Formula 1 - 2022 - 18 - Japanin GP

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6203
Tarkoittaako tää nyt siis sitä, että on mahdollista sellainen skenaario, jossa odotellaan sateen loppumista 2h 45min, ajetaan kisaa 3 kierrosta ja jaetaan täydet pisteet?
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3428
Sijainti
F1-fanikatsomo
Tarkoittaako tää nyt siis sitä, että on mahdollista sellainen skenaario, jossa odotellaan sateen loppumista 2h 45min, ajetaan kisaa 3 kierrosta ja jaetaan täydet pisteet?
Jep
Tai tilanteessa jossa ajetaan 3 kierrosta ja odotetaan 2h45min niin jaetaan vain 5 ekalle pisteet
Sama skenaario mutta eri järjestyksessä
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5540
Sillon oli sentään säännöt useammassa tilanteessa, jotka nykyään muuttuu miten sattuu
No esim. se toleranssisiipitapaus, missä barge boardit oli laittomat, Todt myönsi jo virheen ja oli valmis eroamaan, niin joku lakimiehen kekkuli, keksi, että vedotaan 5 mm:n toleranssiin, joka koskee etusiipeä. Eli ihan yhtä spedeilyä se oli. Kuten myös Schumin kiilailut Hilliin tukivarsiin, ja sillä tavalla mestaruuksien varmistaminen. Kyllähän tuostakin pitäisi antaa vuoden banni radalle ja sakinhivutus saunan takana sisältäen kuivana kakkoseen osion.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4376
Ihan viihdyttävä kisa, hauska oli seurata Oconin ja Hamiltonin F2-Mersun kisailua kierroksesta toiseen takasuoralla. Tossa olisi kyllä voinut heittää jotain ikonista radion, molempien puolesta..
 

Iso Paha

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
130
Kisa loppui ihan oikein, ks.edellinen postaus
No, eipä se siinä kovin selkeästi ole sanottu ja ei tuossa mitenkään oteta siihen kantaa, pitääkö extra-kierros ajaa vai ei. Lisäksi, juuri viime kisassa oli sama tilanne ja silloin ajettiin vielä kierros sen jälkeen, kun aika oli mennyt umpeen. Käytännössä kisa siis loppuu kun aika on mennyt umpeen ja ruutulippua heilutetaan, mitään tarkkaa määrettä milloin ruutulippua sitten tulee heiluttaa ei ole säännöissä.

E: Ja lisätään nyt vielä se, että kisan loppu meni tosiaan siis ihan sääntöjen mukaisesti.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5154
Sadekelin kisaksi melko tylsä kun suurinosa kisasta taas intereillä. Olisi pitänyt pakottaa autot wetin renkaille ensimmäiseen starttiin.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6203
Sadekelin kisaksi melko tylsä kun suurinosa kisasta taas intereillä.
Nykyään tarvii melkeinpä sen lottokisan, jotta sadekelillä on äksöniä. Muuten ajellaan vain jonossa, kun ei ole DRS:ää käytössä. Eihän Singaporessakaan mitään kilpailua tapahtunut, odoteltiin vain kuka ajaa seuraavaksi seinään.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3428
Sijainti
F1-fanikatsomo
Sadekelin kisaksi melko tylsä kun suurinosa kisasta taas intereillä. Olisi pitänyt pakottaa autot wetin renkaille ensimmäiseen starttiin.
Full wet kumeilla näkyvyys olisi ollut vielä heikompi kuin intereillä. Haastatteluissa kuskit toisti että pito ei ole se ongelma vaan näkyvyys, jota ei ole.
Nykyisillä autoilla näkyvyys ongelma on pahentunut kun nostavat entistä enemmän sitä kosteutta radan pinnasta. Lisäksi oma tulkintani on että nykyiset takasiivet nostattavat sen vesisumun korkeammalle jolloin siitä tulee pitkäkestoisempi näköeste
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4231
MM- pisteet Suzukan jälkeen. Verstappen varmisti maailmanmestaruuden. Uransa toisen sellaisen. Loppukaudesta voidaan vielä jännittää, ottaako kuljettajien hopeaa Leclerc vaiko Perez.

Kuljettajien MM-sarja
1. Max Verstappen, Red Bull 366
2. Sergio Perez, Red Bull 253
3. Charles Leclerc, Ferrari 252
4. George Russell, Mercedes 207
5. Carlos Sainz, Ferrari 202
6. Lewis Hamilton, Mercedes 180
7. Lando Norris, McLaren 101
8. Esteban Ocon, Alpine 78
9. Fernando Alonso, Alpine 65
10. Valtteri Bottas, Alfa Romeo 46
11. Sebastian Vettel, Aston Martin 32
12. Daniel Ricciardo, McLaren 29
13. Pierre Gasly, AlphaTauri 23
14. Kevin Magnussen, Haas 22
15. Lance Stroll, Aston Martin 13
16. Mick Schumacher, Haas 12
17. Yuki Tsunoda, AlphaTauri 11
18. Guanyu Zhou, Alfa Romeo 6
19. Alex Albon, Williams 4
20. Nicholas Latifi, Williams 2
21. Nyck de Vries, Williams 2
22. Nico Hülkenberg, Aston Martin 0

Valmistajien MM-sarja
1. Red Bull 620
2. Ferrari 454
3. Mercedes 387
4. Alpine 143
5. McLaren 130
6. Alfa Romeo 52
7. Aston Martin 45
8. AlphaTauri 34
9. Haas 34
10. Williams 8
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5540
Sinähän vastasit itse omaan kysymykseesi. Oletin, että haluat eroon korkeuseroja sisältävistä radoista.
En missään nimessä. Korkeuseroja, kallistuksia ja suorat tosiaan vaikka vähän kuperat, niin vesi ei jää seisomaan. Ihan on nuo Suomenkin tiet selkeästi keskeltä korkeammat kuin tien reunat. Niihin vaan kuluu järjettömät urat rekkojen ja nastojen takia.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9637
Sijainti
Helsinki
Verstappen oli jo lähtenyt viimeiselle kierrokselle juuri ennen ajan loppumista. Kello oli nollassa, kun hän ajoi kierroksen loppuun,. Tämän FOM:n ohjaaja missasi, kun keskityttiin Leclerc-Perez battleen.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Verstappen oli jo lähtenyt viimeiselle kierrokselle juuri ennen ajan loppumista. Kello oli nollassa, kun hän ajoi kierroksen loppuun,. Tämän FOM:n ohjaaja missasi, kun keskityttiin Leclerc-Perez battleen.
öö eiköse ole justiinsa niin että ajanloputtua ajetaan vielä yksi täysikierros?
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5154
Full wet kumeilla näkyvyys olisi ollut vielä heikompi kuin intereillä. Haastatteluissa kuskit toisti että pito ei ole se ongelma vaan näkyvyys, jota ei ole.
Nykyisillä autoilla näkyvyys ongelma on pahentunut kun nostavat entistä enemmän sitä kosteutta radan pinnasta. Lisäksi oma tulkintani on että nykyiset takasiivet nostattavat sen vesisumun korkeammalle jolloin siitä tulee pitkäkestoisempi näköeste
Mutta siellähän ne vetivät monta kierrosta full weteillä vesisuihkuissa huonolla näkyvyydellä ilman sen kummempia konflikteja, missä ongelma? Taas todistettiin että siellä kyllä pystytään kisaamaan full weteillä. Ei siellä ketään renkaita vaihda sen takia että takana oleva näkisi paremmin. Ongelma on se että kukaan ei halua käyttää niitä full wetin renkaita kun ovat niin surkeat. Ei siinä taas kauaa menny kun oli jo intereiden keli. Ihan hyvin oltaisiin voitu koittaa full weteillä aikaisemmin startata uudestaan. Nykyään ollaan niin varovaisia vesikelin suhteen ja pelotellaan siitä vesisuihkusta.
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Onko nyt niin ettei 2022 F1 autoilla voi ajaa näkyvyyden takia sateella. Ihan normisadekeliltä tuo vaikutti, eikä edes ollut paha kun välikelinkummeilla oli parempi vetää?

Muutoinkin tuntuu, että uudenmalliset autot pysyvät sateella paremmin tiellä? Sainz nyt ei pysynyt muuttuneessa tilanteessa kuivallakaan alkukaudesta radalla? :)
 

ikuinen kakkonen

Foorumin konkari
Liittynyt
5.11.2011
Viestit
1972
Sijainti
Vyborg
No olipan tänään markkinat Suzukan radalla Suomen aikaan aamulla monen tunnin ajaksi sumun ja vesiliirtojen keskellä!
Itse kisaan.
Suzukan kisa saatiin aloitettua rankkasateesta huolimatta lentävällä lähdöllä, mutta pian muutama kierros myöhemmin kisa jouduttiin keskeyttämään koska Sainz ajoi rajusti seinään aiheuttaen vaaratilanteen samalla takana tuleville. Erikseen koettiin draamaa pyöräkuormaajan eksyttyä radan varteen autojen lähettyvillä.
Tämän jälkeen alkoi 2 tunnin odottelu vaihe jonka aikana kisan jatkaminen oli pitkään vaakalaudalla heikon näkyvyydyn vuoksi radalla. Lopulta kisa saatiin jatkettua näkyvyyden parannettua vähitellen.
Kisan kohokohdat.
-Pitkän odottelun takia oli seurauksena tynkäkisa aikarajan ylitettyä ja turva-auton poistettua jatkettiin siitä mihin jäätiin eli Maxin komennossa. Pian kuskit alkoivat vaihtaa märänkelin renkaista välikelin renkaisiin olosuhteiden helpottaessa, Verstappen ja Leclerc kävivät vaihtamassa renkaat varikolla ja pysähdysten seurauksena kisan johtoasemassa oli jonkin aikaa Alonso että Mick Schumacher ennen molempien pysähdyksiä.
-Kilpailun jännittävimpiä taisteluita olivat Lewisin ja Oconin taistelu nelossijasta joka meni Oconille lopulta Britin kovasta painostuksen alla.
-Viimeisillä kierroksilla Alonso teki huikea nousu seiskaksi vaihdettuaan renkaat, joka melkein pääsi Vettelin ohi maalisuorassa. Mutta saksalainen Aston Martinilla piti pintansa.
-Kisan lopussa koettiin vielä draamaa kun Ferrarin Leclerc kävi taistelua kakkos paikasta Pereziä vastaan viimeiselle kierroksella ja ennen maalia monacolainen kävi ajoi pitkäksi ja samalla oikaisi siinä kohtaan.
Kisan jälkeen tuomaristo katsoi Leclercin hyötyneen tilanteesta ja näin Sergio nousi kakkosen lopputuloksissa.
Leclercin rangaistuksen myötä kisan ylivoimasti voittanut Red Bullin Max Verstappen kruunattiin 2022 maailmanmestariksi, etumatkan kasvatessa tavottomaksi mm-sarjassa!
Suomalaisittain Bottas ei päässyt pisteille eikä Bottaksella ollut mahdollisuuksia päästä korkealla tänään kilpurillaan.

1. Max Verstappen, Red Bull

2. Sergio Perez, Red Bull

3. Charles Leclerc, Ferrari *

4. Esteban Ocon, Alpine

5. Lewis Hamilton, Mercedes

6. Sebastian Vettel, Aston Martin

7. Fernando Alonso, Alpine

8. George Russell, Mercedes

9. Nicholas Latifi, Williams

10. Lando Norris, McLaren

…15. Valtteri Bottas, Alfa Romeo
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4252
No esim. se toleranssisiipitapaus, missä barge boardit oli laittomat, Todt myönsi jo virheen ja oli valmis eroamaan, niin joku lakimiehen kekkuli, keksi, että vedotaan 5 mm:n toleranssiin, joka koskee etusiipeä. Eli ihan yhtä spedeilyä se oli. Kuten myös Schumin kiilailut Hilliin tukivarsiin, ja sillä tavalla mestaruuksien varmistaminen. Kyllähän tuostakin pitäisi antaa vuoden banni radalle ja sakinhivutus saunan takana sisältäen kuivana kakkoseen osion.
Olihan toi ja eikös siellä ollut jotain hämärää bensoissa ja renkaissakin joskus ja tais olla juuri Ferkulla. Ym. Noita on ollu kyl aina.

Mut radalla tapahtuvissa tilanteissa oli paljon selkeämmät sävelet. Pois lukien mainitsemasi Schumin temppu. Pysty kotikatsomostakin pienellä sääntöjen tietämisillä seuraamaan, mutta nyt ei edes osalliset varikkoväkineen yleensä tiedä, että mistä seuraa ja mitä.
 
Ylös