CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15049
Kuluneena vuonna turbomoottoreista jälleen ainakin eniten kierroksia nostattanut kone oli Force Indialla. 13 000 kierrosta irtosi kuten myös vuotta aiemminkin. Sen jälkeen eniten kierroksia irtosi 12 800 kierroksen verran Williamsista ja 12 700 Red Bullista ja jopa hitaimmistakin Manorin autoista irtosi 12 000 kierrosta.
Pitkälti näin korkean kierrosten määrään päästiin lähinnä Meksikon kilpailun vuoksi koska kyseisessä kilpailussa päästiin epätavallisen korkeisiin kierroslukuihin moottorien kiertotehossa kaikkien tallien osalta koska normaalisti kiertoteho yhdessä kierroslukujen kanssa oli huomattavasti alempi pois lukien jälleen kerran Force Indiaa ja loppukaudesta jopa Williamsia.
Mikäli Meksikon epätavallisen kilpailun jättää laskuista ulos niin korkeimmat kierrosmäärät mitattiin jälleen Monzasta jossa Williamsin auto pääsi 12 300 kierroksen lukuihin korkeimmillaan ja Force Indian auto pääsi 12 700 kierroksen lukuihin korkeimmillaan. Force Indian auton aerodynamiikka parantui viime vuoden korkeakiertoiseen autoon nähden, mutta vain vähän sillä Williamsilla ja etenkin Mercedeksellä oli edelleen parhaimmillaan jopa huomattavasti Force Indiaa parempi aerodynamiikkataso autoissa omaan tehosuhteeseensa nähden.
Ja Mercedeksellä ei Meksikoa ja Italiaa huomioimatta päästy yli 12 000 kierroksen lukuihin päättyneenä vuonna.
Tulevasta kaudesta tulee jälleen melkoisen paljon tekniikkaa kuluttava kausi tavallaan ja jonkin verran teknisiä helpotuksia pitäisi kyllä talleille sallia koska autot kyllä nykyään ovat erittäin kestäviä vähän lievemmilläkin säännöillä. Muuten nähdään taas liiankin suuria lähtöruuturangaistuksia ja kilpailujen ennätysmäärä asettaa aivan äärirajan nykyiseen kilpailukalenteriin. 19-20 kilpailua ja aivan juuri ja juuri tämä 21 kilpailua voi olla hyväksyttävissä.
Muuten on jo liikaa kisoja. Lähivuosina koko tämä autourheilun tunnetuimpana lajin mullistuminen on valtava. Ja sitä jo tavallaan käydään läpi ja muutokset ovat jatkuvia. Sen sijaan muut muutokset taustalla huomioimatta Mercedes näyttäisi olevan suvereenin ylivoimainen tulevallakin formulakaudella.
Pitkälti näin korkean kierrosten määrään päästiin lähinnä Meksikon kilpailun vuoksi koska kyseisessä kilpailussa päästiin epätavallisen korkeisiin kierroslukuihin moottorien kiertotehossa kaikkien tallien osalta koska normaalisti kiertoteho yhdessä kierroslukujen kanssa oli huomattavasti alempi pois lukien jälleen kerran Force Indiaa ja loppukaudesta jopa Williamsia.
Mikäli Meksikon epätavallisen kilpailun jättää laskuista ulos niin korkeimmat kierrosmäärät mitattiin jälleen Monzasta jossa Williamsin auto pääsi 12 300 kierroksen lukuihin korkeimmillaan ja Force Indian auto pääsi 12 700 kierroksen lukuihin korkeimmillaan. Force Indian auton aerodynamiikka parantui viime vuoden korkeakiertoiseen autoon nähden, mutta vain vähän sillä Williamsilla ja etenkin Mercedeksellä oli edelleen parhaimmillaan jopa huomattavasti Force Indiaa parempi aerodynamiikkataso autoissa omaan tehosuhteeseensa nähden.
Ja Mercedeksellä ei Meksikoa ja Italiaa huomioimatta päästy yli 12 000 kierroksen lukuihin päättyneenä vuonna.
Tulevasta kaudesta tulee jälleen melkoisen paljon tekniikkaa kuluttava kausi tavallaan ja jonkin verran teknisiä helpotuksia pitäisi kyllä talleille sallia koska autot kyllä nykyään ovat erittäin kestäviä vähän lievemmilläkin säännöillä. Muuten nähdään taas liiankin suuria lähtöruuturangaistuksia ja kilpailujen ennätysmäärä asettaa aivan äärirajan nykyiseen kilpailukalenteriin. 19-20 kilpailua ja aivan juuri ja juuri tämä 21 kilpailua voi olla hyväksyttävissä.
Muuten on jo liikaa kisoja. Lähivuosina koko tämä autourheilun tunnetuimpana lajin mullistuminen on valtava. Ja sitä jo tavallaan käydään läpi ja muutokset ovat jatkuvia. Sen sijaan muut muutokset taustalla huomioimatta Mercedes näyttäisi olevan suvereenin ylivoimainen tulevallakin formulakaudella.