Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14184
Kuluneena vuonna turbomoottoreista jälleen ainakin eniten kierroksia nostattanut kone oli Force Indialla. 13 000 kierrosta irtosi kuten myös vuotta aiemminkin. Sen jälkeen eniten kierroksia irtosi 12 800 kierroksen verran Williamsista ja 12 700 Red Bullista ja jopa hitaimmistakin Manorin autoista irtosi 12 000 kierrosta.

Pitkälti näin korkean kierrosten määrään päästiin lähinnä Meksikon kilpailun vuoksi koska kyseisessä kilpailussa päästiin epätavallisen korkeisiin kierroslukuihin moottorien kiertotehossa kaikkien tallien osalta koska normaalisti kiertoteho yhdessä kierroslukujen kanssa oli huomattavasti alempi pois lukien jälleen kerran Force Indiaa ja loppukaudesta jopa Williamsia.

Mikäli Meksikon epätavallisen kilpailun jättää laskuista ulos niin korkeimmat kierrosmäärät mitattiin jälleen Monzasta jossa Williamsin auto pääsi 12 300 kierroksen lukuihin korkeimmillaan ja Force Indian auto pääsi 12 700 kierroksen lukuihin korkeimmillaan. Force Indian auton aerodynamiikka parantui viime vuoden korkeakiertoiseen autoon nähden, mutta vain vähän sillä Williamsilla ja etenkin Mercedeksellä oli edelleen parhaimmillaan jopa huomattavasti Force Indiaa parempi aerodynamiikkataso autoissa omaan tehosuhteeseensa nähden.

Ja Mercedeksellä ei Meksikoa ja Italiaa huomioimatta päästy yli 12 000 kierroksen lukuihin päättyneenä vuonna.

Tulevasta kaudesta tulee jälleen melkoisen paljon tekniikkaa kuluttava kausi tavallaan ja jonkin verran teknisiä helpotuksia pitäisi kyllä talleille sallia koska autot kyllä nykyään ovat erittäin kestäviä vähän lievemmilläkin säännöillä. Muuten nähdään taas liiankin suuria lähtöruuturangaistuksia ja kilpailujen ennätysmäärä asettaa aivan äärirajan nykyiseen kilpailukalenteriin. 19-20 kilpailua ja aivan juuri ja juuri tämä 21 kilpailua voi olla hyväksyttävissä.

Muuten on jo liikaa kisoja. Lähivuosina koko tämä autourheilun tunnetuimpana lajin mullistuminen on valtava. Ja sitä jo tavallaan käydään läpi ja muutokset ovat jatkuvia. Sen sijaan muut muutokset taustalla huomioimatta Mercedes näyttäisi olevan suvereenin ylivoimainen tulevallakin formulakaudella.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12569
Sijainti
Sivulla viisi
Pitkälti näin korkean kierrosten määrään päästiin lähinnä Meksikon kilpailun vuoksi koska kyseisessä kilpailussa päästiin epätavallisen korkeisiin kierroslukuihin moottorien kiertotehossa kaikkien tallien osalta koska normaalisti kiertoteho yhdessä kierroslukujen kanssa oli huomattavasti alempi pois lukien jälleen kerran Force Indiaa ja loppukaudesta jopa Williamsia.
Siis tiivistetysti: Meksikon kilpailussa päästiin tavallista korkeampiin kierroslukuihin, koska kyseisessä kilpailussa päästiin tavallista korkeampiin kierroslukuihin, johtuen siitä että muissa kilpailuissa päästään huomattavasti alhaisempiin kierroslukuihin. Okei.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Mitä väliä, mitä moottorit kiertää. Turboa pitää pyörittää nopeammin ohuemmassa ilmassa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Eipä niillä ne kierrosluvut taida enää olla kummoinenkaan mittari, kun polttoaineen virtaus ei kasva 10500 jälkeen. Vai menikö se noin?
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519

Sieltä voi kuulla hiukan tulevan kauden Ferrarin murinaa. Onhan tuo musiikkia korville :thumbup:
(Suosittelen olemaan varovainen, jos käytät kuulokkeita. Itsellä oli jääneet äänet aika koville ja sitten tärykalvot kiitteli...)
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Sauber ja Ferrarin uusi moottori. Näyttäisi layout olevan aikalailla sitä mitä on ennakoitu. Mikähän on tuo takana oleva pönttö?

 
Viimeksi muokattu:

Masi-

Well-known member
Liittynyt
26.2.2014
Viestit
153
Joko se on vaihdelaatikon öljyjäähdytin tai sitten toinen välijäähdytin. Tuo pieni neliönmuotoinen jäähdytin on tosin ehkä liian pieni ollakseen vaihdelaatikon jäähy? Se voisi olla joku mgu-h yms. jäähy.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Tuosta Sauberin pakosarjasta näyttäisi olevan eriste palanut puhki? Ei ihme, jos moottorikatteesta maalit käryää.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7503
AMuSin mukaan Williamsin lyhyt nokka ei ole läpäissyt törmäystestiä, mutta uusi testi on jo sovittu. Käyttöön nokkaa odotetaan toiseen tai kolmanteen kisaan.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7503
AMuSin mukaan Williamsin lyhyt nokka ei ole läpäissyt törmäystestiä, mutta uusi testi on jo sovittu. Käyttöön nokkaa odotetaan toiseen tai kolmanteen kisaan.
Nyt on uusi nokka mennyt läpi ja pitäisi olla muiden aeropäivitysten kanssa Bahrainissa käytössä. Tosin vain toisessa autossa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Williamsin uusi nokka vaati usean kokeilukerran ennen kuin se läpäisi törmäystestin. Miten taataan, että kisoissa käytettävät nokat ovat standardin mukaisia, kun nokan valmistaminen on ilmeisen vaikeaa? Vai pitääköhän törmäystestiin tuoda sellainen nokka joka on parempi, mitä siltä todellisuudessa vaaditaan ratakäytössä. Törmäysrakenteessa olisi siis jokinlainen toleranssi testivaatimuksista alas jonka sisään ajatellaan mahtuvan valmistuksessa tulevat laatuerot.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Williamsin uusi nokka vaati usean kokeilukerran ennen kuin se läpäisi törmäystestin. Miten taataan, että kisoissa käytettävät nokat ovat standardin mukaisia, kun nokan valmistaminen on ilmeisen vaikeaa? Vai pitääköhän törmäystestiin tuoda sellainen nokka joka on parempi, mitä siltä todellisuudessa vaaditaan ratakäytössä. Törmäysrakenteessa olisi siis jokinlainen toleranssi testivaatimuksista alas jonka sisään ajatellaan mahtuvan valmistuksessa tulevat laatuerot.
Totta nyt kyse on suunnittelusta? Suunnittelu on vaikeaa. testi epäonnistuu -> korjaillaan -> uusi yritys -> korjaillaan -> ja toimii. Kait tuo useampi testi tarkoittaa sitä, että useampaa eri versiota on testattu. Mitä se hyödyttää yhtä ja samaa mallia testata, jos se epäonnistuu kerta toisensa jälkeen? Jos taas noita testaillaan useampia kertoja, niin tietty "onnistumisprosentti" siinä täytyy olla.

Mitä tuohon toleranssiin, niin eihä siinäkää järkeä olis, että testeissä vaadittais tiukempaa kuin radalla? Päinvastoin, testit on minimejä ja nokka rakennetaan siten, että minimivaatimuksista mennään läpi.
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Totta nyt kyse on suunnittelusta? Suunnittelu on vaikeaa. testi epäonnistuu -> korjaillaan -> uusi yritys -> korjaillaan -> ja toimii. Kait tuo useampi testi tarkoittaa sitä, että useampaa eri versiota on testattu. Mitä se hyödyttää yhtä ja samaa mallia testata, jos se epäonnistuu kerta toisensa jälkeen? Jos taas noita testaillaan useampia kertoja, niin tietty "onnistumisprosentti" siinä täytyy olla.
Varmastikkin nokan hunajarkennoakennetta on muutettu eri versioissa, mutta tarkotin valmistusvaiheessa tulevia laatueroja. Kisanokathan voidaan tehdä "vasemmalla kädellä" kun testit on jo suoritettu.

Mitä tuohon toleranssiin, niin eihä siinäkää järkeä olis, että testeissä vaadittais tiukempaa kuin radalla? Päinvastoin, testit on minimejä ja nokka rakennetaan siten, että minimivaatimuksista mennään läpi.
Se järki siinä olisi, että sillä taattaisiin tietty kestävyys myös radalla. Nokat valimistetaan käsin, jolloin niihin tullee laatueroja.
 
Viimeksi muokattu:

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
F1-sarja paljasti – tämä instrumentti mahdollisti Räikkösen ja Vettelin superstartit.

Upeat startit molemmilta Ferrari kuljettajilta Australiassa! Onko Ferrari keksinyt starttijärjestelmään jotain sellaista mitä muilla talleilla ei ole käytössä? Toivottavasti sama tahti jatkuu myös tulevissa kisoissa.

Alla pari linkkiä teknisestä toteutuksesta:

http://www.suomif1.com/2016/03/kuva-f1-sarja-paljasti-tama-instrumentti-mahdollisti-raikkosen-ja-vettelin-superstartit/

http://www.formula1.com/content/fom-website/en/latest/technical/2016/3/analysis---the-single-clutch-race-start-returns.html
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
F1-sarja paljasti – tämä instrumentti mahdollisti Räikkösen ja Vettelin superstartit.

Upeat startit molemmilta Ferrari kuljettajilta Australiassa! Onko Ferrari keksinyt starttijärjestelmään jotain sellaista mitä muilla talleilla ei ole käytössä? Toivottavasti sama tahti jatkuu myös tulevissa kisoissa.

Alla pari linkkiä teknisestä toteutuksesta:

http://www.suomif1.com/2016/03/kuva-f1-sarja-paljasti-tama-instrumentti-mahdollisti-raikkosen-ja-vettelin-superstartit/

http://www.formula1.com/content/fom-website/en/latest/technical/2016/3/analysis---the-single-clutch-race-start-returns.html
Saattaa olla, että olen vähän tyhmä, mutta ei mulla kyllä noista jutuista oikein auennut, että miten tuo Ferrarin yhden vivun systeemi sitten toimii. Vai yrittetäänkö tässä vihjailla, että kun ei tarvitse kahden vivun kanssa säätää, niin saa paremman lähdön?
 
Ylös