FIA rakentaa rallia.

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1368
Ei, mutta osasyy. Kyllähän sarjan tilasta tuli paljon puhetta tämän kauden alkuun. Eikös osasyy olla autojen vähyys? Toyota ajattaa vain kolmea autoa. Olisi ajattanut neljää joissain kisoissa jos Kalle olisi ajanut täyden kauden ja Seb osan kautta. Siitähän tämä oikeastaan lähti, kun autoja on vähän niin sitä perusteltiin hinnalla jolloin keskustelu alkoi siirtymisestä Rally2 autohin. Ford myös ajattaa vain kahta, viime kaudella monessa kisassa kolmea autoa (vaikka Serderidis onkin mitä on).
No tämä kilpailijoiden vähyys ei ole uusi juttu, oli jo trendi sen jälkeen kun Citikka vetäytyi ja v.22-23 Skodalla työnnettiin sijoille 5-8 melkein joka rallissa joten ei ole ihan tämän kauden juttu. No toki Kallen päätöksen jälkeen autoja on vieläkin vähemmän, mutta Fian olisi pitänyt ymmärtää laskeva trendi jo paljon aiemmin, jo v.17 puhuttiin jo, että yksityiskuskit vähentyneet merkittävästi.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3198
Sijainti
Lahti
Minua jotenkin kierosti innostaa tuo jokkispykälä. Kait vähän samasta syystä kuin moni muukin rankasti pakkaa sekoittava sääntö, ilmatilan muutos ja muut ylläripyllärit. Kuskeille ja talleille ne saattaa ja varmaan ovatkin ihan yhtä kerpelettä, mutta näin kivasti omalla persiellään nojatuolista käsin kahvikupponen kädessä lajia seuraavalle ikifanille kaikki edellämainittu on ihan nannaa.
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
292
Minua jotenkin kierosti innostaa tuo jokkispykälä.
Sama juttu. Jokkispykälä on röyhkeän rohkea ja raju veto, joka parhaimmillaan madaltaa mukaantulokynnystä kapinoihin (jokkistermi) merkittävästi.

Ja totta kai Toyota vastustaa näitä uudistuksia, koska ne yhdessä uhkaavat resurssiensa mahdollistamaa hegemoniaa jo liikaa. Ja kuuluukin vastustaa. Se kuuluu pelin henkeen.

Yön yli uusia suuntaviivoja makusteltuani pidän niitä kaikkia aivan erinomaisina. Veikkaanpa myös, että fanikyselyn tulokset näkyvät niissä merkittävästi.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
178
Lähtökohtaisesti mielettömän rohkea ja loistava uudistus, en olisi ikinä uskonyt, että näin voitaisiinkin nyt oikeasti edetä.

Niin paljon kuin nämä ovat omien aiempien kannanottojeni suuntaisia, hieman pelottaa se, että selvästi näistä ei ole nykyisten tallien kanssa kunnolla keskusteltu. Nyt olemme jännän äärellä, onko pian yhtään valmistajaa. Mutta niin näivettynyttä tämä alkoi olla, että ainoa oikea tie silti mennä rohkeasti uuteen suuntaan.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
977
Tuo jokkissääntö vaatinee kyllä tosiaan vielä vähän tarkennusta, Latvalan kommentit tuosta oli kyllä ihan aiheellisia, autoja pitää pystyä tuottamaan ihan eri määriä kuin ennen, ikään kuin "varmuuden vuoksi". Ja mitä jos sitten kuitenkin käy niin, että kiinnostusta ei olekaan? Autoja on kasattu hirveä määrä varastoon koska on ollut olemassa riski että kisan jälkeen kaikki autot on menneet uusiin käsiin tai muuten vain Tuurin kyläkaupassa koristeena.

Miksei vaan yksinkertaisesti luotu sääntöä, että jokainen talli on velvollinen myymään autoja tehtaalta 400k hintaan niin haluaville?
Mä kuvittelin, että tuossa olisi joku kaunis ajatus, että kun auton ostaa parc ferme:stä, niin siinä on viimeisimmät kehitysversio-osat kiinni ja moottorikartat tehdasmallia jne. Mutta en sitten tiedä, tuossa unohtuu, että varaosiakin tarvisi ja huoltaa pitäisi, ja siinä vaiheessa kun tehdasinssi laittaa läppärin autoon kiinni, moottorikartat on muisto vain. Voi tietysti olla että kuvittelen ihan väärin, mutta en mä toisaalta muutakaan syytä tuohon keksi.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3240
Sijainti
JKL
Ei siihen moottorikartan muutokseen tarvita muuta kun pin-koodi... Nuo vehkeet on jo vuosia tarvinneet pin-koodia että ne saa edes käyntiin, kun avaimia niissä ei ole. Jos joku ostaa auton parkfermestä niin sille sanotaan vaan sellainen pin-koodi millä on 10% vähemmän voimaa kun sillä millä kisassa on ajettu... Ei oo sen vaikeampaa... Ja samalla se deletoi sieltä kaikki vanhat kartat ettei jää edes jälkiä...
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
292
Taitaa olla nykyään valtuudet vetää isommatkin linjaukset.
No joo, jos nyt ollaan rehellisiä niin onhan hän kompetenssinsa ja asemansa puolesta vakavasti otettavin tiiminvetäjä.

Malcolm joutuu valitettavasti toimimaan omin resurssein ja ottamatta mitään pois Jari-Matilta...niin. Jokainen ymmärtänee mitä tarkoitan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14798
Sijainti
Tampereen lenkki
Malcolm joutuu valitettavasti toimimaan omin resurssein ja ottamatta mitään pois Jari-Matilta...niin. Jokainen ymmärtänee mitä tarkoitan.
Toyotalla on ihan selkeästi päätetty, ettei ole yksittäistä johtajaa vaan useamman hengen johtoryhmä. Latvala, Fowler, Lindström ja vielä neljäs jonka nimeä en koskaan muista, japanilainen.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3198
Sijainti
Lahti
Lajia seuraavalle ja seuraamisestaan maksavalle katsojallehan yhtälö on yksinkertainen. Teille l. esiintyjille maksetaan, joten pistäkää parastanne, koko draaman edestä. Inhimillisyys säilyttäen, sillä eihän tämä mikään gladiaattoriareena ole!
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
841
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla
Toyotalla on ihan selkeästi päätetty, ettei ole yksittäistä johtajaa vaan useamman hengen johtoryhmä. Latvala, Fowler, Lindström ja vielä neljäs jonka nimeä en koskaan muista, japanilainen.
Abiteboul on koko moottoriurhelupuolen nokka Hyundailla, Toyotan miehet pyörittää rallitallia. Cyril saa varmaan päättää ainakin jotain isompia juttuja ilman pääkonttoria.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
235
Sitä vaan mietin, että kyllähän tämä uusi jokkissääntö mahdollistaisi senkin, että nyt vaikkapa Seat käy ostamassa 400 keur:lla sen Kallen Toyotan. Tämän jälkeen auto pajalle, purkaa sen atomeiksi, mallintaa osat ja auto kasaan. Kisaan tai sitten nettiautoon myyntiin tuolla ostohinnalla. Melkein voisin väittää, että edullisempi vaihtoehto "kehittää" voittaja-auto, kuin aloittaa palkkaamalla se ensimmäinen inssi. Mikä normaalioloissa pitäisi kaiketi palkata joko Toyotalta tai sitten Hyundailta.

Asia mikä varmasti tämän säännön myötä muuttuu on auton suunnittelijoihin varatut kustannukset. Enää ei oikein kannata maksaa mottipäisiä summia sille mukamas maailman parhaalle inssille, koska melkein samaan hintaan saat ostettua hänen valmiin työnsä itsellesi.

Jotenkin sellainen fiilis tullut nyt tästä säännöstä, että totisesti toivon, että sitä ei aleta mitenkään rajoittamaan. En yhtään ihmettelisi, jos tämän säännön myötä ralliin ilmestyisi nopeastikin uusia tehdastalleja, joilla on heti kättelyssä voittaja-auto käsissä ja sitä kehittämään on palkattu kasa "tulevaisuuden tekijöitä", täynnä jos jonkunlaisia uusia innovaatioita.

Rahalla et enää mällää, mikä on vaan hyvä asia.
Toisaalta - mikä motivoi Toijotaa tai Hyihaita enää panostamaan koko lajiin jos/kun teollisuusvakoilu noin laillistetaan? Kehitystyö maksaa, eikä sitä raaa varmaan hotsita heittää nuotioon kun joku kuitenkin apinoi työn tulokset pilkkahintaan. Jos FIA niin haluaa, niin ajetaan sit jokkista....
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
235
Abiteboul on koko moottoriurhelupuolen nokka Hyundailla, Toyotan miehet pyörittää rallitallia. Cyril saa varmaan päättää ainakin jotain isompia juttuja ilman pääkonttoria.
Mitä motorsporttia Hyihailla on WRCn ulkopuolella? Toyotalla on mm. WEC ja ovat mukana myös NASCAR kuvioissa?
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
166
Toisaalta - mikä motivoi Toijotaa tai Hyihaita enää panostamaan koko lajiin jos/kun teollisuusvakoilu noin laillistetaan? Kehitystyö maksaa, eikä sitä raaa varmaan hotsita heittää nuotioon kun joku kuitenkin apinoi työn tulokset pilkkahintaan. Jos FIA niin haluaa, niin ajetaan sit jokkista....
Olet kyllä täysin oikeassa. Toisaalta, nyt on vaan jotain keksittävä, muuten tämä laji kuolee pois.
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
292
Toisaalta - mikä motivoi Toijotaa tai Hyihaita enää panostamaan koko lajiin jos/kun teollisuusvakoilu noin laillistetaan? Kehitystyö maksaa, eikä sitä raaa varmaan hotsita heittää nuotioon kun joku kuitenkin apinoi työn tulokset pilkkahintaan. Jos FIA niin haluaa, niin ajetaan sit jokkista....

Ostotarjouskäytännön vuoksi jokkiskin on kuoleva laji, ollut jo nelisenkymmentä vuotta.

Ja siellä jätkät (ja naiset) rakentelee autoja startteihin omasta läpyskästä hartiapankilla.

Rautalangasta: jos Toyotaa ja Hyundaita laji/luokka ja kilpailu oikeasti kiinnostaa, he ottavat tämän haasteen vastaan.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1368
Ostotarjouskäytännön vuoksi jokkiskin on kuoleva laji, ollut jo nelisenkymmentä vuotta.

Ja siellä jätkät (ja naiset) rakentelee autoja startteihin omasta läpyskästä hartiapankilla.

Rautalangasta: jos Toyotaa ja Hyundaita laji/luokka ja kilpailu oikeasti kiinnostaa, he ottavat tämän haasteen vastaan.
Jokkis on taantuva laji, mutta en sanoisi, että välttämättä johtuu ostotarjouskäytännöstä. VM ssä oli juttu jo 2000-luvun puolivälissä otsikolla "kallista ja vaarallista viihdettä". Siinä sanottiin, että jokkis on kalliimpaa kun ralli !!!!!. Jo silloin. Ensin pitää ostaa läpimätä Fiat, sitten pitää ostaa VW golf josta otetaan moottori ja sitten pitää ostaa VW kupla josta otetaan vaihdeloota. Näin siis silloin. En tiedä nykyään mitkä on tekniikanluovuttaja autoja, mutta Fiateilla ajetaan edelleen. Katoin Youtubesta kuinka nykypäivänä rakennetaan jokkisauto ja ensitöikseen auton pohja ralläköitiin pois etupellistä takapuskuriin asti ja väännettiin pellistä uus tilalle kynnys ja pyöräkoteloineen päivineen. Alkuperäinen ajatus on karannut todella kauas.

Edit: tää vuodatus olis varmaan pitäny kirjoittaa jokkisfoorumille eikä tänne.😀 No Jjx on monen lajin asiantuntija😀
 
Viimeksi muokattu:

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1059
Tämä sinänsä turhaa puhetta, että laji sinänsä mihinkään kuolisi pois. Jos kuolee MM-tasolla nykyisessä konseptissa, niin olkoon niin. Ralli ei ole syntynyt automerkkien markkinointia varten, vaan ensimmäisenä oli nelipyöräinen ratilla liikutettava ajoneuvo, jolla jotkut keksivät ajaa kilpaa paikasta A paikkaan B. Kaikki muu on rakentunut tuon ympärille jälkikäteen. Ja en näe, että rallinomainen kilpailumuoto tulee mihinkään ikinä katoamaan, jos nelipyöräisiä ratilla ohjattavia laitteita on olemassa. Kuitenkin rallikin syntyi, koska kaikkia ei kiinnosta ajaa samaa rataa ympäri ja tuo tarve tuskin tulee muuttumaan tietyltä osalta ihmisiä, jotka haluavat kilpa-autoilua harrastaa.
 
Ylös