Formula 1 - 2016 - kauden testit

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5734
Eivät ole kasvamassa, kun Pirelli varoitti, etteivät osaa tehdä kunnollisia renkaita sellaisille autoille. Downforcen määrä ei saa kasvaa merkittävästi, tai vastaavasti heidän on tehtävä kovempia/jäykempiä renkaita, jolloin mekaanisen ja aerodynaamisen pidon suhde muuttuu jälleen epäterveeksi.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Käsitin että säännöt leveämmistä autoista lyötiin jo lukkoon?
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7594
Viimeksi muokattu:

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4294
Sijainti
Maalla
Niin kyllä minusta renkaiden leveys kasvaa vuodelle 2017. Mikäli uskomme FIA:n F1:ten teknisiä sääntöjä vuodelle 2017 jotka löytyy täältä :

http://www.fia.com/regulations/regulation/fia-formula-one-world-championship-110

Tuolta löytyy documentti :
1-2017_technical_regulations_2016-04-29_3 (Päiväys on 2016-April-29. Joten aika tuore versio)
http://www.fia.com/file/40961/download?token=5zH5vGzI

Sieltä kun katsoo sivua 47/89 löytyy renkaiden leveydet jotka on minusta selkeesti leveämmät mitä on nyt käytössä.
 

JamboJamster

Active member
Liittynyt
16.6.2012
Viestit
29
Niin kyllä minusta renkaiden leveys kasvaa vuodelle 2017. Mikäli uskomme FIA:n F1:ten teknisiä sääntöjä vuodelle 2017 jotka löytyy täältä :

http://www.fia.com/regulations/regulation/fia-formula-one-world-championship-110

Tuolta löytyy documentti :
1-2017_technical_regulations_2016-04-29_3 (Päiväys on 2016-April-29. Joten aika tuore versio)
http://www.fia.com/file/40961/download?token=5zH5vGzI

Sieltä kun katsoo sivua 47/89 löytyy renkaiden leveydet jotka on minusta selkeesti leveämmät mitä on nyt käytössä.
Renkaat levennee kyllä. Mutta nyt puhuttiin autojen levenemisestä, jota ei SJ:n mukaan olekaan tapahtumassa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4399
Renkaat levenee asia on jo päätetty ja uusia testataan Pirellin toimesta. Muista teknisistä sääntömuutoksista (autojen leveys, siivet jne) ei ole vielä päästy yhteisymmärrykseen.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5734
Niin kyllä minusta renkaiden leveys kasvaa vuodelle 2017. Mikäli uskomme FIA:n F1:ten teknisiä sääntöjä vuodelle 2017 --
Mode poisteli viestejä välistä, joten postaukseni merkitys on hämärtynyt. Mode yrittää sabotoida myös tämän viestin poistamalla maininnan asiasta, jolloin vastaukseni näyttää aika tyhmåltä.

Jatkoa: Renkaat tulevat kasvamaan leveyttä, autot eivät. Jatkakaa. (Toki aerosäännöt ovat edelleen vahvistamatta ja viime hetken muutoksia voi tulla, mutta luultavasti vain karsitaan lisää aiemmin sovittuja parannuksia. Riippuu myös Pirellin rengastestien tuloksista, mikäli niitä voidaan odottaa.)

BBC
Sources say Pirelli made a presentation to the teams in which it said its tyres, made to the planned 2017 dimensions, could not cope with more than a 10-15% increase in downforce without it needing to impose much higher tyre pressures.

It said pressures would have to be as high as 27psi - about 50% higher than would be considered by teams to be 'normal'.

––

The FIA asked teams to investigate the effect of abandoning two key elements of the new rules package which had been aimed at increasing downforce - a redesigned underfloor and introduction of wider bodywork.
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7594
^Uutinen on tammikuulta. Pelkkä renkaiden leveneminenhän olisi hyvä juttu, mutta olen ymmärtänyt että leveämmät autot siipineen taannoin hyväksyttiin.

With the regulations regarding bodywork set to alter significantly for 2017, Marko feels given Red Bull's strength in the chassis department then it will have a chance to challenge the likes of Mercedes and Ferrari.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/124139
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4399
Onko niin että nykyaikaisen F1-auton tuottama downforce on niin suuri ettei nykyaikaisen vyörenkaan rakenne kestä tätä kuormitusta ilman ongelmia? Kun leveyttä lisätään rakenne vääjäämättä "löystyy"...

80-luvulla downforce tasot oli niin alhaiset ettei ongelmia ollut, toiseksi suurin osa downforcesta oli maaefektin imua eikä siipien tuottamaa painoa kuten nykyisin...
 

tyyny

legenda
Liittynyt
9.5.2016
Viestit
23
Onko niin että nykyaikaisen F1-auton tuottama downforce on niin suuri ettei nykyaikaisen vyörenkaan rakenne kestä tätä kuormitusta ilman ongelmia? Kun leveyttä lisätään rakenne vääjäämättä "löystyy"...

80-luvulla downforce tasot oli niin alhaiset ettei ongelmia ollut, toiseksi suurin osa downforcesta oli maaefektin imua eikä siipien tuottamaa painoa kuten nykyisin...
Auton paino on kasvanut, sehän tässä on ongelma. Silloin 80-luvun alussa minimipaino oli 500 kg ja vuosikymmenen lopussakin vain 540 kg, nykyään autot painavat yli 700 kg ja kisabensat tankissa 100 kg enemmän. Renkaan kuormitus on kovimmillaan juuri mutkissa, kun koko auton massa vääntelee renkaita sivu- ja vähän joka suunnassa.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Auton paino on kasvanut, sehän tässä on ongelma. Silloin 80-luvun alussa minimipaino oli 500 kg ja vuosikymmenen lopussakin vain 540 kg, nykyään autot painavat yli 700 kg ja kisabensat tankissa 100 kg enemmän. Renkaan kuormitus on kovimmillaan juuri mutkissa, kun koko auton massa vääntelee renkaita sivu- ja vähän joka suunnassa.
Jaa.

Autojen minimipainot ja lisäksi polttoainemäärät autoissa 1980-luvulta tulee tässä:

1980: 575 kiloa+korkeintaan 260 litraa polttoainetta tankissa ilman rajoituksia polttoaineen määrän suhteen muutoin

1981: 585 kiloa+korkeintaan 260 litraa polttoainetta tankissa ilman rajoituksia polttoaineen määrän suhteen muutoin

1982: 580 kiloa+korkeintaan 260 litraa polttoainetta tankissa ilman rajoituksia polttoaineen määrän suhteen muutoin

1983: 540 kiloa+korkeintaan 250 litraa polttoainetta tankissa

1984: 540 kiloa+korkeintaan 220 litraa polttoainetta tankissa turboautoille ja vapaasti hengittävillä talleilla määrä vapaa korkeintaan 250 litraan asti välitankkauksen ollessa kiellettyä kilpailun aikana

1985: 540 kiloa+korkeintaan 220 litraa polttoainetta tankissa polttoainemäärän rajoitusten tiukennusten peruunnuttua vuoden 1985 osalta vuoteen 1986 ja vapaasti hengittävillä talleilla määrä vapaa korkeintaan 250 litraan asti välitankkauksen ollessa kiellettynä kilpailun aikana

1986: 540 kiloa+korkeintaan 195 litraa polttoainetta tankissa ja mahdollisesti vapaasti hengittävää moottoria käyttävillä talleilla määrä vapaa korkeintaan 250 litraan asti välitankkauksen ollessa kiellettynä kilpailun aikana

1987: 540 kiloa+korkeintaan 195 litraa polttoainetta tankissa ja vapaasti hengittävää moottoria käyttävillä talleilla 500 kiloa+määrä vapaa korkeintaan 220 litraan asti välitankkauksen ollessa kiellettynä kilpailun aikana

1988: 540 kiloa+korkeintaan 150-155 ja joissakin lähteissä jopa 160 litraan asti polttoainetta tankissa ja vapaasti hengittävää moottoria käyttävillä talleilla 500 kiloa+määrä vapaa korkeintaan 215 litraan asti välitankkauksen ollessa kiellettynä kilpailun aikana

1989: 500 kiloa ja määrä vapaa kaikilla talleilla välitankkauksen pysyessä kiellettynä kilpailun aikana korkeintaan 240-260 litraan asti välitankkauksen ollessa kiellettynä kilpailun aikana
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15069
Paljonko 100kg on litroina?
1 kilo polttoainetta on 1,3 litran verran polttoainetta.

Toisin sanoen 100 kiloa polttoainetta on 130 litraa ja 1980-luvun alun vuosien polttoainemäärät autoista riippumatta (Joskin käytännössä turboautoilla ja vain kaikkein huonoimmilla vapaasti hengittävillä talleilla kroonisen kulutusongelman takia kuten Osellalla.) ja aivan suurimmillaan Ferrarin V12-moottorin bensamäärät vuonna 1989 olivat 200 kiloa polttoainetta eli 260 litraa.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9354
Oliko se 1995, kun autojen punnitseminen muuttui sellaiseksi, että kuljettaja lasketaan mukaan? Nuo CCMK:n ilmoittamat lukemat eri vuosilta taisivat olla vielä siltä ajalta, kun vain autolla oli minimipaino.
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Luulisi niiden leveimpien renkaiden tuovan lisää ihan mekaanista pitoa, jolloin keulaa ei 'hukkaa' toisen takana ajaessa kurvissa, kuten nykyään.
 
Ylös