Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

Ananas

Well-known member
Liittynyt
18.3.2014
Viestit
371
Jos jollekin vielä on epäselvää, mitä moottorinkehitykseen käytettävät "tokenit" ovat niin maikkari on tehnyt selventävän videon asiasta. http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/video-mita-ovat-f1-valmistajien-kaytossa-olevat-poletit/5013712

Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla enemmänkin siitä, miten nuo moottorin osat on pisteytetty ja onko jokainen pultti ja mutteri pisteytetty vai vaan merkittävämmät komponentit yms. Vaikuttaa siltä, että systeemi on vähän sekava niillekin, jotka sitä yrittävät selventää.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4065
Sijainti
Maalla
Kyllä sieltä ainakin tällaisia virityksiä löytyy.
No jo on Jabsu hienon kuvan löytänyt. :)
Mutta vetotankojousituksen tangossa on puristus jousi ???
Siis sehän pehmentää pyörän liikettä alaspäin.
Esim. pompun jälkeen kun pyörä osuu maahan niin se tulee pehmeämmin alas.

En tiedä ymmärsinkö tuon oikein mutta samapa tuo, hieno on viritys.
(Insinööri pornoa parhaimmillaan)
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
No jo on Jabsu hienon kuvan löytänyt. :)
Mutta vetotankojousituksen tangossa on puristus jousi ???
Siis sehän pehmentää pyörän liikettä alaspäin.
Esim. pompun jälkeen kun pyörä osuu maahan niin se tulee pehmeämmin alas.

En tiedä ymmärsinkö tuon oikein mutta samapa tuo, hieno on viritys.
(Insinööri pornoa parhaimmillaan)
Ei tuossa kuvassa mitään jousta ole, Ferrari on tuonut jousituksen korkeudensäädön itse tankoon ja säädön kierteet on näkyvissä.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ei tuossa kuvassa mitään jousta ole, Ferrari on tuonut jousituksen korkeudensäädön itse tankoon ja säädön kierteet on näkyvissä.
Onko tästä jossain infoa? Omiin silmiini kuvassa on jousi. Kuvaa kun zoomaa, voi nähdä että kierteet tihenevät sen päissä. Lisäksi jousi on pronssin värinen ja sen sisällä oleva tanko krominen, tämä kertoisi että kyseessä ei ole yhtenäinen kappale.
 
Viimeksi muokattu:

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Onko tästä jossain infoa? Omiin silmiini kuvassa on jousi. Kuvaa kun zoomaa, voi nähdä että kierteet tihenevät sen päissä. Lisäksi jousi on pronssin värinen ja sen sisällä oleva tanko krominen, tämä kertoisi että kyseessä ei ole yhtenäinen kappale.

Näyttää ihan tavalliselta tangon pituuden säätökappaleelta. Ja jousituksen osaksi tuo kuvassa näkyvä jousi olisi pikkuisen väärää kaliiberia(tuossa tangossa, kiitos loivan kulman menee todella suuria voimia, tosin aina ja jokatilanteessa vain vetoa). Lisäksi jousen lisääminen jouselle voimaa välittävään tankoon olisi niin sanotusti tyhmää, saataisiin aikaan resonoiva pari jollaista nimenomaan yritään välttämään mm. tekemällä tangoista riittävän tukevia.

Ja tuo tukivarsi on erittäin painokriittinen, tuo säätökappale on melko varmasti ollut vain testiversiossa helpottamassa yhtä pull-rod jousituksen hankaluutta eli keulan korkeuden säätämistä, varsinaiseen kisatoimintaa moiset ylimääräiset kappaleet on melkoisen varmasti heivattu pois.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Jos jollekin vielä on epäselvää, mitä moottorinkehitykseen käytettävät "tokenit" ovat niin maikkari on tehnyt selventävän videon asiasta. http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/video-mita-ovat-f1-valmistajien-kaytossa-olevat-poletit/5013712
Onpa hieno video:
Maikkari sanoi:
Videota ei valitettavasti voida toistaa. Chrome-selain ei ole yhteensopiva MTV Katsomon käyttöön vaadittavan Silverlight-liitännäisen kanssa. Käytäthän sen sijaan uusinta versiota Internet Explorerista tai Firefoxista.
Onhan tuo Silverlight pelittänyt Chromessa ihan normaalisti, Katsomossakin aina. Ja mitään päivityksiä siihen ei ole tullut vuosikausiin, kun täysin kuolleesta ja kuopatusta tekniikasta kyse.

Eli mikä scam tämä nyt sitten on? :nope:
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Onpa hieno video:


Onhan tuo Silverlight pelittänyt Chromessa ihan normaalisti, Katsomossakin aina. Ja mitään päivityksiä siihen ei ole tullut vuosikausiin, kun täysin kuolleesta ja kuopatusta tekniikasta kyse.

Eli mikä scam tämä nyt sitten on? :nope:
Homma onkin niin, että sun chrome on päivittynyt. NPAPI päälle (chrome://flags), nii pelittää taas.
 

Tallipäällikkö

Well-known member
Liittynyt
5.10.2014
Viestit
469
Käsittääkseni nyt F1:ssä käytössä olevan KERSin eli MGU-K:n jarruista saamaa energiamäärää on rajoitettu eli laite voisi saadaa jarruista enemmänkin energiaa talteen kuin nyt mutta tämä on rajoitettu turvallisuussyillä. Jos rajoitus poistettaisiin, autoihin saataisiin enemmän tehoa, ja voitaisiin nähdä enemmän teknisestä viasta johtuvia keskeytyksiä myös Mersulla ja Ferrarilla. Saatan toki olla väärässäkin tuon rajoituksen suhteen.:thumbfh:
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Michelin kun kaavaili paluuta MM-sarjaan, niin he oisivat halunneet 17- vai 18-tuumaset vanteet autoihin.

Osaako joku arvioida millainen vaikutus sillä olisi jos siirryttäisiin noista nykyisistä 14-tuumaisista vanteista isompiin, mutta niin että koko renkaan koko pysyisi suurinpiirtein samana?

Laskeeko/nouseeko jousittamaton massa? Entäs renkaan pito?
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7388
^ Itse kanssa miettinyt ihan samaa. Voisi pistää Oikariselle kyssäriä. Olisi joka tapauksessa ainut ja oikea ratkaisu vihdoinkin haudata nuo suokumit ja ottaa matalampaa profiilia käyttöön.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Todennäköisesti massa ainakin nousee ja jousitus menee uusiksi. Tuolla wec puolella ainakin Nissan olisi halunnut käyttää pienempiä vanteita mutta hybridijärjestelmän ongelmien takia joutui ajamaan isommilla jarruilla jotka eivät pieniin vanteisiin sopineet.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18193
Michelin kun kaavaili paluuta MM-sarjaan, niin he oisivat halunneet 17- vai 18-tuumaset vanteet autoihin.

Osaako joku arvioida millainen vaikutus sillä olisi jos siirryttäisiin noista nykyisistä 14-tuumaisista vanteista isompiin, mutta niin että koko renkaan koko pysyisi suurinpiirtein samana?

Laskeeko/nouseeko jousittamaton massa? Entäs renkaan pito?
13-tuumaisista.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Todennäköisesti massa ainakin nousee ja jousitus menee uusiksi. Tuolla wec puolella ainakin Nissan olisi halunnut käyttää pienempiä vanteita mutta hybridijärjestelmän ongelmien takia joutui ajamaan isommilla jarruilla jotka eivät pieniin vanteisiin sopineet.
Ei liity tähän, tuo oli nimenomaan seurasta siitä kun eivät saaneet koko ERS-järjestelmää toimimaan tarpeeksi hyvin (Le Mansissa se ei ollut päällä) ja koska se olisi tullut etuakselille, niin piti kompensoida asiaa isommilla jarruilla. Ja muutenkin tuon Nissanin (rengas)konfiguraatio ei oikein päde mitenkään F1:een. Muilla ei ole ollut ongelmia...
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Michelin kun kaavaili paluuta MM-sarjaan, niin he oisivat halunneet 17- vai 18-tuumaset vanteet autoihin.
Michelin kaavailee sitä edelleen ja justhan ne laittoi virallisen haun >> http://www.autosport.com/news/report.php/id/119541

Osaako joku arvioida millainen vaikutus sillä olisi jos siirryttäisiin noista nykyisistä 14-tuumaisista vanteista isompiin, mutta niin että koko renkaan koko pysyisi suurinpiirtein samana?

Laskeeko/nouseeko jousittamaton massa? Entäs renkaan pito?
Most of the teams prefer to stick with F1’s current 13-inch wheel diameters, according to Mercedes’ executive director for technical Paddy Lowe.

“The subject of bigger wheels has been raised many times over the last five or eight years,” he said. “But I think the broad consensus is that going to bigger wheels is not a good direction.”

“Certainly from a grip point of view it’s not positive, like-for-like such tyres will have a lower grip and the weight will go up considerably. So it’s not an attractive direction performance-wise. So I think generally we would intend to stick with the 13-inch wheels.”


http://www.f1fanatic.co.uk/2015/06/05/teams-oppose-switch-from-13-to-18-inch-tyres/

En kyllä ihan tajua pito-ongelmaa verrattuna nykytilanteeseen... ilmeisesti tässä oletetaan että Pirellin/muun pitäisi edelleen tehdä suhteellisesti yhtä paskat seokset.
 
Viimeksi muokattu:

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4065
Sijainti
Maalla
Kun 13 tuumaisesta mennään 18 tuumaiseen niin vanteen paino nousee 4.5 kiloa / vanne. Tämä on Michelin arvio mutta jopa 5.5 kg arvioista on huhuitu. No sehän on juurkin jousittamatonta massaa jolloin renkaan pito huononee entisestään.
Tuossa on myös se ikävä puoli kun autot painaa nyt jo hitosti sitten siihen vielä 18-22 kg lisää niin ei kuulosta hyvältä.

Tämä on ehkä se syy miksi tiimit ei halua luopua 13 tuumaisista vanteista. Toki siinä on myös se juttu että 13 tuumaisen korkeassa renkassa on iso "ilma" tila ja silloin rengas painella on suurempi merkitys kuin isompi vanteisella. Eli tiimit pystyy helposti rengas paineella säätämään olosuhde eroja esim AA ja kisa-päivän välillä.

Näiden syiden tähden nyky F1 autojen koko alusta menis täysin uusiksi.

Se on tietty ymmärettävää että uutena rengasvalmistajana Michelin haluais että mentäis uuteen rengas mitoitukseen kun he tulisivat mukaan (Rengas sota lähtis silloin molempien osalta samalta viivalta).
Pirellillä on kuitenkin tuosta korkeaprofiilisen renkaan sivun rakentamisesta hyvää kokemusta nyky F1 autoihin joissa on kova vääntö ja se on sitä osaamista jossa Michelin on takamatkalla.

Jossain muuten tuo Michelin pomo valitti kun renkalla ajetaan vaan muutamia kierroksia ja sitten se heitetään pois niin se ei ole hyvää mainosta rengas valmistajalla.
Onko heillä mielessä että yksillä renkailla ajetaan koko kisa tai jopa koko viikonloppu ?
Jos noin niin en halua kuulla sanaakaan Michelin renkaista.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Se on tietty ymmärettävää että uutena rengasvalmistajana Michelin haluais että mentäis uuteen rengas mitoitukseen kun he tulisivat mukaan (Rengas sota lähtis silloin molempien osalta samalta viivalta).
Pirellillä on kuitenkin tuosta korkeaprofiilisen renkaan sivun rakentamisesta hyvää kokemusta nyky F1 autoihin joissa on kova vääntö ja se on sitä osaamista jossa Michelin on takamatkalla.
Se FIA:n tarjouskilpailu on single supplierista, joten rengassotaa ei aika varmasti ole tulossa. Michelin vähintään poliittisena/PR pelinä väittää haluavan mieluummin kilpailua.

Jossain muuten tuo Michelin pomo valitti kun renkalla ajetaan vaan muutamia kierroksia ja sitten se heitetään pois niin se ei ole hyvää mainosta rengas valmistajalla.
Onko heillä mielessä että yksillä renkailla ajetaan koko kisa tai jopa koko viikonloppu ?
Jos noin niin en halua kuulla sanaakaan Michelin renkaista.
No tuskin, mutta enemmän siihen suuntaan mitä se rengassotavuosina oli.
 
Viimeksi muokattu:

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Eiköhän Pirelli tuon tarjouskilpailun voita. Kuitenkin kokemusta viime vuosilta hommasta ja varmaankin valmis tekemään, mitä heiltä pyydetään - toisin kuin Misukka, joka huutelee vaatimuksia.
 
Ylös