Magnum2300
Well-known member
- Liittynyt
- 28.10.2009
- Viestit
- 755
Tuolla on monta sellaista vuotta, että allekirjoitan väitteesi. Esimerkiksi tuosta N-ryhmän etuvetoisella Renaultilla voitetusta Norsunluurannikosta olen 100% samaa mieltä. Mutta toisaalta siellä oli sillä kaudella Mazda, Lancia, Mitsubishi ja Toyota voittajina kaikki A-ryhmän nelivetoautoilla.Olikin tarkoitus lisätä, ettei noita 90-lukua aiempia ole mielekästä laskea mukaan, kun mukana oli spesialistitalleja joiden autot ei käyneet ikinä kaikissa ralleissa eikä niillä ollut tarkoituskaan pärjätä, esim B-ryhmän aikana Renault assulla tai Toyota vain röykkysoralla. Samoin tuo 1989 Renaultin voitto on Norsunluurannikolta, kun yhtään kunnon tehdastallia ei startannut...ainakin noista kausista pitäisi tunnistaa ne tallit, jotka ajoi selkeästi "täyttä ohjelmaa". Sama muuten 1999 kun Citroen voitti assukisat etuvetoisella.
Onkin sitten mielipideasia, onko hyvä että on mukana spesialistitalleja jotka käy voittamassa vain tietynlaisia ralleja, vähän sama kuin nykyisessä EM-sarjassa spesialistikuskit jotka ajaa vain yhden kisan kaudessa mutta voittaa sen.
Samaten Opel Kadettilla voitettu Uusi-Seelanti 1988 ei ole ollut rallin MM-sarjan suurimpia tähtihetkiä. Toisaalta esim. 1987 Renault ja Volkswagen kiersivät ihan tosissaan merkittävän osan sarjasta etuvetoisilla autoilla ja olivat yllättävän kilpailukykyisiä.
80-luvun puolenvälin Toyota oli ehta tehdastiimi, joka kiersi miltei koko sarjaa, vaikkei kyennytkään voittoihin kuin Afrikassa. Samoin 70/80-luvun taitteen Mercedes-Benz oli viimeisen päälle tehdastalli, joka oli mukana isolla rahalla.
En haluaisi väheksyä lajin vivahteikasta historiaa poissulkemalla Saabia tai Renaultia sen vuoksi, ettei autolla ehtinyt kaikissa ralleissa. Nekin olivat kuitenkin ihan tosissaan rakennettuja tehtaan autoja.
Paikalliset spesialistit ja vain osan kaudesta ajavat kuljettajat ovat osa lajin luonnetta ja mielestäni erittäin tarpeellinen lisämauste kisoihin. More is more!