Fisi ja Trulli lupaukset, jotka petti?

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
Teemu-84 sanoi:
Ei tarvi olla mikään "Kimittäjä" tai "Schufosi" huomatakseen ettei Alonson ole tarvinnut juurikaan taistella voittojensa eteen. Joitain yksittäistapauksia lukuunottamatta. Ilman ongelmia ja turva-autoa miten olisi käynyt Kanadassakin tänä vuonna, ihan hirvittää ajatuskin :nope:
Joo, voitas täälläkin varmaan aloittaa sellainen tosi asiantunteva "apinakin pystyis voittaan Renulla"-topicci.......vai mitä? :thumbup:

Even a monkey could win in this years Renault car
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
kristian.s sanoi:
Alonso ylimielinen eikä kestä paineita eikä joudu taistelemaan voittojensa puolesta.
Millonkas Alonso on virheitä tehnyt, ettet nyt sekota kuskeja, kannattaa seurata niitä kisoja myös televisiosta. :wink:
Muistan useamman kipailun missä Alonsoa on hiostettu, enkä muista kuin yhden (Mestareiden muuri) kerran Alonson virheen tehneen.
Eräässäkin kisassa (Olikohan italian osakilpailu) Alonso painosti Schumia ja Schumi sortui virheeseen (Ajoi pitkäksi mutkassa), tilanne kääntyi toisinpäin, eli Schumi painosti Alonsoa takaluukussa kiinni kisan loppuun, silti Alonson kantti kesti.
Kyllähän Alonso eilen viimmeksi paineessa oli, kun kierroksella ohitettavat haittasi menoa niin että joutui nyrkkiään heristämään...
Myäskään Massan ohi yrittäessään ei virheisiin sortunut.......
Kyllä Kimillä ja Alonsolla on tämän hetken ylivoimaisesti paras paineen sietokyky, sen jälkeen tulee Schumi, sitten vasta muut....
Kyllä Alonso ajaa myös silloin osaa kun on tarvis, moniko muistaa 2005 kauden lopun kun tallien mestaruus oli vielä katkolla.

Lainaus MTV3 sivustolta....
- 130R on yksi pelottavimmista ja vaikeimmista mutkista maailmassa. Kapea, vasemmalle kääntyvä mutka, joka ajetaan 320 kilometrin tuntinopeudella ja jossa ohittaminen on ollut eiliseen asti mahdotonta. Fernando Alonso kuitenkin teki sen huikean Japanin GP:n 19. kierroksella, ja F1-historian menestyksekkäimmälle kuljettajalle, Michael Schumacherille. Ulkokautta. Uhkarohkea ohitus paikassa, jossa ei ole edes kunnollista turva-aluetta. Vuoden paras ohitus. Tämä oli vain yksi esimerkki uuden maailmanmestarin meille tarjoamasta viihteestä.

Jos joku muistaa tuon ohituksen, on vaikea etsiä hurjempaa ja uhkarohkeampaa ohiusta Kimin, Schumacherin tai Alonson tekemänä...
Tosin saahan sitä katsella sinivalkoisten lasien läpi ja uskotella itselleen ettei muista kuin Kimistä ole rautahermoiseksi kuskiksi radalla, tosin voi kokea ikäviä yllätyksiä silloin....

Mutta palatakseni alkupeäiseen aiheeseen, totta että ei Renaultilla pahemmin vaihtoehtojakaan kuljettajavalinnoissa jäänyt.
Silti ihme ettei odotettu kuitenkaan sen pidempään ja katsottu tilanteen kehittymistä kuskimarkkinoilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hurmurisija sanoi:
En jaksa kaivaa esiin aika-ajojen tuloksia, mutta sellainen mielikuva minulla on, että Kimi ja Alonso ajavat aika-ajoissa usein selvästi tallikaveriaan nopeammin. Schumi on tainnut olla useammin tiukoilla. Tallikaverin hyvyyttä?
Ottamatta kantaa aikaeroihin, tallikaverivertailussa Schumi on vienyt aika-ajot 10-1, Alonso 8-3, samoin Kimi 8-3.

Sijoitusten erotuksena Schumi on sijoittunut yhteensä koko kaudella 25 sijaa ylemmäs, Alonso 30 sijaa ja Räikkönen vaivaiset 3.

(Lähde Brian Lawrencen tilasto: http://groups.google.com/group/rec.autos.sport.f1/tree/browse_frm/thread/f08c2192fb914669/de6be00c94acd0c2?rnum=1&hl=fi&_done=/group/rec.autos.sport.f1/browse_frm/thread/f08c2192fb914669/de6be00c94acd0c2?hl=fi&#doc_de6be00c94acd0c2)
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Kristian.s taisi olla sarkastinen!? Hermanni ja Reason lukekaas uudestaan!
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
patriot sanoi:
Kristian.s taisi olla sarkastinen!? Hermanni ja Reason lukekaas uudestaan!
Näinhän se taitaakin olla, kun ajatuksen kanssa lukee tuon postauksen....
Ficistä ja Trullista vielä, kyllähän Trulli on paremmin ajanut kuin pikkuschumaher yleensä, joten Ralffilla taitaa olla peiliinkatsomisen paikka...
Fisi taitanee joutua suht koville mikäli Heikki ajaa ensikaudella Rellulla, näin itse ainkin luulen (Jos testiaikojakin vertaa, ja onhan heikillä kilometrejä rellun ratissa suht runsaasti takana).
Tosin Heikillä on silloin vuosi taukoa kisakokemuksessa, joten ei varmaan aivan heti pääse juonesta kiinni (Toivotaan ettei näin olisi).
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Taitaa olla ihan yleinen näkemys, että Fisicon Alonsoa hitaampi vauhti selittyy pitkälti tallikaverin mielen mukaan tehdyllä autolla. Se, mikä Fisichellan menossa hämmästyttää ja on oikeastaan aina ollut se suurin ongelma on epätasaisuus, johon ei näytä minkäänlaista lääkettä löytyvän. Nimenomaan aloittelijamaisia virheitä odottaisi noin kokeneelta kuljettajalta ihan viimeiseksi näkevänsä.

Trullista taas olen edelleen sitä mieltä, että parhaana päivänään hän on nopeampi kuin kukaan sarjan ratinvääntäjistä. Jarnon ongelma tuntuu olevan se, että hän on varsin herkkä muutoksille niin auton kuin ympäristönkin suhteen. Jotain Trullin tuntumasta autoon kertonee se, että hänen ajaessaan Renault'lla kertoi Pat Symonds Jarnon paikallistaneen autosta ongelmia, joita telemetria ei kyennyt näyttämään. Harmittavasti tämä toimii myös häntä vastaan sikäli, että luottamus kalustoon menee helpommin ja osaltaan voisi kai ajatella tämän olevan syynä siihen, ettei kisavauhti ole aika-ajojen tasolla. Kilpailusuoritustenkin kritisointi on sikäli vähän kyseenalaista, ettei Ralf ole yleensä mennyt kilpailuissa yhtään sen lujempaa, vaikkei Jarno aika-ajojen tapaan olekaan ylimääräistä kalustostaan irti saanut.

Paitsi, että hyvän ja huonon päivän välillä saattaa olla eroa, puuttuu Jarnolta mielestäni sellainen kunnianhimo ja "paskamaisuus", jota likipitäen kaikissa urheilulajeissa menestymiseen tarvitaan. Osin tästä syystä on vaikea löytää F1-kuskeista ketään, jolle menestystä mielummin soisi.
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
patriot sanoi:
Kristian.s taisi olla sarkastinen!? Hermanni ja Reason lukekaas uudestaan!
Joo, sori, en lukenu loppuun asti ekalla kerralla....... :dunno: :)
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Bobakki sanoi:
Paitsi, että hyvän ja huonon päivän välillä saattaa olla eroa, puuttuu Jarnolta mielestäni sellainen kunnianhimo ja "paskamaisuus", jota likipitäen kaikissa urheilulajeissa menestymiseen tarvitaan. Osin tästä syystä on vaikea löytää F1-kuskeista ketään, jolle menestystä mielummin soisi.
Trulli tuntuu erittäin miellyttävälle ja sympaattiselle henkilölle. Jotenkin tuntuu että hän on toyotalle juuri tässä vaiheessa aika korvaamaton, tuskin kukaan muu kuljettaja tulee noinkin hyvin ralffin kanssa toimeen tallikavereina. Jopa silloin, kun ralf törmäs trullin persaukseen seurauksella että ralf keskeytti ja trullin auto vioittu ja jäi pisteittäi, trulli piti turpansa kiinni eikä kritisoinut tallikaveriaan. Jopa räikköstä KIINNOSTI kerran kritisoida tallikaveriaan vastaavanlaisessa tilanteessa...

Ajajana pidän trullia erittäin nopeena jos auto toimii kuten esim. ranskassa. Podiumia olisi kolkutellut jos vehkeet ois kestänyt. Jos vertaa ralffiin niin hän on nopeampi aika-ajoissa kun taasen ralf on ehkä kovempi kaksintaisteluissa. Mutta jokatapauksessa arvostan trullia kuljettana korkealle. :ahem:
 

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
Olisi kyllä mielenkiintoista saada sisäpiirin tietoa kaikesta F1-autojen säätämiseen, kehittämiseen yms. liittyvistä asioista. Erityisesti minua kiinnostaisi juuri se, miten paljon autoja customoidaan kullekin ajajalle, kuinka paljon kuskien ajotyylit poikkeaa toisistaan jne. On helppo uskoa, että F1-auto on äärimmäisen herkkä ja monimutkainen kapine, jonka pienet muutokset huippukuskit tunnistavat, kaikkein huipuimmat muita tarkemmin ja herkemmin.

Tämä liittyy aiheeseen tietenkin tapaus Fisichellan muodossa. Vaikea on uskoa, että Fisin olisi yhtä helppo ajaa Renaultia kuin Alonson. Ehkä tosiaan auto on suunniteltu Alonsoa silmälläpitäen? Vai onko kyse enemmänkin siitä, että Alonsoon panostetaan muilla sektoreilla enemmän; parhaat mekaanikot, parhaat taktiikat jne?

Toisaalta, jos autot ovat Renault kuskeilla identtiset, on vaikea perustella Alonson ylivoimaa millään muulla kuin paremmuudella, vaikka ajotyylit olisivatkin erit.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Bobakki sanoi:
Paitsi, että hyvän ja huonon päivän välillä saattaa olla eroa, puuttuu Jarnolta mielestäni sellainen kunnianhimo ja "paskamaisuus", jota likipitäen kaikissa urheilulajeissa menestymiseen tarvitaan. Osin tästä syystä on vaikea löytää F1-kuskeista ketään, jolle menestystä mielummin soisi.
Tässä tuo paradoxi piilee. Mukavat kaverit eivät pärjää. F1 on laji jossa vaaditaan tiettyä röyhkeyttä jo neuvottelupöydässä ja itsensä markkinoimisessa. Pitää olla häikäilemätön ja vaatia. Herrasmiesmäiset tyypit, jotka ovat pehmeitä neuvottelupöydässä ja kohteliaita radalla, eivät yksinkertaisesti menesty.Tässäkin on tietysti poikkeuksia, jotka kuitenkin vain vahvistavat säännön. "Kaikki mulle heti tänne" luonteen ja tietyn röyhkeyden omaavat kuljettajat menestyvät. Toki hekin tarvitsevat menestyäkseen voittaja-auton.
 

R.Rosset

Well-known member
Liittynyt
1.2.2006
Viestit
1048
Kyllä kieltämättä silloin kun Fisi siirtyi Renaultille itse ainakin odotin häneltä paljon enemmän kuin mihin hän on sittemmin pystynyt.

Trullista on vähän vaikea sanoa. Jotenkin tuntuu vähän hitaalta, kun "Trullijuna" tuntuu aina olevan pystyssä.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Törni sanoi:
Tässä tuo paradoxi piilee. Mukavat kaverit eivät pärjää. F1 on laji jossa vaaditaan tiettyä röyhkeyttä jo neuvottelupöydässä ja itsensä markkinoimisessa. Pitää olla häikäilemätön ja vaatia. Herrasmiesmäiset tyypit, jotka ovat pehmeitä neuvottelupöydässä ja kohteliaita radalla, eivät yksinkertaisesti menesty.Tässäkin on tietysti poikkeuksia, jotka kuitenkin vain vahvistavat säännön. "Kaikki mulle heti tänne" luonteen ja tietyn röyhkeyden omaavat kuljettajat menestyvät. Toki hekin tarvitsevat menestyäkseen voittaja-auton.

Niin, ja pitää katos osata ajaa :thumbup: Kyllähän häkä oli/on herrasmies niin radalla kuin ulkopuolellakin, ja pari mestaruutta nappasi. Sekä räkä on mun mielestä kanssa nykyään jo aika herrasmies radalla. Ei mun mielestä tarvia olla mulkku että muka pärjäisi.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
butterfly sanoi:
Niin, ja pitää katos osata ajaa :thumbup: Kyllähän häkä oli/on herrasmies niin radalla kuin ulkopuolellakin, ja pari mestaruutta nappasi. Sekä räkä on mun mielestä kanssa nykyään jo aika herrasmies radalla. Ei mun mielestä tarvia olla mulkku että muka pärjäisi.
Samaa mieltä. Se että joku mulkku pärjää, ei poista sitä tosiasiaa, että useimmat eivät pärjää .

Onhan se tietty aina hauksaa kirjoittaa tarinoita minkälainen pitää olla voittaakseen.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Fisi on hyvä kuski, mutta siltä puutuu se jokin, se mikä vaaditaan voittajalta/mestarilta. Trullilla voi olla vähän samaa vikaa. Kai sen voisi suomeksi kirjoittaa että ne ei ole tarpeeksi "kusipäitä". :wink:
 

Formula1Fan

Well-known member
Liittynyt
6.4.2005
Viestit
324
Formuloissa on aika vaikea vertailla näitä kuskeja, kun lähes kaikki on autosta kiinni. 2004 kauden pisteet ainakin kertoo, että Jarno Trulli keräsi renaultille enemmän pisteitä, kuin Fernando Alonso ennen kuin hän sai kenkää.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
butterfly sanoi:
Niin, ja pitää katos osata ajaa :thumbup: Kyllähän häkä oli/on herrasmies niin radalla kuin ulkopuolellakin, ja pari mestaruutta nappasi. Sekä räkä on mun mielestä kanssa nykyään jo aika herrasmies radalla. Ei mun mielestä tarvia olla mulkku että muka pärjäisi.
Ilmeisesti et ymmärrä mitä tarkoittaa, että poikkeus vahvistaa säännön?

Tietty luonteenlaatu ja häikäilemättömyys muuttui sinun käsitteistössäsi sujuvasti ilmaisuksi "mulkku". Minun käsitteistössäni se ei sitä ole. Minä ymmärrän sillä tiettyä peräänantamattomuutta kaikissa tilanteissa, rohkeutta ja halua käyttää jokainen mahdollinen tilanne röyhkeästi sijoituksen parantamiseen. Sellainen toiminta on hyvän kuljettajan merkki. Minusta sellaista on havaittavissa myös Räikkösessä. Sellaista ei mielestäni ole riittävästi topiikin aiheena olevassa kuljettajakaksikossa.

Se tuli minulle täytenä yllätyksenä, että autoa pitää myös osata ajaa. Kiitoksia valistamisesta. Luulin että maailman suurin mulkku on itsestäänselvästi myös maailman paras kilpa-ajaja ;)
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Montoyalla tais olla tuota luonteenlaatua aika paljon. Ei workkinut erityisen hyvin.
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
Tai ehkä siinä on kysymys siitä että Fisi ja Trulli on vaan "laiskoja" ja liian mukavuudenhaluisia tyyppejä, sellaisia "kyllä se siitä järjestyy jotenkin huomiseks"-kavereita, "manjana"-miehiä, joille on tärkeämpää kaikki muu elämässä kuin se voittaminen, koska voittamisen eteen joutuu yleensä tekeen työtä. Eikös oo sanonta että menestys on 5% lahjakkuutta ja 95% työtä, tai 1% ja 99%.

Missä vaan työssä tai työpaikalla on tuttua, että jos haluaa tehdä työnsä hyvin, eikä aina jätä hommia ns."huomiselle" niin äkkiä saa kyllä maineen että on ikävä ihminen ja tiukkapipo ja vaikka mitä, vaikkei taustalla tosiaan olis mitään muuta kuin vähän tiukempi työtahti verrattuna kaikenlaisiin työnvieroksujiin.

Ja yleensä voittajatyypeillä on niin kova kilpailuvietti ja kunnianhimo, että ne ei pääse siitä eroon vaikka ne haluaiskin. Kaikilla ihmisillä ei oo tällaista ehkä jo sairaalloista viettiä, ja sit tällaiset tyypit joilla on, niinkuin tuntuis että Sumilla on, Alonso, Häkkinen, Montoya, Rosbergit, luokitellaan jotenkin poikkeaviksi ihmisiksi muiden toimesta, eikö vaan? Ne on sellaisia kaikki tai ei mitään-tyyppejä, ja mun mielestä Fisi ja Trulli ei oo sellaisia, mut ei siinä toisaalta mitään pahaa oo.......


edit: Sit viä lisäisin että mikä vaan tekeminen, mistä tulee ammatti, muuttuu jossain vaiheessa "työksi", eli että se ei oo vaan enää "kivaa" harrastelua tai kilpailua, vaikka ympärillä pyöris koko maailma ja glamouria riittää ja rahaa......kun on tarpeeks kaikkea niin siihen alkaa vaan kyllästyä, ihminen on sellainen. Ainoo millä noi f1-kuskit pysyy "hengissä" on voittaminen. Siitä paras esimerkki on Sumi, sille ei mikään merkitse enää mitään kuin se voittaminen, siks sille on erittäin vaikeeta lopettaminen, koska hän tietää että ne kicksit mitä voittaminen koko maailman edessä tuo loppuu sinä päivänä kun se lopettaa. Ja jos ja kun jonkun ihmisen elämänarvot on tommoset niin eihän se voi lopettaa ikinä.....
 
Viimeksi muokattu:

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
reason sanoi:
Tai ehkä siinä on kysymys siitä että Fisi ja Trulli on vaan "laiskoja" ja liian mukavuudenhaluisia tyyppejä, sellaisia "kyllä se siitä järjestyy jotenkin huomiseks"-kavereita, "manjana"-miehiä, joille on tärkeämpää kaikki muu elämässä kuin se voittaminen, koska voittamisen eteen joutuu yleensä tekeen työtä. Eikös oo sanonta että menestys on 5% lahjakkuutta ja 95% työtä, tai 1% ja 99%.
Hmmm .... saattaisin uskoa tuota, jos en tietäisi että lähes kaikki F1kkösiin päässeet ovat voittaneet kovatasoisia pikkuformulasarjoja. Että vähän paha sanoa että tässä meillä on tusina taviksia, F1kuskeja. Nämä kolme saattavat pärjätä kilpa-autoilussa ja nuo loput eivät. Mitäköhän edes tekevät täällä :confused:
 
Ylös