninkuusluokaksi.

Tai no joo, jos joka luokan mestaria kohdeltaisiin tasaveroisesti, niin ehkä sitten voisi jotenkin au naturel muodostua se pääluokka. Mutta, esim telkkariin on etukäteen valittava se pääluokka, ei niillä riitä resurssit tehdä omaa lähetystä niistä relluista ihan vaan siltä varalta että jos jotakuta kiinnostaisi.
 
Viimeksi muokattu:

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Olisi hauska nähdä mitä tapahtuisi jos ralliautoilun arvosarjan pääluokaksi annettaisiin muokkautua se luokka, jossa on parhaimmat taistelut ja yleisöllä eniten mielenkiintoista seurattavaa. Asiat voisivat kehittyä ns. au naturelle. Nythän oikeastaan kaikissa auto- ja myös moottoripyöräsarjoissa on niin, että ihan tarkoituksella nostetaan yksi luokka yli muiden, "kuninkuusluokaksi". Onko se oikein, tai onko se välttämätöntä, että näin tehdään? ps. lopussa on kysymysmerkki, kun en itse ole vakuuttunut, mutta voin vakuuttua jos joku hyvin perustelee.
Ihan hauska ajatusleikki, mutta miten tämä käytännössä toteutettaisiin? Ns. ykkösluokassa on perinteisesti aina nopeimmat ja kalleimmat vehkeet, joten millä ns luonnollisella mekanismilla ne toiseksi nopeimmat ja toiseksi kalleimmat laitteet onkin niitä joilla parhaat kuskit ajaa?
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Ajatusleikkinä muistelin sitä, kun aikoinaan moottoripyöräpuolella se isoin luokka ei aina ollut mielenkiintoisin, eikä siellä välttämättä ajanut creme de la creme. Nopeimpia ne isoimman luokan pyörät olivat, mutta kilpailun taso ja yleinen mielenkiinto ei ollut samaa luokkaa kuin jossain pienemmässä luokassa. Mitenkä se silloin toteutettiin? Sitä sopii miettiä. Jotenkin luontaisesti se vain kävi, joten toteutus ei perustunut ainakaan sille, että seuraavaa yleisöä suggeroitiin jotenkin. Se vain tapahtui. Jotenkin. Kenties katsojat ja seuraajat aattelivat ite, ihan ite. Kuten laulussa sanotaan!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Rallin SM-sarjassahan on vuosikymmeniä jaettu omat mestaruudet eri luokissa. Jostain syystä se isoin luokka on silti aina vienyt isoimman mediahuomion riippumatta siitä missä se kovin kilpailu on ollut.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Näinhän se tahtoo mennä. Kunhan pyörittelin. Aikansa kun pyörittelee ja kehittelee välillä jopa ihan villejä tai pähkähullulta kuulostavia ideoita, saattaa jossain välissä yhtäkkiä tulla oikein kunnon välähdys. Sellainen "Heureka!".
 
Ylös