FIA rakentaa rallia.

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1062
Eilen esitetty idea, jossa viikonlopusta eniten pisteitä kerännyt kuljettaja olisi voittaja, kuulosti järkevältä. Powerin jälkeen lasketaan pisteet ja sen mukaan palkintopallille shamppanjaa ruiskuttelemaan.

Sunnuntailta saatavat pisteet ovat ehkä vähän suhteettoman suuret, Ennemmin 20+5+5 olisi reilumpi suhde. Ja ei ehdollisia lauantain pisteitä. Vaan saisi pitää vaikka sunnuntaina tulisi keskeytys.

Powerin spektaakkelimaisuutta voisi vielä korostaa sallimalla pika huolto ja uudet renkaat, joten viimeisellä TV vedolla nähtäisiin viikonlopun parasta vauhtia koko rahan edestä.
Tätä kun makustelee niin kuulostaisi itseasiassa todella hyvältä ja tässä tuo hyvä asia olisi, että lauantain pisteet eivät olisi ehdolliset. Yleiskilpailun voitolla olisi tässä konseptissa taas merkitystä, vaikkakin se ratkaistaisiin pisteiden avulla eikö yhteisajan, joka rallissa ollut yleensä tapana.

Ongelma tässä on toki miten toimitaan muiden luokkien osalta, jos tuo Pe-La olisi ns. kisan ensimmäinen osio ja se vaan päättyisi lauantaihin. Lasketaanko kaikille kilpailijoille kuitenkin jokin nimellinen kokonaisaika Pe-Su erikoiskoeajoista tms..
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3549
Tuntuu että tässä menty umpikujaan näiden hommien suhteen. Eipä oikein ole hyviä vaihtoehtoja enää. Eli eiköhän 25 vedetä samoilla vielä.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2372
Harva sitä varmaan hitaampaa autoa tahtoo alleen. Eikös näitä hybridiautojakin ensimmäisten testien jälkeen lähinnä naureskeltu kuinka kankeita ovat ja hitaampia kuin vanhat, ja hyvin on lopulta maittanut. Kyllä sieltä aina ennenpitkää insinöörit taikoo kaneja hatusta sen verran että taas hetken päästä mentäisiin vähintään yhtä kovaa.

Ei tämä kuitenkaan mikään '86 -> '87 muutos olisi.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
178
Joo, toi kuskeilta kysyminen on kyllä tässä kohtaa turhaa, sori nyt vaan kuskit!

JM:n argumentit on selvästi vakavamminotettavia ja täysin ymmärrettäviä ja alkuinnon jälkeen on pakko myöntää, että itskein meitin mahdollisten uudistusten järkevyyttä. Ideahan on tietenkin vain väliaikainen purkkapaikka tiellä, jossa yritetään saada viivalle hieman enemmän kilpailukykyisiä autoja. Siinä mielessä tosiaan kittiautojen ei tarvitsekaan olla yhtä hyviä, kunhan eivät jää liikaa. Silloin virheistä rangaistaan ja rally1:llä ei automaattisesti saa vähintään sijaa 6-8, melkein kaikissa tapauksissa. Siinä mielessä olisi hyvä, mutta ei tietenkään pitäisikään saada "yhtä nopeaksi". Loppuu tosiaan aika nopeasti rally1:stan valmistus siinä kohtaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14810
Sijainti
Tampereen lenkki
Minusta olennaisinta tässä on se, että jos Rally2+ ei ole kilpailukykyinen Rally1-:n kanssa niin uudistusta on turha tehdä. Ja vastaavasti jos Rally2+ ei toteudu niin Rally1-autoja ei kannata alkaa muuttaa millään tavalla (paitsi ehkä ottaa hybridi pois jos sillä saadaan kustannuksia pois ja keskeytyksiä/ongelmia vähennettyä).

86/87 uudistus oli paljon valtavampi kuin mistä nyt puhutaan. Vertailukelpoisempi olisi A-ryhmän kuristimen asentaminen ja sitten kahteen otteeseen pienentäminen 90-luvulla, joista isoin tapahtui kaudelle 1995 (ja joka hyödytti parhaiten Mitsubishiä)
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
878
Tuntuu että tässä menty umpikujaan näiden hommien suhteen. Eipä oikein ole hyviä vaihtoehtoja enää. Eli eiköhän 25 vedetä samoilla vielä.
Tässä ei pitäisi tehdä nyt yhtään mitään, vaan keskittyä niihin 2027 sääntöihin ja mennä sinne asti niin kuin on aikanaan sovittu. Kaikista tyhmintä olisi tehdä nyt joku hätäinen ratkaisu kahdeksi vuodeksi, josta ei olisi mitään muuta kuin haittaa sarjalle.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1370
Tässä ei pitäisi tehdä nyt yhtään mitään, vaan keskittyä niihin 2027 sääntöihin ja mennä sinne asti niin kuin on aikanaan sovittu. Kaikista tyhmintä olisi tehdä nyt joku hätäinen ratkaisu kahdeksi vuodeksi, josta ei olisi mitään muuta kuin haittaa sarjalle.
Mutta onko varaa enään odottaa niin kauan? aikaa ei ole liiaksi hukattavaksi. Tallit eivät laadi sääntöjä, siksi heidän kiukuttelun ei pitäisi liikaa antaa vaikuttaa tässätilanteessa.....
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1370
Ei sieltä yhtään uutta tehdasta ole tulossa mukaan 2025 tai 2026 vaikka ajettaisiin 2-ryhmän autoilla.
Pitää täysin paikkansa, ja juuri sentakia tarvitaan sellaisia muutoksia, että saadaan enemmän yksityiskuskeja kärjen tuntumaan mukaan tuomaan väriä. Paluu ysärin suurajoihin. En usko, että myöskään v27 tulee yhtään uutta merkkiä vaikka ajettaisiin 2-ryhmän autoilla ja luultavammin nähdään nykyisistä jonkun lähtevän (=Huyndai). Siksi v.27 säännöt tulisikin mielestäni olla sellaiset, että sarja pyörisi amatööri talleilla Msport tyyliin
 
Ylös