Formula 1-2013-Unkari-osakilpailu

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ma luulen, ettei alonsolle splittejä ohjaamoon tule, mutta jos drs alueella syttyy valo (tai mitä mitä ilmoitus tapaa sitten käyttävätkään), että drs on käytössä, niin kuka tahansa kuljettaja siipensä avaa.
Kuskille voi splittejä kyllä tulla, muttei reaaliaikaisesti (talleilla pitäisi olla toisten tallien autojen GPS-data käytössä sitä varten). Vaikka splitin maalilinjalla tai sektorin vaihtuessa saisikin, niin siinä kohtaa, missa DRS aktivoidaan ei tarkkaa eroa edelläajavaan taida olla saatavilla kuin FIA:n systeemeissä. Joka aktivoi ilmoituksen.

Puhuin "piippauksesta", koska Nico selitti Inside GP:ssä heillä ilmoituksen tulevan äänimerkillä, mutta en tietenkään ole varma onko tuo standardi, vai onko talleilla omia ratkaisuja ilmoituksen tekemiseen.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Pahin ongelmahan tässä ei ole se rajanveto, missä on rata ja missä ei - vaan se että sitä tilanantamista ulkopuolella olevalle autolle ei ole pakotettu mitenkään. Jos edellä ajava ottaa mutkaan sisälinjan, voit nykysäännöillä vapaasti työntää kaverin pitkäksi, vaikka sillä olisikin rengas rinnalla --> tuollainen ohitus, jonka Grosjean teki on mahdoton/laiton/kolari, mikäli sisäpuolella ajava on pleikkarisukupolvea.

(Jokunen herrasmieskuski tuota toki keskinäisissään väännöissä on jättänyt hyödyntämättä, mistä johtuen olemme saaneet iloita joistakin komeista taisteluista vielä tänäkin päivänä.)
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Jean-Éric Vergne jälleen Daniel Ricciardon edellä lopputuloksissa. Australian suuri kupla ei taaskaan onnistunut hyödyntämään hyvää lähtöruutua jättäen vain Caterhamit ja Marussiat taakseen. Loistava näyttö sopimusneuvotteluihin.

Ferrari on ottanut jättiharppauksia taaksepäin. Auto on nyt hitaampi kuin viime kaudella tähän aikaan, ja 40 pisteen johtoaseman sijaan on takamatkaa saman verran. Näyttää valitettavasti siltä, että Scuderian kannattaa alkaa jo panostaa turboaikakauteen. Kunhan ilmiriita takarenkaiden mitoista huijaritallin kanssa saadaan ratkottua omaksi eduksi.

Hamilton voisi viimeistään tämän voiton myötä vihdoin tukkia sen turpansa koskien nuorten kuljettajien testiä. Renkaita ei muka ymmärretä. Muuten vain ajetaan Bahrainin kaltaisissa hirmuhelteissä ylivoimaiseen voittoon. Kyllähän se valehdella osaa, tämä nähtiin jo Australiassa 2009.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Jean-Éric Vergne jälleen Daniel Ricciardon edellä lopputuloksissa. Australian suuri kupla ei taaskaan onnistunut hyödyntämään hyvää lähtöruutua jättäen vain Caterhamit ja Marussiat taakseen. Loistava näyttö sopimusneuvotteluihin.

Ferrari on ottanut jättiharppauksia taaksepäin. Auto on nyt hitaampi kuin viime kaudella tähän aikaan, ja 40 pisteen johtoaseman sijaan on takamatkaa saman verran. Näyttää valitettavasti siltä, että Scuderian kannattaa alkaa jo panostaa turboaikakauteen. Kunhan ilmiriita takarenkaiden mitoista huijaritallin kanssa saadaan ratkottua omaksi eduksi.

Hamilton voisi viimeistään tämän voiton myötä vihdoin tukkia sen turpansa koskien nuorten kuljettajien testiä. Renkaita ei muka ymmärretä. Muuten vain ajetaan Bahrainin kaltaisissa hirmuhelteissä ylivoimaiseen voittoon. Kyllähän se valehdella osaa, tämä nähtiin jo Australiassa 2009.
En voi olla ainoa jolla kävi mielessä, että nämä uudet renkaat ovat juuri niitä mitä Mersu testasi Barcelonassa. On ollut aikaa analysoida dataa.
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
358
Pahin ongelmahan tässä ei ole se rajanveto, missä on rata ja missä ei - vaan se että sitä tilanantamista ulkopuolella olevalle autolle ei ole pakotettu mitenkään. Jos edellä ajava ottaa mutkaan sisälinjan, voit nykysäännöillä vapaasti työntää kaverin pitkäksi, vaikka sillä olisikin rengas rinnalla --> tuollainen ohitus, jonka Grosjean teki on mahdoton/laiton/kolari, mikäli sisäpuolella ajava on pleikkarisukupolvea.
Senna ei tietääkseni ole "pleikkarisukupolvea".

Pointistasi, sääntöjen mukaan rinnalla olevalle autolle on jätettävä auton levyinen tila radalla, että sikäli radalta "ulospakottaminen" on kielletty säännöissä. Ihmeellisen höllästi kyseistä sääntöpykälää tosin sovelletaan. Sama mielestäni radalla oikaisuissa (valkoistenviivojen ylitys), jossa aivan liikaa katsotaan läpi sormien ja selvä linjanveto puuttuu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En voi olla ainoa jolla kävi mielessä, että nämä uudet renkaat ovat juuri niitä mitä Mersu testasi Barcelonassa. On ollut aikaa analysoida dataa.
Ei testannut. Testasivat monenlaisia renkaita, eivätkä tienneet mitä milloinkin testasivat.

Näiden renkaiden konstruktio tuli ajankohtaiseksi vasta Silverstonen ongelmien jälkeen. Sen sijaan kaikki muut tallit testasivat juuri näitä renkaita Silverstonen nuorten kuskien testeissä.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Ei testannut. Testasivat monenlaisia renkaita, eivätkä tienneet mitä milloinkin testasivat.

Näiden renkaiden konstruktio tuli ajankohtaiseksi vasta Silverstonen ongelmien jälkeen. Sen sijaan kaikki muut tallit testasivat juuri näitä renkaita Silverstonen nuorten kuskien testeissä.
Varmasti. F1 tallit tunnetusti puhuvat totta ja varsinkin Ross Brawn.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
...sääntöjen mukaan rinnalla olevalle autolle on jätettävä auton levyinen tila radalla, että sikäli radalta "ulospakottaminen" on kielletty säännöissä. Ihmeellisen höllästi kyseistä sääntöpykälää tosin sovelletaan.
Näinpä, haluaisin kuulla mitä näistä päättävät selittäisivät jotain tämäntapaista kuvaa näytettäessä. Ei pitäisi olla väliä miten, paljon autoa leveämpi, rata mutkittelee kun sitä varten autossa on hallintalaitteet. Miksi kiilaajan on oikein saada pitää aikaisempi sijansa kun nimenomaan ei jätä tilaa rinnallaolevalle, vaikka säännössä semmoista sanotaan?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Varmasti. F1 tallit tunnetusti puhuvat totta ja varsinkin Ross Brawn.
Hemberyyn minä tässä asiassa enemmän luotan. Pirellillä ei ole mitään intressejä suosia Mercedestä. Hän sanoi, ettei Mercedes tiennyt mitä testattiin, mutta että yhtä sun toista testattiin.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Hemberyyn minä tässä asiassa enemmän luotan. Pirellillä ei ole mitään intressejä suosia Mercedestä. Hän sanoi, ettei Mercedes tiennyt mitä testattiin, mutta että yhtä sun toista testattiin.
Miksi Hembery sitten mainitsi tänä vkoloppuna, että voimasuhteet vaihtuvat ja Lotus esim. tulee kärsimään alhaisissa lämpötiloissa. Ja hups! Mersulla on nopein auto. Tiesit varmaan, että Mersu uhkasi lopettaa F1:ssä. Ei ole enää uhkaillut.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Näinpä, haluaisin kuulla mitä näistä päättävät selittäisivät jotain tämäntapaista kuvaa näytettäessä. Ei pitäisi olla väliä miten, paljon autoa leveämpi, rata mutkittelee kun sitä varten autossa on hallintalaitteet. Miksi kiilaajan on oikein saada pitää aikaisempi sijansa kun nimenomaan ei jätä tilaa rinnallaolevalle, vaikka säännössä semmoista sanotaan?
Joo. Eipä Massa tuossa muuta mahdollisuutta Grosjeanille antanut kuin ajaa radan ulkopuolelta.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Pirellin testikuskit ovat mun muistaakseni sanoneet ihan samaa, että eivät tiedä mitkä renkaat ovat kulloinkin alla. Toki fiilispohjalta voi aina päätellä, että jälkimmäisellä 15 kierroksen vedolla renkaat olivat kovemmat kuin ensimmäisellä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Miksi Hembery sitten mainitsi tänä vkoloppuna, että voimasuhteet vaihtuvat ja Lotus esim. tulee kärsimään alhaisissa lämpötiloissa. Ja hups! Mersulla on nopein auto. Tiesit varmaan, että Mersu uhkasi lopettaa F1:ssä. Ei ole enää uhkaillut.
Kun erot ovat pienet, pienikin muutos vaikuttaa jotenkin, ja Pirellin tehtävä on tietää miten heidän renkaansa toimivat. En ole nähnyt kyseistä lausuntoa, joten en tiedä väitteen perusteluita. Alhaisia lämpötiloja ei loppukaudesta ole niin hirvittävästi tarjolla.

Mersulla on ollut nopein auto jo ennen Barcelonan testejä (paalut), rengaskestävyydessä vain on ollut ongelmia.

Pirelli ei ole FIA eikä FOM, heidän tehtävänsä ei ole paapoa talleja vaan hoitaa oma hommansa.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Silloin kun rengas jää kiinnittämättä varikolla, kuljettaja saa lähtöruuturangaistuksen, ja kun kuljettaja käyttää DRS:ää luvatta, talli saa sakkoja.
Jos rengas jää kiinnittämättä ei siitä rankaista kuljettajaa vaan tallia, koska renkaiden kiinnittäminen ei ole kuljettajan vastuulla vaan tallin vastuulla.
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
Ei olekaan mitään epäselvää, mutta ei tuossa ole mitään järkeäkään että kanttarit eivät muka kuulu rataan vaikka niiden yli ajellaan surutta melkein jokaisessa mutkassa.
Voi helvetti. Radaksi lasketaan asfaltti joka on kahden valkoisen viivan välissä, jos radan reunaasa on kanttari, sen radan puoleinen laita vastaa valkoista viivaa jonka sisäpuolella on siis rata. Tietysti kuskit ajavat kanttareiden päältä joka kisassa ja joka mutkassa, radaltahan poistutaan vasta kun kaikki neljä rengasta ovat valkoisen viivan (tai kanttarin) ulkopuolella.

Sinusta en tiedä, mutta itse en ole nähnyt kuljettajien "surutta ajavan melkein jokaisessa mutkassa" radan puoleiset renkaat kanttarin päällä ja kaksi muuta rengasta kanttarin ulkopuolella. Taitaisi olla melko hidas tapa ajaa rata ympäri.
 
Viimeksi muokattu:

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Eilen katoin aika-ajo topiccia missä oltiin suunnilleen, että "tää oli tässä! Grosjean pyyhkii koko ajan lattiaa kimillä!!!!". Totesin, että ei vittu.

Niin siinä sitten kävi, että Crashjean kämmäs ja Kimi ei. Mitä mä sanoin.
Täällähän heitetään pyyhe kehään ja kirves kaivoon jokaisen harjoituksen, ja sitten vielä aika-ajon jälkeen. Ja tämä toistuu jokaikisessä GP:ssä.
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Täällähän heitetään pyyhe kehään ja kirves kaivoon jokaisen harjoituksen, ja sitten vielä aika-ajon jälkeen. Ja tämä toistuu jokaikisessä GP:ssä.
Ja, sit niitä kirveitä käydään hakemassa, sieltä kaivosta kisan aikana ja osa kisasta jää näkemättä:ahem:
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Ohittiko Hamilton jonkun? Lap chartista kun katselee, niin edestä mentiin vain varikolle.
Ohittihan Hamilton sääntöjen vastaisesti esim Webberin, pakoittamalla Webberin ajamaan ulos radalta. Samasta syytähän Grosjeankin sai penalttia.
 
Ylös