Formula 1 – 2024 – 2 – Saudi-Arabian GP

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Nojaa. Tuolla kaikista parhaalla taktiikalla ajoi ainoastaan Norris, Hamilton ja Zhou, vain sen takia että eivät pysähtyneet turva-auton aikana. Kukaan muukaan ei siinä kohtaa heittänyt muuta kuin hardia alle. Tiedä sitten olisiko jälkiviisaasti kannattanut, mutta hankala kyllä uskoa että kaikki tiimit olisi niin väärin laskeneet rengaskulumat.
Nimenomaan muilla ei ollut niin isoja vaikeuksia harjoituksissa kovilla renkailla. Miksi silloin ei kannatta kokeilla muuta? Tästä keskusteltiin meidän kaveriporukassa ennen starttia, että Bottaksella ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mediumit alle. Miksi amatöörit Mervi mukaan lukien tietävät nuo jo ennakkoon? Zhoulla ne sitten venyttivät mediumilla stoppia.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9589
Sijainti
Helsinki
Onko tästä tullut lisäinfoa? Miksi ei tullut rangaistusta?
Norris nytkähti lähdössä, mutta auto ei mennyt ruudun yli. Tuomarit tutki kisan aikana asian, eikä jatkotoimenpiteisiin ollut tarvetta. Asia selveni yläruudun grafiikasta No further action.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5484
Jotain näyttävää Valen pitäisi saada aikaan. Auto on tietysti mitä on, niin helpommin sanottu kuin tehty. Mutta kai tuossa tilanteessa voisi jo vaikka vähän isommalla riskillä yrittää starteissa ja avauskierroksilla jotain.
Janpalla oli kolme settiä pehmykäisiä käytössä, niin päättivät sitten lyllertää hardeilla, jotka ei nyt tainut sitä vähääkään sopia Sauperiin.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1431
Nimenomaan muilla ei ollut niin isoja vaikeuksia harjoituksissa kovilla renkailla. Miksi silloin ei kannatta kokeilla muuta? Tästä keskusteltiin meidän kaveriporukassa ennen starttia, että Bottaksella ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mediumit alle. Miksi amatöörit Mervi mukaan lukien tietävät nuo jo ennakkoon? Zhoulla ne sitten venyttivät mediumilla stoppia.
Voi myös kysyä, että miksei projektinjohtaja Bottas vaadi mediumeja alle? Jos asia on kerran päivänselvä jo amatööreillekin.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6181
Pistejärjestelmästä voisi olla fiksua käydä keskustelua. Toisaalta sitä ei voida muuttaa kulloisenkin vallltsevan tilanteen mukaan vaan sen tulisi olla pitkällä aikavälillä toimiva.

Mielestäni pisteet kymmenelle ensimmäiselle on huomattavasti parempi kuin pisteet vain kuudelle ensimmäiselle. Se olisiko pisteet kahdelletoista tai kahdellekymmenelle ensimmäiselle paremmat vaikuttaa juurikin tallien keskinäinen kilpailukyky ja erityisesti luotettavuus, sekä halu korostaa tai vähentää riskinottoa.

Uskon ja toivon, että tällä kaudella käytössä oleva pistejärjestelmä toimii erityisen hyvin juurikin vallitsevassa tallien keskinäisessä asetelmassa (lukuunottamatta ylivoimaista Red Bullia, sekä väliinputoaja AstonMartinia). Ylempi kasti taistelee isompien pisteiden jakautumisesta keskenään optimoimalla kisastrategioitaan ja alempi kasti taistelee viimeisistä ehkä yhdestä tai kahdesta jäljelle jäävästä pistesijasta käyttäen hyvinkin toisistaan poikkeavia keinoja.

Piste nopeimmasta kierroksesta tai pisteitä aika-ajoista, en kyllä voi nykyisellään kannattaa. Ilman niitäkin laji toimi vuosikymmeniä niin lisäarvoa en kyllä oikein tajua...
Itse ajattelisin MotoGP:n tyylistä systeemiä, jossa top 15 saa pisteitä. MotoGP:ssä tosin voittajan ja kakkosen ero on pienempi mitä tällä hetkellä ykkösissä, kun voittaja saa 25 ja kakkonen 20. Ehkä voittaja voisi saada pyöreät 50, kakkonen 40.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Pistejärjestelmästä voisi olla fiksua käydä keskustelua. Toisaalta sitä ei voida muuttaa kulloisenkin vallltsevan tilanteen mukaan vaan sen tulisi olla pitkällä aikavälillä toimiva.

Mielestäni pisteet kymmenelle ensimmäiselle on huomattavasti parempi kuin pisteet vain kuudelle ensimmäiselle. Se olisiko pisteet kahdelletoista tai kahdellekymmenelle ensimmäiselle paremmat vaikuttaa juurikin tallien keskinäinen kilpailukyky ja erityisesti luotettavuus, sekä halu korostaa tai vähentää riskinottoa.
Luotettavuuden myötä nostaisin 12een pistesijat, ja vähän pienemmillä kokonaismäärillä kun ei tarttisi tiimimestarin lähennellä tuhatta pistettä... 20-14-11-9-8-7-6-5-4-3-2-1 ja FL 1pt,
Olisi nyt:
Red Bull 69
Ferrari 38
McLaren 26
Mercedes 25
Aston Martin 15
Haas 5
Williams 2
Sauber 2
RB 0
Alpine 0

Olisi joka tapauksessa alemmalle keskikastille ja häntäpäälle useammin mahdollista vaikuttaa omaan rankingsijaansa. Ykkösten taso on kova, ja erot pieniä.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5656
Tiedän, että vasta kaksi kisaa on ajettu, mutta olisikohan aika miettiä F1:n pistejärjestelmää uusiksi. Autot on niin luotettavia, että näiden loppupään tiimien vertailu toisiinsa on hankalaa, ja yksittäiset hyvät viikonloput saavat aivan liian suurta arvoa valmistajien mestaruudessa. Tällä hetkellä sarjassa puolille talleista on hyvä saavutus, jos keräävät yhdenkin pisteen viikonlopusta.
Talleilla pitäisi pikku hiljaa alkaa olla sen verran rahaa, että voitaisiin nämä tsunodat ja magnussenit ja sargeantit kiskoa hiuksista vittuun ja pistää rattiin oikeita ajomiehiä. Turha on tallien nillittää kevyestä pistepussista, jos ajovuoron antaa totaalisille luusereille.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6181
Talleilla pitäisi pikku hiljaa alkaa olla sen verran rahaa, että voitaisiin nämä tsunodat ja magnussenit ja sargeantit kiskoa hiuksista vittuun ja pistää rattiin oikeita ajomiehiä. Turha on tallien nillittää kevyestä pistepussista, jos ajovuoron antaa totaalisille luusereille.
Ehkä näinkin, mutta oli kuskeina ketä tahansa, hyvin suuri osa radalla käytävistä kamppailuista on nykyään sellaisia, jolla ei ole pienintäkään merkitystä. Eilinenkin taistelu sijasta 12 olisi voinut olla mielekkäämpää katsottavaa, jos sillä olisi ollut muutakin merkitystä kuin Hülkenbergin kymppisijan varmistaminen.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Oli pakko käydä katsomassa startti vielä uudelleen tuolta osin.

Viimeisen punaisen lähtövalon sytyttyä Norris nytkähtää eteenpäin hieman, sitten pysähtyy täysin ja lähtee heti uudelleen liikkeelle valojen sammuttua. Vaikuttaa ihan oikealta ratkaisulta. Ilmeisesti varaslähtöä mittaava anturi ei reakoi varaslähtöön eli auto on edelleen ruudun sisällä sallitussa paikassa ja anturi pystyy havannoimaan toisen liikkeelle lähdön oikein.


Mitä tapahtuu varikkomuurin verkkoaitaan kiinnitetyille varoitusvaloille (20kpl); ennen starttia kaikki valot ovat vihreitä (muuten startti uusittaisiin), mutta nytkähdyksen ja lähtövalojen sammumisen jälkeen viisi ensimmäistä valoa ovat edelleen vihreitä, mutta kuudennesta alkaen kaikki muuttuvat keltaisiksi! Onko varaslähtöanturiin ohjelmoitu varoitustoiminto auton stumppaamisen havainnointia varten, joka reakoi Norrisin muita selvästi hitaampaan starttiin (toinen liikkeelle lähtö)?
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
3519
Talleilla pitäisi pikku hiljaa alkaa olla sen verran rahaa, että voitaisiin nämä tsunodat ja magnussenit ja sargeantit kiskoa hiuksista vittuun ja pistää rattiin oikeita ajomiehiä. Turha on tallien nillittää kevyestä pistepussista, jos ajovuoron antaa totaalisille luusereille.
Mites Bottakset ja Zhout? Ovatko A-korin kuskeja? Tai edes B?
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6388
B-luokan kuskit ovat ihan hyviä keskikastin kuskeja. Hulkenberg, Ocon, mitä näitä nyt on.
Viimeisessä korissa ei taida tällä hetkellä olla kuin Strolli ja Kersantti. Toiseksi viimeiseen mahtuu tsunoda, zhou jne...
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4242
1000063728.png

Aika mielenkiintoinen nopeusvertailu sektoreittain. Mese oli yllättävänkin nopea vikoissa sektoreissa, mutta ei ekalla. Sauber oli hyvinkin hidas ja Valella vielä hitaampi rengas.
Karhumiehen keskimääränen aika ei kauheesti eroa Lerkistä, vaikka mukaan mahtuu hitaampiakin kierroksia, oikein hyvä suoritus noviisilta. Virheitäkään ei ainakaan isompia tullut, vaikka pää retkahteli sivusuojiin niin paljon, että pehmusteet olivat menneet kasaan
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5656
Viimeisessä korissa ei taida tällä hetkellä olla kuin Strolli ja Kersantti. Toiseksi viimeiseen mahtuu tsunoda, zhou jne...
Samassa roskakorissa nuo kaikki ovat, osa vain on siinä pinnalla ja toiset jossain syvemmällä pohjalla.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5123
Samassa roskakorissa nuo kaikki ovat, osa vain on siinä pinnalla ja toiset jossain syvemmällä pohjalla.
Tarvitaan kohta isompi roskakori kun Daniel Ricciardokin joutaisi sinne. Aika-ajoissa 0.5sek Tsunodalta turpaan ja kisassa spinnaus hännillä.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5123
Verstappeni yksin A-luokkaa...
Ei siitä montaa viikkoa ole kun täälläkin laitettiin Verstappenia ja Hamiltonia samalle viivalle, vaikka toinen seilaa voitosta voittoon kun toisella syli täynnä töitä tallikaveria vastaan, taistelua auton sopivuuden kanssa ilman voittoja yli kahteen vuoteen ja ikääkin alkaa olemaan kohta 40.
 
Ylös