Reilusti oli yleisöä Francorchampsin radalla. Ralliruuhka alkoi jo paljon ennen kylää ja bussi oli lopulta 40 minuuttia myöhässä. En ostanut ennakkoon lippuja, koska myytiin vain kolmen päivän lippuja hintaan 31€ ja minulle riitti yhden päivän tiketti. No eihän portillakaan sellaisia myyty vaan 35 euroa piti pulittaa, tyhmyydestä vähän veloitettiin. Ehdin parahiksi pit walkille. Paitsi, että minun pääsylipullani ei sinne päässytkään. Paitsi, että pääsi sittenkin; olin jo pois kävelemässä, kun tuli joka iso herra ja ilmoitti, että kaikki ovat sittenkin tervetulleita.
Pit walk kestikin jopa kaksi tuntia (sisältäen nimmarisession) ja varikkosuoralta olisi voinut katsella ensimmäisen oheisluokan kisankin. Se luokka oli Porsche cup Benelux, 30min. Vain kymmenen possua viivalla ja epätasainen lähtö muutenkin. Toisessa oheisluokassa, Britannian Porsche cupissa olikin autoja 31 ja tosiaan jo ekalla kierroksella muutama auto pyörähti Raidillonissa ja letkan viimeinen auto törmäsi rajusti pysähtyneeseen kilpakumppaniin. Ei vissiin vakavempia vammoja kellekään, vaikka lääkäriautoja ja ambulansseja tuntui tulevan ympäri rataa. Kolmen vartin kisasta ajettiin ensimmäiset puoli tuntia turva-auton perässä. Viimeisen vartin aikanakin ehtivät vielä monesti kolaroida mitä screeniltä kattelin. Radan varrella oli 2 screeniä, varikolla ja huvialueella yksi.
Päälähdön seremoniat oli aika huvittavan näköisiä, kun ensin mekaanikot kävi työntämässä autot vinoparkkiin, sitten rasvanäpit laitteineen muurin toiselle puolelle kansallislaulun ajaksi ja sen jälkeen rengaskärryjen kanssa takaisin radalle, siinä vaiheessa vaihdettiin vielä renkaat. Kisaa pääsi rahvaslipulla katsomaan oikeastaan kaikkiin muihin katsomoihin paitsi uudemman katsomorakennuksen katolle. Huiman näköisiä olivat nämä LMP1-autot Eau Rougen tiukimmassa kohdassa. Alhaalta katsottuna näki kuinka niiden perä heittelehti tai ikäänkuin vapisi pari kertaa puolelta toiselle. Vaikutelma oli, että ihan veitsenterällä mennään. Kumin riekaleita ajolinjan sivussa oli paljon ja mäen päällä leijui vahva kumin tuoksu. Satuin myös olemaan aivan mäen alla, kun Audi ja Toyota tai Porsche ajoivat rinnakkain koko mutkayhdistelmän läpi ja mäen päällä Audi pölläytti ilmeisesti nurmikon kautta.
Parhaat äänet edelleen Corvettessa ja Aston Martinissa. Audi menee sukkasillaan, Toyotan ja Ferrarin ohi mennessä kaipaa korvatulppia, Porschen proto jonkun verran hiljaisempi. Pari LMP2-luokan kilpuria päästi komean pamauksen aina ennen Eau Rougeen kääntämistä.
Kuvia