Formula 1 - alennustila

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kisathan ovat nykyään muuten hyviä mutta kukkahattutäteily on vienyt kisoista terän. Eli kisoihin tarvitaan enemmän kolareita jotta niistä tulisi mielenkiintoisempia - ja kuskien välille turpaanvetokisoja kolareiden jälkeen :D

Tarpeettoman hyvät ja varmat kuskit sarjasta ulos ja tilalle lisää Massoja ja Perezejä :D
Hyi hitto. Avopyöräformulat ovat (tai pitäisi olla) korkeimmalla tasolla (F1) kirurgintarkkaa työskentelyä, jossa taito (kuskien ja insinöörien) mitataan. Jokainen osuma on virhe.

Kolistelu kuuluu amatööreille, yliyrittäville junioreille pikkuformuloissa ja koppiautosarjoihin. Avopyöräisillä ei sovi hullutella, se on liian vaarallista - ei pelkästään kuskeille, vaan myös sivullisille.

Tämä pätee myöt DRS/KERS/Pirelli/polttoainesäästelyaikaan. Fiksuimman kuskin tulisi voittaa, ei sen, jolla on isoimmat ballsit, mutta vähän järkeä.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Tämä pätee myöt DRS/KERS/Pirelli/polttoainesäästelyaikaan. Fiksuimman kuskin tulisi voittaa, ei sen, jolla on isoimmat ballsit, mutta vähän järkeä.
Se on sun käsitykses, itse katson aikamme gladiaattoreita jotka vapaaehtoisesti pistävät henkensä likoon ajaakseen kilpaa tosissaan.

Nythän vaan niin ei saa tehdä ja ennenpitkää koko laji kuolee pois kun ketään ei enää kiinnosta mokoma.

Nythän säännöillä koitetaan sitä kirurgista tarkkuutta poistaa minkä ehditään mutta aina insinöörit ovat askeleen edellä eli autot eivät ole niin vaikeasti hallittavia että hommassa olisi oikeaa jännitystä mukana.

Viimekisan ylivoimaisesti viihdyttävin tilanne oli Massa katollaan. Mitään ei onneksi käynyt mutta sentään hetken aikaa tilanne näytti ihan vakavalta, melkein tuulahdukselta menneiltä vuosilta.....
 
Viimeksi muokattu:

TumBero

Well-known member
Liittynyt
26.3.2012
Viestit
184
Paremman show'n takaamiseksi annetaan katsojille mahdollisuus äänestää, että keneltä hajoaa moottori seuraavaksi. Jos ostat silver -paketin, niin saat kaksi ääntä lisää. Jos ostat premium -paketin, saat rajattomasti äänestää. Kisan aikana tietysti.

Myös katsojat saavat äänestää ns. "vapaudu vankilasta" -kortin, eli kenelle jo keskeyttäneille/keskeyttäneelle kuljettajille annetaan vara-auto, jolloin tulisi uusintalähtö ja tämä "villikortti" -mies sijoitettaisiin satunnaisesti lähtöruudukkoon. Paitsi premium -paketin omaavat katsojat saavat äänestää lähtöpaikasta. Uusintalähtö lähtöruudukosta - tietysti, koska parempi show.

Myös katsojat saavat äänestää keneltä mitätöidään yhden kisan pisteet. Jolloin mahdollisesta mestaruustaistelusta tulisi jännempi. Internetissä kuitenkin masinoidaan kampanjaa, jolla kaadetaan äänestysjärjestelmä ja pisteet mitätöidään joltain kuljettajalta, jolla on tasan 1 piste koko kaudelta.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7211
Se on sun käsitykses, itse katson aikamme gladiaattoreita jotka vapaaehtoisesti pistävät henkensä likoon ajaakseen kilpaa tosissaan.

Nythän vaan niin ei saa tehdä ja ennenpitkää koko laji kuolee pois kun ketään ei enää kiinnosta mokoma.

Nythän säännöillä koitetaan sitä kirurgista tarkkuutta poistaa minkä ehditään mutta aina insinöörit ovat askeleen edellä eli autot eivät ole niin vaikeasti hallittavia että hommassa olisi oikeaa jännitystä mukana.

Viimekisan ylivoimaisesti viihdyttävin tilanne oli Massa katollaan. Mitään ei onneksi käynyt mutta sentään hetken aikaa tilanne näytti ihan vakavalta, melkein tuulahdukselta menneiltä vuosilta.....
Uskaltaisin väittää, että ainakin 90 % tällä foorumilla kirjoittavista on täysin erimieltä sinun kanssasi siitä oliko Massan kolari viimeisen kisan viihdyttävin tilanne, koska useimmille viihdyttävintä on kovat taistelut sijoituksista ja näyttävät ohitukset.

Jos tällä foorumilla äänestettäisiin viimeisen kisan viihdyttävimmästä tilanteeksi voiton veisi joko Bottaksen ja Hamiltonin välinen taistelu kakkossijasta tai ne kaksi ohitustilannetta joissa kolme autoa ajoi rinnakkain Kimin oltua kummassakin tilanteessa keskellä.

Sinun mielestäsi esimerkiksi Kubican ulosajo Montrealissa vuoden 2007 kisassa oli sen kisan viihdyttävin tilanne, kun taas muut säikähtivät Kubican ulosajon nähdessään, koska pelkäsivät hänen loukkaantuneen vakavasti.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Uskaltaisin väittää, että ainakin 90 % tällä foorumilla kirjoittavista on täysin erimieltä sinun kanssasi siitä oliko Massan kolari viimeisen kisan viihdyttävin tilanne, koska useimmille viihdyttävintä on kovat taistelut sijoituksista ja näyttävät ohitukset.

Jos tällä foorumilla äänestettäisiin viimeisen kisan viihdyttävimmästä tilanteeksi voiton veisi joko Bottaksen ja Hamiltonin välinen taistelu kakkossijasta tai ne kaksi ohitustilannetta joissa kolme autoa ajoi rinnakkain Kimin oltua kummassakin tilanteessa keskellä.

Sinun mielestäsi esimerkiksi Kubican ulosajo Montrealissa vuoden 2007 kisassa oli sen kisan viihdyttävin tilanne, kun taas muut säikähtivät Kubican ulosajon nähdessään, koska pelkäsivät hänen loukkaantuneen vakavasti.
Ihmiset haluavat viihteestä jotain joka herättää tunteita. Oman idolin kisaaminen toista vastaan voi sellaista herättää mutta jos joku vetää huolella pihalle se herättää ajatuksia kaikissa katsojissa.

Jep, F1:siä katsoi monet joita koko laji ei muuten kiinnostanut -94 Sennan kuoleman jälkeen ihan vain sen takia että kisoissa oli oikeasti tapahtunut jotakin jonka takia lajia kannattaa seurata.....
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Ihmiset haluavat viihteestä jotain joka herättää tunteita. Oman idolin kisaaminen toista vastaan voi sellaista herättää mutta jos joku vetää huolella pihalle se herättää ajatuksia kaikissa katsojissa.

Jep, F1:siä katsoi monet joita koko laji ei muuten kiinnostanut -94 Sennan kuoleman jälkeen ihan vain sen takia että kisoissa oli oikeasti tapahtunut jotakin jonka takia lajia kannattaa seurata.....
Kisoja kannattaa seurata sen takia, että ihmisiä kuolee/loukkaantuu? Tän on pakko olla trolli, onhan..??
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ihmiset haluavat viihteestä jotain joka herättää tunteita. Oman idolin kisaaminen toista vastaan voi sellaista herättää mutta jos joku vetää huolella pihalle se herättää ajatuksia kaikissa katsojissa.

Jep, F1:siä katsoi monet joita koko laji ei muuten kiinnostanut -94 Sennan kuoleman jälkeen ihan vain sen takia että kisoissa oli oikeasti tapahtunut jotakin jonka takia lajia kannattaa seurata.....
Heh heh, ja höpö höpö. Esim. Sunnuntain kisassa parasta oli Hämäläisen ja Bottalaisen taistelu. Sehän nyt on ihan sama ja yhdentekevää miten joku keskeyttää ekassa kurvissa. Meneekö kumi puhki ja linkuttaessa varikolle menee tukivarsi vai meneekö katon kautta ympäri. Mitä sillä on väliä?
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24334
Sijainti
lappeen Ranta
Jep, F1:siä katsoi monet joita koko laji ei muuten kiinnostanut -94 Sennan kuoleman jälkeen ihan vain sen takia että kisoissa oli oikeasti tapahtunut jotakin jonka takia lajia kannattaa seurata.....
Jep jep. Viime päivinä nuo monet lienevät siirtyneet harrastamaan matkustajakoneiden bongausta :rolleyes:. Vois kuvitella, että ihan lähiaikoina ei F1-sarjaa aleta kehittää "Kuolonkolareita tarttis saada lisää." -periaatteella.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Tuplapistepurnaus sopinee tänne. Varsin mahdollista, että tämän vuoden mestaruus ratkeaa vasta päätöskisassa, ja tuplapisteet saattavat kääntää mestaruuden toisen kuskin hyväksi.

Artikkeli ihan muusta aiheesta, mutta Toto Wolff sanoi, että tuplapisteillä hävinnyt Mersu-kuski tulee tarvitsemaan psykoterapiaa (paraikaa Lewis tarttee fysioterapiaa aika-ajokolarin takia):

https://www.f1plus.com/en/news/item/6351-hamilton-heads-for-therapy-after-hockenheim

But physio and prayers aside, Mercedes boss Toto Wolff thinks Hamilton will need serious treatment in November if he loses out to Rosberg as a result of the Bernie Ecclestone-sponsored 'double points' finale in Abu Dhabi.

"It looks like Bernie might be right," said Wolff after Hockenheim. "The last race is going to be the decisive one.

"I don't think it's fair. I don't think we (F1) should have done it.

"Neither of them will care if they won it that way. But the one who loses on double points will need some psychological treatment," he smiled.
Tuolle tielle kun lähtivät, niin olisivat sitten tehneet sen kunnolla NASCAR:in "Chase for the Cup" -tyyliin. Radikaalimpi muutos olisi tuo ollut, mutta siinä päätöskisan suuremman arvon ymmärtää, alkukausi on runkosarjaa jossa haetaan hyviä asetelmia, mestaruuden voittaa se, joka on paras kauden lopussa. Toki, Abu Double on lähempänä F1:n perinteistä "Paras läpi kauden" -meininkiä, mutta ei kuitenkaan päätöskisan tuplapisteineen sitä ole.

Sellainen tunne on, että jos päätöskisan tuplapisteet olisivat voineet kääntää lopputuloksen, niin tuplapisteistä luovutaan ensi kaudeksi. Ja jos tuplapisteet todellakin kääntävät lopputuloksen, niin kohu on niin suuri, että siihen loppuvat tuplapisteet.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
itse katson aikamme gladiaattoreita jotka vapaaehtoisesti pistävät henkensä likoon ajaakseen kilpaa tosissaan.
Erästä kirjoittajaa lainatakseni "se on sun käsitykses."
Nythän säännöillä koitetaan sitä kirurgista tarkkuutta poistaa minkä ehditään mutta aina insinöörit ovat askeleen edellä eli autot eivät ole niin vaikeasti hallittavia että hommassa olisi oikeaa jännitystä mukana.
Kirurginen tarkkuus on vain koko ajan lisääntymässä, insinöörien ja kuskien myötävaikutuksella. Kaikesta tehdään entistä ammatiimaisempaa. Vanhan ajan arvailuun ja "mä kokeilen" - ajatteluun ei ole enää tilaa, se maksaa sijoja. Maailma muuttuu, ja katsojienkin pitäisi muuttua siinä mukana. Emme elä enää 50- tai 60-lukua.
Viimekisan ylivoimaisesti viihdyttävin tilanne oli Massa katollaan.
Onneksi kaltaisesi ovat vähemmistössä.
Ihmiset haluavat viihteestä jotain joka herättää tunteita.
Tunteita juu, muttei sellaisia negatiivisia tunteita, joita kuolemat ja loukkaantumiset aiheuttavat. Jos niistä saa positiivisia elämyksiä, kannattaa kysyä itseltään miksi toisen ihmisen tragedia viehättää ja onko se kovinkin tervettä.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Aiemmin olin ehdottomasti viimisen kisan tuplapisteitä vastaan, mutta olen ehkä vähän tullut vastaan. Jos jaetaan tuplapisteet, pitää myös kisan olla pituudeltaan tuplat. Tosin sit jouduttais kai sallimaan välitankkaukset. Ja jotain muitakin myönnytyksiä ehkä... ainaki enemmän renkaita.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2406
Tämä pätee myöt DRS/KERS/Pirelli/polttoainesäästelyaikaan. Fiksuimman kuskin tulisi voittaa, ei sen, jolla on isoimmat ballsit, mutta vähän järkeä.
Autourheilussa on paikkansa sekä hyökkäävälle että harkitsevalle ajotyylille. Lyhyemmät kisat tyyliin F1 hyökkäävälle kilpa-autoilulle ja kestävyyskisat harkitsevalle kilpa-autoilulle.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Jep jep. Viime päivinä nuo monet lienevät siirtyneet harrastamaan matkustajakoneiden bongausta :rolleyes:.
Jep, vaikka niillä ei kilpailla ja muutenkin ei ole kauhean mielenkiintoista seurattavaa niin kun yksi mokoma ammutaan alas ja seurauksena on kasa ruumiita asia herättä keskivertokansalaisessa paljon enemmän mielenkiintoa kuin F1-kisat. Ja mediaahan kiinnostavat vain katsojaluvut joten asiaa tarjotaan joka tuutista vaikka asiaan osalliset eivät ole tietoisesti itseään huomion keskipisteeseen tunkeneet vaarallisiksi katsotuilla tekemisillään......
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Kirurginen tarkkuus on vain koko ajan lisääntymässä, insinöörien ja kuskien myötävaikutuksella. Kaikesta tehdään entistä ammatiimaisempaa. Vanhan ajan arvailuun ja "mä kokeilen" - ajatteluun ei ole enää tilaa, se maksaa sijoja. Maailma muuttuu, ja katsojienkin pitäisi muuttua siinä mukana. Emme elä enää 50- tai 60-lukua.
Ihan varmasti katsojat muuttuvat. Jos F1:ssä ei tapahdu mitään koko laji ei ketään kohta kiinnosta. Tähän asiaanhan mm. Niki Lauda haluaa vaikuttaa eli annetaan kuskien ajaa kilpaa keskenään eikä keskeytetä kisaamista koko ajan tarpeettomasti.

Samaa toki yritetään säännöilläkin eli autoja koitetaan sääntöjen puitteissa tehdä vaikeammin ajettaviksi mutta insinöörit tuppaavat palauttamaan ne aina nopeasti takaisin puoliksi itse ajaviksi.....
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
F1 ei ole mikään koppiautosarja, joissa autot ovat keskenään huomattavasti tasaväkisempiä.
Juuri näin ja miksi tiimipäälliköt on asian kannalla? Tuhlaat 200 miljoonaa kaudessa rakentaaksesi parhaan auton ja kun satut voittamaan, niin sinua rangaistaan lisäpainoilla. Huhuja ollut, että Bernie tahallaan yrittää saada F1:set kuralampeen jotta voisi sitten "halvalla" ostaa oikeudet itselleen takaisin.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Mitä vittua nyt taas.

F1 ja WRC kovasti kilpailevat, kumpi onnistuu saamaan kaikista järjettömimmän sääntöuudistuksen aikaiseksi? Ei tähän muuta selitystä ole.
 
Ylös