Foorumilaisten Karting-kokemukset??

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Olisi kiva tietää miten ne KIC:n lopun syheröt kuuluu ajaa...
Koitin Paintilla piirtää mahdollisimman hyvin omat ajolinjani. Olen ajanut KIC:n nykyistä profiilia tasan kolme kertaa, joten en ole todellakaan mikään mestari. WoPe saattaisi tietää vielä paremmat ajolinjat. Vikan mutkan ulostulossa käytän leveää linjaa, jotta vauhti ei hiipuisi. Tuolla jos kääntää renkaita paljon, niin se syö vauhtia aivan liikaa.

 

Nasty Boy

-2-
Liittynyt
18.2.2009
Viestit
1289
Sijainti
Tuusula
Lopun syheröihin sanoisin että mitä sisempää sen parempi, varsinkin viimeinen vasen/oikea. Sladia ja pomppimista vältellen sopivalla vauhdilla sisältä.:thumbup: Näin sitä yritän ajaa mutta ...:jaska:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13738
NB:kin tietää, itekin välillä tuolla ajaneena olen mieltä että lyhempää linjaa vaan, ei tule turhaa kaarrosta kauempaa. Hyvä pito tuolla, liiankin. Huomaatte, Turkuun kisaamaan tulevat, eron :)
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Yleensä anaalitappi antaa 0,5-1,0 sec / kierros lisää vauhtia.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
En tiedä mikä KIC:n autoissa ja radassa sitten on se, että niillä täytyy ajaa melkoisen pyöreää ja loivaa linjaa. Onko niiden autojen paino sitten itsessään jo niin suuri, vai mistä kyse. Tuohon Nipsuhuulen piirustukseen sanoisin tosin ei sentään noin pyöreää linjaa näin pelkän kuvan perusteella.

VMKC tulee olemaan sitten taas uusi paikka itselle ja kävin sivuilla katselemassa jo vähän etukäteen. Vaikuttaa mielenkiintoiselta ja suurelta paikalta. Olisiko esittelykuvia otettu laajakulma kameralla? Saa yleensä heti tilavamman näköiseksi:rolleyes:
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
En tiedä mikä KIC:n autoissa ja radassa sitten on se, että niillä täytyy ajaa melkoisen pyöreää ja loivaa linjaa. Onko niiden autojen paino sitten itsessään jo niin suuri, vai mistä kyse. Tuohon Nipsuhuulen piirustukseen sanoisin tosin ei sentään noin pyöreää linjaa näin pelkän kuvan perusteella.
Ongelma on siinä, että kun renkaita kääntää tarpeeksi, niin auto alkaa pomppimaan ja samalla vauhti häviää jonnekin.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Ongelma on siinä, että kun renkaita kääntää tarpeeksi, niin auto alkaa pomppimaan ja samalla vauhti häviää jonnekin.
Niin sehän se olikin. On pari vuotta siitä kun edellisen kerran kävin. Itse ratkaisin pomppimisen sillä, että tulee mutkaan tavallista suuremmalla vauhdilla ja kääntää pyöriä tavallista enemmän, jolloin etupäästä saa pidon murrettua. Ei pompi enää. Tarttis enempi ajella siellä ennen kuin pääsisi täysin jyvälle hommasta. Siellä tuli takkiin aina muutama kymppi parhailta kuskeilta.
 

sataja

Active member
Liittynyt
1.10.2009
Viestit
42
http://www.kylemore-karting.com/temp/index.php

tuolla tuli ajeltua... autosta en mitään osaa sanoa, nainen kun olen :)
ratti ja kaksi poljinta siinä oli. lakattu betoni, pito hyvä. irkut hulluja kuskeja, ajavat peräkonttiin surutta :dunno:
kolme eri rataa joista minä ajoin 2 radalla. radan paras aika 20 tasan ja minun paras 24,6 eli vissiin hyvin meni. kyllä vaan kaikkee saa mahtumaan isoon teollisuushalliin :ahem:
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
http://www.kylemore-karting.com/temp/index.php

tuolla tuli ajeltua... autosta en mitään osaa sanoa, nainen kun olen :)
ratti ja kaksi poljinta siinä oli. lakattu betoni, pito hyvä. irkut hulluja kuskeja, ajavat peräkonttiin surutta :dunno:
kolme eri rataa joista minä ajoin 2 radalla. radan paras aika 20 tasan ja minun paras 24,6 eli vissiin hyvin meni. kyllä vaan kaikkee saa mahtumaan isoon teollisuushalliin :ahem:
Näyttää kyllä varsin mielenkiintoiselta kompleksilta. Saatu aika kivasti noita korkeuserojakin, mikä on sisäradalle aika hienoa.. Tuosta tulee mieleen hiihtohallit, joihin on myös saatu tehtyä mäkiä vähän samaan tyyliin. Tosin niissä on vain yksi rata kun tuolla on kolme..
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Koitin Paintilla piirtää mahdollisimman hyvin omat ajolinjani. Olen ajanut KIC:n nykyistä profiilia tasan kolme kertaa, joten en ole todellakaan mikään mestari. WoPe saattaisi tietää vielä paremmat ajolinjat. Vikan mutkan ulostulossa käytän leveää linjaa, jotta vauhti ei hiipuisi. Tuolla jos kääntää renkaita paljon, niin se syö vauhtia aivan liikaa.
Vikan mutkan ulostulossa nimenomaan ei kannata käyttää leveää linjaa. Sä et saa vauhtia merkittävästi enempää kuin kapeammallakaan linjalla, koska pääsuoralle tullessa auton saa pidettyä ihan sisävallia vasten ilman että auto on kovin lähellä pidon rajoja. Ajat vain ylimääräisiä metrejä ja menetät tuossa jo kymmenyskaupalla aikaa.

Noihin kahteen viimeiseen hairpinniin ei tarvitse tulla noin kaukaa ulkoa, kuten yllä sanottiinkin. Tärkeämpi noista mutkista on tietenkin jälkimmäinen, joten ota ensimmäinen sillä tavalla "iisisti" että pääset viimeiseen mutkaan sisään mahdollisimman ulkoa käsin. Se helpottaa myös auton kääntämistä sinne sisävallin viereen etusuoralle tullessa.

Muutenkin KiC:lla kannattaa varoa ylimääräisten metrien ajamista. Takasuoran päässä oleva tiukka oikea kannattaa pitää ulostulossa melko naftina, ei missään nimessä ajautua lähellekään ulostulon vallia. Näin olet nopeasti myös siinä seuraavassa oikeassa, josta pääset aivan ulkoa kääntämään valkokankaan ympäri tulevaan neulansilmään.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Vikan mutkan ulostulossa nimenomaan ei kannata käyttää leveää linjaa. Sä et saa vauhtia merkittävästi enempää kuin kapeammallakaan linjalla, koska pääsuoralle tullessa auton saa pidettyä ihan sisävallia vasten ilman että auto on kovin lähellä pidon rajoja. Ajat vain ylimääräisiä metrejä ja menetät tuossa jo kymmenyskaupalla aikaa.

Noihin kahteen viimeiseen hairpinniin ei tarvitse tulla noin kaukaa ulkoa, kuten yllä sanottiinkin. Tärkeämpi noista mutkista on tietenkin jälkimmäinen, joten ota ensimmäinen sillä tavalla "iisisti" että pääset viimeiseen mutkaan sisään mahdollisimman ulkoa käsin. Se helpottaa myös auton kääntämistä sinne sisävallin viereen etusuoralle tullessa.

Muutenkin KiC:lla kannattaa varoa ylimääräisten metrien ajamista. Takasuoran päässä oleva tiukka oikea kannattaa pitää ulostulossa melko naftina, ei missään nimessä ajautua lähellekään ulostulon vallia. Näin olet nopeasti myös siinä seuraavassa oikeassa, josta pääset aivan ulkoa kääntämään valkokankaan ympäri tulevaan neulansilmään.
Pitää koittaa sun neuvomia ajolinjoja, mikäli ajan vielä joskus tuota nykyistä profiilia. Mielenkiintoista on nähdä, että miten se vaikuttaa kierrosaikoihini.
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Koitin Paintilla piirtää mahdollisimman hyvin omat ajolinjani. Olen ajanut KIC:n nykyistä profiilia tasan kolme kertaa, joten en ole todellakaan mikään mestari. WoPe saattaisi tietää vielä paremmat ajolinjat. Vikan mutkan ulostulossa käytän leveää linjaa, jotta vauhti ei hiipuisi. Tuolla jos kääntää renkaita paljon, niin se syö vauhtia aivan liikaa.

Muokkailin tuota hieman mustalla tussilla, käsi tahtoo täristä, joten ihan noin suoraviivaisesti se ei mene, varsinkaan tuo alku-osio, mutta saat tosta kuitenkin idean että paljon vähemmän kannattaa kiertää, noilla linjoilla olen paukuttanu tuon 28.8 ajan 74kg painolla. Riippuen tietysti hieman autosta, niin joidenkin mutkien ajolinjat saattaa muuttua maximissaan puolella metrillä suuntaan tai toiseen.

 
Viimeksi muokattu:

Nasty Boy

-2-
Liittynyt
18.2.2009
Viestit
1289
Sijainti
Tuusula
VMKC:llä tuli ajettua 30.9. vähän kisaa ja autot tuntui yllättäen kohtalaisilta. 7 autoo oli radalla, parhaat kierrokset oli 7 kympin sisään, on ollu enemmänkin eroja joskus havaittavissa. Oma kierrosaika oli siinä ... :doubtful: ... 38.7 ja vähän alle... Varikkohenkilökunnan toiminta oli erittäin hyvää ja homma toimi ja kiitos myös kannustuksesta. Toisaalta omistajan kommentit kisan päätyttyä ei sit ollutkaan enään mainitsemisen arvoisia...:yuck:
Mutta hyvää vääntöä sai kisassa aikaiseksi...
 
Ylös