FIA rakentaa rallia.

Realy

Well-known member
Liittynyt
16.2.2022
Viestit
158
Väittäisin, että Montessa ylämäkiserpoissa hybridin potkun näki, mutta yhtään jouhevimmissa ei. Nyt kun alkoi oikein asiaa ajattelemaan, niin tuon 2022 Monten jälkeen ei ole penkalla tullut mietittyä hybridiä ollenkaan.
Varmasti noilla paljon serpoja sisältävillä osuuksilla hybridistä on se suurin hyöty.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Toi silmällä näkeminenkin on sellainen seikka, että ilman suoraa vertailukohtaa vauhtieron pitää olla valtava että sen paljaalla silmällä huomaa, varsinkin tv:ssä joka vielä poistaa vauhdin tuntua. Siis huomattavasti isompi kuin mitä esim tällä hetkellä rally1:ssä ja rally2:ssa on. Lisäksi vauhdin tuntu tulee myös monista muista asioista kuin itse vauhdista. Itse kukin voi vaikka katsoa jotain vanhoja rallipätkiä. Näyttääkö ne autot paljon hitaamilta kuin uudet? Minä en ainakaan osaa sanoa videoiden perusteella että miten nopeasti autoilla ajettiin suhteensa toisiinsa vaikka vuosina -88, 98, 2008 ja tänä vuonna.

ts. autojen nopeus on katsojalle ihan täysin riittävä ollut jo vuosikymmenet, nopeammat autot tietenkin vaativat kuskilta enemmän, joten siksi nopeudella on totta kai merkitystä, se tuo eroja kuskien välille enemmän. Mutta vauhti itsessään on merkityksetön, ja minä väitän että jos joku väittää huomaavansa paljaalla silmällä nopeuseron kun poistetaan 50 hevosvoimaa niin valehtelee.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
En pysty hevosvoimia laskemaan silmällä, mutta väittäisin, että sen erottaa jos paikkaan tullaan kympin nopeampaa kuin joku toinen. Sen allekirjoitan, että vauhdin tuntu on aistinvaraista ja oikeastaan monen aistin summa - ainakin näkö, kuulo, tunto, joskus jopa haju, mutta toivottavasti ei koskaan maku. Usein kyläkisoissa joku auto tullessaan kuulostaa nopealta. Uskoisin, että tuttu tunne monelle. Usein se on Honda Civic Type R.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1336
Hankalaa tuo vertailu on erityisesti television kautta, mutta itsekin väitän kyllä, että aktiivipenkkaperunoilla on ainakin livenä suht tarkka havaintokyky sen vauhdin määrään. Kyllä se silmä vaan harjaantuu, jos käyt livenä katsomassa kisoja kymmeniä vuodessa ja jopa kymmeniä vuosia. Mutta tosiaan se liittyy enemmänkin siihen ajosuoritukseen, että kuinka sen paikan ajaa läpi. Tuo tehoeron huomaaminen on kyllä huomattavasti vaikeampaa, jos ajo paikkaan on identtinen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16081
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.rallit.fi/suomalainen-rallitoivo-kommentoi-rallin-mm-sarjan-tulevaisuuden-suunnitelmia-se-kuolee-kylla-pois/

Lindholm ei usko että kiinnostus Rally2:een, tai ainakaan WRC2:een säilyy jos ja kun Rally2 WRC Kit tulee.

Itse taas uskon että näillä autoilla ajetaan vielä pitkään kansallisella tasolla ja EM-sarjassa ja nämä samat kuskit voivat sitten myös ajaa WRC2:ssa, mutta luonnollisesti sen sarjan taso laskee johonkin 10 vuoden taakse, kuten tavallaan pitäisikin.

Parempi kysymys sen sijaan on, voiko tähän luokkaan tulla enää uusia autoja? Tai että tekeekö kukaan enää pieniä autoja ja onko kiinnostusta luokitella?
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Emilillä oli ihan hyvä näkökulma asiaan. En ollut asiaa tuolla tavoin ajatellutkaan. Huomasin olevani samaa mieltä. Olen toki Antinkin kanssa samaa mieltä siitä, että kyä noilla autoilla itsessään tullaan ajamaan vielä pitkään ja hartaasti, jo senkin takia, että niitähän on ihan tolkuttomasti ympäri maailmaa. Sarjaa tai luokkaa voi sitten kutsua miksikä haluaa, mutta kun autoja on, niillä ajetaan. Autot tykkää siitä kun niillä ajetaan!
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Toista oli silloin kun B-ryhmästä luovuttiin ja siirryttiin parhaaseen A-ryhmään! Heh heh.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16081
Sijainti
Tampereen lenkki
Parempi vertaus muutoksesta olisi kuristimen pienentäminen A-ryhmäläisissä kolmeen eri otteeseen. Näistä isoin kuristus tuli vuodelle 1995. Sattumalta muuan Celica kärsi tästä eniten ja muuan Lancer taas sopeutui parhaiten.

Mutta kyllähän tuo haiskahtaa siltä että tallit ja kuskit on ihan tyytyväisiä siitä että kisaan voi lähteä melko varmana voittajana, kun pääluokan autoja on vain 8 ja niistä pari on aina väkisin sellaisia, joilla ei ole lähtökohtaisesti mitään mahdollisuutta.

Voisiko tallit tulla FIAa vastaan ja luvata että 2026-2027 joka kisaan lähdetään neljällä autolla, jos näistä tilapäisistä sääntömuutoksista päästään eroon?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1633
Voisiko tallit tulla FIAa vastaan ja luvata että 2026-2027 joka kisaan lähdetään neljällä autolla, jos näistä tilapäisistä sääntömuutoksista päästään eroon?
M sport ei pysty mitenkään laittamaan neljää autoa viivalle, Toyota ja Huyndai kyllä pystyisivät.
 
Ylös