Formula 1 - 2016 - kauden testit

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
287
Ja tänään ensimmäinen vika. Montaakohan eri voimayksikkö/laatikkoa tuolla on talven aikana rasitettu?

Aika musertava saldo kyllä. Ihan kuin ei riittäisi, että Mersu lienee se edelleen se gridin nopein auto, niin myöskin luotettavin. Ehkäpä gridin kovin kuskikaksikko siihen päälle, niin kyllä on muilla taas tekemistä.
Auton osalta tältä näyttää, kuskeista vaikea sanoa. Kun auto on ollut niin ylivoimainen 2 kautta, niin ei kuskeista pysty oikein selkoa ottamaan. Arvostan suuresti molempia kuskeja ja Nico on oikeasti pystynyt haastamaan Hamiltonin hyvin viime kauden alkupuoliskoa lukuun ottamatta. Mutta ylivoimaisella autolla vertailu muihin menee aina vaikeaksi, kuten Vettel hyvin tietää omasta dissauksestaan. Ja kun eihän Red Bull ikinä ollut niin ylivoimainen kuin Mersu viimeiset pari vuotta. Vähän aina mestaruutta syö omassa arvostelussa se, että tallikaverit on 1. ja 2. verrattuna siihen, että mestari on ykkönen ja väliin tulee 1-2 muuta. Tietenkin on epäreilua tällainen, koska ensinäkin parhaat kuskit kuitenkin yleensä päätyvät parhaimpiin talleihin ainakin kohtuullisella tarkkuudella, ainakaan eivät kehnoimmasta päästä ole. Ja toiseksi, yleensä sen mestaruuden takana on kuitenkin todella vahva ja tasainen suorittaminen. Mutta silti itse arvostan esim. Vettelin kolmea voittoa viime kaudella altavastaaja autolla todella korkealle. Mersu oli niin ylivoimainen kahdella viime kaudella, ettei kuskien hehkutus oikein ole tarpeen. Mutta onhan se kuskien kannalta sääli, että sen takia suoritukset dissaantuvat. Mutta sitä F1 on aina ollut. Hamiltonhan toki osaltaan Vetteliä dissasi Red Bullin huippuvuosien aikana, joten ei nyt ihan sääliksi käy. Mutta Nico kyllä päihittää Hamiltonin kaudella 2016 täpärästi 13 pisteellä, joten se ehkä vähän sattuu sitten. Ja kun vielä mestaruus menee... selle...
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Varikolle tuulilasin pesuun, kun näkyvyys muuttuu liian huonoksi! Voisi samalla ottaa ripuli-Pirelleistä kaiken irti, kun varikolla joutuisi käymään kuitenkin useammin.
:thumbup: Upea idea. Mahdollistais myös uusia sponsseja pesulitkujen ja huoltamoketjujen muodossa.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4294
Sijainti
Maalla
Tämän toisen testi viikon 3 kovinta vetoa tuli torstaina Kimiltä:
Ensin Softilla 1:23,009
Sitten SuperSoftilla jolla tais tulla jo purppuraa taululle 2:een sectoriin mutta kierros meni pilalle ruuhkan tähden viimeisellä sectorilla. Aika oli kutenkin 1:23,050. Uusi yritys Supereilla 1:23,8
Lopuksi Ultrasoftilla 1:22.765 tuon jälkeen uusinta yritys US renkailla 1:23,4

Tämä koko Aika-Ajo kokeilu tais tulla 15 min sisään jossa Kimi tais saada 3 nopeinta aikaa 3:lla eri rengas kovuudella. (Tuosta SuperSofta ajasta en ole varma että oliko se nopein tuolle kovuudelle. En kyllä löytänyt nopempaa aikaa SS renkaalle).

Mitä tulee muuten kisa kauteen niin Mersu tulee tietysti olemaan vahva. Siitä kertoo jo nuo ajetut kierros määrät.
Tuo hieman oudoksutti kun Mersu ei ajanut yhtään noilla pehmeimmillä renkailla (No ei ne oikein pitänytkään Barcelonan radalle sopiakkaan). Tuossa kohtaa vaikutti siltä että Ferrari sai nuo renkaat edes jotenkin toimimaan ja pystyivät sentään ajamaan niillä. Jos tämä ei tule näkymään kauden ensimmäisissä kisoissa missä noita pehmeimpiä käytetään niin on se ihme.

No, nää oli testejä vaan, eikä sen kummempaa...




edit.
Niin ei tullut Kimille nopeinta aika SS renkaalla. Vetteliltä löytyy aika 1:22,852
 
Viimeksi muokattu:

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4294
Sijainti
Maalla
Tässä Ted's Notebookissa näkyy useita autoja ajamssa radan kolmos mutkassa. Mersun meno näyttää tietysti hyvälle, mutta niin näyttää myös Ferrarin. Räikkösestä on kuvattu ne hetket kun on ajamassa superpehmeillä ja ultrapehmeillä. Ferrarin käyttäytyminen näyttää samalle kuten Red Bull on käyttäytynyt jo vuosia. Auto kallistuu paljon mutkassa ja perä painuu alas. Varmaan siis käyttävät löysää perän jousitusta ja myöskin löysää kallistuksenvakaajaa.

http://www.skysports.com/watch/video/sports/f1/10190840/teds-notebook-day-3-2nd-test
Olipa hyvän näköistä menoa Ferrarilta. Auton alusta tosiaan elää todella hyvän näköisesti. Jos tuollainen auto ei saa Kimille hymyä huulille niin on se ihme. Tuossa autossa ei ole enään mitään yhtäläisyyttä viime vuotiseen.
No hienosti pelaa kyllä Mersun ja RBR:n autotkin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ferrarissa on perustavanlaatuisia muutoksia jousituksessa, ongelmia moottorin kanssa, iso aeropäivitys vasta tulossa jne. Täysin turhaa arpoa testien perusteella, mikä Ferrarin suorituskyky on kun kausi alkaa. Varmaa taitaa olla vain se, että Mersulla on tässä vaiheessa valmiimpi paketti.
Tätä tässä aloin itsekin juuri miettiä. Mersu on pitkälti evoluutio kausien 2014 ja 2015 vuoden autoista. Koska tulee kehityskaaren pää vastaan? Ainakin etusiipeä ja keulan muita härpäkkeitä "hipelöidään" jo melkoisella yksityiskohtaisuudella. Onko pakko, jotta saadaan jotain kehitystä vielä?

Samoin Williams on monen mielestä "vain evoluutio". Sen sijaan Ferrarissa on uusi nokka, uusi etujousitus, uusi moottori, uusi perä... Jännä nähdä nouseeko Ferrari jossain kohtaa alkavaa kautta jopa niskanpäälle. Olisipa se hienoa!! :thumbup:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Näytä liitetiedosto 22403

Testikauden mestaruus on jaettu. Onnea Mercedes!

Tosin eiköhän tuostakin virheitä löydy.
Hyvä kooste. Tosin lisäisin tähän, että pidemmistä stinteistä tehdyissä analyyseissä Ferrari ja Mersu olivat hyvin tasoissa. Taisi olla juuri medium-renkailla. Mutta ei tuo keskimäärin pari kymmenys takkiinkaan huono lähtökohta olisi. :thumbup:

Sikäli ihan uskottava tilasto, että ainakin Toro Rosso on RB:tä edellä, kuten 99% veikkasi jo moottorien perusteella. :)
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Tätä tässä aloin itsekin juuri miettiä. Mersu on pitkälti evoluutio kausien 2014 ja 2015 vuoden autoista. Koska tulee kehityskaaren pää vastaan? Ainakin etusiipeä ja keulan muita härpäkkeitä "hipelöidään" jo melkoisella yksityiskohtaisuudella. Onko pakko, jotta saadaan jotain kehitystä vielä?

Samoin Williams on monen mielestä "vain evoluutio". Sen sijaan Ferrarissa on uusi nokka, uusi etujousitus, uusi moottori, uusi perä... Jännä nähdä nouseeko Ferrari jossain kohtaa alkavaa kautta jopa niskanpäälle. Olisipa se hienoa!! :thumbup:
Huonoa on helpompi parantaa kuin parasta ja onhan mersullakin uusi nokka, uusi moottori jne.. Eiköhän sieltä mersulta löydy koneesta tosipaikassa jenkaa sen verran että Fefellä taistellaan lähinnä viimeisestä palkintopallista.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Huonoa on helpompi parantaa kuin parasta ja onhan mersullakin uusi nokka, uusi moottori jne.. Eiköhän sieltä mersulta löydy koneesta tosipaikassa jenkaa sen verran että Fefellä taistellaan lähinnä viimeisestä palkintopallista.
Meinaatko että Fefellä olisi jo nyt moottorista täydet tehot irti?

Ferrarin on pakko keksiä jotain radikaalia saadakseen Mersu kiinni. Mersu ja valitettavasti Williams vetää varman päälle ja viilaa nyky konseptia. Jos Ferrari onnistuu niin Mersu on kaulaa myöten siellä itsessään koska vanhaa ja viilattua ei kehitetä kuten uutta konseptia.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4294
Sijainti
Maalla
AMuS:n arvioita talvitesteistä :
http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/erste-bilanz-der-formel-1-testfahrten-10605748.html

Tässä lyhennelmä jotka minusta vaikuttavat aika hyviltä arvioilta. Osassa kohdi olis jopa toivottavaa että näin olis. (Omia lisäyksiä suluissa)
No ekassa kisassa nämäkin nähdään.

-Mersu ja Ferrari melkein samalla tasolla. Mersu edellä.
-Ferrarin moottori ei ole kaukana Mersusta mutta Ferrarin kone on enemmän rajoilla. Jos jotain menee vikaan niin se hajoaa.
-Ferrarin odotetaan tekevän Melbourneen päivityksiä jotka saattaa olla mielenkiintoisia. (Näitähän odotettiin jo toiselle testiviikolle)
-Williams on n.0,5 sekkaa takana heistä, kolmannella sijalla mutta tulee taistelemaan siitä RBR:n ja Toro Rosson kanssa.
-Taistelu P3 sijoista tulee vaihtelemaan eri radoilla.
-RBR voi taistella kisan voitosta jos heille tulee hyvä päivitys.
-2015 Ferrarin kone on parempi kuin tämän hetkinen Renault 2016 moottori. Mutta isoa päivitystä odotetaan 7:teen kisaan Kanadaan.
-Näiden takana taistelavat sijoituksista Force India, Haas, McLaren ja Renault. Toki Force India on näiden edellä.
-Force India uskoo olevansa 0.2s Williamsin ja 0,4-0,5s Ferrarin takana
-Haas on parempi miltä nyt näyttää. (Kauden edetessä oppivat paremmaksi kisatiimiksi).
-Renaultin auto on yllättävän vakaa ja reagoi säätömuutoksiin hyvin.
-McLaren on hyvä auto mutta tehoa puuttuu. PU:n softa päivitys saattaa ratkaista tämän, jolloin heillekkin saattaa olla palkintokorokepaikka mahdollinen.
-Sauber on hyvällä iskuetäisuudellä Haas, Renault ja Mclareniin mutta Manor on aika lähellä heitä.
-Manor saa päivityksiä Melbourneen, Niin kuin Renault mutta Sauber ei saa. Joten takarivi tulee olemaan pienillä eroilla.
-Summana, koko lähtöruudukko tulee olamaan lähempänä toisiaan kuin oli viime vuonna.

Sekin on kuitenkin selvä talvitestien perusteella että Mersu on edellä muita yhdessä asiassa. Se on jo valmis auto ensimmäiseen kilpailuun ja vauhti tulee olemaan sen mukaista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Huonoa on helpompi parantaa kuin parasta ja onhan mersullakin uusi nokka, uusi moottori jne.. Eiköhän sieltä mersulta löydy koneesta tosipaikassa jenkaa sen verran että Fefellä taistellaan lähinnä viimeisestä palkintopallista.
Toki toki. Ja uudessa on enemmän kehitysvaraa kuin vanhassa. Vanhoja totuuksia molemmat, joista ensin mainitun voi unohtaa, koska eihän kumpikaan MM-sarjan kahdesta parhaasta voi huono olla. ;)

Mersulla on uusi nokka kyllä, mutta sekin oli testissä jo viime vuoden Brasiliassa... Uusi moottori on toki, mutta käsittääkseni Ferrari on tehnyt myös oikeita rakenteellisia muutoksia moottoriinsa, kuten vaihtanut KERSsin toiselle puolelle moottoria jne.. Mersulla varmasti moottorin muutoksetkin ns. hienosäätöä.

Eli mun mielestä Mersun nykyinen auto on evoluutio kauden 2014 autosta, kun verrokkina Ferrarin nykyinen on ns. uusi auto, viime vuotisen Ferkun ollessa evoluutio vuodesta 2014.

Ferrarin on pakko keksiä jotain radikaalia saadakseen Mersu kiinni. Mersu ja valitettavasti Williams vetää varman päälle ja viilaa nyky konseptia. Jos Ferrari onnistuu niin Mersu on kaulaa myöten siellä itsessään koska vanhaa ja viilattua ei kehitetä kuten uutta konseptia.
Ja tuo on juuri se kutkuttava osuus. Mikäli Ferrari ei ole alkukaudesta Mersua enempää kuin kymmenyksiä perässä, niin Mersulla voi tulla pian auton kehityspotentiaali vastaan.

Talven testeissä Mersu toi radalle uudeen nokan, etusiiven, barge boardsit, pohjalevyn, takasiiven jne. jne.
Samaan aikaan Ferrari toi radalle uuden..... Toiko mitään uutta aero-osaa julkistuksen jälkeen?
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Talven testeissä Mersu toi radalle uudeen nokan, etusiiven, barge boardsit, pohjalevyn, takasiiven jne. jne.
Samaan aikaan Ferrari toi radalle uuden..... Toiko mitään uutta aero-osaa julkistuksen jälkeen?
Itse epäilen että Ferrari keskittyi jousituksen ja uuden moottorin testaukseen. Uudet aerot ajetaan Aussien harjoituksissa sisään.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4399
Nyt on läskiä alla! Todella makeen näköiset mustat ja pyöreät! WOW:thumbup:
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Ai että. Tohon ens kauden spekseillä koko auto niin alkaa näyttää todella hyvälle 👍
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5734
Paskoiltahan nuo renkaat tulevat kapeissa autoissa näyttämään. Nyt kun vielä kavennetaan etusiipeäkin, niin renkaat töröttävät naurettavasti auton sivuilta ulos. FIA on löytänyt jälleen uuden keinon tehdä autoista mahdollisimman epäsopusuhtaisen näköisiä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4399
Renkaat on törröttäneet aina 2009 kauteen asti, on jo aika päästä eroon lumikolista. Vähemmän renkaan puhkeamisia ja enemmän mekaanista pitoa! Ainoa oikea tie kunnon kilvanajoa kohti :thumbup:
 
Ylös