Foorumilaisten Karting-kokemukset??

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Ja tuossa Folloon postaamassa profiilissa on mielestäni pari muutakin pientä heittoa, ennen ensimmäistä tiukkaa oikeaa ei ole tuollaista kinkkiä vaan pyöreämpi mutka. Ensimmäistä vasuria seuraava oikea on myös vain yksi mutka, vaikka paikka tuon kuvan perusteella näyttää enemmän kahdelta mutkalta. Hyvä ratahan Forssa on, pari haastavaa nopeaa mutkaa löytyy ja silleen.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13738
Miksi toi rataprofiili näyttää niin tutulta? Ihan niinku joku f1-rata olisi vähän samanmuotoinen?
Las Vegasin Caesar´s Palace 80-luvulta näytti aika paljon muodoltaan tuolta:

Tuolla Kekekin varmisti mestaruutensa. Ja tuo tosin kierrettiin päinvastaiseen suuntaan.

Edit: lfb:kin vastasi näemmä :)
 

Örfil

Guest
Nakupaino viime punnituksella 92kg, kuuri menossa (ei tosin kisan takia) joten ehkä voi siihen mennessä olla 90kg. Eli hanskalla saa paikata sen parinkymmenen kilon edestä...
Tässä lajissa tuo oppimiskäyrä on alkuun melko jyrkkä ja osalla kuskeista se on jo ehtinyt kivuta lukuisan määrän kisoja myötä melko korkeallekin. Mutta mukana on kokemuksen puolesta kuskeja laidasta laitaan ja se oma "Kisaryhmä" keitä vastaan kisoissa ajelee kyllä löytyy.

Eli ei kannata alkutaipaleella heti lannistua jos tulee takkiin, vaan sinnikkäästi mukaan ja etenkin kyselemään neuvoja "vanhemmilta" kuskeilta ja vaihtamaa mielipiteitä ajamisesta. Ja tietty viettämään seuraa samanhenkisessä porukassa :ahem:

Ajamalla ja reenaamalla oppii.
 

Mike Milk

Well-known member
Liittynyt
9.3.2001
Viestit
280
Sijainti
Milkyland
Pakko vielä kysyä kun jostain topikista lueskelin, pystyykö tuon Forssan pääsuoran jälkeisen 90-asteen mutkan ajamaan nostamatta? Olen kerran ollut siellä ajamassa, päivällä tosin oli satanut eli rata ei varmasti ollut nopeimmilaan, mutta mulla ei ollut mitenkään kanttia ajaa sitä oikea nilkka suorana. Yleensä jarrutin vähän ja kun kokeilin ajaa vaan nostamalla kaasua meinasi jatkuvasti mennä leveäksi ja auto luisti. Jos ajetaan kaasu pohjassa niin kuuluuko ajaa sisäreunan kanttarin päältä?

Kaanaan reissulla joku vertaili tuota ja Kaanaan pääsuoran jälkeistä mutkaa aprikoiden kumpi on pahempi, mikä kuulosti musta absurdilta, koska Kaanaan pääsuoran mutkan pystyin ajamaan leikiten kaasu pohjassa.

Entäs mikä on oikea tapa ajaa tuo radan keskivaiheilla oleva tiukahko mutka oikealle jonka ulostulo "aukeaa", sitenkö että ulostulossa ollaan radan oikeassa vai vasemmassa reunassa? Se vaikutti ekalla kerralla sellaiselta mutkalta joissa ajomiehet erottuu.
 

Örfil

Guest
Pakko vielä kysyä kun jostain topikista lueskelin, pystyykö tuon Forssan pääsuoran jälkeisen 90-asteen mutkan ajamaan nostamatta?

Entäs mikä on oikea tapa ajaa tuo radan keskivaiheilla oleva tiukahko mutka oikealle jonka ulostulo "aukeaa", sitenkö että ulostulossa ollaan radan oikeassa vai vasemmassa reunassa? Se vaikutti ekalla kerralla sellaiselta mutkalta joissa ajomiehet erottuu.
Jotkut pystyy ajamaan, itse joudun hieman nostamaan kaasua autosta, pidosta ja kelistä ja sen hetkisestä renkaiden tilasta riippuen. Mutta ei missään nimessä jarrua kuivalla kelillä!

Siltä väliltä, mitä oikeampana sen parempi. Mutta se on vaikeahko ajaa ihan 100% "oikein". Tossa on ainoa paikka, missä olen tuolla radalla tänä vuonna käynyt nurmikolla.

Mike: huomiselle on Forssassa vieläkin yksi kuskipaikka auki ;)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jotkut pystyy ajamaan, itse joudun hieman nostamaan kaasua autosta, pidosta ja kelistä ja sen hetkisestä renkaiden tilasta riippuen. Mutta ei missään nimessä jarrua kuivalla kelillä!
Mulla prikulleen sama. Pieni nosto pakko tehdä, muuten ajautuu ulos kanttarilta
(tosin pakko yrittää kyllä lana pohjassa vielä ens kisassa tätä)

Kaanaan ja tän välillä ei ole vertailua, Kaanaa on easy flat, tämä ei. (IMO)

Tosta oikeasta olen kahden vaiheilla, itse annan ulostulossa hieman sen ajautua keskemmälle, en kuitenkaan laitaan asti koska silloin tulee jo selkeesti takkiin matkassa...
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
En tiedä tulenko mä sitten muita hitaammalla vauhdilla tuohon Forssan ekaan mutkaan, mutta kyllä se mulla menee muutaman lämmittelykierroksen jälkeen suht iisisti nostamatta. Saattaa tosin lähteä perä luistoon jonkun verran jos menee kaasu pohjassa. Kuitenkin selvästi haastavampi mutka kuin Kaanaan ensimmäinen. Kanttareita en Forssassa uskalla käyttää, sen verran korkeita ja muutenkin hasardin oloisia...

Se aukeneva oikea on hankala paikka, itse ajaudun siinä yleensä liian ulos. Kai siinä pitäisi melko oikealla yrittää pysyä, jos pitoa vain riittää.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Pakko sanoa tähän, että tuo riippuu ihan autostakin! Viimeeksi ajoin aika-ajoissa autolla, jota oli pakko vähän jopa jarruttaa siinä mutkassa, koska muuten se meni ekassa kaarteessa perunapellolle. Varmaan se pieni tihkusade vaikutti, mutta silloin rata oli kuitenkin vielä aika kuiva. Kisassa ei ollut vertailukohtaa, koska se ajettiin kaatosateessa, mutta Forssa I kisassa muistaakseni ajoin sen mutkan ihan pienellä nostolla vain. Uskoisin että jollain autolla sen pystyykin ajamaan talla pohjassa, mutta ei sellaisella jossa on vähän huonommat pito-ominaisuudet.
 

Örfil

Guest
Tässä voi olla nyt se pienehkö painoero Jakkuesin ja lfb:n välillä se syy, sillä jokunen muukin kookkaampi kaveri on sanout että pystyy ajamaan sen kaasupohjassa läpi. Minä en edes kevään silloisella 80 kg:n elopainolla.

Mietiskelin myös että voisiko toisaalta syynä olla sen katsomon mutkan ulostulonopeus, mutta toisaalta vaikka sen ajaisi vähän huonosti läpi, niin kyllä se autolla kuin autolla ehtii kelata huiput siinä suoralla mutkaa mennessä :doubtful: Tiedä sitten...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tässä voi olla nyt se pienehkö painoero Jakkuesin ja lfb:n välillä se syy, sillä jokunen muukin kookkaampi kaveri on sanout että pystyy ajamaan sen kaasupohjassa läpi. Minä en edes kevään silloisella 80 kg:n elopainolla.
No mullon sama kuin sulla, kenties kerran teidän firman kisassa sain alle semmosen auton jolla ehkä olis voinut ajaa sen täysillä, muutoin aina ollut se ongelma että lähtee puskemaan ulostulossa ellei pienellä nostolla käännä autoa sisään mutkaan...
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Tässä voi olla nyt se pienehkö painoero Jakkuesin ja lfb:n välillä se syy, sillä jokunen muukin kookkaampi kaveri on sanout että pystyy ajamaan sen kaasupohjassa läpi. Minä en edes kevään silloisella 80 kg:n elopainolla.

Mietiskelin myös että voisiko toisaalta syynä olla sen katsomon mutkan ulostulonopeus, mutta toisaalta vaikka sen ajaisi vähän huonosti läpi, niin kyllä se autolla kuin autolla ehtii kelata huiput siinä suoralla mutkaa mennessä :doubtful: Tiedä sitten...
Voi olla painokin, mutta siis autojen välisissä eroissa on osasyy. Sen näkee nyt Forssa III:ssa, jos satun saamaan sellaisen auton alle jolla pystyisi sen ajamaan talla pohjassa. (Forssa I:kään ei ollut vertailukelpoinen, koska olen kehittynyt keväästä. Rohkeutta tullut lisää.)
Tai katsoa, jos joku toinen saa saman auton ja vertailee pystyykö kumpikaan ajamaan sen talla pohjassa.
 
Viimeksi muokattu:

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
No mullon sama kuin sulla, kenties kerran teidän firman kisassa sain alle semmosen auton jolla ehkä olis voinut ajaa sen täysillä, muutoin aina ollut se ongelma että lähtee puskemaan ulostulossa ellei pienellä nostolla käännä autoa sisään mutkaan...
Itsehän käännän siihen mutkaan aggressiivisesti sisään ja mulla ongelma siinä on pikemminkin päinvastainen, eli vauhti joskus hidastuu liikaa sladittaessa. Puskemisongelmasta ei tietoakaan tuolla mun tyylillä.

Vaikea arvioida, ehtiikö auto ottamaan maksimivauhtinsa ennen tuota mutkaa, luulisi kuitenkin pääsevän aika lähelle, koska ennen ekaa mutkaa tullaan suht pitkä matka kaasu lähes pohjassa (pienehkö nosto vikaan kurviin).
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Itsehän käännän siihen mutkaan aggressiivisesti sisään ja mulla ongelma siinä on pikemminkin päinvastainen, eli vauhti joskus hidastuu liikaa sladittaessa. Puskemisongelmasta ei tietoakaan tuolla mun tyylillä.
En voi varsinaisesti kommentoida just tuota mutkaa, kun en ole vielä Forssassa ajanut, mutta mulla on sellanen näppituntuma, että karting-autolla yleensäkin suuri osa niistä mutkista, jotka kyllä menee flat-out, menee hieman nopeammin kun hieman nostaa. Mulla ainakin pakkaa auto aina vetämään turhan paljon (huomaa, että se hidastuu) poikittain. En koe, että oma tyyli olis mitenkään huomattavan aggressiivinen, mutta saattaa olla, että olen sen suhteen väärässä.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
En voi varsinaisesti kommentoida just tuota mutkaa, kun en ole vielä Forssassa ajanut, mutta mulla on sellanen näppituntuma, että karting-autolla yleensäkin suuri osa niistä mutkista, jotka kyllä menee flat-out, menee hieman nopeammin kun hieman nostaa. Mulla ainakin pakkaa auto aina vetämään turhan paljon (huomaa, että se hidastuu) poikittain. En koe, että oma tyyli olis mitenkään huomattavan aggressiivinen, mutta saattaa olla, että olen sen suhteen väärässä.
Mielestäni olet ihan oikeassa. Hyvällä autolla ja hyvällä kelillä sen ekan mutkan pääsee nostamatta, mutta ei taida olla nopein tapa. Joko menee liian sladiin tai liikaa kanttikiven päälle ja vauhti hidastuu. Pienellä nostolla menee jouheammin
 

Örfil

Guest
lfb: Okei, tuo saattaa olla se syy, koska agressiivinen käännös vie hetkeksi nopeutta (vrt. sadekelin kääntäminen) ja on varmaan sitten sama kuin hetkeksi nostaa :idea:

Täytyypä kokeilla tuota tänään Vorssassa....
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Mielestäni olet ihan oikeassa. Hyvällä autolla ja hyvällä kelillä sen ekan mutkan pääsee nostamatta, mutta ei taida olla nopein tapa. Joko menee liian sladiin tai liikaa kanttikiven päälle ja vauhti hidastuu. Pienellä nostolla menee jouheammin
Näinhän se on. Onnistuessaan tuo nostamatta jättäminen lienee kuitenkin nopein tapa.
 
Ylös