FIA rakentaa rallia.

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
788
Olikin tarkoitus lisätä, ettei noita 90-lukua aiempia ole mielekästä laskea mukaan, kun mukana oli spesialistitalleja joiden autot ei käyneet ikinä kaikissa ralleissa eikä niillä ollut tarkoituskaan pärjätä, esim B-ryhmän aikana Renault assulla tai Toyota vain röykkysoralla. Samoin tuo 1989 Renaultin voitto on Norsunluurannikolta, kun yhtään kunnon tehdastallia ei startannut...ainakin noista kausista pitäisi tunnistaa ne tallit, jotka ajoi selkeästi "täyttä ohjelmaa". Sama muuten 1999 kun Citroen voitti assukisat etuvetoisella.

Onkin sitten mielipideasia, onko hyvä että on mukana spesialistitalleja jotka käy voittamassa vain tietynlaisia ralleja, vähän sama kuin nykyisessä EM-sarjassa spesialistikuskit jotka ajaa vain yhden kisan kaudessa mutta voittaa sen.
Tuolla on monta sellaista vuotta, että allekirjoitan väitteesi. Esimerkiksi tuosta N-ryhmän etuvetoisella Renaultilla voitetusta Norsunluurannikosta olen 100% samaa mieltä. Mutta toisaalta siellä oli sillä kaudella Mazda, Lancia, Mitsubishi ja Toyota voittajina kaikki A-ryhmän nelivetoautoilla.

Samaten Opel Kadettilla voitettu Uusi-Seelanti 1988 ei ole ollut rallin MM-sarjan suurimpia tähtihetkiä. Toisaalta esim. 1987 Renault ja Volkswagen kiersivät ihan tosissaan merkittävän osan sarjasta etuvetoisilla autoilla ja olivat yllättävän kilpailukykyisiä.

80-luvun puolenvälin Toyota oli ehta tehdastiimi, joka kiersi miltei koko sarjaa, vaikkei kyennytkään voittoihin kuin Afrikassa. Samoin 70/80-luvun taitteen Mercedes-Benz oli viimeisen päälle tehdastalli, joka oli mukana isolla rahalla.

En haluaisi väheksyä lajin vivahteikasta historiaa poissulkemalla Saabia tai Renaultia sen vuoksi, ettei autolla ehtinyt kaikissa ralleissa. Nekin olivat kuitenkin ihan tosissaan rakennettuja tehtaan autoja.

Paikalliset spesialistit ja vain osan kaudesta ajavat kuljettajat ovat osa lajin luonnetta ja mielestäni erittäin tarpeellinen lisämauste kisoihin. More is more!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Kausilla 85-86 Toyota starttasi vain 3-4 MM-ralliin. Volkkari ja Renu A-ryhmässä on verrattavissa nykyiseen WRC2:een. Ja B-ryhmässä Renault ajoi vain assukisoja.

70-lukua en tunne niin hyvin että muistaisin ulkoa miten laajoja ohjelmia mikäkin talli ajoi.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
788
Kausilla 85-86 Toyota starttasi vain 3-4 MM-ralliin. Volkkari ja Renu A-ryhmässä on verrattavissa nykyiseen WRC2:een. Ja B-ryhmässä Renault ajoi vain assukisoja.

70-lukua en tunne niin hyvin että muistaisin ulkoa miten laajoja ohjelmia mikäkin talli ajoi.
1985 Kankkunen ja Waldegård ajoivat molemmat 5 MM-rallia (Safari, Uusi-Seelanti, Suurajot, Norsunluurannikko, RAC)
1986 tosiaan tuo 3 rallia (Safari, Norsunluurannikko, Olympus)

Toisaalta 1986 viivalla oli myös Audi ja Ford, jolla oli jossain määrin kilpailukykyiset autot, vaikkei niillä sattuneesta syystä voittoja napsittukaan.

1970-luvulla oli kyllä heiluntaa noissa. Ja silloin on ollut paljon tehdastasoisella autolla ajaneita yksityiskuljettajia. Esimerkiksi Mikkolan 1975 Suurajojen voitto Corollalla laskettanee siihen kastiin. Tässä nopea vilkaisu lähtöluetteloihin.

1973 Alpine-Renault, Fiat ja Opel ajoivat 11/13 rallia. Ford, Datsun ja BMW ajoivat 9/13 rallia. Osa näistä toki yksityiskuskien ajamina, esimerkiksi USA:han ei lähetetty pahemmin tehtaan autoja.
1974 tynkäkaudella Lancia ja Fiat osallistuivat 6/8 ralliin, Ford, Datsun ja Opel 4/8 ralliin.
1975 Opel ja Datsun ajoivat koko sarjan, tosin Datsunilla Safarissa yksityiskuskeja. Lancia osallistui 7/10, Alpine-Renault sekä Fiat 6/10
1976 Opelille koko kausi, tosin Marokossa yksityiskuskin voimin. Lancialla 9/10 kisaa, Fordilla, Fiatilla ja Datsunilla puolikas kausi.
1977 Fiat ja Ford 10/11 kilpailua, Toyota ja Opel 8/11 kilpailua, Lancia ja Datsun 5/11 kilpailua
1978 Fiat ja Opel 10/11 kilpailua, Ford 8/11 kilpailua, Toyota ja Lancia 6/11 kilpailua, Datsun 5/11 kilpailua
1979 Ford ja Datsun 9/12 kilpailua, Toyota 8/12 kilpailua, Fiat 7/12 kilpailua, Lancia (yksityiskuljettajin) 6/12 kilpailua
 
Viimeksi muokattu:

Fenomenal

Well-known member
Liittynyt
21.11.2016
Viestit
79
Itse listasin voittajat 2000 vuodesta eteenpäin. Sekä valmistajista että eri kuljettajista. Säännöt ovat vaatineet valmistajan ajattamaan jokaisessa kilpailussa vähintään kahta autoa. Citroen on muutamana vuotena osallistunut vajaalla ohjelmalla, ja ei ole kerännyt kaudelta valmistajan pisteitä. Nämä vuodet suluilla. Aika vakioksi nuo voittajien määrät ovat jämähtäneet tuosta vuosituhannen alun muutamasta vuodesta.

2000 4 / 6 Mitsubishi, Peugoet, Subaru, Ford / Mäkinen, Grönholm, Burns, McRae, Sainz, Panizzi
2001 5 / 8 Mitsubishi, Peugeot, Ford, Subaru, (Citroen) / Mäkinen, Rovanperä, Auriol, McRae, Grönholm, Burns, Panizzi, Puras
2002 4 / 7 Subaru, Peugeot, Ford, (Citroen) / Mäkinen, Grönholm, Panizzi, Sainz, McRae, Loeb, Solberg
2003 4 / 6 Citroen, Peugeot, Ford, Subaru / Loeb, Grönholm, Sainz, Märtin, Solberg, Panizzi
2004 4 / 5 Citroen, Ford, Subaru, Peugeot / Loeb, Märtin, Solberg, Sainz, Grönholm
2005 3 / 4 Citroen, Subaru, Peugeot / Loeb, Solberg, Grönholm, Duval
2006 2 / 3 Ford, Citroen / Grönholm, Loeb, Hirvonen
2007 2 / 3 Citroen, Ford / Loeb, Grönholm, Hirvonen
2008 2 / 3 Citroen, Ford / Loeb, Latvala, Hirvonen
2009 2 / 3 Citroen, Ford / Loeb, Latvala, Hirvonen
2010 2 / 4 Ford, Citroen / Hirvonen, Loeb, Latvala, Ogier
2011 2 / 4 Ford, Citroen / Hirvonen, Loeb, Ogier, Latvala
2012 2 / 4 Citroen, Ford / Loeb, Latvala, Ostbert, Hirvonen
2013 2 / 4 Citroen, VW / Loeb, Ogier, Latvala, Sordo
2014 2 / 3 VW, Hyundai / Ogier, Latvala, Neuville
2015 2 / 4 VW, Citroen / Ogier, Meeke, Latvala, Mikkelsen
2016 3 / 6 VW, Hyundai, (Citroen) / Ogier, Latvala, Paddon, Meeke, Neuville, Mikkelsen
2017 4 / 7 Ford, Toyota, Citroen, Hyundai / Ogier, Latvala, Meeke, Neuville, Tänak, Lappi, Evans
2018 4 / 5 Ford, Hyundai, Toyota, Citroen / Ogier, Neuville, Tänak, Loeb, Latvala
2019 3 / 4 Citroen, Toyota, Hyundai / Ogier, Tänak, Neuville, Sordo
2020 2 / 5 Hyundai, Toyota / Neuville, Evans, Ogier, Tänak, Sordo
2021 2 / 5 Toyota, Hyundai / Ogier, Tänak, Evans, Rovanperä, Neuville
2022 3 / 5 Ford, Toyota, Hyundai / Loeb, Rovanperä, Tänak, Neuville, Ogier
2023 3 / 5 Toyota, Ford, Hyundai / Ogier, Tänak, Evans, Rovenperä, Neuville
2024 2 / 5 Hyundai, Toyota... / Neuville, Lappi, Rovanperä, Ogier, Tänak.... kausi vielä kesken
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Itse listasin voittajat 2000 vuodesta eteenpäin. Sekä valmistajista että eri kuljettajista. Säännöt ovat vaatineet valmistajan ajattamaan jokaisessa kilpailussa vähintään kahta autoa. Citroen on muutamana vuotena osallistunut vajaalla ohjelmalla, ja ei ole kerännyt kaudelta valmistajan pisteitä. Nämä vuodet suluilla. Aika vakioksi nuo voittajien määrät ovat jämähtäneet tuosta vuosituhannen alun muutamasta vuodesta.

2000 4 / 6 Mitsubishi, Peugoet, Subaru, Ford / Mäkinen, Grönholm, Burns, McRae, Sainz, Panizzi
2001 5 / 8 Mitsubishi, Peugeot, Ford, Subaru, (Citroen) / Mäkinen, Rovanperä, Auriol, McRae, Grönholm, Burns, Panizzi, Puras
2002 4 / 7 Subaru, Peugeot, Ford, (Citroen) / Mäkinen, Grönholm, Panizzi, Sainz, McRae, Loeb, Solberg
2003 4 / 6 Citroen, Peugeot, Ford, Subaru / Loeb, Grönholm, Sainz, Märtin, Solberg, Panizzi
2004 4 / 5 Citroen, Ford, Subaru, Peugeot / Loeb, Märtin, Solberg, Sainz, Grönholm
2005 3 / 4 Citroen, Subaru, Peugeot / Loeb, Solberg, Grönholm, Duval
2006 2 / 3 Ford, Citroen / Grönholm, Loeb, Hirvonen
2007 2 / 3 Citroen, Ford / Loeb, Grönholm, Hirvonen
2008 2 / 3 Citroen, Ford / Loeb, Latvala, Hirvonen
2009 2 / 3 Citroen, Ford / Loeb, Latvala, Hirvonen
2010 2 / 4 Ford, Citroen / Hirvonen, Loeb, Latvala, Ogier
2011 2 / 4 Ford, Citroen / Hirvonen, Loeb, Ogier, Latvala
2012 2 / 4 Citroen, Ford / Loeb, Latvala, Ostbert, Hirvonen
2013 2 / 4 Citroen, VW / Loeb, Ogier, Latvala, Sordo
2014 2 / 3 VW, Hyundai / Ogier, Latvala, Neuville
2015 2 / 4 VW, Citroen / Ogier, Meeke, Latvala, Mikkelsen
2016 3 / 6 VW, Hyundai, (Citroen) / Ogier, Latvala, Paddon, Meeke, Neuville, Mikkelsen
2017 4 / 7 Ford, Toyota, Citroen, Hyundai / Ogier, Latvala, Meeke, Neuville, Tänak, Lappi, Evans
2018 4 / 5 Ford, Hyundai, Toyota, Citroen / Ogier, Neuville, Tänak, Loeb, Latvala
2019 3 / 4 Citroen, Toyota, Hyundai / Ogier, Tänak, Neuville, Sordo
2020 2 / 5 Hyundai, Toyota / Neuville, Evans, Ogier, Tänak, Sordo
2021 2 / 5 Toyota, Hyundai / Ogier, Tänak, Evans, Rovanperä, Neuville
2022 3 / 5 Ford, Toyota, Hyundai / Loeb, Rovanperä, Tänak, Neuville, Ogier
2023 3 / 5 Toyota, Ford, Hyundai / Ogier, Tänak, Evans, Rovenperä, Neuville
2024 2 / 5 Hyundai, Toyota... / Neuville, Lappi, Rovanperä, Ogier, Tänak.... kausi vielä kesken
Voittaneiden kuljettajien lukumäärän listaus tuo hyvää syvyyttä tähän! Kaudet 2006-2015 on menty niin että vain kaksi tallia ja 3-4 kuskia on voittanut ralleja, sen jälkeen on näissä tilastoissa ollut enemmän monipuolisuutta, vaikka lajilla meneekin huonosti...

ja 2017 oli kyllä maaginen kausi monella tavalla.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Sinänsähän laji kuin laji, niin monesti tietyt tiimit dominoivat, kuten esimerkiksi Formula 1:ssä. Mutta silti, jos ajattelisi, että tiimimäärän tiputtaisi Formula 1:ssä puoleen niin koko sarjan arvokin tippuisi varmasti melkoisesti. Toki puhutaan rata-autoilusta ja sinänsä eri laji, mutta lähinnä pointtina. Kyllä se kokonaisosallistujamäärä tuo vaan lisäarvoa sarja kuin sarja.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
332
Kausilla 85-86 Toyota starttasi vain 3-4 MM-ralliin. Volkkari ja Renu A-ryhmässä on verrattavissa nykyiseen WRC2:een. Ja B-ryhmässä Renault ajoi vain assukisoja.

70-lukua en tunne niin hyvin että muistaisin ulkoa miten laajoja ohjelmia mikäkin talli ajoi.
Mulla on hatara muistikuva et joku fransmanni ois ollu R5 Turbolla / Maxi Turbolla Suurajoissakin. En ny juuri kykene penkomaan arkistojani.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1551
Sijainti
Porvoo

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
FIA:n suunnittelijoilla on suurempi suunnitelma. MM-sarja kuten sen nyt tunnemme, lakkautetaan kokonaan. Sen tilalle nousee kaikille avoimet ja kivenkovat paikalliset mestaruussarjat, kuten SM-sarja. Kauden lopuksi ajetaan MM-tittelistä kerrasta poikki tyyliin. Vain kansallisten sarjojen kerma pääsee mukaan MM-otteluun. Kalustoa en ole vielä päättänyt, mutta muuten tämä on aloittamista vaille valmis projekti.
 

Fenomenal

Well-known member
Liittynyt
21.11.2016
Viestit
79
FIA:n suunnittelijoilla on suurempi suunnitelma. MM-sarja kuten sen nyt tunnemme, lakkautetaan kokonaan. Sen tilalle nousee kaikille avoimet ja kivenkovat paikalliset mestaruussarjat, kuten SM-sarja. Kauden lopuksi ajetaan MM-tittelistä kerrasta poikki tyyliin. Vain kansallisten sarjojen kerma pääsee mukaan MM-otteluun. Kalustoa en ole vielä päättänyt, mutta muuten tämä on aloittamista vaille valmis projekti.
Tämä konsepti on jo FIA:lla käytössä vakioautojen puolella. Finaaliin pääsee 45 parasta rankingin pisteiden mukaan, maailman eri TCR sarjoista. TCR World Ranking Finalin voittaja pokkaa MM-pystin joulukuun FIA gaalassa.

https://tcr-worldranking.com/tcr-world-ranking-final

Maailman rankingia johtaa Hyundain "tehdastalli" BRC:llä ajava unkarilainen Norbert Michelisz. BRC talli tuttu varmasti myös monelle meistä rallia seuraavalle, ajoihan heidän autollaan MM-sarjaa aikanaan Robert Kubica ja paraikaa ERC sarjaa johtava Hayden Paddon. Rankingissa ei suomalaisia 500 parhaan joukossa. Antti Buri on aktiiviurallaan parhaimmillaan ollut sijalla 6.
 

TrulliJuna

Well-known member
Liittynyt
24.11.2013
Viestit
233
Tällaisen linkatun uutisen jälkeen tietää jo että hetken päästä täällä on pari nimimerkkiä taas kertomassa että tällaista ei tapahdu ja että ralli kuolee. Viimeinen sammuttaa valot.
No, sellaista ei vaan nyt valitettavasti ole tapahtunut, vaikka niin monta vuotta sitä on toivottu ja yritetty. Ei ole ollut edes lähellä. Kuka oikeasti uskoo, että nyt olisi?! Sen sijaan huomattavasti todennäköisempää on se, että ensi vuoden jälkeen on jälleen yksi autonvalmistaja vähemmän.

Tämän lisäksi sitten sarjan ylivoimaisesti suurin tähti punnitsee jatkuvalla syötöllä omaa kiinnostustaan sarjaa kohtaan ja ne seuraavaksi suurimmat tähdet ovat tuoneet suhteellisen selväksi sen, että jotain on pahasti rikki. Ja kun ei ihmisen ole hyvä olla, niin meinaako joku nyt oikeasti, että Tanakia tai Ogieria kiinnostaa edustaa yhteisöä, jossa he eivät saa olla omia itsejään. Eiköhän herrat keksi parempaakin ajanvietettä.

Ei se ralli kuole, mutta vedäppä tuosta kokonaisuudesta nyt Hyundai, Rovanperä, Tanak ja Ogier pois, niin aikamoinen kuoppa syntyy. Ja miten sen kuopan siitä sitten täyttää, niin siihen ei taida enää saudienkaan massit riittävän tai ainakaan nyt missään muodossa nuo "ehkä tulee/kovasti yritetään saada" mukaan lisää valmistajia puheet.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9717
Sijainti
Helsinki
FIA:n suunnittelijoilla on suurempi suunnitelma. MM-sarja kuten sen nyt tunnemme, lakkautetaan kokonaan. Sen tilalle nousee kaikille avoimet ja kivenkovat paikalliset mestaruussarjat, kuten SM-sarja. Kauden lopuksi ajetaan MM-tittelistä kerrasta poikki tyyliin. Vain kansallisten sarjojen kerma pääsee mukaan MM-otteluun. Kalustoa en ole vielä päättänyt, mutta muuten tämä on aloittamista vaille valmis projekti.
Tuo World Rally Tour-idea on hyvä. Jokaisen kansallisen sarjan sekä EM-sarjan pistetaulukon kolme parasta pääsisivät mukaan kolmen päivän finaaliralliin, jonka voittaja palkitaan maailmanmestarin arvonimellä sekä pystillä.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Kaikkea saa ehdottaa! Olisi mielenkiintoista jos tulisi joku oikein iso mullistus ja ralliniilot tekisivät lajissa sellaisen kvanttihypyn en masse, kuten sanotaan.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Miltäs kuulostais viiden osakilpailun mittainen "Rally super series". Kyseessä ei siis olisi MM sarja. Koska kustannukset. Kilpailuina Monaco, Swe, joku vuosittain vaihtuva assukisa, Secto ja Britannia. Tiimit vois olla yksityistiimejä. Josko Seb ja Kallekin nyt voisivat ajaa täyden kauden. Autot halvempia (ykstyyppi putkirunko) kun nykyisesti mutta vähintään 350-370hv ilman siipiä. Kustannukset pysyis maltillisina kun kalustoa ei tarvi roudata ympäri planeettaa.
 
Ylös