GT&Protot 2016

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26851
Olin sunnuntaina Unkarissa katsomassa DTM-kisaa. Ensimmäistä kertaa kävin sen sarjan kisassa, toista kertaa Hungaroringillä. Oheisluokkina oli GT4, Audi TT cup ja joku paikallinen Porsche-luokka. Aikataulutus oli mielestäni aika erikoinen. Ensin ajettiin aamuvarhaisella oheisluokkia, välissä pääluokka ajoi harjoituksia. Sitten pääluokka ajoi aika-ajot jonka jälkeen parin tunnin tauko niin, että radalla ajettiin vaan taksikyydityksiä. Lopuksi tunnin DTM-lähtö ja varttia yli neljä homma olikin jo ohi. Yleensä aika-ajot ja harjoitukset ajetaan päivän alkajaisiksi. Kuten mun mielestä pitääkin (koska sillä aikaa mä voin vielä rauhassa nukkua).

Porschelähdöstä näin vain viisi minuuttia lopusta. Kuten arvelinkin, siellä oli vain 12 autoa. GT4:n 25 auton lähtö oli selvästi päivän viihdyttävin. Ohituksia tuli reilusti ainakin pääsuoran päässä ja ohjelmaa oli muuallakin. Melko iso screeni oli katsomoa vastapäätä, pysyi perillä tapahtumista. Silmää miellytti erityisesti Sin R1, joka lähti pääsuoran jarrutuksessa huolella lapasesta, muttei 720 asteen pyörähdyksen jälkeenkään mihinkään osunut. Audeja oli viivalla 18 ja Joonas Lappalainen ajoi toiseksi. Hiukan hengetön lähtö GT4:n jälkeen, mut kyllä loppukierroksilla alkoi taisteluakin tulemaan.

Halvimmillaan tuonne pääsi 13 eurolla viimeiseen mutkaan. Mä ostin 17 eurolla lipun ensimmäiseen mutkaan, varikolle sillä ei päässyt, mutta halvemmille paikoille pääsi. Katsoinkin pääluokan aika-ajot viimeisessä mutkassa ja korvatulppia kaipasin. Ekassa mutkassa ei ääni niin kova ollut, mutta rätinä suoran päässä tuntui mahanpohjassa. Kyllä voima nätisti laulaa. Kisassa ei kuitenkaan paljoa tapahtumia ollut missään päin rataa. Sellaisia ne on tuntuneet suurin osa muistakin lähdöistä tällä kaudella olevan mitä olen Portugalin tv:n striimistä tihrustanut. Ilmeisesti noilla on vaikea ohittaa. Lopussa oli keskikastissa hyvää kaksintaistelua. Huimin tilannehan oli lähtökiihdytyksessä kun kärkiukot meinasi oikein ison kasan järjestää jo ennen ekaa mutkaa.

Ainoastaan pääsuoran varren katsomot oli auki, mutta ne olikin sitten lähes täynnä. Etenkin Mersulla tuntui olevan paljon vihreäpaitaisia kutsuvieraita ja kaikilla kolmella merkillä oli fanialueensa. Ruokaakin oli paljon saatavilla, mut systeemi äityi meikäläiselle kovin haastavaksi, kun toisesta paikkaa piti unkariksi joku annos ostaa ja sitten mennä toiseen paikkaan sama ateria pyytämään. Unkarissa yleensä lukee englantia joka puolella, mut tuolla kielipolitiikka oli unkari ja saksa. Selostuskin oli saksaksi. Ilmainen bussikuljetus Budapestistä radan portille lämmitti sydäntäni suuresti.

Tuolla kuvia.

 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4415
Sijainti
Salo
Olin sunnuntaina Unkarissa katsomassa DTM-kisaa...
:thumbup:

Eihän se yllätys ole, että DTM-autoilla on vaikea ohittaa. Autot kun käytännössä ovat pelkkää downforcea neljällä pyörällä. Ilahduttavaa kuulla kuitenkin, että DTM-peleissä sen voiman tuntee eikä pelkästään kuule. Kielipolitiikka oli mielenkiintoinen triviatieto, kuinka mahtaa olla Zandvoortissa? Hollantilaiset kun eivät ole erityisen suojelevia oman kielensä suhteen.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
:thumbup:

Eihän se yllätys ole, että DTM-autoilla on vaikea ohittaa. Autot kun käytännössä ovat pelkkää downforcea neljällä pyörällä. Ilahduttavaa kuulla kuitenkin, että DTM-peleissä sen voiman tuntee eikä pelkästään kuule. Kielipolitiikka oli mielenkiintoinen triviatieto, kuinka mahtaa olla Zandvoortissa? Hollantilaiset kun eivät ole erityisen suojelevia oman kielensä suhteen.
Toisaalta Hungaroringissa on muutenkin vaikea ohittaa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4415
Sijainti
Salo
Riippuu sarjasta. Ammattilaiskuskit tekee vähän virheitä ja on helposti nopeusjärjestyksessä jo aika-ajoissa, ohitukset on harvassa. Tuossa GT4-luokassa oli sen verran sähellystä, että ohituksiakin tuli.
Totta, paikan päällä sen vielä huomaa parhaiten kun katsoo minkälaisella nopeudella huippuammattilaiset menevät mutkaan ja ennen kaikkea miten mutkasta poistutaan. Herrasmiessarjoissa taas tasoero näkyy paljon selvemmin, eikä pelkästään radalla. Ihan kotimaan ralleissakin tämän huomaa: arvosarjojen kisoissa jossain lähtönumero 100 eteenpäin kun veteraanit, junnut sun muut ajavat, sieltä tullaan jarrua ja kaasua "pumpaten" ja autoja tulee joskus peräjälkeen, joskus viiden minuutin välein.

E: Aiheesta toiseen, Petit Le Mans'iin odotettavissa kaunista kisasäätä

http://www.foreca.fi/United_States/Georgia/Braselton/details/20161001
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4415
Sijainti
Salo
IMSAn stream on kyllä melkoista kirppusadetta ajoittain. Nyt meni kuva ja ääni kokonaan.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26851
No niin, saatiin se striimi nurin. Kauan oli yritystä. Tuo on kyllä paskin virallisista striimeistä joita olen katsonut. Joka kerta ongelmia.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4415
Sijainti
Salo
Tuo on kyllä paskin virallisista striimeistä joita olen katsonut.
Näin taitaa olla, ELMS:n ja Blancpainin streamit toimivat moitteetta, NismoTV lopa loistavasti. Hassua kun Amerikan sarjoista yleisesti vähempiarvoisena pidetty Pirelli World Challenge on onnistunut hoitamaan itselleen toimivan streamin.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Tuotakaan muistanut että ajavat nyt. Onko ollut mitään näyttäviä crasheja?
 

FCY

Well-known member
Liittynyt
12.3.2016
Viestit
92
Viime vuoden tapaan pukuun sonnustautunut kilpailunjohtaja bongattu radalla. :D
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26851
Mitä siellä tapahtui? Kanttari irti vai routakuoppa ajoradalla?
Kuoppa. Asvaltista oli murtunut laattamaisia paloja irti. En nähnyt tekikö ne sille lopulta muuta kuin tuijottivat asiantuntevasti äijäköörissä.

edit: eiku nyt tuli työmiehiä paikalle.
 
Viimeksi muokattu:

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Lemminkäinen tekisi tuon priimalaadulla käden kääntessä. Ei taida jenkeissä olla samaa asfalttitaitoa.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26851
Meidän kylän ukot ois laittaneet tuohon puomin ja keltaisen vilkkuvalon ja ensi vuoden kisaan mennessä sen korjaamista olisi jo harkittu.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4415
Sijainti
Salo
Lemminkäinen tekisi tuon priimalaadulla käden kääntessä. Ei taida jenkeissä olla samaa asfalttitaitoa.
Miten sen nyt ottaa, vaihtelee alueittain, vähän riippuen siitä tarvitseeko raekoossa ottaa routavaraus huomioon. Sen verran kun olen siellä päin käynyt niin Floridassa asfaltti oli smoothin tasaista ja auto menee kuin sukkasillaan, samaan tapaan kuin Keski-Euroopassa. Indianassa taas asfaltti oli aivan kelvotonta perunapeltoa.
 
Ylös